Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد حقوق بشر در سومین روز از سال جدید از «مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست مهاجر»، «مرکز بهاران ویژه مددجویان ترک اعتیاد» و «گرمخانه‌ نیلوفر آبی ویژه بانوان» بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، در سومین روز از سال جدید از «مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست مهاجر»، «مرکز بهاران ویژه مددجویان ترک اعتیاد» و «گرمخانه‌ی نیلوفر آبی ویژه بانوان» بازدید و با کودکان و مددجویان این مراکز گفت وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، مرکز بهاران ویژه مددجویان ترک اعتیاد پناهی است برای معتادانی که ترک اعتیاد در آن‌ها صورت گرفته و به عبارتی سم‌زدایی شده‌اند تا خدمات مددکاری، روانشناختی، کارآموزی و مهارت‌آموزی دریافت کنند و برای پذیرش در جامعه و بازگشت به زندگی عادی آماده شوند.

این مرکز مجهز به آشپزخانه، کارگاه مهارت‌آموزی، محل خواب و اسکان است.

به گفته مسئولان این مرکز معتادین بهبود یافته به مدت ۶ تا ۹ ماه اسکان داده می‌شوند که ضمن ارائه آموزش‌های تکمیلی در جهت بهبودی کامل بیماری، نسبت به توانمندسازی و برقراری ارتباط مناسب با خانوادها و جامعه؛ فعالیت‌های مددکاری و مشاروه‌ای خوبی دریافت می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه بازدید از این مرکز اذعان داشت: اصلی‌ترین موضوع در درمان و بهبودی معتادان توانمندسازی و برگشت‌پذیری آنان به جامعه است که به کوشش صبورانه فرد معتاد، خانواده وی، درمانگران و سازمان‌های مسئول نیاز دارد.

باقری کنی با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در عرصه جامعه تصریح کرد: بدون مشارکت مؤثر و نقش‌آفرینی فعال نهاد خانواده هر تلاش دیگر بی‌ثمر و هزینه دیگر بدون دستاورد خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به مسؤولیت نهادهای حاکمیتی در صیانت از کیان خانواده تأکید کرد: تنها مرجعی که می‌تواند در مقابل همه تهاجم های نرم‌افزاری دشمن بایستد و از هویت اسلامی و انقلابی و ملی دفاع کرده و بستر مناسب برای پیشرفت همه‌ جانبه کشور را فراهم نماید، نهاد خانواده است و به همین دلیل هر اقدام و یا ترک فعل از سوی دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی که موجب تضعیف نهاد خانواده شود، نه‌تنها حرکتی خلاف موازین دینی محسوب می‌شود، بلکه کنشی غیرانقلابی و بر ضد منافع ملی به شمار خواهد آمد.

همچنین «مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست مهاجر» محلی برای حمایت از کودکانی است که به دلایل مختلفی از جمله غفلت خانواده، با سوءاستفاده رو به‌رو بوده‌اند و پس از جمع‌آوری از خیابان و مراقبت در صورتی که خانواده بتواند از حقوق کودک خود صیانت کند، به آغوش خانواده بازگردانده می‌شوند.

یکی از مددکاران مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست درباره روند شناسایی و خدمات ارائه شده به کودکان، گفت: کودکان توسط گشت‌های حمایت از کودکان کار شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند و پس از انتقال به این مرکز، اطلاعاتشان ثبت و ضبط می‌شود.

وی افزود: در بدو ورود، کودکان با استفاده از ثبت عنبیه در این مرکز ثبت‌نام می‌شوند و پس از پذیرش، استحمام می‌کنند و مورد معاینه پزشک و روانپزشک قرار می‌گیرند. این کودکان ۲۴ ساعت در این مرکز می‌مانند و پس از استعلام از اداره اتباع و اخذ تعهد از خانواده، به آغوش خانواده باز می‌گردند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، به گفته‌ مسئولان این مرکز، در صورتی که کودکی برای بار دوم توسط گشت از خیابان جمع‌آوری شود، به خانواده اخطار لازم داده می‌شود و کودکان زیر ۶ سال به شعبه نگهداری دائم سپرده می‌شوند که در این مراکز آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود. طی ۹ ماه گذشته، به ۶۲۷ کودک کار خدمات‌ ارائه شده و تنها ۴۱ تن از این کودکان برای بار دوم توسط گشت از سطح خیابان جمع‌آوری شده‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر از این مرکز دیدار و با مددکاران و ۲۲ کودک حاضر در آن گفت‌وگو کرد.

وی در حاشیه بازدید از مرکز نگهداری موقت کودکان بی‌سرپرست ویژه مهاجرین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار، ظلم به کودک و مغایر با نگاه انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران است. از این رو، جمهوری اسلامی امکاناتی را فراهم کرده تا کودکان با فضایی بانشاط توام با امید به آینده و پیشرفت، زندگی کنند.

«گرمخانه‌ نیلوفر آبی ویژه بانوان» روزانه ۷۰ الی ۸۰ بانوی بی‌خانمان را پذیرش می‌کند.

این مرکز علاوه بر محافظت از سرما، زنان را از مرکز آسیب دور کرده و برای ورود به جامعه آشنا می کند. تهران ۲۲ گرمخانه دارد و همین امر موجب شده تلفات بی‌خانمان‌ها بر اثر سرما در فصل زمستان به صفر برسد.

به گفته‌ مسئولان شهرداری، اغلب مردانی که به گرمخانه می‌آیند به اعتیاد دچارند و به همین دلیل از سوی خانواده طرد می‌شوند. برخی مددجویان خودشان به این مراکز پناهنده می‌شوند و برخی دیگر از طریق تماس مردم با سامانه ۱۳۷ یا توسط گشت‌ها شناسایی و به این مراکز منتقل می‌شوند.

یکی از مددکاران این مرکز می‌گوید برای مددجویان پرونده تشکیل می‌شود و علاوه بر معاینه پزشکی، خدمات روانشناسی و پیگیری خانواده نیز انجام می‌شود. ‌استحمام و تامین سه وعده غذای گرم از امکانات دیگر این مرکز است. مددجویان هر زمان بخواهند امکان خروج و بازگشت به این مرکز را دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر در جریان بازدید از این مرکز از نزدیک با خدمات ارائه شده به این بانوان آشنا شد.

وی با تقدیر از زحمات سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تاکید کرد: همه‌ دستگاه‌های مربوط باید درصدد باشند تا پدیده کارتن‌خوابی محو شود.

باقری کنی افزود: پذیرش داوطلبانه بانوان در این مراکز و تامین امنیت برای افرادی که آسیب دیده هستند از ابتکارات خوبی است که توسط مددکاران انجام می‌شود اما حضور و ساماندهی بانوان در این مراکز آغاز کار است.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تصریح کرد: وظیفه مهم‌تر مددکاران این مرکز و مسئولان امر این است که به این بانوان کمک کنند تا به آغوش خانواده بازگردند و با مهارت آموزی بتوانند برای همیشه از کارتن‌خوابی در امان باشند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ستاد حقوق بشر باقری علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر نهاد خانواده ترک اعتیاد جمع آوری توسط گشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ هر جامعه‌ به تناسب نقش خود، نقش‌های بسیار مهمی را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و باید گفت زنان از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های اجتماعی مؤثر در فرایند توسعه به در اجتماع هستند و در هر جامعه‌ای عامل مؤثری در پیش‌برد اهداف توسعه‌اند.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع می‌پردازد که زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های اجتماعی هستند که ازنظر اجتماعی وظیفه‌های زیادی دارند و توانمندی آنها به قدرتمندی اعضای خانواده می‌انجامد.

قادری در پژوهشی به واکاوی طرح «سپکم» که اختصار «سامانه/ اپلیکشن پایش، کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» است، می‌پردازد، قادری به این نکته اشاره می‌کند که این سامانه خروجی نتایج یک پژوهش تجربی در مورد زنان سرپرست خانوار در استان البرز است که با مشارکت شهرداری و شورای شهر کرج، دانشگاه خوارزمی، امور بانوان استانداری البرز، کمیتۀ امداد، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم‌نهاد حوزه زنان سرپرست خانوار، خیریه‌های حوزه زنان سرپرست خانوار و مصاحبه با خود زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

* طراحی اپلیکشن در راستای خدمات به زنان سرپرست خانوار

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در جهت ارائە خدمات به زنان سرپرست خانوار سامانه/ اپلیکشن با استفاده از بستر‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با این اهداف طراحی شد:

 سازمان‌دهی این گروه اجتماعی،  هم‌افزایی در ارائە خدمات به آنها، جلوگیری از هدررفت منابع، سوءاستفاده‌های خاص ازمنابع و...، به روزکردن اطلاعات پایه‌ای از زنان سرپرست خانوار و نیاز‌ها و مشکلات آنها مبتنی بر خروجی‌های نقش‌های طراحی شد. سامانه/اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان   را فراهم می کند


* تاثیر سامانه بر پیشبرد اهداف زنان سرپرست خانوار

به زعم این پژوهشگر در پی طراحی یک سامانه/ اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان شناسایی مسائل و نیاز‌ها را فراهم می‌شود که در راستای آن این سامانه، سازمان‌های خدمات‌رسان را به گروه هدف هدایت و عامل ایجاد هم‌افزایی و شراکت منجر به تحقق تقسیم کار ملی در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او در ادامه می‌نویسد در این راستا یک بستر مناسب برای پایش استفاده از سامانه/ اپلیکشن با کمک هوش مصنوعی و مشخص‌کردن ابعاد مورد استفاده از این فناوری در زمینۀ تشخیص و اجرا در تمامی مراحل فراهم خواهد شد.

از نظر این پژوهشگربرای طراحی یک سامانه/ اپلکیشن مناسب زنان سرپرست خانوار گروه‌های متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی، فعالان مدنی، متخصصان حوزه کسب‌وکار‌های خُرد و متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کنار هم فعالیت می‌کنند.

* تشکیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار 

به گفته این پژوهشگر با استفاده از اپلیکشن و با پُرکردن پرسش‌نامه به صورت خوداظهار اطلاعات زنان سرپرست خانوار وارد می‌شود و سپس اطلاعات مددجویان مختلف سازمان‌های دولتی و عمومی و خصوصی بارگذاری می‌شود.

قادری بیان می‌کند ازطریق هوش مصنوعی اطلاعات با لینک شدن به بانک اطلاعات ثبت احوال و سازمان خصوصی‌سازی و متوالی هدفمندسازی یارانه و سازمان‌های خدمات رسان راستی‌آزمایی می‌شود و اطلاعات خوداظهاری شامل خود فرد و اعضای تحت سرپرستی گردآوری می‌شود و در نهایت نیاز‌ها به تفکیک حوزه‌های معیشتی، مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی، مناسبات و روابط اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شوند.


* بستر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی در مورد نوع و مکان و زمان خدمات نهاد‌ها و افراد خدمات‌رسان

قادری در ادامه این موضوع را مطرح می‌کند که بارگذاری اطلاعات دقیق و جامع در یک سامانه/ اپلکیشن  برای به اشتراک‌گزاری خدمات موجود برای زنان سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد و به‌ اشتراک‌گذاشتن فعالیت‌های خدماتی که ارائه می‌شود برای جلوگیری از هم‌پوشانی و ارتقاء هم‌افزایی بسیار مهم است.

لازم به ذکر است تعیین مسئولیت‌های سازمانی و نهادی براساس تقسیم کار ملی آسیب‌های اجتماعی و پایش و ارزیابی این نهاد‌های خدمات‌رسانی در این امر بسیار تاثیر‌گزار است.


* ارائه تجارب و راهکار‌های جدید مبتنی بر پژوهش‌های به‌روز برای ارائه به خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان

به زعم قادری با استفاده از هوش مصنوعی به صورت مداوم داده‌های سامانه استخراج، تحلیل و دسته‌بندی خواهد شد و به صورت مداوم توسط یک تیم پژوهشی تجارب و دانش و اطلاعات جدید برای استفاده کاربران سازمانی و خود زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و این بخش می‌تواند شامل آموزش و توانمندسازی، ارتباط‌گیری و ... باشد.

براساس پیشنهادات پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانه‌ای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد