Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@00:23:20 GMT

به «بلینکن» گفتم خرید اس- ۴۰۰ به پایان رسیده است

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۴۶۴۱

به «بلینکن» گفتم خرید اس- ۴۰۰ به پایان رسیده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل پایتخت بلژیک اعلام کرد: ترکیه برای برگزاری کنفرانس صلح افغانستان در طول ماه آوریل در شهر استانبول آماده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: خواستار یک بستر جایگزین برای دوحه نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم یک جلسه حمایتی برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولود چاووش‌اوغلو با تاکید بر اینکه کشورش منتظر امضاء یادداشت تفاهمی میان دولت افغانستان و طالبان است، افزود: در این راستا با طرف‌ها گفتگو می‌کنیم. «سدات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه نیز دو هفته پیش در دوحه پایتخت قطر حضور داشت و با رهبران طالبان به ویژه ملا برادر دیدار کرده است. می‌خواهیم از طریق دیدار با تمام طرف‌ها به زودی تاریخ برگزاری کنفرانس را مشخص کنیم.

وزیر خارجه ترکیه از سوی دیگر درباره دیدار خود با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل تأکید کرد: با همتای آمریکایی خود در زمینه انجام یک جلسه گسترده‌تر در ترکیه یا ایالات متحده توافق کردیم.

وی همچنین درباره خرید سامانه اس -۴۰۰ ساخت روسیه از سوی ترکیه نیز گفت: بار دیگر تاکید کردم که فرایند خرید این سامانه به پایان رسیده است.

این در حالیست که وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور از ترکیه می خواهد تا استفاده از سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ ساخت روسیه را کنار بگذارد و با سیستم دفاع هوایی این کشور همکاری نکند.

درخواست وزیر خارجه آمریکا پس از نشست امروز وی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه ای اش در بروکسل مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی وی امروز چهارشنبه طی دیداری در بروکسل پایتخت بلژیک بر اهمیت هم‌پیمانی دو کشور تاکید کردند.

طرفین در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه آنکارا و واشنگتن، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سوریه، لیبی، مدیترانه شرقی و سامانه دفاعی اس -۴۰۰ بحث و رایزنی کردند.

گفتنی است که این دیدار در حاشیه نشست وزرای امور خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» صورت گرفته و نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به شمار می‌رود.

کد خبر 5175347

منبع: مهر

کلیدواژه: مولود چاووش اوغلو ترکیه افغانستان طالبان دوحه قطر ناتو آنتونی بلینکن سامانه اس 400 ایالات متحده امریکا عربستان سعودی عراق ایران جو بایدن رژیم صهیونیستی جنگ 2015 یمن روسیه اتحادیه اروپا برجام افغانستان فلسطین ترکیه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۴۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید