Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@03:01:27 GMT

صدور دسته چک های جدید از فردا

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۵۰۰۰

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک گفت: در قوانین جدید چک کسانیکه چک برگشتی داشته باشند از خدمات دریافت دسته چک جدید، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه ها، کارت بانکی و ثبت الکترونیکی محروم می شوند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، "آمنه نادعلی‌زاده" در گفتگوی ۱۸:۳۰ به سوالات متفاوتی از چرایی و چگونگی صدور دسته چک‌های جدید و تعیین تکلیف چک‌های قدیمی پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی اجرایی قانون جدید چک گفت: چک‌های بنفش رنگی که قرار است از فردا ۵ فروردین۱۴۰۰، در بانک‌های عامل صادر شود قسمتی به نام" بابت " دارد که باید از بین ۱۹ دلیل مشخص شده علت صدور چک از طرف صاحب حساب نوشته شود.    او گفت: چک قدیمی تا اطلاع بعدی همچنان اعتبار دارد، اما نباید در وجه حامل صادر شود.
نادعلی زاده گفت: چک‌های جدید که در اختیار مردم قرار می‌گیرد دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار خواهند بود.

آمنه نادعلی زاده با بیان اینکه بانک مرکزی زمان پایان اعتبار چک‌های قدیمی را اعلام خواهد کرد، افزود: برخلاف چک‌های قدیمی که همچنان اعتبار دارد چک‌های جدید باید در سامانه صیاد ثبت شود. روی این چک‌ها تاریخ اعتبار ثبت می‌شود و توزیع این چک‌ها از طریق بانک‌ها مستلزم زمان خواهد بود.

نادعلی زاده با اشاره به این که در حال حاضر چک‌های جدید از فردا پنج شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ در شبکه بانکی توزیع صادر می‌شود، گفت: در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است.

نادعلی زاده با بیان اینکه برای افراد رتبه و سقف مبلغ چک مشخص می‌شود به بیان ارزیابی اعتبار و دارایی افراد در این طرح پرداخت و افزود: چک‌های جدید دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار است. سقف اعتباری هم بر اساس تقاضای افراد، میزان تراکنش، سابقه صدور چک و یا چک‌های برگشتی افراد در میزان سقف اعتباری سالیانه افراد مشخص می‌شود و قابل افزایش است.

وی گفت: بانک مرکزی سعی می‌کند به آهستگی و طمانینه قوانین جدید چک را اجرایی کند. بانک مرکزی اپلیکیشن‌های بانکی را معرفی می‌کند که در حال حاضر مردم از آن‌ها استفاده کنند و مردم می‌توانند با نصب این اپلیکیشن و از طریق منوی موجودیت چک و ثبت چک وارد سامانه صیاد شوند.

وی از فاز سوم اجرای قوانین گفت: صادر کننده چک می‌تواند چک خود را از طریق ثبت در ۵ اپلیکیشن متفاوت یا درگاه‌هایی که بانک در اختیارش قرار می‌دهد انجام دهد ثبت کند و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند.

نادعلی زاده با بیان اینکه ۵ اپلیکیشن در سامانه شابرک قابل دریافت است، افزود: گیرنده چک هم می‌تواند از بانک خودش راه‌های دسترسی به سامانه صیاد را دریافت کند و یا این که می‌تواند به اپلیکیشن‌ها مراجعه کند و استعلام ثبت بگیرد و اطلاعات برگه چک با ثبت آن در سامانه صیاد را تطبیق دهد و اگر تمام موارد صحیح بود؛ مراتب تأیید خود را به سامانه صیاد اعلام می‌کند.

وی درباره دسته چک‌های قدیمی هم گفت: دسته چک‌های قدیمی با شرایط قبلی صادر و پردازش می‌شوند و این دسته چک‌ها هم به تدریج جمع آوری خواهد شد و دسته چک‌های جدید جایگزین می‌شود.

او افزود تمام بانک‌ها(31 نوع بانک)از طریق شعب بانکی برای افرادی که امکان استفاده از این سامانه‌ها و اپلیکیشن ها را به صورت الکترونیکی ندارند، ثبت صیاد می کند.   خانم نادعلی زاده گفت: چنانچه چک های بنفش(چک های جدید) را از کسی گرفتید بلافاصله از اپلیکیشن ها و یا سامانه بانکی کنترل و از خوش حسابی صاحب چک مطلع شوید.   او درباره "ظهر نویسی" یا پشت نویسی چک گفت: همین شرایط تایید صلاحیت صادر کننده چک در سامانه صیاد باید برای نفرات بعدی که چک را می پذیرند نیز اعمال شود.   او گفت: بزودی برای کسانیکه دسترسی به سامانه ها ندارند سامان پیامکی در نظر گرفته می شود.  آمنه ناعلی زاده گفت: دیگر چک "سفید امضا" و بدون تاریخ نباید صادر شود. او گفت: در چک های جدید چنانچه موجودی حساب نتواند مقدار چک صادر شده را تامین کند می تواند قسمتی از مبلغ قابل دریافت را وصول کرد و مابقی چک را برگشتی اعلام کرد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   برچسب ها: چک ، بانک مرکزی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: چک بانک مرکزی نادعلی زاده چک های قدیمی اپلیکیشن ها سامانه صیاد چک های جدید دسته چک بانک مرکزی دسته چک ها جدید چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهرداد حسن زاده اظهار کرد: پیرو هشدارهای هواشناسی از سوی اداره‌کل هواشناسی استان و خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی برای روزهای آینده بیانگر شرایط ناپایدار جوی و دریایی خواهد بود.

حسن زاده از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خبر داد و گفت: این سامانه سبب تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه تا پنج شنبه این هفته خواهد شد.

وی افزود: این سامانه همراه با رگبار شدید باران و رعد و برق همراه با تگرگ و تندباد لحظه‌ای خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

حسن زاده گفت: روز پنج شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد،، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از صدور هشدار سطح زرد خبرداد و گفت: بر این اساس یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده که مطابق آن شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران‌ها استانداری هرمزگان گفت: بر اساس این سامانه شاهد رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎‌های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی است و توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، خودداری از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، اطمینان ازاستحکام سازه‌های سبک، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌نمودن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی و … به‌عمل آورند.

کد خبر 6092490

دیگر خبرها

  • تلاش لابی‌های صهیونیستی برای جلوگیری از صدور حکم ضدسران تل‌آویو
  • تلاش لابی‌های صهیونیستی برای جلوگیر از صدور حکم ضدسران تل‌آویو
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • سامانه بارشی در راه بوشهر/ صدور هشدار نارنجی
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • بازی شش امتیازی نماینده قم در لیگ دسته اول فوتسال
  • بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد