Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@22:06:23 GMT

آنچه که در حوزه اجتماعی تیر ماه 99 گذشت

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۹۷۰۹

آنچه که در حوزه اجتماعی تیر ماه 99 گذشت

تیرماه 99 در شرایطی که هنوز سیل حوادث ماه پیش را به دنبال می کشید با نگرانی از تداوم و تشدید شیوع کرونا ماهی به مراتب سخت تر از اردیبهشت را تجربه کرد.

به گزارش برنا؛ تیرماه 99 که هنور دغدغه چگونه مقابله با بیماری که ماها بود سایه بر کشور گسترانیده بود را داشت تصور نمی کرد علاوه بر گرمای سوزان خورشید تابناکش آتشی دیگر در دل نهفته داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای کرونایی

تیرماه کرونایی سال 99 با دو هزار و 368 مورد ابتلا و مرگ 116 نفر در کشور وحشت زایی خود را شروع کرد.

افزایش حقوق کارگران

اوایل تیرماه بود که خبر رسید: با توجه به دریافت کم حقوق کارگران و افزایش تورم 5 درصد به حقوق کارگران اضافه شد و قرار بر این شد این مبلغ در 6ماه دوم برای افزایش مجدد بررسی شود.

فروش نوزاد در اینستاگرام

دیری نپایید که کاربران فضای مجازی شاهد صفحات متعدد اینستاگرامی بودند که با انتشار عکس از چندین نوزاد اقدام به واگذاری این کودکان می کرد انتشار این تصاویر احساسات هموطنان را جریحه دار کرد و جنجالی گسترده در کشور به پا شد.

 بلافاصله پلیس وارد ماجرا شد و سه نفر از این افراد شناسایی و دستگیر شدند این افراد سه نوزاد را در فضای مجازی به فروش رسانده بودند. دو نوزاد به مبالغی حدود 40 الی 50 میلیون که توسط این افراد به فروش رفته بودند شناسایی شده و یک نوزاد دیگر هنوز پیدا نشده است.

به گفته پلیس فرد دستگیر شده ادعا می‌کرد بعد از فروش نوزادان می‌تواند برای خانواده‌هایی که خریدار هستند شناسنامه بگیرد و نوزادان برای داشتن شناسنامه مشکلی ندارند اما این کار غیرقانونی است و به هیچ عنوان نه این فرد و نه فرد دیگری نمی‌تواند برای نوزادی که به این صورت خرید و فروش می‌شود شناسنامه بگیرد.

لغو حج تمتع

تمامی کسانی که نوبت حج تمتع آنها برای سال 99 رزرو شده بودند بلاتکلیف مانده بودن که در اویل تیر ماه 99 پادشاه عربستان سعودی طی بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به ادامه اپیدمی کرونا و خطر انتشار این ویروس در تجمعات و ازدحام و سفرهای بین‌المللی، پادشاهی عربستان سعودی تصمیم گرفته است حج امسال (سال 1441 هجری قمری) را با تعداد محدودی از حجاج داخل کشور برگزار کند، تا امکان برگزاری این فریضه مهم اسلام با امنیت لازم و رعایت تدابیر بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و در چارچوب مقاصد شریعت اسلام مبنی بر اهتمام به جان انسان میسر شود. اینگونه بود که همگان به ناچار باید یکسال دیگر هم منتظر بمانند بلکه همه گیری کرونا دست از سر جهانیان بر دارد.

پارچین اولین انفجار مهیب 

بامداد روز ششم تیرماه بود که صدای انفجار مهیبی در شرق تهران از یکی از پادگان ها شنیده شد که در پی آن نور قرمز رنگی آسمان تهران را فرا گرفت.

معاون فرهنگی و روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در شبکه خبر درباره این حادثه گفت: مخازن گاز در این منطقه به صورت دستی پر می‌شوند و نشت گاز در یکی از مخازن باعث انفجار شده و دو مخزن کناری آن هم تحت تاثیر قرار گرفته که آتش‌سوزی بزرگی بوجود آمد است. 

خوشبختانه این حادثه هیچ تلفاتی جانی در پی نداشت.

جریمه خروج از طرح ترافیک

طرح ترافیک در تهران با تمام کش و قوس های برای اجرا یا لغو که داشت بالاخره قرار شد ساعت آن تغییر کند و این محدودیت تردد به حد فاصل ساعت 8 صبح تا 16 بعد از ظهر خلاصه شد اما پایتخت نشینان میتوانستند ساعت 14 ظهر فقط از طرح خارج شوند اما خبر رسید خودرو هایی که در این ساعت از طرح خارج می شوند جریمه شده اند در این راستا پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: این جریمه حذف می‌شود.

انفجار در خیابان شریعتی تهران

شامگاه سه‌شنبه دهم تیرماه کلینیک درمانی سینا اطهر تهران دچار حادثه شد که در پی این انفجار هولناک 19 تن اعم از 15 زن و 4 مرد جان خود را از دست داده و 24 تن مصدم شدند.

این اتفاق در ساعت 20:45 پایتخت‌نشینان را از خانه‌ها به خیابان شریعتی کشاند.

در همان ساعات اولیه شایعه وجود مواد رادیو اکتیو که مسبب اصلی این انفجار بوده است در حال گسترش بود که حریرچی، معاون وزیر بهداشت در پاسخ به اخبار منتشر شده در فضای مجازی ضمن تکذیب این موضوع گفت: در این کلینیک رادیولوژی معمولی دایر بوده و محل پزشکی هسته ای نبوده‌است

این در حالی بود که جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران علت این حادثه را انفجار در انبار این کلینیک بیان کرده که قسمتی از این مرکز سیلندرهای اکسیژن نگهداری شده و دلیل انفجار این سیلندرها بوده‌است.

«آغاز حادثه ناشی از اتصالی برق کولر موجود در سقف کاذب پارکینگ مجموعه اعلام شده که منجر به آتش سوزی کولر و فروریختن سقف کاذب شده است. در اثر این ریزش مواد الکلی و اشتعالزای موجود در زیر آن محل آتش گرفته و نهایتاً به دو تا از کپسول‌های اکسیژن سرایت کرده و منجر به انفجار آنها می‌شود.»

پس از وقوع انفجار در کلینیک سینا اطهر و بررسی صحنه حادثه دستور بازداشت چهار نفر از مدیران و مسئولان فنی و تاسیسات ساختمان به دلیل کم کاری و بی توجهی توسط مقام قضایی صادر شد.

هر مسئولی به نوبه خود تخمین های از علت این انفجار داشت به طور مثال محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در این خصوص گفت: در این ساختمان انبار غیر اصولی در ورودی برای کپسول اکسیژن درست کرده بودند و به نظر می‌آید با توجه به اینکه این کپسول‌ها روز به روز گران‌تر می شود مقداری بیش از اندازه کپسول انبار کرده‌اند و سیستم برق این انبار غیر استاندارد بوده است.

آتش در طبیعت

آتش تیرماه به این اتفاق خلاصه نشد و در بسیاری از استان های مرکزی کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری حجم گسترده ای از درختان بلوط کهنسال و مراتع این ناحیه در آتش سوختند بسیاری از حیوانات بومی آن از این آتش خانمان بر انداز جان سالم به در نبردند و تمام زیبای طبیعت بکر این مناطق را به تلی از خاکستر تبدیل کرد.

اجباری شدن ماسک در تاکسی

اواسط تیرماه بود که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و با توجه به اوج‌گیری شیوع این بیماری، استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی و ناوگان تاکسیرانی‌های کشور برای رانندگان و مسافرین الزامی اعلام کرد.

کرج تعطیل شد

16 تیرماه بود که افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی و با توجه به قرار گرفتن شهرستان کرج در شرایط هشدار، فعالیت مراکز و صنوف پرخطر شهرستان کرج نیز به مدت یک هفته تعطیل شد.

اواسط تیر ماه سازمان جهانی بهداشت هشدار دارد با افزایش دو برابری مبتلایان به بیماری کووید19 در 6 هفته گذشته در جهان، کشورها ممکن است مجبور شوند «قرنطینه کامل» را اجرا کنند.

تعیین زمان برگزاری کنکور ها

سازمان سنجش در اواخر تیرماه اعلام کرد: زمان برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز،  9 مرداد سال 99 و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای 16 و 17 مردادماه 99 تعیین شده است.

پسر بچه که قاتل شد

هنوز نفس تیر ماه از حوادث ریز و درشت بر نیامده بود که خبر رسید پسربچه هشت ساله با چاقو برادر دوازده ساله‌اش را به قتل رسانده است. درگیری این دو برادر بر سر یک تلفن همراه در یکی از محلات شیراز رخ داد. «طاها» پسر کوچک خانواده بعد از چند دقیقه درگیری با چاقو به «امین» برادر بزرگترش حمله می‌کند و ضربه‌ای به قلب او می‌زند. هر چند «امین» بلافاصله پس از زخمی‌ شدن به بیمارستان منتقل شد اما شدت جراحت به‌حدی بود که کادر درمانی هم کار چندانی از پیش نبرد و او در نهایت جانش را از دست داد.

دختر گم شده در ارتفاعات کرد کوی

سهای 27 ساله 20 تیرماه99  همراه با یک گروه کوهنوردی غیربومی و علیرغم ممنوعیت سفر ناشی از کرونا به ارتفاعات جهان نما در شهرستان کردکوی رفت اما نیمه های شب در مسیری بی بازگشت و نامعلوم قدم گذاشت و به طور مرموزی ناپدید شد.

از صبح روز بعد جستجو برای یافتن نشانه هایی از این دختر کوهنورد آغاز شد و با وجود بسیج همگانی نیروهای امدادی و تخصصی، کاوش بی سرانجام ماند تا جایی که مسوولان امدادی و فرماندار کردکوی به طور تلویحی از پیدا کردن نشانه های او ناامید شده و پایان عملیات جستجو را اعلام کردند.

در شرایطی که به دلیل کشف نشدن رد دختر کوهنورد در جنگل های کردکوی، فرضیه های دیگری مانند ربودن سها آرام آرام بر سر زبان ها افتاد. اما همچنان از سها خبری نشد تا اینکه پس از 20 روز جنازه او در یک کیلومتری محلی که گم شده بود پیدا شد.

تولید داروی رمدسیویر در کشور

اواسط تیرماه  سعید نمکی وزیر بهداشت از تولید داروی رمدسیویر خبر داد و گفت: این دارو به اندازه کافی در کشور توزیع شده و هفته آینده اولین تولید ملی این دارو عرضه خواهد شد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

بالاخره در 28 تیرماه بود که مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با ورود داروی رمدسیویر به فهرست دارویی کشور برای بیماری کووید 19 موافقت شد رمدسیویر به دلیل بازار سیاهی که ایجاد شده و قیمت آن به 50 میلیون رسیده بود و با توجه به تائید مراجع بین المللی وارد فهرست رسمی دارویی ایران شد.

لگدمال کردن میراث فرهنگی

اوخر تیرماه 99 تیم تریال کاران در یک اقدام عجیب با دوچرخه های خود بر فراز گنبد بنای تاریخی و قدیمی سعدالسلطنه رفته تا تصویربرداری از آن ها توسط عوامل برنامه تلویزیونی چند درجه صورت گیرد.

پس از این اتفاق تهیه کننده برنامه چند درجه که از شبکه نسیم پخش می شود در اظهاراتی عجیب گفت: این اقدام ما در مقابل آسیبی که به تخت جمشید وارد می شود، ناچیز است و اینگونه لگدمال کردن میراث فرهنگی کشور را توجیه کرد.

پایان تیرماه

 تیرماه عطش آلود 99 بالاخره با رکود زنی مرگ کرونایی و ثبت 229 نفر در طول شبانه روز و مجموع قربانیان ایرانی این ویروس که تا 31  تیرماه به 14هزار و 634 نفر رسیده بود به پایان رسید.

//انتهای پیام: 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نوروز 1400 تیرماه 99 تیر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۸۰ میز خدمت تامین اجتماعی استان مرکزی در هفته کار و کارگر

علیرضا حسینی گفت: میزهای خدمت در ۱۲ شهرستان استان مرکزی و در واحدهای بزرگ و متوسط، صنعتی، تولیدی و خدماتی و همچنین مصلی‌های نماز جمعه، پاسخگوی سئوالات مختلف جامعه کار و کارگر استان مرکزی است و مشکلات مطرح شده این قشر را از این طریق به شکل ویژه بررسی می‌شود.

وی، با یادآوری نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید؛ با مشارکت مردم»، گفت: این شعار مهم بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در این فرمان است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: تامین اجتماعی این استان در راستای ارج نهادن و قدردانی از نیروهای کار، کارگران و بیمه شدگان در عرصه تولید، اقدامات مختلفی را در هفته کار و کارگر سرلوحه کار خود قرار داده است.

حسینی اظهار کرد: برگزاری نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی با حضور نمایندگان کارگر، کارفرما و بازنشستگان با محوریت بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه کارگری، تبیین و تشریح دستاوردها و اقدامات سازمان در حوزه‌های بیمه‌ای و تقدیر از کارگران نمونه در چند واحد صنعتی استان، بخشی از این برنامه‌ها است.

وی عنوان کرد: نشست با کارگران، ارسال پیام تبیرک به کانون‌ها و تشکل‌های کارگری و برگزاری مسابقه سراسری ویژه کارگران، از دیگر برنامه‌های تدارک شده هفته کار و کارگر در استان مرکزی است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی افزود: تامین اجتماعی ارتباط مستقیم با تولید دارد و خود را موظف می‌داند که در کنار ارکان تولید، کارگران و کارفرمایان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • برگزاری ۸۰ میز خدمت تامین اجتماعی استان مرکزی در هفته کار و کارگر