Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در تیرماه سال ۹۹ روی داد که در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی این ماه اشاره می‌کنیم:

بدرقه علیرضا راهب به خانه ابدی

مراسم خاکسپاری علیرضا راهب شاعر، ترانه‌سرا و منتقد ادبی شنبه، هفتم تیرماه در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاعرانی، چون کوروش احمدی، حسن صادقی‌پناه، پیمان سلیمانی، امید چاووشی، کمال حسینیان، فرامرز راد، آیین داوودی، فرهنگ روشنی، فرهاد آزمون، مراد عباسپور، فرهاد حامد، یاشار فغانی، شهرام رضایی، بهمن زدوار، محسن محمدی و ... در مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری این شاعر که انجمن ادبی «ونداد» را هم مدیریت می‌کرد، حضور داشتند.

لزوم استفاده از نام‌های ایرانی برای فیلم‌ها

چهارمین جلسه کارگروه دائمی شورای پاسداشت زبان فارسی با دستور جلسه ارائه گزارش اعضای کارگروه از اقدامات دستگاه‌های متبوع خود در مورد بند۲ مصوبات جلسه مورخ ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد.در ابتدای این جلسه محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی گفت: متأسفانه در بخش‌های مختلف اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و... شاهد استفاده از واژگان بیگانه هستیم.

وی ادامه داد: سه دستگاه به ترتیب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری تهران و سازمان نظارت بر اماکن نیروی انتظامی تلاش‌های زیادی برای مقابله با واژگان خارجی داشته‌اند، همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دستور دادند نماینده‌ای از معاونت حقوقی دولت در کنار کارگروه دائمی شورای پاسداشت زبان فارسی قرار بگیرند تا در مورد مسائل حقوقی نظرات کارشناسی را ارائه کنند.

بیشتربخوانید

ورود شورای عالی پاسداشت زبان فارسی به دنیای فیلم‌ها/ علیرضا راهب رهسپار خانه ابدی شد


غلامرضا سحاب درگذشت

غلامرضا سحاب پیشکسوت صنعت چاپ و نشر پیش از ظهر سه‌شنبه (۱۷ تیر) درگذشت. وی که متولد ۱۳۲۷ بود، آثار مهمی در حوزه جغرافیا و مطالعات جغرافیایی در کارنامه دارد.

ارائه خدمات کتابخانه‌ای به اعضای تهرانی تعطیل شد

با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونای شهر تهران و با هدف جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا، ارائه خدمات کتابخانه‌ای به اعضاء کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از  دوشنبه ۱۶ تیر لغایت پنجشنبه ۱۹ تیر تعطیل  شد.

توزیع بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب در مناطق روستایی کشور

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهدای کتاب به مناطق روستایی کشور با شعار «با کتاب می‌شه» و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار کمتر برخوردار جامعه به اجرا درآمد.

وی با اشاره به نهاد‌ها و دستگاه‎های مشارکت‎کننده در این طرح گفت: اهدای کتاب به مناطق روستایی کشور با همکاری تعدادی از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی اعم از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور، شهرداری تهران، موسسه مهر گیتی و انجمن حامی در شهر تهران انجام شد. مرحله اول این طرح در سال ۱۳۹۸ برگزار شد.

برگزیدگان جایزه «قلم زرین» معرفی شدند/تجلیل از جمال شورجه

آیین پایانی هجدهمین دوره از جایزه قلم زرین عصر امروز ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، معرفی بهترین کتاب‌های سال ۱۳۹۸ در ۳ حوزه نقد و پژوهش، داستان و شعر بزرگسال و شعر و داستان در حوزه کودک و نوجوان به جامعه ادبی از اهداف این برنامه است. ضمن آنکه نکوداشت یکی از اهالی پیشکسوت فرهنگ و ادب عضو انجمن از دیگر برنامه‌های جشنواره ادبی است. در این مراسم از «جمال شورجه» به عنوان یک هنرمند ارزشی و فرهنگی عضو انجمن قلم، تجلیل به عمل آمد.

بیشتربخوانید

غلامرضا سحاب درگذشت/دست نوشته‌های شهید هسته‌ای به کتابخانه ملی ایران اهدا شد

برگزاری نمایشگاه کتاب ۹۹ به صورت فیزیکی لغو شد

سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت فیزیکی برگزار نمی‌شود.

برگزاری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت مجازی

محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ضمن اعلام برگزاری مجازی این جشنواره گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و پیش‌بینی‌های احتمالی در رابطه با تداوم این شرایط در فصل پاییز، شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تصمیم گرفت تا با تغییر‌اتی در فرم و محتوای این جشنواره، مرحله استانی دوره بیست‌وسوم را به صورت مجازی برگزار کند.

وی گفت: با توجه به استقبال سال‌های گذشته از این رویداد فرهنگی و ارسال نزدیک به ۱۷‌هزار اثر به دبیرخانه جشنواره بیست‌ودوم، تعطیلی یا تأخیر در اجرای آن جفا در حق علاقه‌مندان به قصه‌گویی بود.

بیشتربخوانید

لغو برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب در سال ۹۹/ یک برگ نسخه خطی بنیاد پروفسور حسابی مرمت شد

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب کتابخانه عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداشت زبان فارسی علیرضا راهب بین المللی برگزار شد قصه گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۳۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، برگزیدگان مردمی دومین دوره جشنواره عروسک‌خونه، با ثبت نزدیک به بیست میلیون رأی در شبکه شاد مشخص شدند و نمایش «هاجر عروسی داره» با ثبت بیش از ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار رأی، به عنوان برگزیده اصلی جشنواره اعلام شد.

آئین اختتامیه دومین جشنواره عروسک‌خونه شب گذشته به صورت اختصاصی از شبکه شاد به صورت زنده پخش شد که بیش از ۴۵۲ هزار کاربر شاهد این برنامه بودند.

۲۲ گروه نمایش عروسکی از سراسر کشور در این دوره از جشنواره به رقابت پرداختند. بر اساس آرا مردمی، نمایش «هاجر عروسی داره» با ثبت بیش از ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار رأی، به عنوان برگزیده اصلی اعلام شد.

همچنین، نمایش‌های «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم» و «کفشدوزک بداخلاق» به ترتیب با ثبت بیش از ۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۱ میلیون و ۸۷ هزار رأی به عنوان آثار دوم و سوم انتخاب شدند.

بیش از یک میلیون کاربر عضو کانال ویژه عروسک‌خونه در شبکه شاد هستند و در زمان رأی‌گیری بیش از ۱۹ میلیون و ۸۲۳ هزار رأی برای انتخاب آثار برگزیده ثبت شده است.

در کنار مراسم اختتامیه، مسابقه ویژه‌ای برای بینندگان پخش زنده طراحی شدکه کاربران می‌توانستند با پاسخ به سوال در قرعه‌کشی پنج دستگاه تبلت شرکت کنند.

شبکه شاد بخش ویژه عروسک‌خونه را همانند سال گذشته در اختیار کاربران قرار داد تا علاوه بر تماشای نمایش‌های مختلف بتوانند، بهترین آثار مردمی را انتخاب کنند.

کد خبر 6091347 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تنیس روی میز و بدمینتون منطقه یک کشور
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»