Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از اتمام واکسیناسیون رایگان بالغ بر 1.2 میلیون راس از دام‌های عشایر کرمانشاه علیه تب‌برفکی خبر داد.

دکتر مجید همتی در گفت و گو با ایسنا ، با بیان اینکه 20 اکیپ دامپزشکی کار واکسیناسیون دام های عشایر درون کوچ(مستقر در نوار مرزی شهرستان‌های قصرشیرین، سرپلذهاب و گیلانغرب) و عشایر برون کوچ(مستقر در استانهای ایلام، خوزستان و لرستان) را عهده دار بودند، افزود: واکسیناسیون رایگان دام های عشایر از این جهت در اولویت قرار گرفته بود که با توجه به کوچرو بودن عشایر احتمال انتقال بیماری در آنها بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جمعیت دامی استان مستعد ابتلا به بیماری تب برفکی است، گفت: به دیگر دامداران هم توصیه می‌شود حتما نسبت به خریداری واکسن برای مایه‌کوبی دام‌های خود علیه این بیماری اقدام کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه  اضافه کرد: واکسیناسیون رایگان دام های عشایر علیه بیماری "تب‌برفکی" همزمان با آغاز دهه فجر در استان آغاز شد و تا کنون ادامه داشته است.

همتی در ادامه با بیان اینکه بیماری تب‌برفکی حیوانات زوج سم اهلی و وحشی را درگیر می‌کند، گفت: این بیماری در دام‌ها درمان ندارد و در پی ابتلای یک دام احتمال شیوع بیماری در تمامی گله بالا است.

 وی اضافه کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی به شدت واگیر بوده و کاهش تولیدات شیر و گوشت در دام آلوده مشهود است که این موضوع درآمدهای دامداران را با کاهش مواجه خواهد کرد.

همتی مهمترین علائم بیماری تب برفکی را بی اشتهایی، آبریزش دهان و بینی، وجود زخم‌هایی در ناحیه دهان، تاج  و سُم عنوان کرد و یادآور شد: این بیماری در دام مبتلا موجب لنگش دام شده و مانع غذا خوردن نیز می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بیماری تب برفکی در نهایت موجب کاهش تولید و لاغری دام می‌شود، افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده این بیماری در دام‌های بالغ موجب کاهش 25 درصدی تولید شیر و گوشت خواهد شد.

وی اضافه کرد: ویروس بیماری تب برفکی همچنین در دام‌های جوان(گوساله، بره و بزغاله) بر روی قلب دام اثر کرده و موجب تلفات می‌شود و گاهی این تلفات تا 100 درصد هم می‌رسد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، مهمترین راه پیشگیری بیماری تب برفکی را انجام واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری‌ها، انجام ضدعفونی به صورت مرتب وجلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری ها عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بیماری تب برفکی دام عشاير واکسیناسیون دام كرمانشاه بیماری تب برفکی دام های عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) کوچ ییلاقی عشایر

(تصاویر) کوچ ییلاقی عشایر

دیگر خبرها

  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • (تصاویر) کوچ ییلاقی عشایر
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • شهرداری اصفهان نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد اقدام کند
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره