Web Analytics Made Easy - Statcounter

لطف‌الله سیاهکلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب در شعار سال جاری به آن تاکید داشتند، حذف موانع اقتصادی به خصوص واسطه‌ها است که خوشبختانه با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات این مساله امروزه به راحتی قابل حل خواهد بود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واسطه‌ها همانند آفتی در حوزه صنعت و کشاورزی به تولید کشور صدمه می‌زنند، اضافه کرد: تولیدات یک صنعتگر یا کشاورز با همه زحمت به دست واسطه می‌افتد و  در نهایت بدون ایجاد ارزش افزوده برای فروشنده، با چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سیاهکلی، اگرچه در یک دوره زمانی نمی‌شود به حذف واسطه‌ها اقدام کرد، اما اکنون به لطف پیشرفت‌های نظام و انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز گسترش فضای مجازی می‌توان واسطه ها را کنار گذاشت و مصرف کننده و تولیدکننده را برای دریافت خدمات متقابل به یکدیگر مرتبط کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید در این حوزه ورود جدی پیدا کند و بر روی تقویت شبکه ملی ارتباطات، خدمات، دیجیتال و فضای مجازی تمرکز لازم را داشته باشد تا با ایجاد مدیریتی همه جانبه شرایط و بسترهای لازم را برای حذف واسطه‌ها در اقتصاد کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر از ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری به سمت یک مدیریت مدرن حرکت کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی در حوزه تولید برطرف شده و مانع زدایی نیز صورت می‌گیرد.

سیاهکلی به پدیده شوم قاچاق در حوزه تولید نیز اشاره کرد و یادآور شد: قاچاق یکی از موضوعات مهمی است که اصل تولید را نشانه گرفته و متاسفانه معلول پدیده‌های مختلفی بوده که طی سال‌های گذشته به آن توجه لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته مسایل اقتصادی را سرلوحه شعار سال قرار داده‌اند، گفت: این انتخاب‌ها بیانگر آن بوده که کم‌تر به شعارها عمل شده و اگرچه به فرموده ایشان اگر هم در برخی حوزه‌ها جهش تولید هم صورت گرفته، اما کافی نبوده است.

سیاهکلی یکی دیگر از اقدامات مهم برای تحقق شعار سال را تسهیل در امور تولید، سرمایه‌گذاری و حذف موانع برشمرد و اضافه کرد: تا زمانی که سیستم بروکراسی اداری (کاغذبازی)، قوانین ناصحیح و ضعیف و همچنین فقدان مقررات را داشته باشیم، نمی‌توان به این راحتی شعار سال را تحقق بخشید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین و مقررات ما در حوزه تولید بخشی ناقص و بخشی به کلی مضر است که باید در این راستا برخی قوانیت حمایتی وضع کرد و دولت نیز به همراه تولیدکنندگان در راستای تحقق لایحه و طرح های تصویب شده از سوی مجلس تلاش مضاعف داشته باشند.

سیاهکلی در خصوص تاکید مقام معظم رهبری به اصلاح قوانین بانکی و گمرکی در سخنرانی ابتدای سال، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه سود تولید کمتر از سود بانکی است که در چنین شرایطی نقش تولید کم رنگ می‌شود و از طرف دیگر وقتی بانک از یک تولید کننده طلب دارد نخستین کاری را که انجام می‌دهد پلمب شرکت است که این روش ۱۰۰ درصد غلط بوده زیرا به جای برخورد با تولیدکننده متخلف با اصل تولید برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: در خصوص گمرکات نیز باید اظهار داشت که برخی کالاها نیازمند هستند تا در اسرع وقت ترخیص شوند که با وجود امکانات پیشرفته امروزی گاهی اوقات این مساله مشاهده نمی شود که باید برای این معضل نیز چاره اندیشی های نهایی صورت پذیرد.

برچسب‌ها دلالان رونق تولید کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایرنا نماینده قزوین،آبیک و البرز در مجلس قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلالان رونق تولید کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دلالان رونق تولید کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایرنا نماینده قزوین آبیک و البرز در مجلس قزوین اخبار کنکور مجلس شورای اسلامی واسطه ها شعار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی احمدی زاده صبح یکشنبه در نشست با اساتید دانشگاهی و نخبگان و متخصصین حوزه اقتصاد و دریا گفت: سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در ۹ بند نقشه راهی است که مسئولان ارشد ملی و استانی باید اهتمام لازم را با یک برنامه ریزی مدون، محور توسعه استان قرار دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر افزود: استان بوشهر با دارا بودن حدود ۹ هزار کیلو متر مرز آبی با خلیج فارس و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت سوق الجیشی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است، استانی که به واسطه موقعیت استراتژیک و داشتن منابع مختلف یکی از منابع تولید ثروت محسوب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: استفاده از نخبگان دانشگاهی جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دریا در استان امری ضروری است که حلقه مفقوده را شناسایی و با استفاده از تجارب کشورهای موفق نسبت به احصا آن اقدام کنند.

احمدی زاده افزود: استان بوشهر استانی با ظرفیت کرانه‌ای و پس کرانه و استفاده از حوزه‌های گردشگری دریایی، شیلات، صنایع فراساحل، بنادر، صنایع کشتی سازی و حمل و نقل دریایی می‌تواند به هاب منطقه تبدیل شود.

توسعه آبزی‌پروری

مدیر طرح ملی تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس گفت: یکی از مغفول مانده‌های حوزه استان بوشهر صنعت نوین آبزی پروری است و با توجه به خشکسالی مستمر، کاهش منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی و ترجیح مصرف این منابع در آب شرب، تنها گزینه پایداری با رشد آبزی پروری کشور، پرورش ماهی در قفس است.

احمدی زاده ادامه داد: سازمان شیلات ایران تولید ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی در قفس را در پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده بود و محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی به ۵۰۰ هزار تن رسیده است که با صنعت قدیمی و عدم بروز رسانی و عدم تولید فناوری یا انتقال تکنولوژی محقق نخواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در حال حاضر کشورهایی همچون نروژ، استرالیا، ایتالیا، چین و کشورهای آسیای شرقی پیشتاز هستند که کشور ما نیز برای تأمین امنیت غذایی کشور نیازمند تولید فناوری یا انتقال فناوری با کمک دانشگاهیان و نخبگان است.

وی بیان کرد: متأسفانه روند پیش بینی سازمان شیلات ایران و مجموعه‌های حاکمیتی موفق نبوده‌اند و باید کار به مجموعه‌های علمی که وظیفه و ظرفیت تولید فناوری را دارند جهت تولید فناوری و تکنولوژی در صنعت آبزی پروری و حوزه‌های دیگر اقتصاد دریا محور که پیشران هستند واگذار شود.

احمدی زاده در پایان گفت: در برنامه پیش بینی شده باید الزامات بازار، سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، نیروی متخصص، تأمین سایت‌های پشتیبان ساحلی، ماهیان بومی با رویکرد اصلاح نژادی، شناورها و تجهیزات مورد نیاز، مراکز تکثیر، تأمین مولدین، لارو و بچه ماهی و غذای آبزیان مورد توجه ویژه قرا گیرد.

کد خبر 6090746

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات