Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@11:41:20 GMT

اروپا ناگزیر از تمدید محدودیت‌های کرونایی

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۱۸۸۵

اروپا ناگزیر از تمدید محدودیت‌های کرونایی

- با وجود ادامه روند واکسیناسیون و اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشورهایی اروپایی، شمار مبتلایان به کرونا موجب تمدید وضعیت قرنطینه در شمار زیادی از این کشورها شده‌است.

کشورهای اروپایی در حالی زمستان امسال را به پایان می رسانند که وضعیت همه گیری در بسیاری از این کشورها همچنان بحرانی است و کارزار واکسیناسیون سراسری و وضع محدودیت های شدید نتوانسته از شدت ابتلای شهروندان به کرونا بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمدید محدودیت ها به رغم تایید مجدد واکسن آسترازنکا

در پی افزایش نگرانی‌ها درباره عارضه تشکیل لخته خون ناشی از تزریق واکسن ضد کرونا شرکت آسترازنکا، آژانس دارویی اتحادیه اروپا اعلام کرد که دریافت این واکسن «امن و موثر» است.

«امر کوک» مدیر عامل آژانس دارویی اروپا روز پنجشنبه در نشست خبری در آمستردام، عنوان کرد که این واکسن ارتباطی با افزایش عارضه لخته خون ندارد و فواید آن همچنان بر خطرات آن می چربد .

پیشتر شماری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، فرانسه و سوئد از بیم عارضه تشکیل لخته خون، تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کردند. نگرانی‌ها در این باره پس از آن شدت گرفت که آژانس دارویی نروژ ادعا کرد که چهار نفر بر اثر دریافت واکسن یادشده دچار ترومبوز (ظاهر شدن لخته خون در عروق سالم) شده‌اند.

با این حال شرکت آسترازنکا اعلام کرد که تحقیقات به‌عمل آمده نشان می‌دهد که واکسن این شرکت ارتباطی با این عارضه در هیچ گروه سنی و جنسی ندارد. سازمان جهانی بهداشت نیز در تائید تحقیقات آسترازنکا از کشورها خواسته تا به تزریق واکسن کرونا ادامه دهند.---

هشدار آلمان در مورد ابتلای بیشتر جوانان به کرونا

معاون رئیس موسسه روبرت کوخ آلمان (RKI) نسبت به ۱۹ مورد مرگ جدید در بین جوانان این کشور بر اثر کرونا هشدار داده است. وی می گوید نباید به این دلیل که افراد مسن بیشتری واکسینه شده اند، احتیاط را کنار گذاشت. در حال حاضر بیشترین میزان بروز بیماری یعنی تعداد افراد آلوده در هر ۱۰۰هزار نفر در یک هفته، در گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال دیده می شود.

به گفته این مقام آلمانی در حال حاضر یک افزایش آرام در بخش های مراقبت ویژه مشاهده می شود ، اما اگر تعداد آلودگی ها همچنان افزایش یابد ، این روند تغییر خواهد کرد. در این صورت تعداد افراد بیشتری از گروه های سنی جوان در بخش های مراقبت ویژه و در میان کشته ها بیشتر خواهد بود. از این رو با توجه به رشد تعداد موارد ، باید انتظار داشت که طی چند هفته آینده افراد بیشتری به دلیل کرونا جان خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان تاکید کرد که موج سوم کرونا در این کشور با واکسیناسیون متوقف نمی شود. اشپان در برلین گفت: تعداد مبتلایان در حال افزایش بوده و نسبت جهش ها زیاد است. وی افزود: بخشی از تجزیه و تحلیل صادقانه وضعیت این است که هنوز واکسن کافی در اروپا وجود ندارد که بتوان موج سوم را فقط با واکسیناسیون متوقف کرد.

این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی گفت: حتی اگر تحویل سفارشات اتحادیه اروپا به موقع انجام شود ، هنوز واکسینه شدن کامل گروه های خطر چند هفته طول می کشد. فقط در این صورت است که می توانیم در مورد برداشته شدن محدودیت ها در جامعه صحبت کنیم.

تمدید محدودیت های کرونایی در فرانسه

به رغم مقاومت سرسختانه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای اعمال دوباره قرنطینه، «ژان کستکس» نخست وزیر این کشور روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی با ابراز نگرانی از تشدید بحران شیوع کرونا و جهش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها اعلام کرد که از امروز (جمعه) به مدت یک ماه، پاریس و ۱۶ استان فرانسه دوباره قرنطینه می شوند.

وی همچنین افزود: مقررات منع رفت و آمد از ساعت هفت شب در سراسر این کشور از شنبه ۲۰ مارس (۳۰ فروردین) اعمال می شود. براساس آخرین آمار منتشره از سوی تارنمای ورد میترز، فرانسه با بیش از چهار میلیون و ۱۸۱ هزار مبتلا به کووید ۱۹ و بیش از ۹۱ هزار جان باخته ناشی از آن، در رتبه ششم کشورهای جهان و رتبه سوم اروپا قرار دارد.

به تازگی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) توافق نامه ای برای تولید واکسن کرونای خود با عنوان «اسپوتنیک وی» در آلمان منعقد کرد. بر اساس بیانیه این شرکت، توافق نامه های مشابهی نیز با شرکت های دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و اسپانیا امضا شده است. این واکسن اکنون در انتظار تایید از سوی آژانس دارویی اروپا است.

بیش از ۱۰ هزار آلودگی جدید در مجارستان

مجارستان با ۱۰ هزار و ۷۵۹ آلودگی جدید رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. دولت این کشور می گوید تعداد مرگ و میرهای گزارش شده روزانه مربوط به ویروس کرونا نیز به ۲۱۳ مورد رسیده است. «ویکتور اوربان» نخست وزیر در گفتگویی رادیویی گفت: تعداد زیاد آلودگی ها بیمارستانها را نیز تحت فشار قرار داده است، جایی که بیش از ۱۰ هزار بیمار در حال حاضر تحت درمان هستند.

وی یادآور شد با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، یک فرصت مناسب برای تابستان بدون محدودیت های کرونایی وجود خواهد داشت. وی با این حال بر حمایت خود از استفاده از واکسن های چینی و روسی ، که مجارستان اولین کشور در اتحادیه اروپا تصویب و استفاده کرده است ، تأکید کرد.

بهبود نسبی شرایط در دانمارک

دانمارکی ها از روز دوشنبه دوباره می توانند در تجمعات حداکثر ۱۰ نفره در هوای آزاد ملاقات کنند. حداکثر افراد شرکت کننده در ورزشهای سازمان یافته و در فضای باز نیز از ۲۵ به ۵۰ شرکت کننده افزایش خواهد یافت. هم اکنون حداکثر ۵۰ نفر می توانند در فضای باز در مراسم کلیسا شرکت کنند. همچنین محدودیت های بیشتری برای مدارس در منطقه اطراف پایتخت کپنهاگ برداشته می شود.

با توجه به تعداد کم آلودگی های جدید ، چندین هفته است که دانمارک از یک تعطیلی شدید به سمت کاهش تدریجی اقدامات کرونایی گذر کرده است. بیشتر تجارت های خرده فروشی از ابتدای مارس (اوایل اسفند) دوباره آغاز شده است. با این حال رستوران ها ، کافه ها ، بارها و باشگاه های تناسب اندام تا عید پاک تعطیل (اردیبهشت) تعطیل خواهند بود.

 

اتریش به دنبال تحرک بیشتر اروپا است

دولت اتریش از جمله منتقدان اصلی مدیریت کرونایی اتحادیه اروپا بوده و خواهان شفافیت و برقراری عدالت در روند توزیع واکسن بین اعضا است. «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش در همین راستا در دیدار با «آرمین لاشت» نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن آلمان خواستار راه حل های اروپایی در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا شده است.

وی که برای گفتگو در خصوص کنترلهای مرزی بین اتریش و آلمان به این کشور سفر کرده بود تاکید کرد کشورهای اروپایی به همکاری در دو سوی مرزها نیاز دارند.

کورتس با بیان این که اروپایی ها هنوز مجبور به تحمل این همه گیری هستند، افزود: بسیار خوب خواهد بود که سرانجام بتوانیم در تابستان دوباره به زندگی عادی بازگردیم و برای این منظور راه حل های اروپایی مورد نیاز است. صدراعظم اتریش تاکید کرد: ضروری است که کنترل های مرزی برداشته شده و مقررات قرنطینه در سراسر اروپا برچیده شود تا مردم امیدوار باشند که در اسرع وقت آزادی خود را برای سفر پس می گیرند.

افزایش خرید در بین انگلیسی ها

با پیشرفت واکسیناسیون در انگلیس، بازار خرید در بین شهروندان انگلیسی نسبت به سال گذشته بهبود داشته است. همانطور که شرکت تحقیقات بازار (GfK) اعلام کرد ، شاخص تعیین شده در این نظرسنجی با هفت پله صعود به منفی ۱۶ رسیده است. اقتصاددانان انتظار داشتند که این شاخص به منفی ۲۰ کاهش یابد. در همین حال بیشتر مصرف کنندگان اظهار داشتند که در آینده خریدهای بیشتری انجام خواهند داد.

اقتصاد انگلیس در سال کرونایی ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد یعنی حدود دو برابر اقتصاد آلمان سقوط کرده است. سازمان کشورهای صنعتی OECD انتظار رشد ۵.۱ درصدی در سال جاری را برای این کشور دارد. پیشرفت سریع در کار واکسیناسیون در انگلستان به ویژه دلگرم کننده است و «بوریس جانسون» نخست وزیر امیدوار است با ادامه این روند بتواند تا ماه ژوئن (خرداد) محدودیت های کرونایی را برطرف کند.

تمدید وضعیت قرنطینه در جمهوری چک تا بعد از عید پاک

دولت چک اعلام کرد که محدودیت های شدید کرونایی تا بعد از عید پاک (15 فروردین) تمدید می شود. «یان بلاتنی» وزیر بهداشت چک با اعلام این مطلب گفت: در شرایطی نیستیم که تغییرات اساسی ایجاد کنیم.

جمهوری چک برای جلوگیری از شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا که اولین بار در انگلیس کشف شد ، محدودیت هایی را برای آزادی حرکت اعمال کرده است.

بلاتنی ضمن ابراز تاسف به خاطر طولانی شدن محدودیت ها افزود: فقط به لطف اقدامات دقیق می توان سیستم بهداشتی را پرتوان نگاه داشت. محدودیت های موجود در جمهوری چک که روز یکشنبه منقضی شده بود اکنون تا 5 آوریل (16 فروردین) معتبر است.ایرنا



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی اتحادیه اروپا آژانس دارویی محدودیت ها نخست وزیر لخته خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی و مدرس ارشد بین المللی در این باره به چند نکته مهم اشاره کرده است و این که با وجود پذیرش مضرات احتمالی استفاده از واکسن دلایل مهم استفاده از آنها چه بوده است.

سوری با اشاره به اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر درباره واکسن آسترازنکا به همشهری آنلاین می‌گوید: برخی خبرهای مربوط به این واکسن تایید کرده که تزریق آن امکان دارد خون را لخته و موجب کاهش پلاکت‌ها و نهایتا مشکلات قلبی عروقی در دریافت کنندگان واکسن به ویژه افراد زیر ۵۰ سال شده باشد. این اخبار در بین ایرانی‌ها هم دست به دست می‌شود و نگرانی‌هایی را رقم زده است.

او ادامه می‌دهد: شرکت بریتانیایی ‌ـ ‌سوئدی تولیدکننده واکسن با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا و موسسه سرم هند واکسن آسترازنکا را تولید کرد و این واکسن از دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در حال انجام تحقیقات بالینی فاز 3 بوده ‌است. آکسفورد-آسترازنکا، به‌صورت 2دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود و دوز دوم هم ۶ تا ۱۲ هفته پس از دوز نخست.

به گفته این اپیدمیولوژیست، اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد عنوان شده و این اثربخشی پس از تزریق دوم به ۸۱ درصد می‌رسد.

عوارض اولیه آسترازنکا

سوری با بیان این که آسترازنکا ایمنی بالایی داشته و اثرات جانبی آن مانند درد محل تزریق، سردرد و تهوع، ناچیز است که عموماً طی یک تا چند روز، رفع می‌شوند، ادامه می‌دهد: با این وجود، اثرات جانبی نادر از جمله آنافیلاکسی هم به‌ندرت مشاهده شده‌ است. در موارد بسیار نادر، ایجاد لخته خون (ترومبوز) نیز به میزان یک مورد در هر 100هزار تزریق، مشاهده شده ‌است. در مارس ۲۰۲۱ گزارش شد که در بین ۳۴ میلیون تزریق در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا ۳۷ مورد لختگی خون خطرناک ناشی از تزریق این واکسن در استفاده‌کننده‌ها روی داده‌ است.

واکسن‌هایی که در کشورمان برای مقابله با کروناویروس جدید استفاده کردیم را هم پایش نکرده‌ایم و کارآزمایی‌های انجام شده حتی برای واکسن‌هایی که در داخل کشور تولید شد، تکمیل نشد

او تاکید می‌کند: آسترازنکا از جمله اولین واکسن‌های تولید شده علیه کووید ۱۹ بود که در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد. حالا کار در بریتانیا به دادگاه کشیده شده و برخی برای این عوارض ادعای غرامت کرده‌اند. جنجال مطبوعاتی نیز به بزرگنمایی مسئله کمک کرده است. اما سؤال اینجاست که آیا این واکسن نسبت به سایر واکسن‌های کرونا، بدتر و دارای عوارض بیشتری بوده است؟

اضطراب ایجاد نکنیم

سوری با بیان این که در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌ها دو عامل اصلی شامل میزان اثربخشی و ایمنی اهمیت بیشتری دارد، عنوان می‌کند: مطالعات متعدد، واکسن فوق را هم از نظر اثربخشی و هم ایمنی از جمله واکسن‌های خوب دسته‌بندی کرده‌اند. از گزارش‌های ارائه شده هم مشخص شده که این عارضه لخته با افت پلاکت، در استفاده‌کنندگان این واکسن بسیار نادر و کلا ۱۸ مرگ از میان ۲۵ میلیون واکسینه‌شده ثابت شده است که به نسبت سایر واکسن‌ها به ویژه در شرایط اضطراری پاندمی وضعیت بدتری را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل باید به تعارض منافع و رقابت‌های تجاری شرکت‌های بین‌المللی تولید واکسن توجه داشت و نباید نگرانی و اضطراب نادرست در بین کسانی که از این واکسن تزریق کرده‌اند ایجاد کرد.

او درباره تزریق این واکسن در ایران هم توضیح می‌دهد: در همان زمان اوج پاندمی و با شروع واکسیناسیون در ایران، استفاده از آسترازنکا برای افراد زیر ۵۰سال که بیشترین گروه آسیب‌پذیر از این عارضه بودند محدود و حتی ممنوع شد، به همین دلیل نگرانی زیادی برای مردم کشورمان وجود ندارد. به لحاظ علمی هم باید توجه داشت که هیچ مداخله بیولوژیک، شیمیایی و غیرایمنی صددرصدی ندارد و حتی آب هم در شرایط خاصی می‌تواند فرد را مسموم کند. مهم مقایسه اثر مفید و ضرر یا تفسیر درست از سود و زیان استفاده از هر مداخله پزشکی و بهداشتی از جمله استفاده از واکسن‌هاست. این میزان عوارض ناچیز نمی‌تواند دلیلی برای رد آن یا شکایت علیه آن باشد.

بیشتر بخوانید

واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ واکسن‌های دیگر هم پایش نشدند

مدرس ارشد بین المللی به تنوع واکسن‌های ترزیق شده در کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: البته ما واکسن‌هایی که در کشورمان برای مقابله با کروناویروس جدید استفاده کردیم را هم پایش نکرده‌ایم و کارآزمایی‌های انجام شده حتی برای واکسن‌هایی که در داخل کشور تولید شد، تکمیل نشد. فازهای ۴ و ۵ کارآزمایی‌ها هم یا انجام و یا گزارش نشدند. چه بسا میزان شکست واکسن یا عدم ایمنی و عوارض جانبی آنها بسیار بیشتر از آسترازنکا باشد، لذا قضاوت ما از عوارض ناشی از اغلب واکسن‌ها از روی جهل است و نمی‌توان گفت مثلا آسترازنکا در مقایسه با واکسن‌های مصرف شده یا تولید شده داخلی بهتر یا بدتر است. ضمن آن که باید توجه داشت که استفاده از واکسن در شرایط اضطرار بوده و چرخه کامل تولید واکسن نه برای آسترازنکا و نه واکسن مشابه دیگر طی نشده است.
درست مقایسه کنیم

این استاد اپیدمیولوژی به چند نکته درباره عوارض واکسن آسترازنکا هم اشاره و عنوان می‌کند: اول این که وجود و گزارش عارضه لخته شدن خون در استفاده‌کنندگان از واکسن آسترازنکا نمی‌تواند دلیلی برای ترجیح استفاده از سایر واکسن‌های باشد. دوم آنکه معمولا در شرایط اضطراری چون چرخه و فازهای کارآزمایی‌های بالینی واکسن کامل انجام نمی‌شود، ممکن است عوارض پیش‌بینی نشده بیشتری نسبت به موارد مشابه عادی مشاهده شود.

وجود و گزارش عارضه لخته شدن خون در استفاده‌کنندگان از واکسن آسترازنکا نمی‌تواند دلیلی برای ترجیح استفاده از سایر واکسن‌های باشد

او ادامه می‌دهد: نکته سوم در دست نبودن اطلاعات عوارض ناشی از سایر واکسن‌ها به دلیل عدم انجام مطالعات کافی یا در اختیار نبودن یافته‌های مرتبط نمی‌تواند دلیلی بر بهتر بودن آن واکسن‌ها باشد و مقایسه واکسن‌ها باید در شرایط یکسان از نظر مطالعات، پیگیری‌ها و گزارش‌های معتبر علمی همه آنها باشد، چون در غیر اینصورت دچار خطا در استنتاج خواهیم شد.

سوری تاکید می‌کند: در این حوزه اولین اولویت نظام سلامت و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان، رعایت اخلاق و حفظ منافع بیماران است و همچنین لزوم ادامه مطالعات مربوط به واکسن‌های تولیدشده و مصرف‌شده علیه کووید ۱۹ در دوران حاد اپیدمی. مساله دارای اهمیت این که پذیرش مضرات احتمالی استفاده از واکسن، منطقی‌تر و علمی‌تر از قبول مرگ‌های روزانه چندصد نفری مردم در آن شرایط بوده است.

کد خبر 849163 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا واکسن آسترازنکا خبر مهم واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس