Web Analytics Made Easy - Statcounter

منطقه غرب آسیا طی یک سال اخیر تحولاتی را پشت سر گذاشت که ابعادی جهانی به همراه داشت.

خبرگزاری میزان – طی یک سال اخیر غرب آسیا تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت که برخی از آنها به عمیق‌تر شدن بحران‌ها در این منطقه منجر شدند.

برخی از مهم‌ترین تحولات و رویداد‌هایی که طی یک سال گذشته در غرب آسیا به وقوع پیوستند، به شرح زیر هستند:

تصمیم نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از حمایت کامل «دونالد ترامپ»، رییس جمهور سابق آمریکا برخوردار بود، تصمیم خود را برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود قرار داده و ماه جولای (تیر) را نیز موعد اجرای آن تعیین کرد.

همزمان با اعلام این تصمیم از سوی نتانیاهو، نه تنها گروه‌های مختلف فلسطینی بلکه جامعه بین المللی و حتی برخی از کشورهای غربی درباره پیامد‌های این اقدام به رژیم صهیونیستی هشدار دادند.

با افزایش انتقاد‌ها علیه رژیم صهیونیستی بر سر اعلام این تصمیم، نتانیاهو از اعلام این تصمیم خودداری کرد؛ گزارش‌هایی نیز مبنی بر اختلاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر این موضوع منتشر شد.

انفجار مرگبار در بیروت

اواسط مرداد ماه، انفجار مهیبی شهر بیروت، پایتخت لبنان را لرزاند.

این انفجار به کشته شدن دستکم ۲۰۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۶ هزار نفر منجر شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

در پی این انفجار مرگبار که پیامد‌های آن همچنان گریبانگیر لبنان است، دولت این کشور به نخست وزیری «حسان دیاب»، استعفا داد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

آغاز روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «تل آویو» و ابوظبی دبرای عادی سازی روابط با یکدیگر به توافق رسیده‎اند.

در پی این اقدام امارات، کشور‌های بحرین، سودان و مراکش نیز توافق عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی امضا کردند.

این اقدام واکنش‌هایی را در منطقه به ویژه از سوی گروه‌های فلسطینی به همراه داشت؛ در بحرین و امارات و سودان نیز اعتراضاتی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برپا شد.

درگذشت امیر کویت

«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر ۹۱ ساله کویت،  ۸ مهر، درگذشت.

دیوان پادشاهی کویت در پی درگذشت امیر این کشور، ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرد.

پیشتر و در اواخر تیرماه، رسانه رسمی کویت گزارش داد که امیر این کشور، برای انجام برخی معاینات پزشکی در بیمارستانی در آمریکا بستری شده است.

«شیخ نواف الاحمد الصباح» ۸۳ ساله، قدرت را پس از مرگ برادر ۹۱ ساله اش در دست گرفت.

همه پرسی قانون اساسی در الجزایر

همه پرسی اصلاح قانون اساسی الجزایر ۱۱ آبان ماه انجام شد؛ این همه پرسی همزمان با شصت و ششمین سالروز استقلال این کشور از استعمار فرانسه و در پی برکناری دولت «عبدالعزیز بوتفلیقه» به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: توافق قطر و عربستان؛ چرا ریاض و دوحه اختلافات را کنار گذاشتند؟ بن بست در مذاکرات احزاب نتانیاهو و گانتز

رفع محاصره و از سرگیری روابط عربستان و قطر

برای نخستین بار مقام‎های عربستان سعودی و امارات اعلام کردند در حال رایزنی برای حل بحران ایجاد شده هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

عربستان و قطر درباره احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی مرز‌ها به توافق رسیدند و بر این اساس، عربستان، امارات، بحرین و مصر مرز‌های خود را به روی قطر بازگشایی کردند؛ این توافق در آستانه نشست شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت.

تشدید بحران در یمن

بحران یمن در سالی که گذشت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود؛ از درگیری میان نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات گرفته تا ادعاهای سازمان ملل و عربستان سعودی برای ایجاد آتش بس.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

در همین حال دولت سابق آمریکا در روز‌های پایانی خود انصارالله یمن را در فهرست تروریسم خود قرار داد؛ اقدامی که دولت جدید این کشور آن را لغو و مدعی تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن شد.

فروپاشی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی

از دیگر تحولات منطقه در سالی که گذشت، می توان به تشدید اختلاف ها میان «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز»، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد؛ با تشدید تنش ها، کابینه ائتلافی نتانیاهو و گانتز فروپاشید، کنست رژیم صهیونیستی منحل شد و در نهایت تصمیم بر برگزاری چهارمین انتخابات در اراضی اشغالی طی کمتر از دو سال شد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات بین الملل خاورمیانه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی تحولات بین الملل خاورمیانه کد ویدیو دانلود فیلم اصلی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۵۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...