Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام حاتم پوری برگزاری سلسله جلسات «در محضرامیرالمومنین(ع)» را از برنامه‌های مسجد علی‌بن الحسین(ع) در ۲۰ سال اخیر برشمرد و گفت: حاصل این جلسات تالیف ۲۰ جلد «دانشنامه شیعه» است که با استقبال دانشگاه‌ها و مراکز اسلامی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و دینی توانسته اند، سنگری برای مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی به شمار آیند و پاتوقی برای حضور نسل نوجوان و جوان باشند، از طرفی با الگوبرداری از مساجد صدر اسلام پایگاهی برای رسیدگی به مشکلات مردم هستند، به مناسبت پنجم شعبان سالروز ولادت امام زین العابدین(ع) به معرفی فعالیت های مسجدی فعال و همنام آن حضرت می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 مسجد علی بن حسین(ع) در بزرگراه شهید محلاتی، بلوار نبرد،یکی از مساجد فعال تهران محسوب می شود، جدای از معماری اسلامی و ایرانی این مسجد که مخاطبان بسیاری را به خود جذب می کند،یکی از ویژگی های بارز این مسجد که پس از ورود به حیاط مسجد که توجه‌‌ حاضران را به خود جلب می‌کند، تدفین پنج شهید گمنام در حیاط مسجد است که همانند نگینی همروزه محل توقف چند دقیقه‌ای اغلب نمازگرازان مسجد به شمار می رود.

 

یکی از برکاتی که شامل حال این مسجد شده است، وجود مزار پنج شهید گمنام در مسجد علی بن الحسین(ع) است که موجب باز بودن در مسجد به صورت شبانه روزی شده است به گونه ای که بسیاری از اهالی محله شهدا را برکتی برای محله خود می‌دانند و تقریبا هر هفته حضور عروس و داماد‌هایی هستند که مراسم عقدشان را در کنار این شهدا برگزار می‌کنند.

 

حجت الاسلام «محمدرضا حاتم پوری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان پیرامون فعالیت های مسجد علی بن الحسین(ع) گفت: پاسخ به سوالات شرعی، مشاوره حقوقی، پزشکی، خانوادگی و همچنین رفع مشکلات مردمی از جمله اموری هست که حتی در حال حاضر و در شرایط بحران کرونا در مسجد همانند سابق مورد توجه است.

 

 

امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) افزود: به طور کلی فعالیت‌های ما در این مسجد به چهار بخش عمرانی، آموزشی و فرهنگی،‌ عبادی و اجتماعی تقسیم می‌شود. در بخش عمرانی سعی کردیم با همت مردمی و همچنین یاری گرفتن از برخی از مسئولان در آبادانی این مسجد بکوشیم، زیرا که مسجدی که از لحاظ مکانی فضای لازم برای جذب و انجام فعالیت‌های گوناگونی را داشته باشد می‌تواند در امور خود موفق‌تر باشد.

 

 

 

 

 

وی برگزاری سلسله جلسات «در محضر امیرالمومنین(ع)» را یکی از برنامه های مورد توجه در این مسجد دانست که 20 سال در مسجد با استقبال گسترده برگزار می شود و افزود: این سلسله جلسات که روزهای چهارشنبه هر هفته در این مسجد برگزار می شود،از جمله برنامه‌های موفق این مسجد طی چند سال گذشته است که ماحصل سخنرانی‌های این جلسات در قالب 20 جلد کتاب تحت عنوان دانشنامه شیعه نیز گردآوری شده است.

 

 

حجت الاسلام حاتم پوری خاطرنشان کرد: این مجموعه ارزشمند به این صورت تدوین شده است که برای هر یک از صفاتی که حضرت علی(ع) در خطبه متقین خطاب به همام مطرح کرده اند، بسته ای اخلاقی تدوین شده است و نویسنده کوشیده است درباره هر صفت، مشابهات موجود در سایر ادیان و مذاهب را مطرح کند و این دانشنامه در دانشگاهها و حوزه های علمیه نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است. ضمن اینکه به رایزنی فرهنگی خارج کشور و مراکز اسلامی تعداد از کشورها نیز اهدا شد.

 

وی پیرامون دیگر برنامه های مسجد علی بن الحسین(ع) گفت: برگزاری مستمر دعای کمیل در شب‌های جمعه که با حضور جمعیتی چندین هزارنفری انجام می شود، راه اندازی سایتی برای معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد، راه اندازی کانون فرهنگی هنری شهدای گمنام با برگزاری برنامه های کلاس‌های آموزشی، معرفتی، فرهنگی و هنری، برگزاری کلاس‌های آموزشی نظیر آموزش کامپوتر، احکام،‌ قرآن، رشته‌های ورزشی بخشی از فعالیت های کانون مسجد در قبل از بحران کرونا بوده است. علاوه برآن برگزاری کنگره دو هزار شهید منطقه 14 و تهیه 16 جلد کتاب در این زمینه بخشی دیگر از فعالیت های شاخص این مسجد بوده است.

 

به گفته حجت الاسلام حاتم پوری مسجد علی بن الحسین(ع) در جذب نمازگزاران و عموم مردم بسیار موفق عمل کرده است به طوری همه ساله در مراسم شبهای قدر این مسجد قریب 80 هزار نفر حضور می یابند که نه تنها تمامی فضای مسجد، بلکه خیابان‌های اطراف نیز مملو از جمعیت می شود. همچنین مراسم معنوی این اعتکاف در این مسجد با حضور قریب دو هزار نفر و نیز تدارک برنامه های معرفتی و فرهنگی به شرکت کنندگان یکی دیگر از فعالیت های شاخص در این مسجد است.

 

امام جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) با اشاره به فعالیت های مسجد در مبارزه با بیماری کرونا گفت: از زمان شیوع این بیماری یکی  از رویکردهای فعالین این مسجد دستگیری و کمک رسانی به سالمندان محله بوده است به گونه ای که خرید اقلام ضروری منزل، کمک تهیه داروهای بیماران سالمند بخشی از این خدمات بوده است و می توان گفت در شرایط بحران کرونا که بسیاری از مساجد تعطیل شدند، مسجد علی بن الحسین(ع) حتی یک روز تعطیل نشد وفعالین مسجد مشغول ارایه خدمات به مردم محله بودند.

 

 وی از توزیع بسته های ارزاق و  گوشت در چند نوبت به محرومین خبر داد و گفت: به همت سپاه تهران نیز سه هزار بسته معیشتی میان محرومین حاشیه تهران و پیرامون مسجد توزیع شد و کمک های مومنانه مسجد به اقشار کم برخوردار همچنان استمرار دارد. همچنین در بحران کرونا با توجه به اینکه فعالیت های مسجد غیرحضوری شده بود، در شبکه های مجازی، آپارات و اینستاگرام سخنرانی با موضوعاتی همچون آفات زبان تولید و پخش شد.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: پنجم شعبان مسجد تراز اسلامی مسجد علی بن الحسین ع فعالیت های مسجد بحران کرونا حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن

حجت‌الاسلام مهدی رزم پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک فرارسیدن هفته عقیدتی و سیاسی اظهار کرد: اندیشه مطهر امروزه به یک گفتمان تبدیل شده و به فرموده امام خامنه‌ای ایدئولوگ و ایدئولوژیست نظام ما شهید بزرگوار مرتضی مطهری است.

وی با بیان اینکه فکر و اندیشه مطهر از دهه ۴۰ همزمان با شروع گفتمان انقلاب اسلامی آغاز شده است، افزود: شهید مطهری انسانی خداباور و خدا محور بودند که شخصیت خود را در حد جهانی تعریف کردند، این شخصیت در حوزه به تحصیل پرداخت و در محضر علامه طباطبایی و حضرت امام شاگردی کرد و از این علم، الماسی به نام مطهری شکل گرفت.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه سپاه فومن با برشمردن آثار ارزشمند به نگارش درآمده توسط استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد: وقتی می‌بینیم که چگونه فرقه‌ها و نهله‌های متعدد مشغول فعالیت هستند ارزش والای آثار شهید مطهری را در می‌یابیم.

حجت‌الاسلام رزم پور اضافه کرد: شهید مطهری شخصیتی علمی، دانشگاهی و حوزوی داشتند که توانست تفکراتی را نظیر حاج قاسم سلیمانی و حاج احمد کاظمی را تربیت کند که ما بعد از گذشت سالیان طولانی آن را درک کرده‌ایم.

وی بیان کرد: خدا را شاکریم که در این دوره آخرالزمانی و در محدوده مأموریتی خود توانستیم اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام دهیم، ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در ناحیه فومن نیز به برکت حضور بسیجیان فعالیت‌های خوبی داشته باشیم که حضور فعال شبکه نمایندگی در حوزه‌ها، پایگاه‌ها و در مساجد از جمله آن محسوب می‌شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه فومن تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های دانا، کلاس‌های توانا، فعالیت نیروهای عقیدتی و نظارتی و سیاسی در سطح شهرستان از جمله اقداماتی بوده که نسبت به انجام آن اهتمام ورزیده شده است همچنین در هفته عقیدتی نیز علاوه بر نشست‌های بصیرتی جهاد تبیین، برنامه‌های خوبی توسط حوزه‌ها و پایگاه‌ها تدارک دیده شده است.


کد خبر 6089925

دیگر خبرها

  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی