Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@03:32:47 GMT

تولید و پیشگامی در توسعه

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۲۵۸۷

 بر اساس همین اختیارات و شناخت کامل از توانایی‌ها و ناتوانی‌های اقتصاد ایران است که مقام معظم رهبری در نخستین روز سال نو شعاری را برای اجرایی شدن برگزیده و با اعلام عمومی آن به همه دست‌اندرکاران و اداره‌کنندگان کشور به ویژه دولت و مجلس راه را نشان ‌می‌دهند. دقت در شعارهای انتخابی مقام معظم رهبری در سال‌های تازه سپری شده نشان ‌می‌دهد ایشان با اشراف و اطلاع از روزگار نه‌چندان نیرومند اقتصاد کشور شعارهای سال را در مسیر تقویت اقتصاد انتخاب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر انقلاب در سه سال اخیر به طور ویژه تقویت بخش تولید را نشانه گرفته و از همه مدیران و بخش خصوصی خواسته‌اند تولید را در کانون توجه و برنامه‌ریزی قراردهند. واقعیت این است که اقتصاد هیچ کشوری بدون تولید به جایی نمی‌رسد و تولید پیشگام توسعه در تاریخ توسعه اقتصادی بوده و هست. نکته بسیار با اهمیت درباره شعارهای انتخاب شده از سوی مقام رهبری این است که ایشان هرگز به طور مشخص از تولید صنعتی یا تولید کشاورزی یا تولید خدمات نام نبرده‌اند و در شعار سال 1400 هم تنها پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی از تولید را انتخاب کرده‌اند. به نظر ‌می‌رسد جدای از اینکه ایران باید در تولید نیازهای غذایی تا درجه‌هایی از خود اتکایی پیش برود که وابستگی آسیب‌ساز پدیدار نشود در سایر بخش‌های تولید کالا و خدمات دارای مزیت اقتصادی و به‌ویژه کالا و خدماتی که ‌می‌توان با صادرات آنها ارز به کشور وارد و از این نظر پایداری تولید آنها را تضمین کرد، در دل این شعار نهفته است. به این ترتیب دست‌اندرکاران بخش‌های گوناگون اقتصاد در نهادهای حکومتی اگر ‌می‌خواهند در مسیر اجرای شعار امسال گام‌هایی بردارند باید به این نکته با اهمیت توجه کرده تا این تصور که تولید یعنی تولید صنعتی و کارخانه‌ای، باعث نشود که سایر بخش‌های اقتصاد را نادیده نگیرند. نکته دیگر این است که بیشترین نیاز به پشتیبانی تولید، موردنیازِ تولیدکنندگان کالاها و خدمات در بخش‌هایی است که در انحصار دولت قرار دارد و بیشترین مانع و از طرفی سد راه تولید در ایران بیشتر مقررات، بخشنامه‌ها و قوانینی هستند که صدها موسسه، سازمان و بنگاه تولیدی، خدماتی، پولی و ارزی برای تقویت خود وضع کرده‌اند. به طور مثال بانک مرکزی ایران زیر فشارهای گوناگون در دو سال اخیر، در سیاست‌های ارزی راهی را برگزیده که صادرکنندگان و تولیدکنندگان خدمات صادراتی را با آشفتگی مواجه کرده است. از سوی دیگر فقدان سیاست‌های اقتصادی یکپارچه و در امتداد هم برای تقویت تولید بزرگترین مانع رشد تولید کالاها و خدمات است که همانند یک مانع بزرگ عمل ‌می‌کند و باید برداشته شود.

 بخش خصوصی ایران در کنار بخش دولتی و در مسیر مانع‌زدایی تجربه‌های با ارزشی در هر بخش به ویژه صادرات کالاها و خدمات دارند که دولت باید در گام اول این تجربه‌های ارزشمند را در کانون توجه اجرایی قراردهند. کارآمد ترین و موثرترین پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید کالاها و خدمات، کاهش حجم دخالت‌های پرشمار دستگاه‌های دولتی و به کار گرفتن تجربه‌های تولیدی و صادراتی بخش خصوصی است. امید داریم سال پیش رو با اجرایی کردن کارآمد پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید راه برای عبور اقتصاد از گرفتاری‌های بزرگ باز شود.

*رییس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، امروز به مناسبت هفته کارو کارگر در مراسمی از ۱۴ کارگر و ۵ نماینده‌ گروهکار  و ۲ واحد صنفی قدردانی شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان