Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آموزه های معرفت جلد دوم» اثر آیت الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی به‌تازگی توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» است.

کتاب «آموزه های معرفت» شرحی عرفانی بر دعای ابوحمزه ثمالی منقول از حضرت امام سجاد علیه السلام است که سخنان و گفتارهای مؤلف را در شب‌های ماه مبارک رمضان در سال‌های ۱۴۱۸ و ۱۴۱۹ هجری قمری در ۲۲ مجلس شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مباحث جلد دوم این نوشتار در ترجمه و شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی مانند "بک عرفتک و انت دللتنی علیک" و " الحمدلله الذی ادعوه فیجیبنی" و.... تدوین شده که برخی از عناوین آن عبارتند از: «خلقت شاکله انسان بر اساس معرفت»، «بنای مکتب عرفان بر پیروی از مبانی عقلانی»، «علم حقیقی و رابطه آن با ذات حق»، «تناسب معرفت با میزان اتحاد و معیت روحی»، «معنای حمد و حقیقت اجابت پروردگار»، «علت سریع الاجابه بودن پروردگار و اولیای الهی»، «نحوه برخورد اولیای الهی با انتقادات و سوالات افراد»، «مخالفت با بزرگان و عرفا بر اساس هواهای نفسانی»، «کیفیت تخاطب با پروردگار و مناجات ظاهری و باطنی»، «معیار نزدیکی یا دوری از حق»، «ضرورت بناء مسائل سلوکی بر اساس مبانی مستحکم و قطعی» و....

نویسنده در مقدمه این کتاب در توصیف دعای امام سجاد می‌نویسد:

«جدّاً باید اذعان نمود که تامّل در مضامین دعای ابی حمزه تار و پود آدمی را در هم می‌ریزد و سرنوشت انسان را دگرگون می‌سازد و حقیقت وجودی و موقعیّت و شئون او را به خوبی می‌نمایاند. و ارتباط او را با پروردگار نمایان می‌سازد و راه سلوک و طریق عبودیّت و سیر إلی الله را به او نشان می‌دهد، و تمام نقایص و ضعف‌های نفس او را در برابر او واضح و آشکار می‌سازد؛ و از طرفی دیگر، روح امید و شوق و رغبت به سوی خالق معبود را در وجود او زنده و فروزنده می‌سازد.

خلاصه در یک جمله باید گفت: این دعا برای یک سالک مستعد و جویندۀ راه خدا دستورالعملی است روشن و آئین‌نامه ای است که او را از سایر مطالب و مباحث بی نیاز خواهد نمود، و خوشا به حال آنان که این دعا را نه تنها در شب‌های ماه مبارک، بلکه در سایر ازمنه از سال نیز با تأمّل و تدبّر قرائت و مطالعه می‌نمایند.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«دعوت و درخواست، یک امر قلبی است. ما به ظاهر می‌گوئیم "اللهم انی اسئلک قضا حاجتی …" اما در ماورا این لفظ، آن دل و آن نفس است که دارد طلب می‌کند. آن نفس، ماده نیست، آن نفس دارای مراتب علّی برزخی، ملکوتی، جبروتی، لاهوتی و انمحا ذاتی در ذات پروردگار است.

از آنجایی که انسان دارای مراتب مختلفه در وجود است، خواست و طلب هر کدام از افراد هم منطبق با آن مرتبه‌ای است که با پروردگار در آن مرتبه ارتباط دارد. چون همه افراد یکسان نیستند؛ یک نفر مقدار سعه تفکراتش، تمفکرات برزخی است و در عالم تخیلات است؛ یک نفر مقدار سعه تفکراتش تفکرات ملکوتی است؛ یک نفر تفکراتش تفکرات معنا و جبروتی است؛ و یک نفر هم با سر ارتباط دارد.»

این‌کتاب با ۴۸۰ صفحه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5173879

منبع: مهر

کلیدواژه: امام سجاد ع دعای ابوحمزه ثمالی معرفی کتاب معرفی کتاب تازه های نشر ترجمه رایزنی فرهنگی قاسم سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی نشریات نوروز ادبیات کودک و نوجوان ادبیات فارسی درگذشت چهره ها سوریه یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۵۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد

عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از جمله شاخص های مهم شیعه گری است که در ایران اسلامی همواره ساری و جاری بوده است. به همین منظور اساتید و علمای بزرگ در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی سعی داشته‌اند این محبت و عشق خود به معصومین علیهم السلام  را ابراز کرده و به ساحت ایشان ادای احترام کنند.

استاد فاطمه اعتمادی رحمة الله علیها از جمله اساتید فقید حوزه بود که سالها عمر با برکت خود را صرف بیان فضائل و بیانات آن مواضع رسالت و خزائن علوم نمود.

در کتاب عشق برتر، با تلاش جمعی از پژوهشگران مدرسه علمیه فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها توس (پژوهش سرای برهان) سعی شده است بخشی از بیانات آن عالمه فاضله را که با موضوع محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ایراد شده است جمع آوری کرده و بدین وسیله گامی در جهت انتقال این مفاهیم ارزشمند به نسل‌های آینده برداشته شود.

دیگر خبرها

  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد