Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته حجت الاسلام حسینی نسب ایران اسلامی در سال ۹۹ در محاصره مثلث شُوم کرونا، کم تدبیری و تحریم بود اما صبورانه و شجاعانه با هر سه مقابله کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، امام جمعه سلطانیه امروز در آخرین خطبه‌های نماز جمعه امسال با توصیه به تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت و استفاده از فرصت‌ها اظهار داشت: با گذر زمان از عمر انسان کاسته می‌شود و برگشتی هم ندارد و با گذشت ایام انسان به قیامت نزدیک می‌شود ولی نمی‌داند عاقبتش بهشت است یا جهنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام عمران حسینی نسب به تلخی‌ها و شیرینی‌های سال ۹۹ اشاره کرد و بیان اینکه سال ۹۹ به خاطر شیوع کرونا با اضطراب و نگرانی آغاز شد و همچنان نیز ادامه در سراسر جهان ادامه دارد، افزود: سال ۹۹ یک‌سال استثنایی و شاید در تاریخ مشهور به سال کرونایی شود.

 

حسینی نسب به آسیب‌ها و تاثیرات کرونا در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کرونا به اقتصاد و معیشت مردم، به ارتباطات اجتماعی و خانوادگی، به انجام واجبات و عبادات و مراسم‌های جمعی از جمله تعطیلی نمازهای جمعه و جماعت، حج، محدودیت عزاداری‌های محرم، صفر، فاطمیه، پیاده روی اربعین و راهپیمایی ۲۲ بهمن و... تاثیر گذاشت.

 

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه البته در کنار تلخی‌ها و رنج‌های کرونا، نباید از جلوه‌های درخشان سال ۹۹ غافل بود، یاد آورشد: رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه و مجاهدت شبانه روزی مدافعان سلامت اعم از پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا و تهیه و تولید واکسن کرونا از کارهای درخشان امسال است.

 

خطیب جمعه سلطانیه با تصریح به اینکه دشمنان هم در سال ۹۹ دشمنی خود را شدیدتر و بیشتر ادامه دادند و تحریمهای ظالمانه را در برنامه خود داشتند، اذعان داشت: ایران اسلامی در سال ۹۹ در محاصره مثلث شُوم کرونا، کم تدبیری و تحریم بود اما صبورانه و شجاعانه با هر سه مقابله کرد.

 

امام جمعه سلطانیه گرانی را غصه مردم دانست و با اشاره به سخنان رئیس جمهور که گفته سفره مردم خط قرمز ماست و سال آینده سال امیدبخش و رونق اقتصادی خواهد بود، تصریح کرد: ما هم این را قبول داریم اما قطعا با انتخاب دولت جوان حزب اللهی مشکلات حل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه سال ۹۹ به سال شکست فشار حداکثری آمریکا تبدیل شد، اما دشمنی آمریکا تمام نخواهد شد، به تنظیم سند امنیت ملی آمریکا که در واقع چشم انداز ۴ ساله رییس جمهور آمریکا در سیاست خارجی و مواجهه با دنیاست، اشاره کرد و افزود در این سندِ ۲۲ صفحه‌ای ۴ بار نام ایران آمده و مثل همیشه اتهامات بی‌اساس به ایران تکرار شده، تصریح کرد: شیطان بزرگ آمریکا با اصل نظام اسلامی دشمن است و نباید فریب دشمن را خورد.

 

حسینی نسب در ادامه به ایام و مناسبت‌های پیش رو اشاره کرد و با تبریک سالروز ولادت امام سجاد علیه السلام گفت: در وضعیت کنونی که تقابل معنویت و نجابت با شهوت و بی‌بندباری مشهود است، جهاد علمی و فرهنگی و تلاش برای گسترش اخلاق و فرهنگ دعا و مناجات با خدا بهترین درس زندگی امام سجاد علیه السلام است.

 

خطیب جمعه سلطانیه به آغاز سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و با بیان اینکه هر اتفاقی که در زندگی انسان رخ دهد و باعث تحول در زندگی انسان شود، روز نو و نوروز است، افزود: دعای لحظه تحویل سال درخواست تحول قلبی از خدا و تبدیل زندگی به بهترین حالات است.

 

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه ۱۱ شعبان سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان است، با تاکید بر الگو گرفتن جوانان از شخصیت حضرت علی اکبر(ع) تصریح کرد: قاطعیت و استقامت بر حق، سخاوت و کمک به نیازمندان و بصیرت و ولایتمداری از شاخصه‌های شخصیتی حضرت علی اکبر (ع) است.

 

حسینی نسب در پایان خطبه‌های نماز جمعه با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی خصوصا در ایام عید و دید و بازدیدها، اضافه کرد: از مجاهدت مدافعان سلامت، ستاد کرونای شهرستان و شبکه بهداشت و درمان به خاطر مقابله با کرونا، از مردم عزیز اعم از خیرین و نیکوکاران، کسبه و اصناف، مسئولان ادارات و بسیج مردمی و مؤسسات خیریه، کمیته امداد و بهزیستی به خاطر کمک‌های مومنانه و رزمایش مواسات و از نیروی انتظامی به خاطر تامین نظم و امنیت و از اعضای ستاد نماز جمعه خصوصا جوانان و نوجوانان بخاطر فعالیت یکساله در ستاد نماز جمعه و از نمازگزاران عزیز به خاطر حضور مداوم در نماز جمعه تشکر می‌کنم و از عدم حضور مسئولان و کارکنان ادارات در نماز جمعه گلایه می‌کنم و برای اموات و درگذشتگان رحمت و مغفرت الهی مسئلت می‌نمایم.

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام جمعه سلطانیه خطبه های نماز جمعه نماز جمعه امام جمعه سلطانیه نماز جمعه حسینی نسب سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۳۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود

بنی‌عباس در آغاز کار به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما حضرت خلافتی که از مسیر بنی عباس و آدم‌کشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نپذیرفت. این یکی از تفاوت‌های ائمه با دیگران است که دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم سعید طاووسی مسرور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشستی با عنوان «امام صادق(ع) و مسئله حکومت» طی سخنانی افزایش تعداد شیعیان در زمان امام صادق (ع) و سیره آن حضرت در مواجه با قیام‌های آن دوران پرداخت.

بخش‌هایی از سخنان این استاد دانشگاه را می‌خوانید:

ولادت امام صادق(ع) در سال 80 هجری و شهادت ایشان در سال 148 هجری رخ داد. از سال 83 تا 132، مصادف با دوره بنی امیه و خلفای ستمگری است که البته بعد از هشام، بنی امیه دچار ضعف شده و در سال 132، بنی امیه با کشته شدن مروان حمار ساقط می‌شود.

نکته مهم این است که دوره ضعف بنی‌امیه برای امام صادق (ع) بسیار مغتنم بود چون آنها دیگر نمی‌توانستند فشار زیادی به امام بیاورند لذا امام صادق(ع) هم از سقوط بنی امیه و هم تثبیت بنی عباس، نهایت استفاده را کردند چون فرصت ارزشمندی برای ایشان رخ داد.

گسترش مکتب شیعه در دوران امامت امام صادق (ع)

در زمان امام صادق(ع) تعداد شیعیان زیاد شد در حالی‌که این تعداد مثلاً در زمان امام حسن (ع) کم بود تا جایی که فرزندان آنها حتی امکان ازدواج با شیعه را نداشتند. بنی عباس، سال‌ها از هر راهی حتی راه‌های غیرشرعی و خدعه و نیرنگ استفاده کردند تا بتوانند بنی‌امیه را کنار بگذارند. آنها از روایات نبوی نیز سوء استفاده می‌کردند و حتی شروع به کشتار سادات کردند.

بنابراین لازم است این دشمنان اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسیم که البته افراد بی‌سوادی نبودند و بسیاری از آنها از جمله مهدی، هادی و هارون، محدث بودند و برخی از آنها با علما مناظره می‌کردند.

 

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است

 

بنی‌عباس، موقع روی کار آمدن به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما امام(ع)، خلافتی که از مسیر بنی عباس و از راه آدم‌کشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نمی‌تواند بپذیرد چون اگر پیشنهاد آنها را می‌پذیرفت چه جوابی در قبال تاریخ داشت؟ این از تفاوت‌های ائمه ما با دیگران است که قدرت برای آنها موضوعیتی ندارد و دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند و آن را حفظ کنند.

اگر امام حسن (ع) صلح کرد به این دلیل بود که اگر چنین کاری انجام نمی‌داد تشیع از بین می‌رفت هرچند که برخی از افراد، او را به خوار کردند شیعیان متهم کردند اما این سیاستی مثبت از جانب ایشان بود. بنابراین نباید سیاسی‌کاری به معنای منفی انجام دهیم چراکه واقعیت این است که خلافتی که از مسیر بنی‌عباس به دست بیاید مشروع نیست. از سوی دیگر مردم آماده پذیرش چنین چیزی از جانب امام صادق (ع) نبودند.

قیام‌‌های سادات حسنی علیه عباسیان

بنده تعجب می‌کنم که سر کلاس درس، برخی دانشجویان می‌گویند در چنین شرایطی هدف وسیله را توجیه می‌کند اما شهید بهشتی می‌گوید، با استفاده از پلکان حرام، کسی به پشت بام حلال نمی‌رسد. مطلب دیگر اینکه قیام‌‌های سادات حسنی علیه عباسیان را در آن دوران شاهد هستیم که می‌گفتند اینها دروغ گفتند و خدعه و نیرنگ به کار بردند و اسم اهل بیت(ع) را آوردند و عنوان ما را غصب کردند بنابراین قدرت باید در دست خاندان علی باشد نه آل عباس. البته امام صادق(ع) در قیام‌های محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم شرکت و همراهی نمی‌کند.

 بعد از واقعه عاشورا، برخی گمان کردند تنها درسی که می‌شود از حسین بن علی(ع) گرفت فقط مبارزه مسلحانه است که زیدیه نمونه بارز آنهاست اما مگر امام حسین (ع) در تمام زندگی‌اش فقط قیام مسلحانه داشته است؟ این انسان، 57 سال عمر کرد و بیست سال از آن را در صلح با معاویه بود.

چه کسی گفته است در هر شرایطی باید قیام کرد؟ ما باید ببینیم آیا چنین قیامی، نتیجه‌ای در پی دارد؟ امام حسین(ع) وقتی مشاهده کرد خلافت در حال تبدیل به سلطنت است قیام کرد و شهید شد. بنابراین مسیری که ائمه ما رفتند ادامه فکر و فرهنگ و معرفت حسینی بود اما مسیری که زیدیه در پیش گرفت این بود که در هر حالی باید قیام کرد و این منطقی نیست لذا امام صادق(ع) قیام زید را تأیید نکرده است.

 

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

 

پشتوانه معرفتی در قیام‌ها

خط امام در آن زمان خط قیام نبود در حالی‌که زیدیه می‌گفتند امامی که در خانه بماند و درس بگوید به درد نمی‌خورد. آنها می‌گفتند جعفر بن محمد، اعتقادی به جهاد ندارد در حالی‌که امام صادق(ع) می‌گفتند من به جهاد اعتقاد دارم اما علم خودم را در کنار جهل آنان نمی‌گذارم. در قیام فخ در زمان امام کاظم(ع)، یکصد سید به شهادت رسیدند اما آیا در مکه و در حرم خدا، کسی قیام می‌کند آن هم در مقابل لشکر عباسی؟ بنابراین قیام‌های بدون معرفت، کور و بی‌هدف و سطحی، اثری در پی ندارد.

زمانی که زیدیان وارد قیام شدند از نظر فقهی وابسته به مکتب ابوحنیفه شدند. خود زید می‌گفتند امام صادق (ع) فقط در احکام، امام ماست. آنها در کلام یعنی عقاید نیز وابسته به معتزله شدند چون باز هم از اهل بیت(ع) فاصله گرفتند. پشت هر قیامی باید یک معرفت باشد مثلاً انقلاب اسلامی بر اساس پشتوانه معرفتی ولایت فقیه شکل گرفت لذا موفق شد.

فرض کنید اگر شرایط مهیا بود و امام صادق(ع) در دوران پس از بنی‌امیه به خلافت می‌رسید آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟ در روایت شریفی از امام صادق آمده است بنی امیه و بنی عباس نمی‌خواهند دین را در جامعه رواج دهند. حال آیا امام صادق اگر به قدرت می‌رسید می‌توانست با استفاده از همان روش‌ها، دین را در جامعه ترویج کند؟ در این صورت چه تفاوتی بین امام صادق (ع) و بنی امیه وجود دارد؟ شیخ صدوق در کتاب شریف «الخصال» این حدیث را نقل کرده است و نکات مهمی هم در آن وجود دارد.

گفته شده آنهایی که بالاترند باید بر آنهایی که پائین‌تر هستند آسان بگیرند و با مدارا رفتار کنند. سپس به این داستان اشاره می‌شود که شخصی مسلمان می‌شود و سپس دوست مسلمانش به او می‌گوید برویم نماز صبح بخوانیم و پس از نماز می‌گوید حالا تعقیبات نماز را بخوانیم، سپس شروع به مباحثه می‌کنند تا اینکه نزدیک نماز ظهر و عصر می‌شود، این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه نوبت به نماز مغرب و عشاء می‌شود. طرف ناراحت می‌شود و می‌گوید این چه دینی است که شما دارید؟

امام صادق (ع) می‌گوید این گونه نکنید چون باعث می‌شود مردم از دین زده شوند. این کاری است که بنی امیه انجام داده و با شمشیر با مردم سخن می‌گفتند اما ما نباید تصویری خشن از اسلام به نماش بگذاریم. در سکانس آخر فیلم «محمد رسول الله» از مصطفی عقاد که مربوط به فتح مکه است ابوسفیان می‌گوید این پیروزی از قلب‌ها وارد شد نه از دیوارها.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نخستین یادواره شهدای روحانی شهرستان مُهر برگزار شد
  • مشاوران شما بیت‌هایی بهتر از شاهنامه را می‌توانستند پیدا کنند
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از شاهنامه | لااقل بیت هایی بهتر پیدا می‌کردید
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • ماجرای متن حاج صادق آهنگران در نماز جمعه و پیامی که امام خمینی (ره) به او داد؟
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • بیداری فرهیختگان در غرب
  • ماجرای کلیپ جنجالی یک عروس ۱۴ساله