Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور ترکیه نسبت به ریزش لیر واکنش نشان داد و گفت: نوسانات اخیر بازارهای مالی بیانگر واقعیت های اقتصاد این کشور نیستند.

 به نقل از دیلی صباح، در روزهای اخیر و پس از برکناری ناجی اقبال از ریاست بانک مرکزی ترکیه به دلیل افزایش دو درصدی نرخ بهره توسط اردوغان، ارزش لیر ترکیه دچار ریزش قابل توجهی شد و شاخص های بورسی این کشور هم سقوط کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- در واکنش به این اتفاق گفت نوسانات اخیر بازارهای مالی بیانگر واقعیت های اقتصاد این کشور نیستند و سرمایه گذاران خارجی بهتر است که اطمینان خود به نیرومندی اقتصاد ترکیه را حفظ کنند. اردوغان که در بین اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر آنکارا سخن می گفت، از شهروندان ترک که در خانه خود ارزهای خارجی یا طلا نگهداری می کنند نیز خواست که این دارایی ها را وارد چرخه تولید و نظام اقتصادی کشور کنند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود از زیرساخت های پویا، انضباط بودجه ای و بنا شدن اقتصاد بر مکانیزم بازار آزاد به عنوان عواملی نام برد که اقتصاد ترکیه را در برابر شوک های موقت محافظت می کنند: به زودی به جایگاه بهتری خواهیم رسید. شاهد بهبود وضعیت خود در جذب سرمایه، تولید، اشتغال زایی و صادرات خواهیم بود.

با روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه که آشکارا از سیاست افزایش نرخ بهره انتقاد کرده بود، ارزش لیر با ریزش ۱۰ درصدی مواجه شده و برای نخستین بار در ماه جاری نرخ برابری هر دلار از هشت لیر نیز عبور کرده است. اقبال که قبل تر وزیر دارایی ترکیه بود در زمان مدیریت خود در بانک مرکزی نرخ بهره را ۸.۷۵ درصد افزایش داد.

دولت ترکیه اخیرا از یک بسته اصلاحات اقتصادی رونمایی کرد که هدف اصلی آن کنترل نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی خواهد بود. ترکیه در سال های اخیر همواره تورم دورقمی را تجربه کرد و مقامات این کشور تلاش دارند در وهله نخست، این نرخ را به ۸.۵ درصد برسانند.

اردوغان همچنین از جذب ۱۶ میلیون توریست در سال ۲۰۲۰ خبر داد که برای این کشور حدود ۱۲.۴ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۸۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس

شماری از فعالان مدنی و مردم ترکیه اعتراض خود به اظهارات شهردار استانبول علیه مقاومت حماس را در متروی این شهر با انتشار پوستر و پرچم به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، واکنش‌ها در ترکیه به اظهارات هفته پیش شهردار استانبول اکرم امام‌اوغلو علیه جنبش مقاومت حماس ادامه دارد.

در همین راستا، از دیروز شماری از مردم ترکیه و فعالان مدنی، با انتشار و نصب پوسترها و پرچم‌های ترکیه و فلسطین در متروی استانبول اعتراض خود به اظهارات شهردار را نشان دادند.

روی این پوسترها عباراتی در حمایت از مقاومت فلسطین و حماس و رد اظهارات شهردار استانبول درج شده است.

امام‌اوغلو وابسته به حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق (CHP)، هفته پیش به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که «حماس حمله‌ای را در اسرائیل انجام داد که ما عمیقاً از آن متأسفیم. هر ساختار سازمان‌یافته‌ای که دست به اقدامات تروریستی بزند و مردم را به طور دسته‌جمعی بکشد، از نظر ما یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود».

هرچند که هنوز رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان به این اظهارات شهردار استانبول واکنش نشان نداده، اما حزب حاکم ترکیه عدالت و توسعه و متحد ملی‌گرای آن به این اظهارات واکنش نشان دادند و آن را به شدت محکوم کردند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • پلیس راه: خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم