Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@05:18:48 GMT

فیلم| از جنگ ۴۴ روزه در قره باغ تا بازداشت «آنگ سان سوچی»

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۳۱۴۰

‍‍‍‍‍‍

یکی از فاجعه بارترین تحولات یک سال اخیر در منطقه آسیا و اقیانوسیه را می‌توان آتش سوزی‌های گسترده در استرالیا نامید.

خبرگزاری میزان - طی یک سال اخیر تحولاتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه روی داد که برخی از آنها با تبعات بسیاری همراه بوده است.

آتش سوزی‌های گسترده در استرالیا

آتش سوزی‌های گسترده‌ای جنگل‌های استرالیا را در سال ۱۳۹۹ دربرگرفت؛ این آتش سوزی در استرالیا تا مدت‌ها ادامه داشت و خسارات بسیار گسترده‌ای را بر جای گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی دولت استرالیا، در این آتش سوزی‌ها حدود ۳ میلیارد جانور تلف شدند؛ آماری که ۳ برابر برآورد‌های اولیه است.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده از سوی دولت استرالیا نشان می‌دهد که آتش سوزی‌های تابستان ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با ۴۴۵ مرگ در ارتباط است.

آتش سوزی‌های سال گذشته در استرالیا علاوه بر بی خانمان شدن افراد، به تخریب هزاران منزل مسکونی منجر شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کناره گیری نخست وزیر ژاپن از سمت نخست وزیری

«شینزو آبه»، نخست وزیر سابق ژاپن، ۷ شهریور گذشته با حضور در جمع خبرنگاران، کناره گیری خود را از سمت نخست وزیری ژاپن به دلیل بیماری، اعلام کرد.

وی با بیماری «التهاب روده» دست و پنجه نرم می‎کند و در سال ۲۰۰۷ نیز به دلیل بیماری از سمت خود استعفا داده بود.

با کناره گیری آبه، پارلمان ژاپن روز ۲۶ شهریور، «یوشیهیده سوگا» را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور و جانشین «شینزو آبه» انتخاب کرد.

تظاهرات گسترده کشاورزان در هند

طی یک سال اخیر تنش‌های بسیاری میان دولت هند و کشاورزان در این کشور ایجاد شد و شهر «دهلی نو»، پایتخت هند و مناطق اطراف آن شاهد تظاهرات و اعتصاب‌های گسترده ای بود.

نخست وزیر هند، ماه سپتامبر قوانین جدیدی را در زمینه کشاورزی تصویب کرد و گفت «قصد دارد یک سیستم قدیمی و منسوخ شده را اصلاح کند.»

در حالی که دولت هند می‎گوید اصلاح قوانین می‌تواند به کشاورزان اختیار بیشتری برای کنترل قیمت محصولات را بدهد، اما کشاورزان می‌گویند که در تصویب این قوانین با آنها مشورتی نشده و معیشت آنها از میان خواهد رفت.

حدود ۴۵۰ اتحادیه و سازمان کشاورزی در هند از این اعتصاب سراسری حمایت کردند و نیرو‌های پلیس به طور گسترده‌ای برای کنترل موارد اضطراری در سراسر این کشور مستقر شده اند.

روند صعودی اقتصاد چین با وجود کرونا

بسیاری از کشور‌های جهان برای مهار ویروس کرونا مجبور به اعمال محدودیت و تعطیل کردن بسیاری از مشاغل شدند؛ این اقدام تبعاتی بسیار جدی را برای اقتصاد کشور‌ها به همراه داشت.

اقتصاد چین نیز از این رویداد مستثنی نبود و رشد اقتصادی این کشور به کمترین میزان خود در ۴۴ سال اخیر رسید.

با این وجود چین کشوری بود که اقتصاد آن در سال گذشته رشدی ۲.۳ درصدی را تجربه کرد و کارشناسان برای اقتصاد این کشور نیز رشد ۸ درصدی را پیش بینی کرده اند.

بیشتر بخوانید: چهره ژاپن در دوره «سوگا» و میراث «آبه» در سرزمین آفتاب تابان فیلم| اعتصاب سراسری کشاورزان در هند؛ مسیرهای دهلی نو قفل شدند

چالش‌ها بر سر صلح آمریکا با طالبان در افغانستان

ماه فوریه مذاکرات میان طالبان و دولت سابق آمریکا پس از چندین دور شکست، در نهایت به نتیجه رسید و دو طرف در دوحه قطر توافق صلح را امضا کردند.

اما همانگونه که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نیز پیش بینی کرده بودند، این توافق بحران‌های موجود در افغانستان را حل نکرد و در طول بیش از یک سال اخیر دو طرف همواره یکدیگر را به نقض توافق متهم کردند.

در نهایت دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن»، در نخستین رو‌زهای آغاز به کار خود در کاخ سفید از تصمیم خود برای بازنگری در توافق صلح با طالبان خبر داد.

دولت جدید آمریکا گفت که توافق صلح با طالبان را مورد بازنگری قرار می‌دهد و قصد ندارد نیرو‌های نظامی خود را از این کشور خارج کند.

این تصمیم جدید واشنگتن با واکنش طالبان مواجه شد و این گروه هشدار داد که در صورت شکست توافق و عدم پایبندی آمریکا به تعهدات، از سرگیری حملات تنها گزینه موجود خواهد بود.

کودتا در میانمار

اواسط بهمن ماه سال گذشته بود که ارتش میانمار در یک کودتا، اقدام به بازداشت شماری از مقامات ارشد این کشور کرد.

در این اقدام، «آنگ سان سوچی»، رییس دولت و حزب حاکم این کشور به همراه دیگر مقامات ارشد بازداشت شدند.

همزمان با بازداشت مقامات ارشد دولتی میانمار، نیرو‌های ارتش این کشور به طور گسترده‌ای در خیابان‌های شهر «نایپیداو»، پایتخت میانمار مستقر شدند.

انتخابات در میانمار ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شد و حزب سوچی در این انتخابات اکثریت پارلمان را در برابر حزب طرفدار ارتش کسب کرد.

همزمان با روزی که ارتش میانمار اقدام به کودتا کرد، قرار بود نخستین جلسه پارلمان جدید این کشور برگزار شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ارتش میانمار در پی بازداشت مقامات دولتی این کشور بیانیه‌ای را منتشر و اعلام کرد که کنترل امور را به مدت یک سال در دست خواهد داشت؛ بر این اساس ارتش میانمار قدرت را به مدت یک سال به «مین آنگ هلنگ»، فرمانده ارتش این کشور واگذار کرده است.

اقدام ارتش میانمار با واکنش‌های گسترده بین المللی مواجه شد و اعتراض‌هایی را نیز در داخل این کشور به همراه داشت.

از سرگیری توسعه هسته‌ای و موشکی کره شمالی

دولت سابق آمریکا با کره شمالی به توافقی دست یافت که در ازای لغو تحریم ها، پیونگ یانگ متعهد به خلع سلاح هسته‌ای خود شده بود.

با این وجود دولت آمریکا برای عمل به تعهدات خود اقدامی را انجام نداد و این در حالی است که کره شمالی در پی امضای توافق، فعالیت‌های خود را در برخی تاسیسات هسته‌ای متوقف کرد.

اگرچه ۳ دور دیدار و مذاکرات میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برگزار شد، اما این مذاکرات به دلیل بدعهدی واشنگتن با شکست مواجه شد.

کره شمالی چندین بار درباره رویکرد خصمانه به واشنگتن هشدار داده و ضرب الاجلی را برای آمریکا تعییین کرد؛ پیونگ یانگ هشدار داد در صورتی که آمریکا با آغاز سال ۲۰۲۰ از سیاست‌های خصمانه خود عقب نشینی نکند این کشور توسعه برنامه هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد.

طی یک سال گذشته کره شمالی با از سرگیری برنامه هسته‌ای خود چندین مآزمایش موشکی جدید انجام داده و پایان مذاکره با آمریکا را نیز اعلام کرد.

ناآرامی‌ها در هنگ کنگ و مداخله غرب

طی یک سال اخیر هنگ کنگ شاهد ناآرامی‌هایی در اعتراض به تصویب لایحه امنیتی از سوی چین را شاهد بود و در نهایت این لایحه به تصویب رسید.

کشور‌های اروپایی در ادامه اقدامات مداخله جویانه خود اقدام به انتقاد از چین کرده و تحریم‌هایی نیز علیه این کشور اعمال کردند.

چین به شدت درباره اقدامات مداخله جویانه هشدار داده و اعلام کرد که این اقدامات را تلافی می‌کند.

درگیری در قره باغ و ناآرامی‌ها در ارمنستان

دور جدید درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه «ناگورنو قره باغ» در ماه سپتامبر آغاز شد و این درگیری به مدت ۴۴ روز ادامه پیدا کرد.

در نهایت با میانجیگری روسیه توافق آتش بس میان ۲ طرف برقرار شد، اما این آتش بس مقدمه ای برای ناآرامی و اعتراض‌های داخلی در ارمنستان بود.

مخالفان در ارمنستان در پی امضای آتش بس با جمهوری آذربایجان، اقدام به برگزاری تظاهرات کرده و خواهان استعفای «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر این کشور شدند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات بین الملل آسیا و اقیانوسیه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آتش سوزی در استرالیا تحولات بین الملل آسیا و اقیانوسیه ارتش میانمار آتش سوزی یک سال اخیر آتش سوزی ها کره شمالی سال گذشته گسترده ای نخست وزیر طی یک سال هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید

دولت تروریست پرور آمریکا با ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی، باعث و بانی بحران‌های چند ده اخیر در خاورمیانه بوده است؛ بحران هایی که دامن مردم بیگناه کشورهای غربی را نیز گرفته است. در این ویدیو به گروگان‌های ناشناخته ای که توسط طالبان به گروگان گرفته شده اند، پرداخته می‌شود که می‌توانند هدف مبادله قرار گیرند. درباره سابقه گروه های تروریستی، تفاوت در عملکردشان و گروگان های آنها را با زیرنویس فارسی در تابناک ویدیو ببینید.

 

 

چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟

آمریکا با ۸۰۰ پایگاه نظامی، بیشترین پایگاه نظامی را در سرتاسر جهان دارد. با توجه به هزینه های سرسام آور این پایگاه ها و ناموفق بودن سلطه استکباری آمریکا در هفتاد سال گذشته، داشتن این پایگاه ها با چه هدف و چه هزینه کردی صورت می‌گیرد؟ باز نگه داشتن این تعداد پایگاه نظامی در جهان چه هزینه ای برای مالیات دهندگان آمریکایی دارد؟

 

 

چرا کشورها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟

چه چیزی باعث جنگ می‌شود و چرا دو کشور فکر می‌کنند راه رسیدن به خواسته‌شان می‌تواند جنگ باشد. جنگ یک اتفاق کاملا سیاسی است، ولی می‌توان با استراتژی‌هایی از آن جلوگیری کرد.

 

 

چگونه داعش به وجود آمد؟

دولت اسلامی عراق و شام، گروه تروریستی که در دنیا وحشت ایجاد کرد، شروعی رمزآلود داشت. در این ویدیو تاریخچه‌ای از به وجود آمدن داعش با زیرنویس فارسی شرح داده می‌شود که نقش بسزای محور مقاومت نادیده انگاشته می‌شود و از تامین مالی آن توسط کشورهای حوزه خلیج فارس و طرح کلینتون برای سرنگونی دولت اسد توسط آن حرفی به میان نمی‌آید. با این حال، این روایت غربی از این ماجر می‌تواند مورد توجه واقع شود.

دیگر خبرها

  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • افزایش آمار بازداشت معترضان در دانشگاه‌های آمریکا
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
  • ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بازداشت ۲۵ نفر در دانشگاه ویرجینیا
  • چند دانشجو در آمریکا بازداشت شده‌اند؟
  • بازداشت بیش از ۲۳۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است