Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:09:32 GMT

انتشار کتاب فرقه اهل حق با ریشه یابی اعتقادات

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۳۴۲۲

انتشار کتاب فرقه اهل حق با ریشه یابی اعتقادات

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب فرقه اهل حق؛ ریشه یابی اعتقادات و تطبیق آن با شیعه امامیه نوشته حجت الاسلام علی گودرزی دبیر کتاب سال فرق ادیان اقوام و مذاهب با همت مجمع فعالان فرق ادیان اقوام و مذاهب (مفام) و با حمایت موسسه فرق و ادیان چاپ و منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: شیعه امامیه و فرقه اهل حق دارای اشتراکات و افتراقاتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتراکات فرقه اهل حق با شیعه امامیه باعث شده است برخی محققین این فرقه را یکی از فرق تشیع و برخی دیگر شیعه مستضعف بنامند و برخی دیگر به دلیل کثرت افتراقات، حکم به خروج از تشیع و حتی حکم به خروج از اسلام را برای اتباعِ این فرقه را صادر نمایند.

افتراقات و اشتراکات میان ادیان مذاهب و فرق مختلف از دیرباز تاکنون مورد بحث بحث و بررسی محققین بوده است تا آنجا که برخی محققین با توجه به اشتراکات بسیار، فرقه ای را منشعب از جریانی دانسته‌اند و با توجه به افتراقات، برخی را منفک از جریانی دیگر دانسته‌اند.

بررسی افتراقات و اشتراکات به ما این امکان را می دهد که میزان انتصاب یک فرقه به مذهب دیگر را مورد واکاوی علمی دقیق قرار دهیم و اگر اشتراکاتی مشاهده شد بررسی نمایید و آیا این اشتراکات نشانه انشعاب از آن مذهب است یا خیر؟

در این پژوهش سه اصل اعتقادی توحید نبوت و امامت مورد بحث و واکاوی قرار گرفته است که ابتدا این سه است از نگاه شیعه امامیه و فرقه اهل حق تعریف می شود و در نهایت به افتراقات و اشتراکات این دو اشاره و در مورد آنها نتیجه گیری می گردد.

سعی نگارنده بر این است که پیش داوری نکرده و مطالب را بدون حب و بغض بیان تا خروجی علمی و قابل قبول از آن گرفته شود.

در این پژوهش به این سوال جواب داده شده است که آیا فرقه اهل حق منشعب از شیعه امامیه است یا اینکه خودش دارای اصول و مبانی مجزایی است و نمی‌توان اهل حق را فرقه ای از شیعه امامیه قلمداد نمود

این تحقیق شامل چهار بخش می باشد بخش اول مفاهیم و کلیات است. این بخش کلیات پژوهش مانند بیان مسئله اهمیت موضوع پرسش‌های تحقیق فرضیه ها و پیشینه پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است

بخش دوم مباحث توحید در این بخش اصل اعتقادی توحید از دیدگاه شیعه امامیه و فرقه اهل حق بیان و سپس اشتراکات آنها تبیین و بعد از آن افتراقات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

بحث سوم مباحث نبوت در این بخش اصل اعتقادی نبوت از دیدگاه شیعه امامیه و فرقه اهل حق بیان و سپس اشتراکات آنها تبیین و بعد از آن اختراعات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

بخش چهارم مباحث امامت در این بخش اصل اعتقادی امامت از دیدگاه شیعه امامیه و فرقه اهل حق و یان و سپس اشتراکات آنها بررسی و بعد از آن افتراقات مورد واکاوی قرار گرفته است

لازم به ذکر است در ضمن تمامی بخش ها به ریشه های اعتقادی فرقه اهل حق اشاره شده است.

کتاب فرقه اهل حق؛ ریشه یابی اعتقادات و تطبیق آن با شیعه امامیه نوشته حجت الاسلام علی گودرزی دبیر کتاب سال فرق ادیان اقوام و مذاهب با همت مجمع فعالان فرق ادیان اقوام و مذاهب (مفام) و با حمایت موسسه فرق و ادیان چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 5172046

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی کتاب ادیان توحیدی شیعه نوروز قاسم سلیمانی معرفی کتاب تازه های نشر رایزنی فرهنگی پرویز قاسمی ترجمه سوریه ناصر فکوهی فرهنگستان هنر امام سجاد ع قرقیزستان کتاب انتشارات پیدایش فرق ادیان اقوام و مذاهب اصل اعتقادی مورد بحث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین

به گزارش خبرنگار مهر، حامد رضایی صبح چهارشنبه در همایش جهاد تبیین و مسئولیت پذیری اجتماعی ویژه کارشناسان اورژانس اجتماعی ادارات بهزیستی اظهار کرد: هدف از اجرای این همایش آشنایی با معیارهای انقلاب اسلامی پیرامون مسائل و آسیب‌های اجتماعی است

وی گفت: توجیه و آشنایی با معیارهای انقلاب، باورهای فرهنگی، مذهبی و لزوم جهاد و مبارزه با استکبار و مسئولیت پذیری عموم جامعه در قبال آسیب‌های اجتماعی، تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمن در باورها و اعتقادات جامعه از جمله نکات و مسائل مهم در سطح جامعه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: برگزاری چنین دوره‌هایی برای تمامی کارکنان و کارمندان به منظور تبلیغ لزوم رعایت حجاب و عفاف مطابق موازین دینی از طریق آموزش و درونی سازی باورها و اعتقادات زنان موثر است.

وی تاثیر حضور و عملکرد کارکنان اورژانس اجتماعی در زمینه آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد، کودک آزاری و …را مهم ارزیابی کرد و گفت: اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی اقدامات در زمینه مسائل اجتماعی و خدمات ارائه شده به جامعه هدف مورد تاکید است.

در پایان این همایش از روانشناسان و همکاران فعال با اهدای هدایای مناسب و لوح سپاس تکریم و تجلیل شد.

کد خبر 6094356

دیگر خبرها

  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟