Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:08:12 GMT

جهان در ۱۳۹۹، مهمترین تحولات اندونزی

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۲۱۹۱

جهان در ۱۳۹۹، مهمترین تحولات اندونزی

کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، در سال ۱۳۹۹ دستخوش تحولات زیادی شدند که یکی از مهمترین آن‌ها را می‌توان شیوع ویروس مهلک کرونا و تاثیرات ناشی از این بیماری بر اقتصاد کشورها  برشمرد.

همچنین در این سال روابط میان اندونزی با سایر همپیماناش عمدتا به دلیل گسترش همین ویروس دستخوش فراز و فرودهای فراوانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سال  به رغم شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، روابط میان ایران و اندونزی که هر دو در زمره کشورهای مهم اسلامی در جهان به شمار می‌آیند، با رونق قابل توجهی روبرو بود.

مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی که از سال ۱۹۵۰ روابط دیپلماتیک خود را آغاز کرده‌اند، همواره گرم و دوستانه بوده‌ و با وجود اینکه بیش از ۷۰ سال از آغاز روابط دیپلماتیک میان دو کشور می‌گذرد، همکاری های میان ایران و اندونزی،‌ همواره در زمینه های مختلف رو به افزایش بوده است.

افزایش آمار تلفات کرونا ارتش اندونزی را به خیابان‌ها کشاند

در تاریخ ۲۴ اردیبهشت شمار مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور اندونزی در یک روند صعودی به یک هزار و ۷ نفر رسید، به طوری که نیروهای ارتش برای کنترل رفت و آمدها به خیابان ها آمدند.

میزان تلفات کرونا در بین مبتلایان در استان «جاوه شرقی» و چهار استان دیگر «سوماترا شمالی»، «بانتن»، «جزایر ریائو» و «ریائو» رو به افزایش گذاشت و نرخ تلفات بین ۸.۵ درصد تا ۱۱.۸ درصد همچنان متغیر بود.

ممنوعیت مسافرتی در اندونزی از همان روز آغاز شد و افرادی که ممنوعیت را نقض می کردند تا ۱۰۰ میلیون روپیه (۹ هزار و ۵۰۰ دلار) جریمه و تا یک سال زندان می‌شدند. این ممنوعیت با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از شهر جاکارتا مرکز شیوع و سایر مناطق با ریسک بالا به سایر مناطق این کشور شبه جزیره‌ای وسیع با حدود ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت برقرار شد. 

این ویروس به طور خاص با شدت زیادی در جاوه شرقی تلفات به جا گذاشته است، به طوری که تلفات کرونا در میان مبتلایان در مدت ۱۰ روز از ۳۰ آوریل تا ۱۰ مه‌ ۵۰ درصد افزایش یافت. در همین مدت تلفات در بین موارد مشکوک – کسانی که علائم کرونا داشتند، اما آزمایش نشده بودند – نیز با ۴۰ درصد افزایش به ۳۸۸ نفر رسید. در همین حال "جوکو ویدودو" رئیس جمهوری اندونزی تاکید کرد که اقدامات بیشتری برای افزایش تست کرونا باید انجام شود.

دولت اندونزی به رفم تلاش های زیاد برای مقابله با کرونا و حتی خرید واکسن برای کنترل آن، هنوز در این خصوص با چالش هایی رو به رو است، وزارت بهداشت اندونزی هفته گذشته از شناسایی ۵ هزار و ۴۱۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این کشور خبر داده و اعلام کرد: شمار کل مبتلایان به یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۵۸ نفر رسید.

تعداد بهبودیافتگان در اندونزی با اتمام روند درمان ۷ هزار و ۷۱۶ بیمار دیگر به یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۶۶۳ نفر و شمار قربانیان نیز با فوت ۱۸۰ تن دیگر به ۳۸ هزار و ۷۵۳ نفر افزایش یافت.

اندونزی آماده میزبانی از شرکت‌های آمریکایی خارج شونده از چین

در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ یک مقام ارشد دولت اندونزی اعلام کرد این کشور در حال آماده‌سازی حدود ۴ هزار هکتار زمین در «جاوه مرکزی» برای جادادن و استقرار شرکت‌های آمریکایی است که قصد دارند در پی شیوع کرونا و جنگ تجاری آمریکا و چین از آن کشور خارج شوند.

«گنجار پرانوو» فرماندار جاوه مرکزی اندونزی گفت: این طرح پیرو یک گفت‌وگوی تلفنی بین جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری (وقت) آمریکا اجرا می‌شود.

 نهضت علمای اندونزی طرح الحاق کرانه باختری را محکوم کرد

در تاریخ ۲ تیرماه ۱۳۹۹ بود شورای اجرایی جمعیت نهضت علمای اندونزی  با تاکید بر ضرورت پایان دادن به اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم صهیونیستی، طرح این رژیم برای الحاق اراضی فلسطینی در کرانه باختری را به شدت محکوم کرد.

«حلمی فیصل زاینی» دبیرکل این جمعیت تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید به تمامی اقدامات خود که به ثبات و امنیت جهان اسلام ضربه می‌زند، پایان دهد.

زاینی تصریح کرد که اندونزی به منظور تحقق صلح در جهان نقشی مهم در حمایت از مساله فلسطین در محافل بین‌المللی ایفا کرده است.

جمعیت نهضت علمای اندونزی همچنین دولت این کشور را به ادامه تلاش‌ها جهت تحقق صلح در جهان و به ویژه فلسطین تشویق کرد.

زاینی تاکید کرد که موضع جمعیت نهضت علمای اندونزی همواره ثابت و بدون تغییر مانده است و این جمعیت از حاکمیت مستقل فلسطینیان حمایت می‌کند.

رهبر شیعیان اندونزی براثر کرونا درگذشت

در تاریخ ۲۸ بهمن ،۱۳۹۹ جلال‌الدین رحمت رهبر شیعیان اندونزی و بنیانگذار سازمان اهل بیت علیهم‌السلام در این کشور، بر اثر ابتلاء به کرونا در بیمارستان بین المللی سانتوسای باندونک درگذشت.

اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر کره¬ خاکی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است و از این لحاظ بزرگترین کشور اسلامی به شمار می‌رود، چراکه بزرگترین جمعیت مسلمان دنیا را داراست.

این کشور از نظر نژادی کشوری بسیار پر تنوع است و ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان و بقیه مسیحی، هندو یا بودایی هستند.

اسلام از قرن چهارم قمری به این کشور وارد شده و در قرن ۶ به وسیله تجار هندی به شکل بسیار وسیعی منتشر شده‌است. بیشتر مسلمانان این کشور سنی و از مذهب شافعی هستند و مابقی آنها از مذاهب شیعه، حنفی، حنبلی، مالکی، زیدی و علوی هستند.
تاریخ ورود شیعیان به اندونزی به زمان ورود اولین مبلغان مسلمان در قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد. مشهور است که این مبلغان از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) بودند که به این منطقه مهاجرت کردند و پس از سکونت، از اهالی این منطقه شدند.
منطقه اچیه در شمال سوماترا مرکز شیعیان اندونزی به شمار می‌رود و حکومت اندونزی پس از استقلال این شهر را شهر شیعیان کوالا نامید.

مخالفت اندونزی با استقرار هواپیماهای جاسوسی آمریکا در خاک این کشور

در سال گذشته در ۲۹ مهرماه بود که روزنامه هنگ کنگی «ساوث چاینا مورنینگ پست» در گزارشی از جاکارتا گزارش داد: دولت اندونزی که مخالف اقدامات آمریکا در دریای جنوبی چین به منظور تشدید تنش در آن منطقه است، به پیشنهاد آن کشور برای استقرار هواپیماهای جاسوسی در خاک کشورش پاسخ منفی داد.

این نشریه افزود: واشنگتن از جاکارتا خواست به وزارت دفاع آمریکا اجازه دهد برای نظارت بیشتر بر فعالیت های نظامی چین در دریای جنوبی هواپیماهای جاسوسی «پوسیدیون پی - ۸ - Poseidon P-۸ » را که پیشتر در خاک سنگاپور، فیلیپین و مالزی نیز مستقر کرده بود، قرار دهد؛ اما با مخالفت «جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی مواجه شد.

این گزارش به نقل از چند منبع آگاه اندونزیایی نوشت: مقامات آمریکایی در ماه‌های ژوئیه و اوت (تیتر و مرداد) بارها با وزارتخانه های دفاع و امور خارجه اندونزی تماس گرفته و این خواسته را مطرح کردند. اما دفتر ریاست جمهوری اندونزی اعلام کرد که این کشور به دلیل سطح بی‌طرفی بالایی که در سیاست خارجی اتخاذ کرده است، اجازه نخواهد داد نیروهای نظامی دیگر دولت ها از خاک این کشور علیه کشور ثالث اقدامی انجام دهند.

این گزارش حاکی است، اگرچه وزارت خارجه آمریکا و سفارت آن کشور در جاکارتا از اظهار نظر در این خصوص امتناع ورزیدند، اما شواهد نشان می‌دهد که خود مقامات اندونزی از این پیشنهاد آمریکایی ها بسیار تعجب کردند.

براساس این گزارش، اگرچه اندونزی تاکنون ادعای رسمی برای مالکیت بر بخش‌های راهبردی دریای چین جنوبی نداشته است، اما بخشی از آن را متعلق به خود می‌داند و بعضا تنش‌هایی را با چینی ها بر سر حضور کشتی‌های نظامی و قایق‌های ماهیگیری چینی در این منطقه داشته اند.

با این وجود، «رتنو مارسودی» وزیر خارجه اندونزی به خبرگزاری رویترز گفت که جاکارتا ارتباطات اقتصادی و تجاری رو به گسترشی با چین دارد و قصد ندارد صرفا از یک طرف مناقشه بین دو ابرقدرت (آمریکا و چین) در این منطقه جانبداری کند.

 اندونزی سفیر فرانسه را فرا خواند

در تاریخ ۷ابان ماه در پی اظهارات توهین آمیز «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه علیه اسلام و توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)، اندونزی سفیر فرانسه در جاکارتا را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی «آنتارا» ی اندونزی، در پی اظهارات توهین آمیز رئیس جمهوری فرانسه علیه اسلام و مقدسات اسلامی و توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) وزارت خارجه اندونزی امروز اولیور چامبارد سفیر فرانسه در جاکارتا را احضار و مراتب نگرانی و اعتراض دولت این کشور به اظهارات امانوئل مکرون را به او تسلیم کرد.

براساس این گزارش، تئوکو فیضاسیه سخنگوی وزارت خارجه امروز در گفت وگو با خبرنگاران گفت که دولت اندونزی ضمن محکوم کردن موج جدید اسلام ستیزی در فرانسه، مراتب اعتراض خود را نسبت به اظهارات غیر مسئولانه رئیس جمهوری آن کشور به سفیر فرانسه در جاکارتا ابلاغ کرد.

محی الدین جنیدی معاون شورای علمای اندونزی نیز ضمن محکوم کردن اقدامات ضد اسلامی در فرانسه، دولت آن کشور را عامل برانگیخته شدن این احساسات اسلام ستیزانه در آن کشور توضیف کرد.

در عین حال تورج هدایت نماینده حزب توفیق عدل اسلامی اندونزی در پارلمان این کشور نیز امروز با صدور بیانیه ای در سایت اینترنتی خود، حمله امانوئل مکرون به اسلام را محکوم کرد و از وزارت خارجه کشورش خواست از دولت فرانسه بخواهد از دخالت در امور اسلام ستیزانه در آن کشور خودداری ورزد.

در تاریخ ۱۲ آبان، هزاران مسلمان خشمگین اندونزیایی در برابر سفارت فرانسه در جاکارتا دست به تظاهرات زدند و در بنرهایی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه را «تروریست واقعی» خواندند.

مسلمانان معترض اندونزیایی امروز دوشنبه همچنین خواستار اخراج فوری سفیر فرانسه در اندونزی شدند.

معترضان در بزرگترین کشور اسلامی جهان به اعتراض های جهانی درباره اظهارات ماکرون در مورد اسلام پیوستند. آنها از رییس جمهوری فرانسه خواستند که سخنان خود را پس بگیرد و از مسلمانان عذرخواهی کند.

گزارش ها حاکی است تظاهرکنندگان هنگام درخواست اخراج سفیر فرانسه و تحریم محصولات فرانسوی، پرچم های اسلامی را به اهتزاز درآوردند.

انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی طی هفته‌های اخیر خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. این خشم با سخنان امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که به حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده پرداخته بود، دو چندان شد.

به دنبال این اتفاقات، چند فقره حمله با چاقو در شهرهای مختلف فرانسه انجام شد. در یکی از این حملات یک مرد تونسی با فریاد "الله اکبر" سر یک زن را برید و دو نفر دیگر را در شهر نیس فرانسه کشت.

«جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی، هم حمله اخیر در نیس را محکوم کرد و هم اظهارات ماکرون را، که به گفته وی "به اسلام توهین کرده" و "به وحدت مسلمانان در همه جا لطمه زده است".

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و اندونزی

در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و «جوکو ویدودو» رییس جمهوری اندونزی در یک گفت‌وگوی تلفنی با تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت‌ها و ملت‌های یکدیگر، ابراز امیدواری کردند که ماه رمضان برای همه مسلمانان جهان سرشار از برکت و خیر باشد.

روسای جمهوری ایران و اندونزی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان و برنامه ریزی‌ها و اقدامات دو کشور در راستای مقابله با این ویروس بر ضرورت توسعه همکاری ها در این زمینه و تبادل تجربیات، دستاوردهای علمی و فناوری و تامین نیازمندی‌های متقابل تاکید کردند.

روسای جمهور ایران و اندونزی با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کردند برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری دو کشور، موجب تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و گسترش بیش از پیش مناسبات تهران- جاکارتا شود. روحانی با بیان اینکه امروز تحریم‌های آمریکا علیه ایران با حقوق بنیادین بشر در تعارض است، گفت: مخالفت‌های غیرقانونی در شرایطی که همه کشورهای جهان در حال مبارزه با کرونا هستند، می‌تواند خطرناک باشد.

رئیس‌جمهور اندونزی نیز در این تماس تلفنی، با ابراز خرسندی از موفقیت‌های ایران در مبارزه با کرونا گفت: امروز کرونا شرایط سختی برای جهان ایجاد کرده و در این شرایط کنونی همه کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی باید به هم کمک کنند.

 اندونزی پیشنهاد ایران برای ساخت پالایشگاه نفت را بررسی می‌کند

در تاریخ ۲ آذرماه اندونزی اعلام کرد، قصد دارد ظرفیت پالایش نفت خود را طی هفت سال آینده به میزان نیم میلیون بشکه در روز افزایش دهد و در همین ارتباط پیشنهاد ایران برای ساخت پالایشگاه را بررسی می‌کند.

پایگاه خبری «فیولز اند لوبز»، «ویراتماجا پوجا» مدیرکل نفت و گاز در وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی گفت: ایران پیشنهادی برای احداث پالایشگاهی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز در «جاوه» اندونزی ارائه داده است.

بر اساس این گزارش، ایران که درصدد افزایش صادرات نفت خام پس از لغو تحریمها است، نفت مورد نیاز این پالایشگاه را تامین خواهد کرد. یک سخنگوی وزارت نفت ایران گفته که این کشور در حال حاضر در حال انجام مطالعه امکان سنجی این پروژه است.

اندونزی در حال ساخت چهار پالایشگاه با ظرفیت بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز است. این کشور در حال حاضر روزانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام وارد می کند.

مقامات ایران گفته‌اند که این کشور می تواند روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام برای اندونزی تامین کند. شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی "پرتامینا" قصد دارد یک میلیون بشکه از نفت خام سبک ایران را در پالایشگاهی در جاوه مورد آزمایش قرار دهد. "سودیرمان" وزیر انرژی اندونزی تاکید کرده که این کشور علاقمند به قراردادهایی برای تامین بلندمدت نفت از سوی ایران است.

اندونزی از فرانسه جنگنده رافائل خریداری می‌کند

در تاریخ ۱۵ آذرماه منابع خبری فرانسوی اعلام کردند، مذاکرات بین اندونزی و فرانسه برای خرید ۴۸ فروند جنگنده "رافائل" Rafale به سرعت در حال پیشرفت است و قرارداد بزودی امضا می‌شود.

پایگاه خبری لاتریبون فرانسه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد اندونزی تمایل دارد این قرارداد را پیش از پایان سال جاری میلادی به امضا برساند اما مذاکره کنندگان فرانسوی خواستار صرف زمان لازم برای تنظیم دقیق جزئیات هستند.

به گزارش منابع خبری نظامی، تلاش این کشور جنوب شرق آسیا برای خرید جت های جنگی تهاجمی فرانسوی در حالی است که اندونزی پیش از این برای خرید جنگنده‌های «یورو فایتر تایفون» اتریش هم علاقه نشان داده بود و به نظر می رسد که طرح خرید جنگنده های سوخو "سو-۳۵" روسی هم متوقف شده است.

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه هم  در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که فروش بالقوه ۳۶ جنگنده رافائل به اندونزی به تایید رسیده است اما خاطرنشان کرد که امضای قرارداد هنوز در حال طی مراحل لازم است اما امضای قرارداد بخوبی پیشرفت کرده است.

خرید این جنگنده ها بخشی از توافق جامع همکاری دفاعی اندونزی با فرانسه است. "پراباوو سوبیانتو" وزیر دفاع اندونزی در جریان سفر به فرانسه در اواخر اکتبر علاقه مندی کشورش را به خرید این جنگنده های فرانسوی ابراز کرده بود. دو کشور در سال جاری میلادی یک گفتگوی راهبردی را آغاز کرده اند که امضای توافقنامه همکاری در بخش دفاعی یکی از هدف‌های آن است.

اندونزی به تازگی پیشنهاد آمریکا برای فروش جت‌های اف-۱۶ را به دلیل خودداری این کشور از فروش جنگنده های اف-۳۵ به این کشور رد کرد. مذاکرات برای خرید ۱۲ فروند سوخو-۳۵ از روسیه هم از سال ۲۰۱۸ متوقف مانده است.

برگزاری انتخابات منطقه‌ای در اندونزی

در تاریخ ۱۹ آذر ماه،  به رغم تشدید بیماری کووید ۱۹ در اندونزی، انتخابات منطقه‌ای این کشور با حضور ۱۰۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن برگزار شد.

به گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» چین، دولت اندونزی پیشتر قرار بود انتخابات منطقه‌ای را  در ماه  سپتامبر برگزار کنند ولی به سبب تشدید ویروس کرونا آن را به تاخیر انداخت.

در نهایت مقامات اندونزی تصمیم گرفتند با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک این انتخابات را برگزار کنند.

این گزارش حاکی است تاکنون ۵ تن از نامزدهای شرکت در انتخابات به سبب ابتلا به بیماری کرونا جان باخته‌اند و بیش از هزار تن از دست اندکاران برگزاری انتخابات به کرونا مبتلا شده اند.

شیوع کرونا در اندونزی چالش‌های زیادی برای دولت اندونزی و طرح‌های توسعه کشور ایجاد کرده است.

قدردانی تشکیلات فلسطین از دست رد جاکارتا به درخواست رژیم صهیونیستی

در تاریخ ۲۶ آذرماه، «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت وگوی تلفنی با  «جوکو ویدودو» رییس جمهوری اندونزی از مواضع این کشور در رد برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و پایبندی به حمایت از آرمان ملت فلسطین قدردانی کرد.

عباس بار دیگر مواضع جاکارتا در حمایت از حقوق ملت فلسطین را ستود و از موضع این کشور در رد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پایبندی دولت جاکارتا به تحقق صلح بر اساس راه حل دو دولتی پایبند قدردانی کرد.

رییس جمهوری اندونزی تصریح کرد که این کشور به عنوان بزرگترین کشور اسلامی به تلاش برای حمایت از تحقق صلح ادامه می‌دهد و نقش بیشتری در این زمینه ایفا کرده است.

ویدودو با تأکید پایبندی کشورش بر آرمان ملت فلسطین افزود:با وجود تغییرات سریع در خاورمیانه، اما اندونزی تا زمان عدم تحقق صلحی دائمی و جامع میان فلسطینی‌ها و اسرائیل، هرگز دست به اقدامی برای عادی‌سازی با تل‌آویو نخواهد زد.

وی همچنین اعلام کرد که درچارچوب تلاش اندونزی برای حمایت از صلح، «رتنو مرسودی» وزیر امور خارجه این کشور را برای ملاقات با «ریاض المالکی»، همتای فلسطینی‌اش اعزام می‌کند.

وزارت امور خارجه اندونزی این موضوع را که این کشور در صدد عادی سازی روابط با اسرائیل است، تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای برقراری رابطه با اسرائیل وجود ندارد.

«تیوکو فایز سیا» افزود: ما به قانون اساسی برای حمایت از فلسطینی ها و آزادی آنان از اشغال پایبندیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی با ابراز تعجب از گزارش رسانه‌های صهیونیستی درباره برقراری رابطه میان اندونزی و رژیم صهیونیستی گفت: هیچ یک از مقام های ما  با اسرائیلی‌ها مذاکره‌ای نداشته‌اند.

روزنامه عبری «جروزالیم پست» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: شاید عمان و اندونزی دولت های بعدی باشند که می خواهند با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کنند.

همدردی ایران با اندونزی در پی سقوط هواپیمای مسافربری اندونزیایی

در تاریخ ۲۲ دی ماه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه مراتب تسلیت و همدردی کشورمان با دولت، ملت اندونزی و خانواده قربانیان سقوط هواپیمای این کشور را اعلام و برای جانباختگان رحمت و آمرزش الهی مسالت کرد.

هواپیمای بویینگ ۷۳۷ پرواز ۱۲۸ خط هوایی سریویجایا - "SJ۱۸۲" اندونزی بعد از برخاستن از فرودگاه در اقیانوس هند سقوط کرد و همه ۵۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

شبکه «سی ان بی سی» اندونزی گزارش داد که این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ پرواز ۱۲۸ خط هوایی سریویجایا - "SJ۱۸۲" اندونزی که ۴ دقیقه بعد از برخاستن از فرودگاه این شهر از کنترل رادار برج مراقب پرواز خارج شده بود، مشخص شد که در اقیانوس هند سقوط کرد و همه ۵۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.
براساس این گزارش، این هواپیما عازم «پونتیاناک»در استان «کالیمانتان غربی» بود که به یکباره ارتباطش با مرکز قطع شد و دیگر پیامی از آن مخابره نشد.

گزارش های تازه حاکی است که این هواپیما در مدت کمتر از یک دقیقه از فاصله ۱۰ هزار پایی از سطح اقیانوس در نزدیکی جزیره "لانکان" به داخل آب سقوط کرد و تا زمان مخابره خبر، چند لاشه از آن از آب بیرون آورده شد.

کشف قدیمی‌ترین غارنگاره تاریخ جهان در اندونزی

در تاریخ ۲۷ دی ماه باستان‌شناسان قدیمی‌ترین غارنگاره تاریخ را که دستکم ۴۵ هزار و پانصد سال قدمت دارد، در کشور اندونزی کشف کردند.  

باستان‌شناسان در یک مطالعه جدید از کشف قدیمی‌ترین غارنگاره تاریخ خبر دادند. این نقاشی که روی دیوار غاری در جزیره سولاوسی اندونزی حک شده، تصویری از یک خوک وحشی است و دستکم ۴۵ هزار و پانصد سال قدمت دارد. 

این غارنگاره از سنگ‌نگاره‌های حیوانات در مجموعه غارهای لاسکو در جنوب غربی فرانسه که براساس تخمین‌ها ۲۰ هزار سال قدمت دارند و از برجسته‌ترین غارنگاره‌های جهان هستند، بیش از ۲۵ هزار سال قدیمی‌تر است و می‌تواند دروازه‌های جدیدی از اطلاعات را به روی تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان باز کند. این تصویر همچنین از غارنگاره مشابهی که در سال ۲۰۱۹ در جزیره سولاوسی کشف شد نیز یک هزار و پانصد سال قدمت بیشتری دارد.

آدام برام باستان‌شناس عضو دانشگاه گریفیث استرالیا که از دست‌اندرکاران این پژوهش بود، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: با توجه به پیچیدگی این اثر بازنمایانه، غارنگاره مذکور احتمالا به دست یک انسان مدرن کشیده شده است. البته هویت خالق این نقاشی همچنان نامشخص است.

برام در بخش دیگری از اظهاراتش هشدار داد این اثر هنری به سرعت در حال از بین رفتن است و گفت: این مسئله خیلی نگران‌کننده است و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است این اثر هنری متعلق به عصر یخبندان در نهایت در همین دوره حیات ما از بین برود.


همکاری ایران و اندونزی در تامین تجهیزات پزشکی

در اسفند ماه سال گذشته بود که سفیر اندونزی در ایران با بیان اینکه این کشور به تسهیل دریافت مجوزهای کسب و کار برای سرمایه گذاران کمک می کند، گفت: اندونزی درحال حاضر در زمینه تامین تجهیزات پزشکی همکاری با ایران را آغاز کرده است و بر اساس آن دستگاه همودیالیز ایرانی را وارد می کند.

به گزارش ایرنا، رونی پراستیو یولیانتورو (Ronny Prasetyo Yuliantoro)  در مراسم  آغاز بکار سومین نشست سرمایه گذاری فناوری (TIM)که به صورت مجازی در پارک فناوری پردیس برای مدت دو روز افزود: در ابتدای شروع پاندمی کرونا در دنیا بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۰۰ میلیون ابتلای تایید شده داشتیم. در دوران همه گیری کرونا شرکت هایی که به لحاظ اقتصادی ضعیف بودند کنار رفتند و تاثیر این پاندمی در تمام زندگی ما بسیار زیاد بود. در حقیقت کوشش های زیادی برای غلبه بر این ویروس انجام داده ایم.

وی بیان کرد: بعد از شیوع کووید ۱۹ افزایش رشد اقتصادی و نیز انقباض اقتصاد را در دنیا داشتیم. در ابتدای شیوع این بیماری هیچ کشوری آمادگی نداشت، اما این بحران را پشت سر گذاشتیم، چالش های بی سابقه کووید ۱۹ در کشورهای مختلف عظیم بوده و سرمایه گذاری را تقلیل داده است.

یولیانتورو با بیان اینکه اندونزی در حال فراهم سازی سرمایه گذاری در زمینه زیست فناوری است، افزود: کشور اندونزی نیز مثل کشورهای دیگر تجهیزات پزشکی را وارد می کند. اندونزی بعد از پسا کووید ۱۹ و تاب آوری ملی را اجرا می کند.

رییس مجلس نمایندگان اندونزی در پیامی به قالیباف خواستار گسترش همکاری با ایران شد

در تاریخ ۲۶ خرداد رییس مجلس نمایندگان اندونزی در پیام تبریکی به قالیباف بر حمایت و پشتیبانی از تمامی راهکارها و کانال‌های مبادلات دوجانبه با هدف ارتقای روابط فیمابین به ویژه در چارچوب همکاری‌های مجالس دو کشور تاکید کرد.

«پون ماهارانی» با صدور پیام تبریکی به محمدباقر قالیباف در ایفای وظایفش در مجلس در جهت شکوفایی اقتصادی و ارتقای صلح و ثبات آرزوی موفقیت کرد.

رییس مجلس نمایندگان اندونزی اظهار داشت: در سایه همه‌گیری بیماری کووید۱۹- آرزو می‌کنم که با همبستگی و همیاری تمامی ملت‌ها در جهت کاهش اثرات منفی این همه‌گیری جهانی، شاهد برپایی اقتصاد جهانی و بازگشت اقتصاد دنیا و بهره‌وری اجتماعی باشیم.

همچنین در بخش دیگری از پیام رئیس مجلس نمایندگان اندونزی خطاب به قالیباف بر حمایت و پشتیبانی از تمامی راهکارها و کانال‌های مبادلات دوجانبه با هدف ارتقای روابط فیمابین به ویژه در چارچوب همکاری‌های مجالس دو کشور تأکید شده است.

برچسب‌ها محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین فرانسه محمد باقر قالیباف فیلیپین دونالد ترامپ چین پیامبر اکرم معصومه ابتکار سنگاپور کرونا قالیباف امانوئل ماکرون جاکارتا اندونزی فلسطین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین فرانسه محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین فرانسه محمد باقر قالیباف فیلیپین دونالد ترامپ چین پیامبر اکرم معصومه ابتکار سنگاپور کرونا قالیباف امانوئل ماکرون جاکارتا اندونزی فلسطین اخبار کنکور مجلس نمایندگان اندونزی رئیس جمهوری اندونزی امور خارجه اندونزی رئیس جمهوری فرانسه فرانسه در جاکارتا ایران و اندونزی رژیم صهیونیستی امانوئل ماکرون سفیر فرانسه اساس این گزارش گفت وگوی تلفنی ترین غارنگاره دولت اندونزی سخنگوی وزارت جوکو ویدودو ویروس کرونا وزارت خارجه رییس جمهوری هزار بشکه همکاری ها جنگنده ها برای خرید تحقق صلح حال حاضر سال قدمت کووید ۱۹ آن کشور نفت خام بر اساس دو کشور یک گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری، طی پیامی ۱۱ اردیبهشت ماه، روز جهانی کارگر را به تلاش گران عرصه تولید و توسعه کشور، تبریک گفت و اظهار کرد: تحرک و کوشش کارگران و کارآفرینان برای به حرکت آوردن چرخ های تولید، صنعت و اقتصاد کشور، خوداتکایی، عزت، استقلال و خوکفایی را به ملت ایران تقدیم کرده است.

فخاری بیان کرد: هر کجا که این قشر صبور و زحمتکش حضور یافت، مشاهده کردیم که چگونه راه پیشرفت، فراهم و علم و دانش به کار گرفته و دستاوردهای شگرف رقم خورده است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه کارگران و کارآفرینان عزیز در شرایط سخت تحریمی و جنگ اقتصادی، پای کار سازندگی و رونق تولید در کشور ایستادند و اجازه ندادند که موتور حرکت پیشرفت میهن عزیزمان متوقف شود، افزود: شرایط دشوار کرونا نیز عرصه دیگری برای پایمردی کارگران بود، آنان در زمان عصیان کرونا جان بر کف گرفتند و نگذاشتند کارخانه ها و خط تولید در کشور دچار خدشه شود.

وی در ادامه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کارگر و ادای احترام به ارواح بلند آنان، این روز را به همه کارگران اثربخش، زحمتکش و عزیز کشور، خاصه کارگران ارزشمند، متعهد و مسوولیت پذیر استان تهران و خانواده های محترم آنان تبریک گفت.

استاندار تهران با اشاره به شعار سال که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است عنوان کرد: نقش کارگران و کارآفرینان در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور بی بدیل و انکار ناپذیر است و امیدوارم با همدلی، همراهی و همت همیشگی زحمتکشان عرصه کار و اقتصاد شاهد تحقق این شعار باشیم.

کد خبر 6092707

دیگر خبرها

  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • المپیک با طعم سبزیجات
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی