Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۱۲ دولت گذشت، زمانی گردشگری برای خودش سازمان بود و تحت لوای دیگر بخش‌ها و بعدها چند سازمان در سازمانی موسوم به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلفیق شدند و حدود یکسالی است که این سازمان خود وزارتخانه شده است.

در شرایط کرونایی و سخت این روزها بیش از همیشه چشم انتظار سفر وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم هستیم، اگرچه کرونا، محدودیت‌هایی ایجاد کرده اما سفر وی بیش از دیگر اعضای کابینه، گردشگری کرونا زده و ورشکسته مازندران را خوشحال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرومیتی که زیر برگ‌های سبز موج می‌زند

گردشگری بیمار مازندران خود را برای طبیب و مسافری مهیا می‌کند که مرحم دردهایش باشد. از محورهای ورودی مازندران که به استقبالش برویم، خودروهای لوکس با شیشه‌های دودی و عینک دودی که بر چشمان وزیر است، جاذبه‌های مازندران را چشم نواز نشان می‌دهد. اما واقعیت این است که زیر برگ‌های سبز جنگل‌هایی که در ورای آن ویلاهای چندطبقه در حال ساخت است، محرومیت موج می‌زند.

در ابتدای سال ۱۴۰۰، از وزیر دولت آینده و میراث فرهنگی دعوت می‌کنیم تا با سفر به استان، پای دردها و رنج‌های فعالان گردشگری مازندران بنشیند، فعالانی که طی سال‌های گذشته و به ویژه سال کرونا زده ۹۹، با سیلی صورتشان را سرخ کردند و برخی هم از گردونه حذف شدند.

آقای وزیر از ترافیک جاده‌های ورودی مازندران اعصابش خرد شده، که یکی از اهالی مرزن آباد نامه به دست خود را به مدیر پایین دست می‌رساند و می‌گوید: دل اهالی از این ترافیک پایان هفته و تعطیلات خون است و اهالی منطقه در ایام پرتردد و ترافیک در خانه‌هایشان حبس می‌شوند و تاوان می‌دهند.

وزیر متأسف می‌شود، می‌گوید برای همه چیز برنامه داریم، حل می‌کنیم، ترافیک جاده‌ها را روان و خلوت می‌کنیم و امید را دوباره بر می‌گردانیم، صدای سوت و کف زدن‌ها بلند می‌شود و آقای وزیر خوشحال از وعده‌ها، پای سخن فعالان گردشگری می‌نشیند.

عدم تأمین زیرساخت و نقص در صنعت حمل و نقل مازندران از جمله مسائلی است که وزیر آینده میراث فرهنگی باید به آن توجه اساسی داشته باشد.

ایوب فلاح نژاد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر به انتظاراتش از وزیر آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: صنعت گردشگری چندین فاکتور دارد که اگر درست در جایش قرار گیرد، مشکلات حل می‌شود ویکی از این مسائل زیرساخت‌های گردشگری است.

صنعت گردشگری چندین فاکتور دارد که اگر درست در جایش قرار گیرد، مشکلات حل می‌شود ویکی از این مسائل زیرساخت‌های گردشگری است

وی ادامه می‌دهد: زیرساخت‌ها شامل راه، حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی بوده که باید در حد معقول وجود داشته باشد، همچنین مراکز اقامتی نظیر هتل‌ها، رستوران‌ها، خدمات بین راهی، سرویس‌های بین شهری باید متناسب با استاندارد باشد.

وی فرهنگ سازی جامعه را برای توسعه گردشگری لازم دانسته و می‌گوید: باید نیروهای کارآمد و ماهر در تمامی سطوح خدماتی از فرودگاه گرفته تا راننده تاکسی، هتلدار، خدمات رستوران فعال باشند و فهرست غذای رستوران‌ها متناسب با ذائقه توریست‌های داخلی و خارجی باشد.

فلاح نژاد با عنوان اینکه در مرکز تاریخی، تفریحی و بومگردی باید امکانات مورد نیاز و زیرساخت‌های لازم را داشته باشیم، ادامه داد: وجود مدیران ناکارآمد به بخش گردشگری لطمه زده و وزیر و دولت آینده باید به این بخش توجه کنند.

این فعال گردشگری تقویت گردشگری الکترونیکی را لازم دانسته و می‌افزاید: فعالیت استارتاپ ها می‌توانند به رونق گردشگری کمک کند که باید از آنها حمایت و به آنها میدان داده شود اما متولیان بخش گردشگری نمی‌توانند بر تمامی زنجیره‌های گردشگری را تسلط داشته باشند و زیر چتر خود در آورند.

با توجه به اینکه مازندران تاکنون به جایگاه قابل قبولی در حوزه گردشگری و این صنعت پرماجرا دست نیافته است، توجه دولت و وزیر آینده میراث فرهنگی به این صنعت نوپا می‌تواند، ارزآوری در اقتصاد نابسامان گردشگری استان را سامان بخشد.

دیگر فعال گردشگری و مجری تورهای تخصصی آموزشی گردشگری نیز می‌گوید: هیچکدام از استان‌ها و شهرهای کشور و استان در زمینه گردشگری جایگاه خوبی نسبت به کشورهای همسایه نظیر ترکیه و یا اسپانیا و فرانسه ندارند.

اکبر توحیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گردشگری در ایران صنعت نوپایی است، مهمترین چالش در این حوزه را سطح پایین دانش مدیران این حوزه برشمرده و می‌افزاید: دانش تخصصی در صنعت گردشگری، هتلداری، بازاریابی و جذب گردشگر وجود ندارد در صورتیکه کسانی که در رأس این وزارتخانه قرار دارند باید خود را با جدیدترین روش‌های این صنعت مهم و پولساز به روز کنند.

گردشگری نیازمند مدیران جوان و تجربه کار است

وی ادامه می‌دهد: کسانی برای تصدی بخش گردشگری و میراث فرهنگی باید انتخاب شوند که جوان بوده و از نظر تجربی نیز دارای مهارت‌های رهبری و مدیریتی باشد و با انتخاب مشاوران پای کار و تجربه گرا در جریان مشکلات و فرصت‌های گردشگری در کشور قرار گیرند.

توحیدی می‌افزاید: ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری اقدامات اصولی‌تر و پایدارتری را رقم می‌زند و علیرغم اینکه بخش دولتی فقط به فکر احیا و مرمت و انجام کارها به صورت سطحی است، بخش خصوصی کارهای اصولی‌تر و ماندگارتری را می‌تواند انجام دهد.

کرونا گردشگری مازندران را ورشکست و در بخش‌هایی نابود کرد و سختی‌های معیشت، امکان سفر را از بسیاری از خانوارها سلب کرده است. برنامه ریزی برای سفرهای ارزان قیمت از جمله خواسته‌هایی است که وزیر آینده باید به آن توجه و برای رونق سفرهای پساکرونا چاره اندیشی کند.

محمد حمزه نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی سوادکوه، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موضوع گردشگری امر پیچیده‌ای نیست، می‌گوید: گردشگری در شرایط جدید به‌عنوان حقوق حقه همه مردم در تمام ملل شناخته می‌شود و نه تنها مازندران بلکه تمام استان‌های ایران با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی دارای اماکن و طبیعتی هستند که فرد هدف گردشگری خود را یکی از این موارد انتخاب می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سوادکوه، با اذعان به این که شرایط عمومی مردم به لحاظ معیشتی کمی دچار سختی شده و سفر به‌عنوان نشاط اجتماعی می‌تواند بار روانی این مشکلات را کم کند، می‌افزاید: برخی شاید این پرسش را مطرح کنند که مشکل معیشتی با سفر که خود هزینه بر است چگونه امکان دارد؛ دولت و وزارتخانه گردشگری تمهیداتی اندیشیده است تا مردم از شرایط سفر ارزان استفاده کنند و در کنار هتل‌ها که همه توانایی اقامت در آن را ندارند، بحث بوم‌گردی و خانه مسافر و مهمان‌پذیرها را بسط دادند تا همه مردم بتوانند سفر کنند.

وی با بیان اینکه کرونا موجب نابودی گردشگری شد، می‌گوید: با توجه به تصمیمات درست و به حق ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم اجتماعات و دورهمی، گردشگری به سمت تعطیلی کامل رفت و حدود یک سال است که تأسیسات گردشگری حتی به لحاظ معیشت کارکنان خود نیز دچار مشکل شد و این شرایط برای همه صنوف و کل دنیا بوده است اما همین مشکلات برای مردم هم رخ داده و مردم در فضای کنونی هم استرس داشته و هم از خانه‌نشینی خسته شده‌اند و شرایط نشان می‌دهد که با تهیه واکسن و رفع کرونا، بیشترین سود و منفعت در حوزه گردشگری خواهد بود.

این مسئول با اعلام اینکه بعد از کرونا برای فراموشی اضطراب دوران کرونا ما با هجمه سنگین مسافرت‌ها مواجه خواهیم بود که ضرر به گردشگری را جبران می‌کند، در رابطه با اقدامات در حوزه گردشگری برای آمادگی با شرایط بعد از کرونا می‌افزاید: در شرایط کرونا کار در حوزه گردشگری متوقف نشده و موارد بسیاری در سطح کشور کلنگ‌زنی یا افتتاح شده که ظرفیت زیرساخت گردشگری را بهبود بخشیده است.

زیرساخت‌های نامناسب، ورشکستگی اقتصاد گردشگری، کمبود امکانات، بهره نگرفتن از سواحل و جاذبه‌ها و تکیه گردشگری دریایی به مشاغل کاذب نظیر چای و قلیان، نامناسب بودن طرح‌های ساماندهی سواحل و محدودیت دسترسی به دریا از دیگر مشکلاتی است که رفع آن به عزم و جزم سکاندار آینده بخش گردشگری ارتباط دارد.

طبق آمار بیش از ۸۰ درصد مسافران استان‌های شمالی برای بهره مندی از جاذبه‌های دریا به این مناطق سفر می‌کنند اما همچنان بخش‌هایی از سواحل در تصرف ارگان‌های مختلف است و راه‌های دسترسی به دریا و ساحل در بسیاری از نواحی مسدود است.

بی تردید، وزیر آینده باید با علم به این حقایق و آگاهی کامل از شرایط موجود، داشتن هدف مشخص و برنامه مدون پا به عرصه بگذارد تا بتواند مؤثر عمل کند.

کد خبر 5167217

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری نوروز میراث فرهنگی مازندران ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا نوروز تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تردد وسایل نقلیه گرگان بوشهر گردشگری عکس استانها اردبیل ایلام مسافران نوروزی حوزه گردشگری میراث فرهنگی بخش گردشگری زیرساخت ها وزیر آینده جاذبه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۵۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف کنکور

رییس سازمان سنجش کشور گفت: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.   عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.   معاون وزیر علوم بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف کنکور
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
  • رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است
  • بازگشت «تهرانگرد» به شبکه تهران
  • گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی