Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:54:29 GMT

جشنواره نوروزی موسیقی سنتی ایرانی در ژاپن برگزار شد

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۲۲۴۷

جشنواره نوروزی موسیقی سنتی ایرانی در ژاپن برگزار شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، این برنامه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و با همکاری بنیاد رودکی، اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شهرداری میناتاکو برگزار شد.

در این برنامه که علاوه بر استقبال و حضور تعدادی از علاقه مندان ایرانی و ژاپنی به صورت حضوری و همزمان زنده و مستقیم در فضای مجازی پخش شد، پس از سخنان دیوسالار رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، کنسرت کتاب "قلبی بزرگتر از جهان" اثر عرفان نظری آهاری در خصوص صلح که برای اولین بار به زبان ژاپنی در میان بیش از ۹ ترجمه دیگر آن از سوی بنیاد رودکی و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن در تالار وحدت اجرا گردید به نمایش در آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ادامه این مراسم که سفره ویژه هفت سین نوروزی نیز چیدمان شده بود، به زبان ژاپنی توضیحات تفصیلی به همراه تصاویر متنوع در این زمینه ارائه گردید.

در بخش دیگری از این برنامه نیز پنج قطعه موسیقی سنتی گروه سروش مولانا که ویژه این کشور آماده سازی و  از سوی رایزنی فرهنگی ترجمه و زیرنویس شده بود به همراه اجرای خوشنویسی به سبک ژاپنی به نمایش در آمد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

پایان بخش این برنامه نیز اجرای قطعه زیبای خاک مهر آئین با زیرنویس ژاپنی و عکس یادگاری با سفره هفت سین و همچنین نمایش پیام تبریک نوروزی و تصویری تعدادی از اساتید و فارسی آموزان ژاپنی بوده است.

اجرای کنسرت کتاب " قلبی بزرگتر از جهان" که در تالار وحدت انجام شد، اولین و تنها اجرای صحنه ای به زبان ژاپنی در میان دیگر ترجمه های آن است که  با قصه گویی و روایت داستان همراه با نمایش تصاویر زیبای انیمه اجرا شده است.
موسیقی این اثر در سال ۱۳۹۴ با بهره گیری از موسیقی ملل توسط محمد نصرتی ساخته شد و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ویآن را اجرا نمودند که در واقع در این اثر متن به موسیقی ترجمه گردیده است و برای اولین بار اجرای صحنه ای آن به زبان ژاپنی در میان ترجمه های دیگر مانند آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، هلندی، سوئدی، ژاپنی، فرانسه، عربی و چندین زبان دیگر اجرا شده است.

گروه ۹ نفره موسیقی سنتی "سروش مولانا" که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر بود در نوروز ۱۳۹۹ به دعوت رایزنی فرهنگی، در ژاپن اجرای برنامه داشته باشد که به دلیل شیوع کرونا لغو شد، را حسین سجودی (سرپرست و نوازنده تار)، علی خشتی نژاد (تار)، مهرداد نوبخت پور(کمانچه)، شهریار نظری (دف)، امیر سیاوش پور (نی و خواننده)، فرزین کشاورز (سنتور)، محمد سرباز (تنبک)، امیر محمدی (قیچک) و سید جلیل طاهری پور (رباب) تشکیل داده است 
در بخش خوشنویسی به سبک ژاپنی نیز آبستره بسم الله توسط عبدالله مقدسی و با همکاری هادی هژبری اجرا گردید.

برگزاری سمینار مجازی " معرفی نوروز"، نمایشگاه مجازی تصاویر ایران،  انتشار ویژه نامه نشریه تخصصی "ایران" به زبان ژاپنی با موضوع "موسیقی ایرانی" و پیام تبریک نوروزی اساتید و فارسی آموزان رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و دانشگاه مطالعات خارجی توکیو نیز از دیگر ویژه برنامه های نورورزی ۱۴۰۰ رایزنی فرهنگی است.

برچسب‌ها بنیاد رودکی رایزنی فرهنگی ایران ژاپن نوروز 1400

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد رودکی رایزنی فرهنگی ایران ژاپن بنیاد رودکی رایزنی فرهنگی ایران ژاپن نوروز 1400 اخبار کنکور فرهنگی سفارت ایران در ژاپن رایزنی فرهنگی زبان ژاپنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۲۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی باشه‌آهنگر، حامد بهداد، ابوالفضل جلیلی، نیکی کریمی، محمود کلاری، رضا کیانیان و محمدحسین لطیفی، ۱۶ فیلم سینمایی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را داوری می‌کنند.

اسامی فیلم‌های سینمایی به این شرح است: «۷۶۰۰» از بهروز باقری، «احمد» از امیرعباس ربیعی، «آپاراتچی» از قربانعلی طاهرفر، «آسمان غرب» از محمد عسگری، «آفتاب گرگ و میش» از محسن دانشور بیری، «بی‌تار» از جمیل رستمی، «پدران» از سالم صلواتی، «خورشید آن ماه» از ستاره اسکندری، «سون‌سوز» از رضا جمالی، «شوماه» از مژگان بیات، «عروسک» از اصغر یوسفی‌نژاد، «عزیز» از مجید توکلی، «کاژه» از مجتبی سعیدزاده، «مسخ نرگس» از حامد علیزاده، «میرو» از حسین ریگی و «نوروز» از سهیل موفق.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

بخش اصلی جشنواره شامل فیلم‌های داستانی سینمایی و کوتاه، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر