Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین سال است با توجه به تهدیدات موجود در پیرامون ایران اسلامی و فرامنطقه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات جدید و نوسازی و حتی بهینه سازی تجهیزات کرده اند. حوزه خودروهای تاکتیکی و حامل سربازان در میدان‌های نبرد از دیگر حوزه‌های مهمی است که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی دستاوردهای خوبی را در این زمینه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودرو‌های تاکتیکی یکی از ابزار‌ها و ادوات بسیار مهم در عرصه‌های نبرد و میدان‌های پیکار با دشمنان هستند. این خودرو‌ها به جهت لزوم بهره‌گیری در زمینه‌های تاکتیکی و مهم باید از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز چندین سال است که فناوری طراحی و ساخت این خودروها را به دست آورده است.

سردار سلیمانی سوار بر جیپ در دوران دفاع مقدس چرا ایران به سوی ساخت خودروهای تاکتیکی بومی رفت؟

ایران در دوران رژیم ساقط شده پهلوی این خودرو‌ها را که عمدتا از شرکت آمریکایی جیپ تهیه می‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، این شرکت دیگر تولیدات خود را به ایران ارسال نکرد و ایران هم به خرید خودرو‌های ژاپنی تویوتا اقدام کرد. اما تحریم‌های آمریکا به ایران اجازه نمی‌داد تا پس از پایان جنگ تحمیلی نیز این خودرو‌ها خریداری کند. پس مسئولان صنایع دفاعی ایران به سراغ طراحی و ساخت خودرو‌های تاکتیکی بومی می‌رفتند تا این نیاز را در داخل تامین کنند. به همین دلیل هم در  ابتدا به سراغ بهسازی و اورهال خودرو‌های قدیمی و بازمانده از جنگ تحمیلی رفتند و پس از آن با مهندسی معکوس آن‌ها توانستند تا از این خودرو‌ها انواع جدیدی را تولید کنند.  

خودرو‌های رعد، طوفان، سفیر، ارس، کویران، سپهران و بسیاری دیگر حاصل همین فعالیت هاست که باعث شد ایران در زمینه ساخت خودرو‌های تاکتیکی بومی نیز به خودکفایی برسد. اما این خودرو‌ها برای حضور در مناطق عملیاتی خاص و با تهدیدات مناسب نبودند. به همین دلیل مسئولان سازمان‌های جهاد نیرو‌های مسلح کشورمان به سراغ طرح یک خودروی تاکتیکی بومی مناسب عملیات‌های تکاوری و عملیات ویژه رفتند.   سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از این سازمان هاست که فعالیت‌های خود برای طراحی و ساخت خودرو‌های تکاوری آغاز کرده و توانست ثمره این تلاش‌ها را در سال ۱۳۹۸ با تولید و رونمایی از خودروی رویین تن نزاجا به منصه ظهور برساند.

خودروی رویین تن نزاجا بی‌مانند در جهان

۱۱ مهرماه سال ۱۳۹۸ بود که نیروی زمینی ارتش از چندین دستاورد مدرن خود با حضور امیر سرتیپ دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان این نیرو رونمایی کرد. یکی از این دستاورد‌ها یا به عبارتی شاخص‌ترین این دستاورد‌ها خودروی رویین تن نزاجا بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

امیر سرتیپ دادرس جانشین فرماندهی کل ارتش که خود در سال های 84 تا 87 فرماندهی نیروی زمینی ارتش را برعهده داشت، درباره این خودرو گفته است که خودروی سبک تاکتیکی با نام «رویین‌تن» است که قابلیت‌های مهمی در حوزه رزم زمینی و انتقال نیرو دارد. دانشمندان و متخصصان ما در نیروی زمینی امروز با بهره‌گیری از پیشرفت‌های علمی و صنعتی، این خودروی زرهی را که از سازه سبک و مقاوم برخوردار است، طراحی و تولید کرده‌اند.

در دنیا مرسوم است که خودرو‌های زرهی با به‌کارگیری لایه‌هایی قطور از فولاد سخت به‌منظور نفوذناپذیری در برابر موشک‌ها ساخته می‌شوند، اما متخصصان ما در این خودرو از توانمندی پلیمری-نانویی استفاده کردند و این خودروی سبک و ارزان‌قیمت را با قابلیت مانور عالی ساختند.  تکنولوژی این خودوری زرهی در انحصار خودمان است و این خودروی منحصربه‌فرد از مقاومت لازم برای مقابله با موشک‌ها و همچنین از قابلیت مقابله با سامانه‌های راداری برخوردار است و می‌تواند با ایجاد اهداف کاذب، خود را از برخورد موشک‌های ضد زره ایمن کند. این سامانه زرهی که حاصل تفکر فرزندان این مرز و بوم است، مدل خارجی ندارد و بر مبنای مقابله با تهدیدات خارجی ساخته شده است.

رویین‌تن نزاجا چه ویژگی‌هایی دارد؟

خودروی رویین‌تن نزاجا که به گفته فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران نظیر آن در دنیا وجود ندارد ویژگی‌هایی منحصر به فردی دارد. می‌توان گفت که این خودرو براساس پلتفرم خودروهای کویران و ارس ساخته شده است.

زره ویژه رویین‌تن نزاجا

زره این خودرو از جنس کامپوزیت طراحی و ساخته شده است که با ایجاد حفاظت موثر و وزن کم خود می تواند سرنشینان این خودرو را در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ میلی‌متری هسته فولادی ایمن نگه دارد. بر اساس تصاویر منتشر شده زره کامپوزیتی رویین‌تن نزاجا توان جذب انفجار راکت‌های سری آر پی جی ۷ را نیز دارد که این مسئله نیز یک قابلیت مهم در بحث مقابله با تهدیدات موجود در شرق کشور محسوب می‌شود. 

درب‌های رویین‌تن نزاجا

با نگاه به درب‌های این خودرو مشاهده می‌کنیم که قسمت شیشه‌ای مساحت کمی از درب‌ها را به خود اختصاص داده تا ضعف نسبی شیشه‌های تهیه یا ساخته شده برای آن نتواند در حفاظت از نیرو‌های داخل این خودرو خللی ایجاد کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که درب‌های رویین‌تن خلاف جهت باز می‌شوند تا نیرو‌ها بتوانند در هنگام عملیات‌ها از خودرو پیاده شده و در پشت درب‌ها سنگر بگیرند.

سلاح‌های رویین‌تن نزاجا

رویین‌تن نزاجا در قسمت سقف خود یک دریچه دارد که محل قرارگیری یک تیربار کالیبر ۱۲.۷ میلی‌متری است و می‌تواند با درب ضد گلوله حفاظت خوبی از تیربارچی ایجاد کند. البته این حفاظت از اطراف وجود ندارد و فقط حفاظت از قسمت عقب تیربارچی انجام می‌شود.

فضای داخلی رویین‌تن نزاجا

هنگامی که به داخل خودروی رویین تن نگاه می کنیم علاوه بر فضای بسیار مناسب برای سرنشینان و راننده خودرو فضای مناسبی هم برای حمل مجروح دارد. 

حفاظت از موتور و قوای محرکه رویین‌تن نزاجا

قسمت موتور و قوای محرکه رویین‌تن نزاجا نیز همچون بدنه این خودرو است که با حفاظت قوی از این بخش دشمنان نمی‌توانند با شلیک به موتور آن این خودرو را از کار بیندازند.  

چراغ‌های رویین‌تن نزاجا

با نگاه به قسمت جلوی خودرو مشاهده می‌کنیم که طراحان رویین‌تن نزاجا به مقوله چراغ نیز توجه شایانی داشته اند و با تعبیه انواع مختلفی از چراغ‌ها مانع از ایجاد مشکل در این بخش شده اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروی زمینی ارتش خودروهای زرهی رویین تن نزاجا خودروی رویین تن نزاجا جمهوری اسلامی ایران نیروی زمینی ارتش رویین تن خودرو ها طراحی و ساخت ساخت خودرو ساخته شده نیرو ها درب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۹۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند

تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش برنا، فرسودگی خودرو به تنهایی می‌تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودرو‌های تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودرو‌های فرسوده بیندازیم:

براساس تازه‌ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودرو‌های برون شهری کشور فرسوده هستند.

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان شاهد تردد خودرو‌های فرسوده‌ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می‌کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر سایر موتورسیکلت‌ها بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛ تازه‌ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می‌دهد که خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از ۱۷۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودرو‌های استاندارد ۹۰ لیتر در روز مصرف گازوییل دارند.

فرسودگی خودرو‌ها تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودرو‌های فرسوده است. سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گاز‌های آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودرو‌های فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می‌دهد که اسقاط خودرو‌های فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می‌تواند به نفع کشور باشد.

خودرو‌های فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زنند و این خسارت به اندازه‌ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ ۷۰ سنت حساب کنیم، می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده، به طور سالیانه، ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیارد لیتر بنزینی را هدر می‌دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودرو‌های فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می‌تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.

دیگر خبرها

  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان (فیلم)
  • تصاویر عجیبی از خودروی سانتافه در نمایشگاه خودروی پکن + تصاویر
  • ۱۰ فیلم اکشن قدیمی با قهرمانان مورد علاقه پدر‌ها؛ از جکی چان بدلکار تا ارتش یک نفره شوارتزنگر
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • هشدار رادان به روسای پلیس: در توقیف خودروی بی‌حجاب‌ها زدوبندی برای یدک‌کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)
  • هشدار رادان به پلیس: در توقیف خودروی بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • خودروی سانگ‌یانگ کوراندو 2024 چه قابلیت‌هایی دارد؟