Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@21:01:51 GMT

غبار صورتی

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۴۶۱۶

غبار صورتی

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، مجموعه داستان«غبار صورتی» نوشته نسترن مکارمی است که از سوی نشر آفتابکاران منتشر شده و درباره مسایل و دغدغه های انسان معاصر در شرایط زیستی سخت است. کتاب «غبار صورتی» از ۱۰ داستان کوتاه تشکیل شده و هر یک از داستان ها طعم و طراوت خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان«بوی نان سوخته» روایتی است که در پس خود به واقعه سینما رکس اشاره دارد ولی محور اصلی داستان‌های «خانه اشغالی»، «صبرو»، «غبار صورتی»، «آخرین چاره» و «فیلم وسترن با طعم فلافل» را جنگ و زندگی جنگ‌زدگان تشکیل می‌دهد و نیز آثار جنگ که تا سال‌ها بر زندگی و روان آن‌ها سایه افکنده است. داستان‌های «گاردریل»، «کارمازوفیل»، «گلماسه‌ها» و «محتضر» ولی از تجربه‌های داستانی متفاوت دیگری شکل گرفته‌اند. نویسنده اثر درباره دلیل انتخاب موضوع جنگ و تاثیر تجربه‌های زیستی خود بر این انتخاب گفته است:«تجربه زیسته یکی از شانس‌های خوب زندگی هر نویسنده‌ای‌ است تا با ورزدادن و شکل‌دهی و جهت‌دادن به آن بتواند راوی دوباره ماجرایی باشد که هر چند به ضرورت داستان و مطابق با جریان تخیل، در ذهن نویسنده شکل تازه‌ای پذیرفته ولی وزن اصلی و ارزشی خود را از همان تجربه  زیسته‌ای گرفته است که در جان نویسنده نشست می‌کند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و شاید اگر آن تجربه زیسته را نمی‌داشتم ورود به این حیطه از روایت برایم محلی از اعراب نداشت.» چیزی که نویسنده در غبار صورتی برای نشان دادن آن تلاش کرده‌ بیشتر معطوف به کراهت چهره جنگ و زخم‌های ماندگاری است که بر روح و روان آدم‌ها به جا می‌گذارد . غبار صورتی یک جور نه گفتن به جنگ به شکل کلی آن در سراسر دنیاست.

کد خبر 590787 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۱۳ شهرداری نوروز شهردار شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۱۳ شهرداری نوروز شهردار شهر غبار صورتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد

رمان «نقاب، رنگ آسمان» اثر باسم خندقجی نویسنده اسیر فلسطینی رای هیأت داوران جایزه بوکر عربی که در ابوظبی مستقر است را از آن خود کرد.

برادر خندقجی این جایزه را از طرف او دریافت کرد و در فضایی آمیخته از شادی و غم اشک ریخت و اشاره کرد که «نقابی به رنگ آسمان» نسبت به ۱۳۳ رمان دیگر بهتر بوده است.

این رمان توسط هیأت داوران به عنوان بهترین رمان عربی منتشر شده در دوره بین جولای ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ شناخته شد.

نقاب موجود در عنوان رمان اشاره‌ای به «هویت آبی» است که نور، باستان‌شناس ساکن اردوگاهی در رام‌الله، در جیب یک کت قدیمی که صاحب آن اسرائیلی است، می‌یابد و بنابراین سفر روایی رمان آغاز می‌شود.

هیأت داوران این رمان را «چند لایه، با شخصیت سازی، آزمایش،  بازیابی تاریخ و حافظه مکان‌ها» توصیف کردند.

باسم خندقجی ۲۰ سال اسیر بوده و سه بار توسط اشغالگران به اتهام شرکت در عملیاتی که منجر به کشته شدن ۳ اسرائیلی شد به حبس ابد محکوم شده است.

خندقجی که در سال آخر تحصیل در دانشکده روزنامه‌نگاری و ارتباطات دستگیر شده بود، علاوه بر مجموعه‌های شعر، چندین رمان از داخل زندان نیز منتشر کرد.

خندقجی از زمان زندانی شدنش در سال ۲۰۰۴ مجموعه‌های شعری از جمله آیین‌های اولین بار (۲۰۱۰) و شعر نفس‌های یک شب (۲۰۱۳) را سروده است؛ همچنین سه رمان: نرگس تنهایی (۲۰۱۷)، کسوف بدرالدین (۲۰۱۹) و نفس‌های یک زن فریب خورده (۲۰۲۰).

منبع: عربی ۲۱

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • این عنکبوت بی رحم و خطرناک است(عکس)
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر