Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  اظهار کرد: در سال (۲۰۲۰) ۱۳۹۹ با تلاش دانشمندان و پژوهشگران کشور، رتبه علمی ایران در انتشار مقالات در پایگاه اسکوپوس رتبه ۱۵ شد و بیش از ۷۲ هزار مقاله در این پایگاه نمایه شد. در WOS نیز رتبه ایران ۱۶ شد و رتبه مقالات پر استناد کشور با ۵ پله بهبود به رتبه ۱۲ دنیا در پایگاه WOS ارتقاء یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین پایگاه سهم ایران از تولید مقالات علمی ۲.۱۷ درصد شد که برای اولین بار از عدد ۲ درصد فراتر رفته است.

او گفت: این نتایج و دستاورد‌ها نشان می‌دهد تلاش‌های علمی کشور از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی قرار گرفته است و رشدی مناسب و پایدار دارد. اما آنچه در این مرحله به آن نیاز داریم حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی و حل نیاز‌های جامعه است. اریبهشت ماه امسال بیانیه "آینده دانشگاه‌ها در ایران؛ جامعه محوری و کارآفرینی" نگاهی جدید همراه با درک واقعیت‌ها در کشور نسبت به نقش آینده دانشگاه‌ها ترسیم شد. ترکیبی از کلان روند‌های ملی و بین المللی منجر به درک بهتر ضرورت‌های تغییر به سمت جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور می‌شود. همچنین در سال جاری ابلاغ آئین نامه "پیاده سازی سند آمایش آموزش عالی؛ مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور"، ابلاغ آئین نامه پسا دکترا و دستیار پژوهشی در کنار اختصاص اعتبار به صورت نظام‌مند به جذب این پژوهشگران، تصویب بودجه مربوط به حقوق دانشجویان دکترا و همچنین ابلاغ ضوابط شرکت‌های دانش بنیان نوع سوم به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار را می‌توان از دستاورد‌های سال جاری در عرصه سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در کشور دانست.

او بیان کرد: سال ۱۴۰۰ سال مهمی است، چرا که با تحولاتی در دولت همراه خواهد بود. شناخت دقیق الزامات توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری در کشور می‌تواند مسیر راه دولت جدید در این حوزه باشد. به نظر من به عنوان یک متخصص سیاستگذاری علم و فناوری، اولویت‌های اصلی سال آینده پژوهش، فناوری و نوآوری کشور در عرصه سیاستگذاری شامل این موارد است:

۱) توجه مضاعف به جامعه محوری و کارآفرینی در دانشگاه ها

۲) ماموریت گرا نمودن موسسات اموزش عالی

۳) تمرکز بر انجام مناسب و کیفی پژوهش‌های کاربردی و نیاز محور

۴) تحول در نظام تحصیلات تکمیلی

۵) تخصیص کامل و حتی الامکان افزایش منابع مالی حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری

۶) توجه به رشد متوازن به ویژه در بخش توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان کشور با تاکید بر مناطق کمتر برخوردار

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری آموزش عالی فناوری و نوآوری دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، در حکم انتصاب وزیر علوم خطاب به دکتر علی اسماعیلی آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجربه جنابعالی و با عنایت به پیشنهاد معاون محترم فناوری و نوآوری به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب می‌ شوید.

  محمدعلی زلفی‌ گل در این حکم افزوده است: امید است با توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی، نقش شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت‌ ها و موسسات دانش بنیان مستقر در پارک ایفا کنید.   در این حکم با اشاره به ماموریت رییس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی تعامل و تکامل هم‌ افزا با استانداری، دانشگاه‌ ها و سایر دستگاه‌ های اجرایی، صنایع خصوصی و دولتی، ایجاد زیرساخت‌ های مناسب برای پارک به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت ها و واحدهای فناور، بسترسازی نرم افزاری و سخت افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، مشارکت و ایفای نقش موثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری منطقه، طراحی ساز و کار لازم برای تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه های مختلف مورد نیاز پارک علم و فناوری تاکید شده است.   همچنین در این حکم توجه ویژه به معضل بیکاری و تلاش برای ایجادطرح‌ های اشتغال زایی دانش بنیان و تغییر فرصت کار جویی به کارآفرینی، تدوین ساز و کار علمیاتی برای تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری های نوظهور، بهره‌ گیری از ظرفیت‌ های بخش خصوصی و غیر دولتی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، تلاش در جهت ایجاد قطب‌ های فناوری، سیاستگزاری، برنامه ریزی و جذب فن آموز، دستیار و پسادکترای فناوری، مهندسی طرح های کلان فناوری و تبدیل آنها به ریز پروژه‌ ها و واگذاری آنها به شرکت‌ های دانش‌ بنیان برای اجرا مورد اشاره قرار گرفته است.   پیش از این دکتر مسعود میرزایی شهرابی این سمت را بر عهده داشت که در آذرماه سال گذشته به ریاست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد.   علی اسماعیلی متولد سال ۱۳۶۳ شهر آمل و دانش‌ آموخته رشته مهندسی هوا فضا و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با مرتبه استادیار است که پیش از این نیز معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی بود.   وی همچنین حدود ۱۰ سال تجربه کار در زیست‌بوم فناوری و استارتاپی در خارج از کشور را دارد و دارای بیش از ۹۰ مقاله علمی - پژوهشی در نشریات علمی بین‌المللی است.   از افتخارات کسب شده اسماعیلی می‌ توان به دانشجوی نمونه کشوری، پژوهشگر برتر دانشگاه فردوسی مشهد، دانش‌ آموخته برتر بنیاد ملی نخبگان و جوان ایرانی برتر در حوزه فناوری‌ های نوین در خارج از کشور اشاره کرد.  

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای