Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@04:38:02 GMT

روایت جهاد برای ایجاد وحدت و همدلی شکل گرفته است

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۹۶۰۴

روایت جهاد برای ایجاد وحدت و همدلی شکل گرفته است

خالقی گفت: هنرواره «روایت جهاد» قصد دارد فداکاری‌ها، مجاهدت‌ها و همدلی‌های رخ داده در دوران کرونا را روایت و به مانند یک سند برای آینده محفوظ نگه دارد.

«سجاد خالقی» درباره هدف از برگزاری نخستین هنرواره «روایت جهاد»به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت:  پس از دوران دفاع مقدس به دلیل عدم سابقه در جمع‌آوری اسناد مکتوب و تاریخ شفاهی جنگ نتوانستیم آنطور که باید نسبت به این امر اقدام کنیم، اما پس از گذشت چند سال این موضوع مورد توجه قرار گرفت و مستندات مربوط به جنگ تحمیلی  تا حد زیادی جمع‌آوری شده که نتایج خوبی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا متولیان فرهنگی از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، تصمیم گرفتند وقایع مربوط به این ویروس را ثبت و ضبط کنند. به همین خاطر هنرواره «روایت جهاد» قصد دارد فداکاری‌ها، مجاهدت‌ها و همدلی‌های رخ داده در این دوران را روایت و به مانند یک سند برای آینده محفوظ نگه دارد.


داور بخش داستانی هنرواره «روایت جهاد» درباره استقبال هنرمندان و سطح کیفی آثار ارسال شده به جشنواره خاطرنشان کرد:  نسبت به کمیت و کیفیت آثار هنری در بخش‌های دیگر هنرواره اطلاعات ندارم. اما در بخش داستان که به لطف دوستان افتخار داوری در این حوزه را پیدا کردم، حدود 300 اثر  از جمله داستانک، داستان کوتاه و  رمان به دبیرخانه ارسال شده است. لازم به ذکر است داستان‌ها در قالب رمان مورد داوری و ارزیابی قرار نمی‌گیرد، چراکه این بخش تنها برای داستان کوتاه برنامه‌ریزی شده است. اما نفس نوشتن و فرستادن رمان به این جشنواره برای ما مبارک و ارزشمنده و لذا امیدوارم  این آثار در آینده چاپ و منتشر بشوند.

 

خالقی در ادامه درباره نحوه حمایت مجموعه از برگزیدگان اولین دوره این هنرواره گفت: مسئولان اجرایی جشنواره بهتر می‌توانند در راستای حمایت‌ از برگزیدگان نخستین دوره «روایت جهاد»، نظر بدهند اما با توجه به شناختی که بنده از هیئت برگزار کننده سراغ دارم، مطمئنم از افراد برگزیده و مستعد حمایت خواهند کرد. 


وی در خصوص نقش فعالیت‌‌های مناسب هنری و رسانه‌ای در جهت تقویت روحیه جامعه اظهار کرد: هنر و هنرمند بهترین مرهم برای دردها و غصه‌های مردم تلقی می‌شود. در همین رابطه، تصور دنیای خشن امروز بدون مخلوقات هنری، از جمله موسیقی، شعر، داستان و فیلم امکان‌پذیر نیست. در واقع عدم وجود مرهم‌های هنری برای جامعه‌ای که درگیر پدیده‌های اجتماعی شده‌، می‌تواند صدمات روح و روانی زیادی را بر پیکر افراد جامعه به جا بگذارد. اما رسانه‌ها که در شکل‌گیری افکارعمومی دخالت دارند و اگر بتوانند افکار جامعه را در مسیر درست و مطلوب قرار دهند سبب می‌شود تا روحیه افراد بالا برود. در همین راستا اگر هنر و رسانه  با یک نگاه مثبت در کنار یکدیگر قرار بگیرند، باعث می‌شود جامعه در مسیر درست و مطلوب خود قرار بگیرد.


خالقی درباره نقش هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی و اینکه تا چه میزان می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد، یاد آور شد: هنر برای ایجاد وحدت و همدلی شکل گرفته است. در واقع در طول جنگ تحمیلی، روزهای سخت زلزله و سیل، دوران تحریم و غیره با خلق آثاری که هنرمندان ایجاد کردند، سبب شکل‌گیری وحدت در جامعه شد‌ه‌ است. لازم به ذکر است که فعالیت‌های هنری در همین دوران کرونا سبب شد تا وحدت و همدلی در بین افراد جامعه تقویت شود.


گفتنی است، اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا، با ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب، در سالرزو شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: سجاد خالقی هفته هنر انقلاب اسلامی هنر انقلاب حوزه هنری وحدت و همدلی روایت جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت (ع) با تاکید بر سیره امام صادق (ع) از سوی نمایندگی جامعه المصطفی افغانستان برگزار می‌شود.

نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت (ع) با تاکید بر سیره امام صادق (ع) با حضور کارشناسان محمداسحاق ذاکری استاد روح الله روحانی و دبیری علمی محمدکریم امیری فردا شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ صبح در کابل برگزار می‌شود.

این نشست به نشانی کابل، دهبوری، چهارراهی شهید، دانشگاه جامعه المصطفی (ص) - افغانستان، طبقه چهارم، سالن دفاعیه برپا شده و علاقه مندان از پخش آنلاین نیز می‌توانند از این نشست بهره مند شوند.

آدرس پخش آنلاین:

www.facebook.com/miukabul

https://meet.google.com/fpg-bkxs-vjb

کد خبر 6095679 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • وحدت رسانه‌ای دشمن برای ایجاد تنش در کشور است
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • حماسه وعده صادق بیش از هر حماسه دیگری نیازمند روایت فتح است
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • دعوت استاندار لرستان از رسانه‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب