Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، برای چندمین سال متوالی رهبر معظم انقلاب عنوانی اقتصادی را برای سال جدید برگزیدند که نشان از جای کار بسیار در این عرصه دارد. اقتصادی که اگر بر پایه اقتصاد مقاومتی و تاکید بر توان داخل باشد، تولید داخلی رونق خواهد گرفت و ضمن مانع زدایی ها، از آن پشتیبانی نیز صورت گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد دانش بنیان به عنوان شاه بیت اقتصاد مقاومتی، در دنیای پیشرفته امروز حرف اول را می زند، اقتصادی که با راه رفتن بر روی لبه های علم و تکنولوژی روز، اساس اقتصاد را می تواند متحول کند.

شرکت های دانش بنیان که  ارتقاء کمی و کیفی آن از خواسته های همیشگی رهبری معظم می باشد، نقش اصلی را در راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی دارد، شرکت هایی که اغلب با حضور جوانانی نخبه و تحصیلکرده توانسته اند ضمن حل مشکلی از کشور، حرفی برای گفتن در حوزه خود در سطح دنیا داشته باشند.

قابل ذکر است که جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم های ظالمانه چندین سال اخیر و با تکیه بر علم و تکنولوژی همین شرکت های دانش بنیان و فناور توانسته بسیاری از محصولات و کالاهای تحریمی را در داخل تولید کرده و ضمن جلوگیری از خروج ارز، استقلال کشور در آن عرصه را رقم بزند.

استخراج نانوذرات با روشی جدید و هزینه‌ای پایین

مدیرعامل شرکت فارس طبیب تکنولوژی در گفت وگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به فعالیت شرکت در حوزه تولید نانو ذرات کاربردی و فلزات کمیاب اظهار داشت: نانو ذرات علمی مدرن و به روز است که ما توانستیم در این عرصه به روش هایی جدید برای تولید و دستیابی به نانو ذرات با روش جدید و صرف انرژی کمتر دست پیدا کنیم.

یوسف بالش زر برای مثال با اشاره به نانو ذرات اکسید گرافن بیان کرد: علاوه بر صرف انرژی کمتر برای دستیابی به نانو ذرات، هزینه ها نیز پایین آمده و در صنایع تک کاربرد بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه شرکت فارس طبیب تکنولوژی با گردهمایی جمعی از تحصیلکرده‌های دانشگاهی شکل گرفته، اظهار کرد: دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا و نابودکننده ویروس ها و باکتری ها از جمله مهم ترین و آخرین دستاوردهای ما می باشد که سنیتایزرها نیز معروف می باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دستگاه سنیتایزر با یک تونل ابداعی و با استفاده از فناوری نانو جاذب ویروس کرونا و آنتی باکتریال می باشد که در آن از اشعه فرابنفش و فیلتر هپا نیز بهره گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه دارای تاییدیه توان ضد ویروسی قوی می باشد، بیان داشت: از دستگاه سنیتایزر هوا می توان جهت ضدعفونی کردن هوای محیط بیمارستان ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و فضاهای بسته استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت فارس طبیب تکنولوژی درخصوص طرز کار دستگاه سنیتایزر بیان کرد: این دستگاه به نحوی طراحی و ساخته شده که استفاده از آن بسیار سهل می باشد. بدین منظور پس از اطمینان از خشک بودن سطح بیرونی دستگاه، آن را به برق متصل کرده و با زدن کلید اصلی اقدام به روشن نمودن دستگاه می کنیم.

وی در توضیح بیشتر تونل ضدعفونی کننده دستگاه سنیتایزر هوا بیان کرد: تونل ابداعی ما به نحوی طراحی گردیده که سطح داخل تونل با نانوذرات فلزی نقره و روی پوشش داده شده و هوا در آن جهت به دام انداختن کرونا ویروس به آرامی پرخیده و توسط امواج فرابنفش همه ویروس ها، باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها نابود می گردند.

 بالش زر پیرامون دیگر فعالیت های شرکت خود گفت: بعد از اپیدمی کرونا و با تجربه خوردن گیاهان دارویی اقدام به تولید پنج نوع بایومحلول ضدعفونی کننده ضدویروس برپایه آب و گیاه کردیم که مورد تایید بخش ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز می باشد.

وی اضافه کرد: بعد از اتمام اپیدمی کروناویروس، به دلیل افزایش استفاده از مواد شیمیایی برای ضدعفونی دست و سطوح مختلف امکان اپیدمی سرطان وجود دارد که به منظوری جلوگیری از آن، بایومحلولهای ضدعفونی کننده بر پایه آب و گیاه به هیچ وجه سمی و مضر نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت فارس طبیب تکنولوژی با گلایه از بروکراسی و کاغذبازی های رایج در کشور بیان کرد: سازمان غذا و دارو مجوزی به ما نداده درحالی که استرالیا به قاطعیت آمادگی خود را برای حمایت از ما اعلام کرده است.

وی گفت: در همه جای دنیا مجوزها به ویژه برای واحدهای تولیدی و دانش بنیان به راحتی صادر می شود و در ادامه نظارت های سخت و محکمی را خواهند داشت اما در کشور ما برعکس بوده به نحوی که مجوز را بسیار سخت و پس از مدت ها دوندگی، اعطا می کنند و نظارت ها در حداقل می باشد.

بالش زر همچنین به فعالیت شرکت فارس طبیب تکنولوژی در حوزه نانو بایو پوشش ضدخوردگی اشاره کرد و اظهار داشت: نانوبیوکاتالیست، جاذب گازهای آلاینده هوا بوده که با قیمت مناسب و به صورت گیاهی در دسترس می باشد.

وی با بیان اینکه نانوبیوکاتالیست جاذب گازهای آلاینده هوا نمونه خارجی ندارد، تصریح کرد: قیمت تمام شده این کاتالیست کمتر از نصف نمونه خارجی می باشد اما در ایران متاسفانه ارزشی برای بسیاری از کارهای تحقیقاتی داده نمی شود.

مدیرعامل شرکت فارس طبیب تکنولوژی افزود: بعد از یک سال و نیم دوندگی، شرکت های خودروسازی داخلی همچون ایران خودرو و سایپا هیچگونه همکاری و همراهی نداشته اند، درحالیکه با ارسال نمونه به چندین شرکت خارجی استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، عملیاتی باشد

سال جدید به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده که با دید بلند رهبر معظم انقلاب انتخاب شده، عنوانی که باید در عمل از تولید حمایت و پشتیبانی صورت گرفته و موانع سر راه آن برداشته شود.

به طور قطع یکی از مراکزی که باید به آن دقت شده و علاوه بر حمایت بیشتر، موانع آن زدوده شود، حوزه شرکت های دانش بنیان می باشد. امید است که قدر علم و دانش این فعالان بیشتر دانسته شده تا در راه رشد و پیشرفت کشور بهره گرفته شود، نه اینکه هرساله آماری بلند بالا از نخبگانی که رفتن به ماندن ترجیح داده اند را بشنویم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: نانو ذرات شرکت دانش بنیان موانع زدایی شرکت های دانش بنیان ضدعفونی کننده نانو ذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۰۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان

محمدتقی اکبری مدیرعامل و مؤسس یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح فعالیت و کارکردهای این شرکت اظهار کرد:‌ تولید و فروش مواد شیمیایی، طراحی و ساخت تجهیزات در صنایع شیمیایی ازجمله فعالیت این شرکت بوده است، سال ۱۳۹۳ گواهینامه دانش‌بنیان در زمینه ساخت تجهیزات نوین آزمایشگاهی از معاونت فناوری ریاست جمهوری را کسب کرده و سال ۱۳۹۵موفق به راه‌اندازی خط تولید اسانس‌های طبیعی با استفاده از برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان شدیم.

وی افزود:‌ طراحی و ساخت برج تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان از دیگر فعالیت‌های این شرکت است. برج‌های تقطیر با سینی‌های مخروطی چرخان (scc) به‌طور پیوسته کار می‌کنند و قادرند ترکیبات فرار را از جریان سوسپانسیون جداسازی کنند. افت فشار پایین، مصرف انرژی کم، بازدهی استخراج بالا، زمان ماند کوتاه، سرعت جداسازی بسیار بالا، جداسازی در دمای پایین، تجزیه شیمیایی پایین، مدیریت عطر و طعم، قابلیت حمل خوراک حاوی ذرات جامد، به‌کارگیری در صنایع فراوری میوه، آبمیوه، چای، قهوه، چاشنی و جایگزینی با برج‌های تقطیر رایج از مزایای این دستگاه است.

اکبری ادامه داد:‌ ساخت این‌گونه از برج‌ها در انحصار شرکت‌های ایتالیایی بود که برای نخستین‌بار طراحی و ساخت آن در ایران توسط این شرکت بومی‌سازی شد. لیمونن ازجمله ترکیبات پرمصرف و وارداتی در صنایع آرایشی و بهداشتی است که در سال ۱۴۰۰ خط تولید لیمونن را برای نخستین‌بار با ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلوگرم در این شرکت راه‌اندازی و تجاری‌سازی کردیم.

مدیرعامل و مؤسس شرکت «بهین اسانس آویژه» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت:‌ عصاره‌گیری از گیاه خار مریم با سامانه استخراج جامد-مایع پویای سریع Rapid Solid-Liquid Dynamic Extraction (RSLDE) و تولید سیلیمارین برای مصرف در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی از برنامه‌های آینده این شرکت است.

وی مطرح کرد:‌ دانش مواد شیمایی گیاهی که امروزه با عنوان فیتوشیمی به شدت در حال گسترش است به‌طور روزافزون در صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی و آرایشی به کار گرفته شده، بسیاری از دارو‌های پیشرفته درمان کبد مانند سیلیمارین و ضد سرطان مانند تاکسول از منابع طبیعی استخراج می‌شوند در همین راستا این شرکت توانسته با تولید محصولات گیاهی بخشی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بینان با بیان اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، عنوان کرد:‌ شرکت از تسهیلات مالی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حمایت‌های غیرمالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، تسهیلات صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان، تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت ریاست جمهوری استفاده کرده است.

اکبری بیان کرد:‌ برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها نیازمند همکاری و تعامل مراکز رشد و شهرک‌های صنعتی، واگذاری بازاریابی به افراد متخصص و تنوع‌بخشی به روش‌های تأمین سرمایه مانند مشارکت عام دانشجویان و خانواده‌ آنان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان
  • حضور فارسی‌ها در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ ایران
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز