Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@03:25:15 GMT

گردشگری غذا در ایران| از تهیه قطاب تا ماهی شکم پُر مازندرانی

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۸۳۰۶

گردشگری غذا در ایران| از تهیه قطاب تا ماهی شکم پُر مازندرانی

‍‍‍‍‍‍

گروه خانواده ـ برای اکثر مردم که سفری به شمال کشور داشته اند، قطعا شیرینی ، خوراکی ها و غذاهای خطه شمالی خاطره انگیز  و لذیذ بوده است. اگر در این تعطیلات در منزل هستید و به دلیل کرونا سفر نکرده اید خیلی راحت می توانید برخی از این شیرینی های محلی و غذاهای لذیذ شمالی را در منزل تهیه کرده و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنوع غذاهای محلی مازندران باعث شده تا این خطه یکی از بهترین مقاصد گردشگری و خورد و خوراکی در ایران شود. دنیای غذاهای خوشمزه شمالی گسترده است اما در این گزارش تنها به یک غذا و یک شیرینی دیار مازندران اکتفا می کنیم. اگر قصد سفر به شمال ایران دارید یک برنامه ریزی کامل داشته باشید تا بتوانید از سوغات و صنایع دستی و دیدنی ها و تفریحات شمال دیدن کنید البته با رعایت پروتکل های بهداشتی.

اگر هم قصد تهیه غذای شمالی را دارید نگاهی به این گزارش بیاندازید که در آن یک نوع قطاب مازندرانی و ماهی شکم پر را آموزش می دهیم.

*طرز تهیه قطاب شمالی

قطاب یکی از شیرینی های خوشمزه و لذیذی است که نه تنها در مازندران در خیلی از شهرها تهیه می شود ، طرفدار زیاد دارد و با قدری وقت گذاشتن می توانیم آن را تهیه کنیم.  مواد لازم تهیه قطاب خمیر، شکر یا پودر قند 1 تا 1/5 استکان، گردو یا کنجد ، زیره و پودر هل به میزان مورد علاقه.

 

ابتدا می بایست خمیر قطاب را تهیه کنید برای درست کردن آن ابتدا در ظرفی روغن ، ماست و دو قاشق شیر با هم بزنید . آرد و بیکینگ پودر را کم کم به آنها اضافه کنید تا خمیر لطیفی به دست آید و آن را کنار بگذارید. بعد از اینکه این خمیر را آماده کردید و بدان استراحت دادید از خمیرها یک مقدار روی سطحی پهن می کنیم و با وردنه ورز می دهیم بعد به اندازه ته استکان می بریم و در دستمان قرار داده و یک قاشق مرباخوری از مواد گردو یا کنجد و شکر وزیره را در داخل آن قرار داده و دو طرفش را به هم وصل میکنیم و با گوشه دست دور آن را بر می گردانیم تا به شکل قطاب در بیاید.

 

در ادامه پس از درست کردن میزان مشخصی کف سینی فر را با روغن چرب می کنیم  و قطاب ها را در آن می چینیم. برخی با نوک قاشق روی قطاب می زنند تا حالت تزیینی داشته باشد یا نوک چنگال و برخی نیز زرده تخم مرغ یا روغن به قطاب ها می زنند. قطاب ها حدود بیست تا بیست و پنج دقیقه در درجه 170 یا 180 فارنهایت فر می مانند تا به خوبی پخته و پف کنند.

چند نکته مهم این است که اگر برای تهیه قطاب از گردو میکس استفاده کنید امکان آب شدن گردوها زیاد است پس بهتر است گردوها خورد شده باشند.

 

 

*طرز تهیه ماهی شکم پُر مازندرانی

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر یک عدد ماهی از هر نوع ، سبزی معطر شمالی شامل گشنیز، جعفری، گزنه، برگ سیر، نعنا یا سبزی دلال ماهی شمالی، گردو آسیاب شده 1/4 پیمانه در صورت ممکن، پیاز داغ دو قاشق غذاخوری، رب انار 2 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم.

برای تهیه این ماهی شکم پر ابتدا باید شکم ماهی تازه را باز کرده و کاملا تخلیه کنید و بشویید. حال داخل و بیرون شکم ماهی را با نمک، فلفل و زردچوبه آغشته کرده و اجازه دهید تا مواد میانی آماده شود و مزه بگیرد. بهتر است چند سطح برش روی گوشت ماهی ایجاد کنید تا ماهی هنگام سرخ شدن مغز پخت شود.

حال مایه دلخل شکم ماهی را درست کنید به طوریکه سبزی های معطر را خرد کرده  با کمی روغن تفت دهید تا سرخ شوند ولی از سرخ شدن زیاد بپرهیزد که باعث تلخی می شود اگر هم دلال ماهی از شمال در دست دارید همان را می توانید داخل شکم ماهی بریید و با پیاز داغ، رب انار کمی تفت دهید.

 

برخی هم با داشتن گردو آسیاب شده آن را هم داخل مواد ریخته و تفت می دهند و بعد به سبزی سرخ شده اضافه می کنند. مواد ملخوط شده را با هم کمی تفت دهید و میزان رب انار را بچشید تا برحسب سلیقه تان باشد و حال در داخل شکم ماهی بریزید و اگر نگران هستید که مواد بیرون بریزد شکم ماهی را با نخ تمیز و سوزن بدوزید تا مواد حین سرخ شدن شکل خود را حفظ کند.

داخل ماهی تابه به میزان لازم روغن بریزید تا خوب داغ شود و بعد ماهی را داخل آن قرار دهید و با حرارت ملایم سرخ و طلایی شود.حال ماهی را به آرامی برگردانید وطرف دیگرش را هم سرخ کنید تا مغز پخت و طلایی شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری غذا مازندران تهیه قطاب شکم ماهی ماهی شکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۸۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم

الیمالات یکی از تفرگاه های طبیعی شهرستان نور استان مازندران محسوب می شود یکی از جذابیت های این منطقه وجود دریاچه است که در میان جنگل محصور است و به همین جهت از زیبایی ویژه ای برخوردار است.

به گفته شهروندخبرنگار ما مدتی است جنگل این منطقه گردشگری توسط عده ای در حال تخریب است و اقدام به قطع درختان کرده اند. با توجه به اینکه محافظت از جنگل‌ها و مراتع به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود و تخریب آن می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، اما در برخی از مواقع برخی از افراد این موضوع مهم را نادیده بگیرند.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید که مشاهده می‌کنید.

منبع: علایی - مازندران

بیشتر بخوانید:

نابودی و تخریب بخشی از جنگل‌های هیرکانی در روستای ده نالاج + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی