Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل: سال ۱۳۹۹ با تمام فراز و نشیب‌ها و خاطرات خوب و بد به پایان رسید و جای خود را به سال ۱۴۰۰ داد. مثل همه سال‌ها، در سال ۹۹ نیز رویدادهای گوناگونی اتفاق افتاد که منجر به اخبار خوب یا بد شد و بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. خبرهایی که گاه باعث امیدواری و تحسین مردم می‌شد و گاه سبب ناراحتی و ایجاد اضطراب آن‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصد ما نگاهی به اخبار و اتفاقات خوب استان در سال گذشته است؛ در مطلب پیش رو برخی از اخبار خوب استان اردبیل را در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ مرور خواهیم کرد.

تولید ست لوله ونتیلاتور توسط فناوران اردبیلی

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی روز ۱۵ فروردین سال ۹۹ از تولید ست لوله دستگاه ونتیلاتور «EVA» توسط فناوران مرکز رشد این دانشگاه در راستای درمان بیماران ناشی از ویروس کرونا خبر داد؛ دستگاهی که تنفس را برای بیمارانی که به‌طور طبیعی قادر به تنفس نیستند فراهم می‌کند و انتقال هوا از طریق لوله‌های ونتیلاتور به ریه بیمار صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: این اقدام در پی افزایش روزافزون نیاز کشور به تجهیزات لازم برای مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران صورت می‌گیرد.

پرداخت اقساط معوق بانکی نیازمندان توسط خیران اردبیلی

رئیس کمیته امداد منطقه یک اردبیل روز ۲۶ فروردین سال ۹۹ گفت: خیران اردبیلی با تقبل اقساط معوق بانکی به ۱۸۲ نفر از مددجویان و مجریان طرح‌های خودکفایی که مشاغل آن‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده، کمک کردند.

تولد سالم اولین نوزاد از مادر مبتلا به کرونا در اردبیل

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل روز ۱۰ فروردین سال ۹۹ اظهار کرد: اولین نوزاد از مادر ۲۹ ساله مبتلای قطعی به ویروس کرونا، در بخش ویژه زایمان کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل، به‌طور سالم متولد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فشار خون و همچنین اولین زایمان مادر باردار، نوزاد در ۳۵ هفتگی متولد شد که وضعیت عمومی مادر مطلوب بوده و نوزاد به دلیل تولد زودرس در دستگاه قرار دارد که وضعیت عمومی نوزاد نیز بسیار مناسب است.

آغاز رزمایش کمک مومنانه در اردبیل

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل روز ۲۳ فروردین سال ۹۹ در نشست فوق‌العاده رزمایش کمک مومنانه بیان کرد: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص رزمایش مواسات و همدلی برای کمک به نیازمندان و اقشاری که در شرایط شیوع بیماری کرونا آسیب دیده‌اند، سازمان بسیج مستضعفین رزمایش کمک مومنانه را تدوین و با رمز یا صاحب الزمان(عج) آغاز کرده است.

واگذاری ۴۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به مردم و عشایر اصلاندوز

فرماندار اصلاندوز روز ۲۸ فروردین سال ۹۹ گفت: با توجه به تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اراضی پایاب سد خداآفرین، فاز نخست آبیاری مدرن پایاب در شهرستان اصلاندوز برای آبیاری ۱۰ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی افتتاح شد.

وی با اشاره به واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین به ساکنان روستاها اظهار کرد: در حوزه شهرستان اصلاندوز حدود ۴۵۰۰ هکتار اراضی به مردم و عشایر واگذار شده که به‌صورت مدرن و استفاده از سنتر، آبیاری می‌شوند.

مالک مجتمع ۲۱۰ واحدی در مشگین‌شهر اجاره‌بهای مغازه‌ها را بخشید

روز ۲۷ فروردین ۹۹ از شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل خبر رسید که مالک یکی از مجتمع‌های تجاری، خدماتی در اقدامی خیرخواهانه، مهربانی در این خطه از ایران را با بخشودگی اجاره‌بهای ۲۱۰ مغازه به نمایش گذاشت.

حسن نوبخت، مالک مجتمع آریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل درباره این موضوع بیان کرد: در روزهای کرونایی که همه مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، مجتمع آریس نیز در یک ماه گذشته بی‌رونق بود و خلوت‌ترین روزهای سال را سپری می‌کرد، پس از مشورت با دوستان و خانواده با اعلام به مغازه‌داران خواستیم بخشی از مهربانی‌های مردم مشگین‌شهر را به همه هموطنان نشان دهیم.

ساخت دستگاه پدالی و تمام مکانیکی ضدعفونی‌کننده توسط مخترع بسیجی

جاوید پرسیاوش مخترع بسیجی و عضو مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی، طی فروردین سال ۹۹ به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و بیماری‌های واگیردار، دستگاه پدالی و تمام مکانیکی ضدعفونی‌کننده را برای اولین بار در کشور و حتی در جهان ساخت.

این دستگاه با هدف کاهش شیوع بیماری‌های واگیردار در اماکن عمومی و خصوصی ساخته شده و بدون دخالت دست کار می‌کند و تنها با فشار دادن پا بر روی پدال دستگاه مایع دستشویی و ضدعفونی بر روی دست سرازیر می‌شود.

تداوم برنامه‌های معنوی دسته‌جمعی در فضای مجازی

علی درخشان، طلبه‌ فعال و خوش‌فکر اردبیلی روز ۶ فروردین ۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: طلاب و روحانیون استان اردبیل پس از شیوع بیماری کرونا در ۲ جبهه حقیقی و مجازی اقدام به فعالیت‌های گسترده‌ای کرده‌اند که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به بحث ضدعفونی معابر و مراکز مختلف و همچنین توزیع پک‌های بهداشتی اشاره کرد که از همان روز اول شیوع بیماری این اقدامات در اولویت برنامه طلاب و روحانیان حوزه علمیه اردبیل قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از جمله برنامه‌هایی که پس از شیوع بیماری کرونا مدنظر قرار گرفت برگزاری دعای کمیل بود که خوشبختانه با استقبال مردم مومن و انقلابی استان و حتی کشور قرار گرفت و در این مدت توانستیم این دعای پرفیض را در بستر فضای مجازی برگزار کنیم و مخاطبان بسیاری نیز به ما پیوستند.

نانوایی که در روزهای سخت در کنار نیازمندان است

روز ۴ فروردین سال ۹۹ خبر رسید که یک نانوای اردبیلی با نصب بنر «به افراد نیازمند که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا قادر به کار کردن نیستند نان رایگان تقدیم می‌شود» به اندازه توان خود تلاش می‌کند تا در جهت رفع مشکلات مردم در روزهای سخت بکوشد.

هنگامی که پای حرف‌های این نانوای عاشق نشستیم تنها سخنش این بود که برای رضای خدا و کم کردن مشکلی هر چند کوچک از مردم در شرایط بحرانی این کار را شروع کرده است و تا ریشه کن شدن این بیماری به این امر ادامه خواهد داد.

این نانوا که نخواست چهره و نامش بیان شود، گفت: وقتی ایثار و گذشت سفیدپوشان در مراکز درمانی را دیدم واقعا بر ایثار و عظمت کار آنها غبطه می‌خوردم. همه باید امروز دست در دست هم دهیم و به اندازه توان خود در جهت نابودی این بیماری همت کنیم.

افتتاح خط تولید ماسک‌های فیلتردار N۹۵ در اردبیل

روز ۴ فروردین سال ۹۹ با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری استان و سایر مسؤولین استانی اردبیل، خط تولید ماسک‌های فیلتردار N۹۵ در اردبیل افتتاح شد.

برخورداری روستای محروم خلخال از خدمات بهداشتی

روز ۶ فروردین سال ۹۹ خبر رسید که به‌همت بسیج سازندگی سپاه خلخال اهالی ۱۷ روستای محروم شهرستان خلخال در جنوب استان از خدمات بهداشتی در پیشگیری از کرونا ویروس برخوردار شدند و بنا به گفته جانشین سپاه خلخال بیش از ۱۵۰۰ ماسک در بین اهالی این ۱۷ روستای محروم توزیع شد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل سال 1399 سال 1400 فروردین 1399 ونتیلاتور مشگین شهر خلخال اصلاندوز ماسک بسیج سازندگی شیوع بیماری کرونا فروردین سال ۹۹ استان اردبیل ویروس کرونا اردبیل روز قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی مانند یک سپر از آسیب به سلول های تولید کننده انسولین محافظت می کند و حتی در برخی موارد طول عمر این سلول ها را افزایش می دهد.

دیابت نوع یک زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند. این سلول های مهم انسولین تولید می کنند و بدون این ماده فرد نمی تواند سطح گلوکز خون را مدیریت کند که این روند یه تزریق مادام العمر انسولین منجر می شود و پیامدهایی برای سلامت فرد دارد.

اما محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهشی جدید راهی نوین برای جلوگیری از آغاز دیابت یا حتی معکوس کردن آن در مراحل اولیه ابتلا یافته اند. یک داروی جدید به نام mAb43 که در حقیقت یک درمان آزمایشی است، برای مقابله با طیفی از بیماری ها نوید بخش بوده است.

آنتی بادی ها در حقیقت پروتئین هایی هستند که سلول هایی خاص و معمول پاتوژن های خارجی رابه یکدیگر پیوند می دهند تا آنها را از بدن پاکسازی کنند. واکسن ها به پروتئین سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا در مقابل هدف های خاصی آنتی بادی تولید کند. آنتی بادی های مونوکلونال طوری مهندسی شده اند تا با یک هدف خاص بجنگند و به طور یک جا به عنوان واکنشی سریع به یک بیماری خاص مانند عفونت، به بدن منتقل می شوند. این نوع درمان هادر مطالعات اخیر برای مقابله با بیماری هایی مانندمالاریا، کووید۱۹ و غیره کارآمد بوده است.

در این موارد آنتی بادی ها طوری طراحی شدندتا سلول ها را از سیستم ایمنی بدن مخفی کنند. اما mAb43آنها را به پروتئینی کوچک که روی سطح سلول های بتا قرار دارد، پیوند می زندو سپس به عنوان یک سپر یا پوشش عمل می کند تا آنها را در برابر حملات سلول های ایمنی مخفی کند. هنگامیکه این دارو به طور مرتب مصرف شود، سلول های بتا را محافظت می کند و در نتیجه توانایی بیمار برای تولید انسولین نیز حفظ می شود. حتی اگر آسیب هایی به سلول ها وارد شده باشد، این سپر به سلول ها بتا فرصت می دهد تا بازتولید شوند.

محققان این درمان را روی ۶۴ موش مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کردند. موش ها پس از رسیدن به سن ۱۰ هفتگی ،هر هفته دوزهایی از این آنتی بادی را دریافت کردند و پس از ۳۵ هفته بدن تمام آنها عاری از دیابت بود. نکته جالب آنکه یکی از موش ها به طور موقت و پس از نمایان شدن علایم اولیه و قبل از دریافت آنتی بادی به این بیماری مبتلا شد. اما این موش هم پس از دریافت دوزهایی از دارو به مدت ۳۵ هفته درمان شد. همین امر نشان می دهد داروی مذکور می تواند روند ابتلا به دیابت را در مراحل اولیه ابتلا معکوس کند.

تمام موش هایی که این درمان را دریافت کردند تا پایان آزمایش (۷۵ هفته) زنده ماندند که در حقیقت طول عمر بیشتر موش ها نیز همین اندازه است. تحقیق مذکور هم اکنون با استفاده از آنتی بادی موش ها روی همین حیوانات آزمایش شده است. اما پژوهشگران تصمیم دارند در مرحله بعد نسخه انسانی این آنتی بادی را قبل از آزمایش بالینی توسعه دهند. اما یک مانع اصلی هنوز وجود دارد. آنتی بادی های مونوکلونال ممکن است برای مصرف گسترده گرانقیمت باشند.محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر هزینه آنها را کاهش دهند.

این تحقیق در ژورنال دیابت منتشر شده است.

کد خبر 6095397 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • خط انتقال مخزن و ایستگاه روستا‌های پمپاز مجتمع ارسی متصل شد
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • بهار کتاب ایران/از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • اتصال خط انتقال مخزن و ایستگاه پمپاژ مجتمع ارسی خوی
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • بهار کتاب ایران؛از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده