Web Analytics Made Easy - Statcounter

رونق دوباره صادرات در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، تکذیب ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب‌های ایران، مالکان مکلف به ثبت انواع مالکیت‌ در سامانه املاک و اسکان شدند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه دوم فروردین شبستان به شرح زیر است:

تلاش دستگاه قضا برای رفع موانع تولید/رونق دوباره صادرات در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

اصطلاح «منطقه آزاد تجاري» عمري بيش از چند دهه ندارد اما مفهوم مورد نظر از اين اصطلاح و يا حداقل مفهوم اوليه و بسيط آن از سابقه اي طولاني در اقتصاد جهاني برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناطق آزاد از ابتدا به عنوان راهکاري براي توسعه کشورها در قالب استراتژي هايي چون استراتژي توسعه صادرات بجاي راهبرد جايگزيني واردات و استراتژي استفاده از اصل مزيت هاي نسبي و راهبرد به کارگيري تجارت خارجي به عنوان عامل محرکه توسعه در نظر گرفته شدند.

 

بنابراین گزارش در کشور ما نیز ایجاد مناطق آزاد تجاری راهکاری برای رشد اقتصادی درنظر گرفته شده است و بخش های مختلف در راستای رونق و فعالیت این مناطق تلاش های بسیاری داشته اند از جمله این مناطق، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون است که در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشهد شهرستان تایباد و در فاصله ۱۸ کیلومتری شرق این واقع شده است.

 

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با جمهوری اسلامی افغانستان قرار داشته ودر حال حاضر مهمترین مرز صادراتی جمهوری اسلامی ایران و مهمترین مرز زمینی کشور افغانستان برای ارتباط با دنیای خارج ، مخصوصا اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس است و یکی از مهمترین معبرها در مسیرهای ترانزیتی مهم جهان از جمله کریدور حمل و نقل بین المللی شمال _ جنوب ، کریدور حمل و نقل اروپا _ قفقاز _ آسیا (تراسیکا) ، کریدور ۱۶۰۰۰کیلومتری جاده ابریشم ، کریدور ریلی تار و بزرگراه آسیایی است.

برخورداری از ظرفیتهای جغرافیایی و اقلیمی ، استقرار در کریدورهای بین المللی و مسیر شبکه های حمل و نقل جاده ای ، وجود گمرک دوغارون با بیش از صد سال قدمت تاریخی به عنوان دروازه اصلی مبادلات تجاری با افغانستان ، بر اهمیت این منطقه افزوده است.

 

جمهوری اسلامی افغانستان از دیرباز به دلیل اشتراکات فراوان فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همسایه همواره مورد توجه بوده  و ولایت  هرات بعنوان قطب اقتصادی کشور افغانستان  در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مرز دوغارون، کانون توجه فعالیت تجار و فعالان اقتصادی در بازار هدف افغانستان بوده است .

 

این گزارش می افزاید: 25 بهمن ماه 1399 حدود ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه، گمرک دوغارون و مرز افغانستان شاهد انفجارهای پی در پی و مهیبی بود؛ انفجاری که به گفته شاهدان ناشی از تانکر گازی در گمرک اسلام قلعه افغانستان بود و به گفته رئیس پلیس راه خراسان رضوی سایت سوخت افغانستان باعث انفجار شده بود و در داخل مرز ایران مشکلی در تردد وجود نداشت.

 

به دنبال این اتفاق گمرک دوغارون و منطقه ویژه و بازارچه تخلیه شد و تمام ماشین‌ها را از محل دور کردند تا آتش و انفجار بیش از این گسترش پیدا نکند و در ادامه سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اعلام کرد که کامیون های افغان و ایرانی در منطقه تایباد به پارکینگ های مشخص، هدایت شدند و گمرک ایران، آمادگی  دارد تا شرایط انتقال کالاهای صادراتی و ترانزیتی از مرزهای  دیگر به افغانستان را فراهم کند.

 

با انجام اقدامات برای ساماندهی این منطقه اقتصادی 29 بهمن 1399 اولین محموله کالاهای فسادپذیر از گمرک «دوغارون» خراسان رضوی خارج و وارد گمرک «اسلام قلعه» افغانستان شد و از 30 بهمن ماه نیز از امکان ارسال تمام کامیون های تجاری متوقف در مرز دوغارون به غیر از محموله های سوختی فراهم شد.

 

ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب‌های ایران تکذیب شد

حسین عباس نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به خبر منتشر شده در برخی رسانه های عربی مبنی بر ربوده شدن شناور عراقی در ایران، ضمن تکذیب خبر مربوط، اعلام کرد: این موضوع مربوط به سانحه یدک کش عراقی (Delme۱ ( T ۴ و بارج ایرانی آریپکو ۵۰۰۷ است.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال گذشته، پس از دریافت پیام اضطرار از یک فروند شناور ناشناس در محدوده نزدیک به آب های عربستان، شناور ناجی۸ از بندر دیر به موقعیت اعزام شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پس از رسیدن به موقعیت اعلامی، مشخص شد که خدمه شناور توسط یک شناور خارجی نجات داده شده و در حال انتقال به راس التنوره هستند، گفت: با اعلام کنترل راس التنوره، ادامه عملیات نجات افراد به کشور عربستان سپرده شد.

عباس نژاد افزود: از زمان وقوع سانحه، مطابق قوانین بین المللی و وظایف کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، به منظور کاهش ریسک ایمنی دریانوردی مربوط به مخاطره افتادن توسط یدک کش و بارج رها شده، عملیات پایش به صورت متمرکز از طریق سازمان ضمن همکاری های متقابل منطقه ای در شرایط اضطرار (راپمی) مدیریت شد. 

وی با بیان اینکه پس از انجام چند روز عملیات هوایی، دریایی و با مشارکت چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، بحرین و قطر نهایتا بارج سرگردان توسط کشور قطر پیدا و به بندر الرویس منتقل شد، خاطرنشان کرد: در این عملیات دو فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشته و از ظرفیت پایش هوایی کشور به خوبی استفاده شد.

 

مالکان مکلف به ثبت انواع مالکیت‌ در سامانه املاک و اسکان شدند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در خصوص الزام مالکان به درج واحدهای مسکونی تحت‌تملک خود در سامانه املاک و اسکان، نکاتی را ارایه کرد.

معاون مسکن و ساختمان گفت: الزام ثبت مالکیت توسط مالکان در سامانه املاک و اسکان به استناد ماده ۵۴ الحاقی است که چندی پیش در مجلس تصویب شد و قانون جدیدی است که در تکمیل قوانین قبلی تصویب شد و همه خانوارها اعم از شهری و روستایی مکلف هستند مالکیت خود را در سامانه ثبت کنند که این مالکیت شامل خانه های استیجاری، ملکی و تجاری و هر نوع مالکیت می‌شود.

وی درباره نقش وزارت راه در خصوص درج مالکیت، توضیح داد: سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه‌اندازی شد. هم‌اکنون سامانه گسترش داده شده و برای شناسایی انواع مالکیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مالکان باید برای ثبت مالکیت خود به نشانی http://amlak.mrud.ir مراجعه کنند.

محمودزاده ادامه داد: علاوه بر آن مالکان هر نوع ملکیتی دارند باید در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. چنانچه در ۲ ماه که قانون مشخص کرده است مالکیت ها ثبت نشود به عنوان خانه خالی شناخته می‌شود و مشمول اخذ مالیات خواهد شد. هر خانواری می‌تواند یک محل سکونت اصلی و یک محل سکونت فرعی در شهر دیگری داشته باشد و اینها به عنوان خانه خالی تلقی نمی‌شود. مازاد بر آن اگر مشخص شود و بیش از چهارماه خالی بماند مشمول قانون جدید می شود.

 

هواپیماهای با برد کوتاه و بلند در سال ۱۴۰۰ ارتقا خواهد یافت

«محمد اسلامی»  وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه گفت: نکته مهم در سال جدید برای صنعت حمل و نقل هوایی، مربوط به سیاست‌هایی است که موجب کیفی‌سازی و افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور می‌شود.

وی افزود: بخشی از صنعت هوایی که پروازهای داخلی را انجام می‌دهند، به دلیل پر شدن عمرشان از خط هوایی خارج شدند و لازم است تا این هواپیماها در سال جدید جایگزین شوند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ این سیاست تعقیب و تعدادی هواپیما با برد کوتاه برای کشور تامین شد. در سال جدید نیز باید تعدادی هواپیما با برد کوتاه برای افزایش ظرفیت صنعت هواپیمایی وارد کشور شوند.

اسلامی افزود: هدف دوم صنعت هوایی در سال جدید، مربوط به هواپیماهای بلندمدت است که ضرورت دارد تا شرکت‌ها بتوانند پروازهای بلند خود را به اقصی نقاط جهان گسترش دهند و با احراز شرایط لازم و ضوابطی که بتوانند از طریق آن مجوزها را داشته باشند، پروازهای خود را به سایر کشورها انجام دهند.

وی تصریح کرد: این دو محور، اهدافی هستند که در سال ۹۹ تعقیب شد و در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وزیر راه،  این برنامه‌ها در شرایطی پیگیری می‌شوند که به دلیل شرایط کرونا، صنعت حمل‌ونقل هوایی در سراسر جهان با کاهش روبه‌رو بوده است.

 

کم آبی همزاد ایرانیان/ با کم آبی سازگاری شویم

رضا اردکانیان روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی آب در پیامی عنوان کرد: در چنین ایامی از حدود ۲۰ سال پیش و بلکه بیشتر هرساله کشورهای جهان روز جهانی آب را گرامی می‌دارند. مجموع‌های ملل متحد هرساله عنوانی را برای این روز انتخاب می‌کنند و برنامه‌هایی را برای طول سال پیش رو در پرتو این عنوان تدارک می‌بینند.

وزیر نیرو افزود: عنوانی که برای روز جهانی آب در سال ۲۰۲۱ میلادی که مصادف با ایام نوروز ما ایرانیان است انتخاب شده، ارزش نهادن به آب از وجوه مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

اردکانیان ادامه داد: امید است ما هم با توجه به تمدن کهن به ویژه در بخش تولید، عرضه و مصرف آب در این کشور، بتوانیم از این عنوان بهره برده و در سال پایانی قرن موضوع سازگاری با کم آبی مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.

وی گفت: این مساله مهمی است که همه ما به‌ویژه نسل جوان باید در شئون مختلف تحصیلی و زندگی اجتماعی و در عرصه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن و حتی در بخش خانگی مدنظر قرارگیرد.

 

 

ادغام ۶ بانک‌؛ پروژه‌ای بزرگ که در سال ۹۹ به اتمام رسید

اوایل اسفندماه سال ۹۷ این موضوع از سوی رییس جمهور اعلام شده بود که پس از طی مراحل تصویب در شورای پول و اعتبار وارد مراحل اجرایی شد و در ۳۰ آذر ۹۹ رییس کل بانک مرکزی از تکمیل پروژه بزرگ ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح خبر داد.

کارشناسان این اقدام بانک مرکزی را یک گام‌ موثر در اصلاح نظام بانکی تلقی کرده و معتقدند تشکیل بانک‌های بزرگ با منابع بیشتر، امکان خدمات رسانی و تامین منابع موثرتری را نسبت به بانک‌های خُرد خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی درباره این ادغام گفته بود: پروژه ادغام این ۶ بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیمی بود که با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اقتصاد و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۲.۵ سال به سرانجام رسید.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون سامانه املاک و اسکان جمهوری اسلامی انواع مالکیت سال جدید بانک مرکزی حمل و نقل وزیر راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند

حسن نوری زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جلسه کمیته هماهنگی مرز دوغارون گفت: اینکه خراسان رضوی با کشور‌هایی مصرف کننده همجوار است، خود یک فرصت طلایی برای شکوفایی و رونق بخش صادرات این استان به شمار می‌رود که باید نهایت استفاده از آن را داشت.

وی افزود: مرزنشینان نقش بسزایی در تامین امنیت پایدار مرز‌های کشور دارند و فعالیت‌های اقتصادی قانونیبرای آنان باید پیش بینی شود که این خود رضایتمندی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد رضایتمندی در بین سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید در اولویت کاری همه مسئولان، به ویژه دستگاه‌های اجرایی در مناطق مرزی استان، باشد.

نوری زاده بیان کرد: استاندارد‌های لازم و بالابردن سطح کیفیت محصولات ایرانی باید در دستور کار تولیدکنندگان باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای رشد و پویایی اقتصاد هر منطقه باید زیرساخت‌های لازم در آنان نیز تقویت شود که این نیاز به تلاش، هم افزایی و تلاش مضاعف مدیران و نهاد‌های متولی دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: داشتن تناسب بین صادرات و واردات کالا در بین کشور‌های همسایه یک اصل مهم است که این خود افزایش سطح تعاملات را به همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای مستاجران
  • بررسی شایعه تغییر مدیریت در سرخابی‌ها توسط مالکان جدید
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران
  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • سکو‌های انتشار آگهی املاک ساماندهی می‌شوند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • رونق قیمت‌گذاری کاذب در پلتفرم‌ها/ انسداد تا اصلاح آگهی‎‌های مسکن