Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پرویز کلانتری، نقاش، تصویرگر، انیماتور و داستان‌نویس، یکم فرودین ۱۳۱۰ در زنجان به دنیا آمد. آثارش را بر پایه مولفه‌های بصری هنری ایرانی خلق می‌کرد، با این تفاوت که به جای توجه به خصیصه‌های هنر قاجاری و سنتی، به زندگی اقوام و معماری ایرانی توجه کرد و در آثارش زیست مردم روستایی را به تصویر کشید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های آثار کلانتری استفاده از خاک در کارهایش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در نقاشی معاصر ایران برخی از هنرمندان دیگر نیز همچون مارکو گریگوریان و غلامحسین نامی نیز از خاک، گل و کاه‌گل استفاده می‌کردند؛ اما کلانتری جزو آن دسته از هنرمندانی بود که نگاهی دوره‌ای به این سبک نداشت و همیشه در این مسیر قدم برداشت.

معماری و ابنیه تاریخ، رسوم ایرانی، زندگی‌های روستایی، اسطوره‌های ایرانی، سقاخانه‌ها، داستان‌های عامیانه و اقوام ایرانی از مهمترین مضامین بودند که کلانتری در نقاشی هایش به آنها می‌پرداخت. هرچند که در این میان برخی از منتقدان هنر بر این باورند که نقاشی‌های کلانتری را باید فارغ از ظاهرشان مورد بررسی قرار داد؛ چراکه آنچه کلانتری در تلاش برای نشان دادن است معماری‌های زیبای سنتی ایرانی نیست، بلکه معنویت و روح آنهاست. در واقع کلانتری به چیزی فراتر از فرم اشاره می‌کرده و در پی خلق سرزمینی آرمانی و در آرامش بوده است.

کلانتری سال ۱۳۳۰ در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران قبول شد و در سال ۱۳۳۱ برای کار به انتشارات «فرانکلین» رفت و به کار تصویرگری مشغول شد. او که از سال ۱۳۳۴ در همین انتشارات تصویرگری کتاب‌های درسی را نیز آغاز کرده بود، در سال ۱۳۳۵ تصاویر ماندگاری برای کتاب‌های درسی خلق کرد که جزو خاطره‌انگیزترین تصاویر کتاب‌های دوران مدرسه به حساب می‌آیند.

«روباه و زاغ»، «چوپان دروغگو»، «حسنک کجایی» و «میهن خویش را کنیم آباد» از جمله داستان‌هایی هستند که با تصویرگری‌های پرویز کلانتری رنگ گرفتند و ماندگار شدند.

کلانتری که از جمله هنرمندان پرکار بود و علاوه بر قلمو، دست به قلم نیز برد و کتاب‌های زیادی را از خود به یاد گذاشت، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ پس از تحمل دروه‌ای بیماری از دنیا رفت.

2323

کد خبر 1497430

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نقاشی گرافیک کتاب درسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت

به گزارش همشهری آنلاین، این نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپرداز زاده‌ ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ در بم، بود که در سال‌های اخیر به تنهایی زندگی می‌کرد و بر اساس هفته‌نامه محلی بم روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیار خود درگذشت. او دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از دهه شصت فعالیت روزنامه‌نگاری خود را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و از دهه هفتاد نیز به طور جدی‌تر وارد حوزه ادبیات داستانی و فرهنگ مردم شد.

تالیف ده‌ها عنوان کتاب با موضوعات داستانی و پژوهشی و صدها عنوان مقاله مطبوعاتی و پژوهشی حاصل یک عمر فعالیت‌های او بود. از رمان‌های معروف او می‌توان به «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.

رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده سی سال رمان طنز ایران شد.

کد خبر 849579 منبع: ایسنا برچسب‌ها ادبیات خبر مهم کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان

دیگر خبرها

  • رونمایی از «شب آبستن» در نمایشگاه کتاب تهران
  • تقاضا برای خدمات cip همچنان بالا است/ روزانه چند نفر از خدمات cip در ایران استفاده می‌کنند؟
  • باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • پالما با درخشش ستاره‌های ایرانی، سلطنت خود در اروپا را تداوم بخشید
  • بیمار مرگ مغزی به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید
  • (عکس) هادی چوپان دچار شیدایی شده است؟
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب