Web Analytics Made Easy - Statcounter

داشتن مسکن و یک سرپناه برای هر خانواده‌ای یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازها محسوب می‌شود. به طوری که افراد از بعضی‌ خواسته‌ها چشم پوشی می کنند تا بتوانند یک مسکن و سرپناهی را فراهم کنند.

 

خرید خانه یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فردی در طول زندگی است که اگر به درستی صورت نگیرد می‌تواند خسارت‌های سنگین و جبران ناپذیر مالی را برای افراد به‌وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با مفاهیم مهم در بازار مسکن آشنا کنیم.

 

شناخت این مطالب می تواند به شما کمک کند تا در زمان خرید ملک، بازار را به خوبی شناسایی کنید. با شناخت

این مفاهیم تا حدودی با بازار مسکن آشنا می شوید و می‌توانید از بروز مشکلات و چالش‌ها در زمان خرید و یا اجاره خانه جلوگیری کنید.

 

در ادامه این مطلب با این مفاهیم آشنا می‌شوید :

نیاز مسکن، ملک و ساختمان

خواسته ملکی و ساختمانی

عرضه و تقاضای ملک

عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ملک

معرفی انواع تقاضا در بازار ملک

تقاضای منفی

نبود تقاضا

تقاضای تنزلی

تقاضای کامل

تقاضای بیش از حد

تقاضای فصلی

مبدله

بازار ملک و ساختمان

 

 

نیاز مسکن، ملک و ساختمان

انسان ها تا به چیزی نیاز نداشته باشند به طرف آن حرکت نمی کنند. نیاز یکی از مفاهیم اساسی بازاریابی ملک و ساختمان است. انسان دارای نیازهای بسیار پیچیده‌ای است. این نیازها شامل نیازهای فیزیکی یا نیاز به غذا، پوشاک، امنیت، نیازهای اجتماعی و .. می‌باشد. نیاز به مسکن یا مملک یکی از اساسی‌ترین نیاهای هر انسانی است. انسان با داشتن ملک هم نیاز فیزیکی و هم نیاز اجتماعی خود را رفع می‌کند. هر انسانی با ملک و ساختمان خود به نیازهای اساسی و فرا اساسی خود مانند دارایی و پرستیژ خود پاسخ می‌دهد.

 

خواسته ملکی و ساختمانی

خواسته شکل برآورده ساختن نیازهاست. خواسته شکلی است که نیازهای انسان تحت تاثیر فرهنگ و شخصیت انفرادی به خود می‌گیرد. خواسته های ملکی نیز در هر زمان و مکان و فرهنگ بسیار متغیر است شاید در شهری و زمانی یک خانه ویلایی شکل نیاز یک فرد را برآورده سازد ولی در شهر و زمان دیگر یک آپارتمان ۲۵ متری شکل برآوردن نیاز یک خانواده ۴ نفره باشد. برخی از افراد با یک مغازه ۱۰ متری ماهانه ۶۰۰ میلیون درآمد دارند ولی برخی نیز با یک مغازه ۵ طبقه و ۵۰۰ متری ماهانه ۱ میلیون هم درآمد ندارند.

 

عرضه و تقاضای ملک

خواسته ها وقتی با قدرت خرید همراه باشند تبدیل به تقاضا می ‌شوند. تقاضا توانایی رفع خواسته است. در چارچوب خواسته ها و منابعی معین، مردم ملک‌هایی را بر می‌گزینند که منافع و مزایای حاصله، رضایتشان را به حداکثر برساند. برای نمونه، نیاز و تقاضای موثر تقاضای بالقوه یا نیاز به مسکن شامل سه دسته می شود:

یکی نیاز خانوارهای تازه تشکیل شده، دوم نیاز برای جایگزینی خانه‌های مستهلک و تخریب شده و در نهایت، نیاز برای رفع بخشی از کمبود یا ارتقا و بهبود کیفی مسکن است. در مقابل، تقاضای موثر یا بالفعل، آن بخش از نیاز است که همراه با تان مالی تامین مسکن، در بازار مسکن عرضه مناسب خود را می جوید. در بازار شهری ایران، حجم واقعی تقاضای بالقوه یا بالفعل، ناشناخته است.

 

عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ملک

عوامل موثر در عرضه و تقاضای ملک را می توان به دو دسته متغیرهای درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد، رفتار مصرف کنندگان، نقدینگی و میزان معیت و تعداد خانوار و رشد آن‌ها، از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده تقاضای ملک در میان مدت است. در مقابل تورم، وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور، درآمد خانوار، دسترسی به وام مسکن و قیمت مسکن، از دیگر عواملی هستند که بر تقاضای ملک اثر گذارند.

مدیریت تقاضا در بازاریابی ملک و ساختمان:

تقاضای منفی

برای برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها افراد نه تنها تقاضا ندارند بلکه در مورد آن موضع منفی می‌گیرند. در این مورد مدیر بازاریابی باید با استفاده از بازاریابی تبدیلی در آنان ایجاد تقاضا نماید. مانند ساختمان‌هایی که در محدوده طرح ترافیک شهر بنا شده‌اند. وظیفه مدیریت بازاریابی این است که با استفاده از بازاریابی احیایی به احیا و تجدید تقاضا برای آن کالا اقدام نماید.

 

تقاضای کامل

ملک‌ها و ساختمان‌ هایی که به اندازه عرضه ‌آن‌ها تقاضا وجود دارد و با استفاده از بازاریابی محافظتی می‌توان تقاضای فوق را در همان وضعیت حفظ نمود.

تقاضای بیش از حد

تقاضا برای برخی ملک‌ها و ساختمان‌ها بیش از حد مورد نظر است. مانند آپارتمان‌هایی با متراژ پایین. مدیر بازاریابی با استفاده از بازاریابی تضعیفی لازم است به اهش تقاضا اقدام نماید.

 

تقاضای فصلی

برای برخی واحدهای ساختمانی و ملک‌ها در فصل‌هایی خاص تقاضا وجود دارد و بقیه فصل‌ها تقاضایی مطرح نیست. مانند زمین‌ها و خانه‌هایی که در شمال کور واقع هستند و در فصل تابستان تقاضای بالایی برای آن‌ها وجود دارد. در این موارد مدیر بازاریابی با استفاده از بازاریابی تعدیلی به توزیع تقاضا. در فصل‌های مختلف می‌پردازد.

 

مبادله

مبادله عبارت است از دریافت چیزی مطلوب از کسی دیگر و در مقابل ارائه چیز با ارزشی به او. مبادله هسته مرکزی بازاریابی است و برای تحقق آن شرایط زیر لازم است:

 

حداقل دو طرف باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند. هر طرف باید چیز با ارزشی برای مبادله با دیگری در اختیار داشته باشد. هر طرف باید علاقه‌مند به مبادله با طرف دیگر باشد. هر طرف باید دارای توانایی لازم برای مراوده وو تحول باشد. انجام مبادله مستلزم تو افق است و در این صورت می‌توان گفت که مبادله طرفین را منتفع کرده است.

 

مبادل در بازار ملک نیز به چند صورت وجود داشته و ارائه می‌شود مانند رهن، اجاره، خرید و فروش هانه، معاوضع و معامله.

 

بازار ملک و ساختمان

به مجموعه‌ای از خریداران بالقوه و بالفعل ملک، بازار ملک اطلاق می‌شود به صورت دقیق تر بازار را به عنوان هر مکانی که گروهی از خریداران واقعی و بالقوه یک محصول وجود داشته باشند، تعریف می‌کنند. اندازه بازار به تعداد کسانی که اظهار نیاز می کنند و میزان نیاز‌ آن‌ها و توانایی خریداران برای انجام معامله بستگی دارد. مانند دفاتر معاملات املاک، مشاوران ملک، دفاتر ثبت اسناد و املاک، دفاتر شهرداری و ... .

 

بازار ملک را به صورت کلی می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

بازار ملک تجاری

بازار ملک مسکونی ( ویلایی آپارتمانی و مجتمع مسکونی )

بازار ملک اداری

بازار ملک سرمایه‌ای

 

بازار مسکن را می توان به بازارهای زیر تقسیم بندی کرد:

بازار میکن ملکی و اجاره‌ای: این بازار، بازاری معمولی است که بین عموم مردم در جریان می‌باشد.

 

بازار مسکن مصرفی و سرمایه‌ای: بخشی از تقاضای مسکن را تقاضای سرمایه های مسکن تشکیل می دهد. نرخ بازگشت سرمایه در بخش مسکن در مقیاس با سایر صورت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر می‌باشد.

 

بازار مسکن کم درآمدها و پر درآمدها: ویژگی‌های عرضه میکن به ویژه آن بخش از تولید که برای فروش عرضه می‌شود، به ظور عمده تحت تاثیر تقاضای سرمایه ها و تقاضای مسکن گروه‌های پردرآمد است.

 

بازارهای مسکن محلی: خصلت مقید به مکان بودن مسکن موجب می‌شود که بازارهای محلی این کالا، ویژگی‌های خاص خود را داشته و به طور عمده قابل ادغام با سایر بازارها نباشند.

 

نتیجه گیری :

خرید مسکن یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فردی در طول زندگی است. که اگر به درستی انتخاب نشود می‌تواند عواقب جبران ناپذیر و خسارت‌های مالی داشته باشد. لذا با شناخت بازار مسکن و مفاهیم دقیق این بازار می‌توانید تا حد بسیار زیادی از این ضرر و زیان های مالی جلوگیری کنید و به درستی تصمیم بگیرید و در بازار مسکن سرمایه گذاری کنید.

 

همچنین می توانید برای فروش ملک و یا خرید آپارتمان در تهران و یا سایر شهرهای ایران به وب سایت شابش مراجعه کنید. در شابش می توانید هر نوع آگهی ملکی که مد نظر دارید را ثبت کنید و بهترین بازخورد را از آگهی خود بگیرید.

منبع: الف

کلیدواژه: استفاده از بازاریابی ملک و ساختمان مهم ترین بازار مسکن بازار ملک خواسته ها ملک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور

محمد حسین کاویانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۰۷ هزارتن پنبه وارد کشور شد.

به گفته او، با توجه به آنکه ۱۰ تا ۱۵ هزارتن محصول از سال قبل در انبارها باقی مانده است، انتظار می رود که تا شهریور ،قبل از ورود محصول جدید به بازار توسط صنعت نساجی خریداری شود.

کاویانی ادامه داد: قیمت کنونی خرید تضمینی هرکیلو پنبه ۳۵ هزارتومان است، درحالیکه بارها اعلام کرده ایم که قیمت خرید پنبه باید ۳ تا ۳‌.۵ برابرنرخ خرید تضمینی گندم باشد تا برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد، در غیراین صورت به سبب هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت کشاورزان به سمت زراعت دیگر محصولات نظیر چغندر و شالی می روند.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به راهکار خودکفایی پنبه افزود: با توجه به آنکه پنبه یکی از محصولات استراتژیک محسوب می شود، از این رو وظیفه دولت است که حمایت های لازم را از زراعت این پنبه انجام دهد به طوریکه همانند کشورهای تولیدکننده پنبه یارانه تخصیص دهد.

به گفته او، براساس برنامه ریزی وزارت جهاد امسال سطح زیرکشت پنبه باید به ۱۱۷ هزارهکتار برسد، درحالیکه برآورد می شود که حداکثر به ۸۵ هزارهکتار برسد.

کاویانی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، گفت: بنابر آمار تولید پنبه جوابگوی ۵۰ درصد نیاز صنعت نساجی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • راهنمای جامع انتخاب و خرید دزدگیر منزل
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • گندم معمولی هر کیلو۱۸۵۰۰تومان از کشاورزان استان خریداری می شود
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات