Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@20:18:25 GMT

اساس قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۶۱۴۶

اساس قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت چیست؟

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو با سایپا، گفت: قیمت کارخانه ای خودرو کوییک بیشتر است چرا که قیمت پایه کوییک را شورای رقابت به روز کرد ولی قیمت پایه خودرو‌های ایران خودرو به روز نیستند و برای سال ۹۱ است به همین خاطر نتیجه آن عجیب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در واقع شورای رقابت قیمت گذاری را نادرست انجام می دهد. شورای رقابت مدلی که از ابتدای سال ۹۱ پیگیری کرده، اینگونه بوده که خودروها را از همان سال آنالیز قیمتی می کند که این قیمت ها را از خودروساز گرفته و آن را تایید می کن. یعنی قیمت خودروها را تا سال ۹۷ به صورت سالیانه و بعد از آن، به صورت ۳ ماه یکبار با معیار شاخص قیمت تولید کننده بانک مرکزی، به روز کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مسئله ای که به وجود آمده، این است که اگر آنالیز قیمت به هر دلیل طی این سال ها تغییر کرده باشد که معمولا هم هر چند سال یکبار عوض می شود، مدل هزینه های تکنولوژی و تولید عوض می شود، یعنی به هر دلیلی قیمت تغییر کرده باشد، یا شاخص قیمت تولید کننده ای که بانک مرکزی اعلام کرده دارای خطای اندازه گیری باشد، به علت انباشت خطا، از قیمت تمام شده خودروها فاصله می گیرد.

بیشتر بخوانید

خودروسازها منتظر ورق فولاد!/ وضعیت تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ مشخص شد

 

بیگی افزود: اکنون آنچه مشخص می شود، اختلاف قیمت شورای رقابت و کارخانه است که قیمت تمام شده کارخانه خیلی بیشتر از چیزی است که می‌فروشد که یکی از علت های اختلاف قیمت با بازار همین موضوع است. علت های دیگر هزینه های مالی هم دارد که همین مسئله را تشدید می کند ، نکته ای که وجود دارد، هر خودرویی که جدید وارد خط تولید می شود، در همان دوره آنالیز قیمت جدید انجام می شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: به همین دلیل، خودروهای کوییک، ساینا اس، کوییک آر و ... که از سال ۹۷ به بعد وارد خط تولید شدند، چون انباشت خطا نداشتند، قیمت هایشان منطقی تر شد، اکنون قیمت ساینا اس و ساینا را چک کنید، تفاوت زیادی دارند.

بیگی تشریح کرد: چون قیمت ساینا با آنالیز هزینه سال ۹۷ انجام می شود اما ساینا اس با اینکه تفاوت خیلی اندکی با ساینا معمولی دارد و امسال خط تولید آن راه اندازی شد، تفاوت زیادی در قیمت دارد.

بیگی گفت: خودروسازان باید بتوانند افزایش قیمت دهند، این موضوع جزو حقوق اساسی آنها است، این موضوع به رسیدن به تعادل کمک می کرد و باعث می شد بساط قرعه کشی جمع شود. اگر خودروسازان بر مبنای اقتصاد کار کنند، عرضه آنها مقداری کاهش پیدا خواهد کرد چرا که افزایش تولید با ثبات قیمت شدنی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: زمانیکه خودروساز نتواند هزینه قطعه ساز را پرداخت کند، قطعه ساز نمی تواند تولید قطعه را انجام دهد و ادامه این روند لطمه سنگینی به صنعت خودرو خواهد زد. برای جبران خسارت خودروسازان می تواند وام به خودروساز دهند تا مشکلات آنها رفع شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت خودرو تولید خودرو کارشناس صنعت خودرو شورای رقابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، محمد پذیرا در گفتگویی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴ هزار و ۱۲۸ دستگاه خودرو توسط گشت های تشخیص خودروهای آلاینده بررسی و ۷۳ درصد آن‌ها آلاینده هوا تشخیص داده شدند، اظهارکرد: از تعداد کل خودروهای آلاینده هوا، بیشترین تعداد خودروها بر اساس نوع خودرو مربوط به پراید با ۵۰ درصد آلایندگی بود و خودروهای و پیکان و پیکان وانت در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

وی گفت: همچنین از تعداد کل خودروهای آلاینده ۲۴.۵ درصد در سن فرسودگی بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو قرار دارند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد مقدس افزود: ۵۱ درصد خودروهای آلاینده نیز فاقد معاینه فنی بودند که نشان می‌دهد انجام معاینات فنی سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا توسط خودروها دارد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899418

دیگر خبرها

  • تصمیم‌گیری درخصوص عرضه پژوپارس در شورای رقابت
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • پس از ۳ ماه حاشیه؛ پای پژو پارس به شورای رقابت کشیده شد
  • پای پژو پارس به شورای رقابت کشیده شد
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟