Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@07:55:12 GMT

چه کسانی باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۰۹۳۶

چه کسانی باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند؟

به گزارش رویستا سالودکوموا، گلوتن یکی از پروتئین‌هایی است که به وفور در گندم، جو و برخی غلات وجود دارد. با این حال، برخی افراد به این پروتئین حساسیت دارند و مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن می‌تواند باعث واکنش ایمنی غیرطبیعی به آن شود.

امروزه مشاهده مواد غذایی در فروشگاه‌ها که روی آن‌ها برچسب عاری از گلوتن نوشته شده، بسیار رایج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، سوالی که مطرح می‌شود این است که چه کسانی باید این محصولات را مصرف کنند؟ علی رغم آنکه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از این محصولات بهره ببرند، اما تنها افرادی که دارای حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک هستند باید از این محصولات استفاده کنند.

بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی است. در این بیماری پرز‌های روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد. در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک از پروتئین گلوتن استفاده کنند، دچار علائم عدم تحمل می‌شوند.

امروزه با یک آزمایش ساده می‌توان به حساسیت به گلوتن پی برد. تحقیقات نشان داده است حذف گلوتن از رژیم غذایی در افرادی که به این پروتئین حساسیت ندارند می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به بدن شود.

ساندرا آلفارو، یک متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: گلوتن خود از ۲ پروتئین مختلف به نام‌های گلیادین و گلوتامین تشکیل شده است. این ترکیب در نان، دسر‌ها و حتی شکلات‌ها یافت می‌شود. بسیار اهمیت دارد درک درستی از حذف نکردن بی دلیل این پروتئین از رژیم غذایی داشته باشیم.

آیا حذف گلوتن باعث کاهش وزن شما می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت تاکنون هیچ تحقیقاتی از سوی دانشمندان رابطه معناداری میان حذف گلوتن و کاهش وزن را نشان نداده است. با این حال، تحقیقات نشان داده است حذف گلوتن از رژیم غذایی در افراد سالم می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامت بدن مانند کمبود ویتامین خانواده B شود. ویتامین‌های B برای کارکرد مناسب آنزیم ها، فیزیولوژی، عملکرد سیستم دفاعی و نیز فرآیند تولید انرژی در بدن ضروری هستند.

متخصصان تغذیه می‌گویند باید رژیم غذایی افراد متعادل بوده و دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد. بهتر است به جای حذف گلوتن، از مصرف محصولات صنعتی که می‌تواند سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد اجتناب شود.

تحقیقات مشترک دانشمندان دانشگاه هاروارد و دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان فقدان گلوتن در رژیم غذایی و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی وجود دارد. براساس این تحقیقات افرادی که از بیماری سلیاک رنج نمی‌برند و از مصرف گلوتن اجتناب می‌کنند، در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی احتمال بیشتری دارد که جان خود را از دست بدهند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: رژیم غذایی حذف گلوتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 20 چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟