Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در تشریح مهمترین وقایع شرق‌ آسیا در سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بزرگ‌ترین و مهمترین واقعه‌ای که در سال گذشته مورد بحث بود، مساله ظهور کرونا در چین و پیامدهای آن بود. پس از آنکه شهر ووهان به عنوان منبع پیدایش کرونا به دنیا معرفی شد و یک شوک بسیار بزرگ به تمام افکار عمومی وارد شد، انتقادها رفته رفته از چین بالا گرفت که در راس آن دولت دونالد ترامپ قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا هیچ‌کس این موضوع را جدی نگرفت ولی کمی بعد مشخص شد که این ویروس یک طاعونِ به تمام معناست که تاکنون صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر تاثیرات پاندمی کرونا بر اقتصاد و بازارهای جهانی و رکود حاصل از آن موجب شد تا اعتراض‌ها در مقیاس بین‌المللی علیه پکن به راه بیافتد.

وی ادامه داد: طی پاندمی کرونا نه تنها سهام و بورس جهانی سقوط کرد بلکه ما شاهد آن بودیم که سرمایه‌گذاری‌ها در چین لطمه دید و در نهایت دولت این کشور از موقعیت موجود به نفع خود استفاده کرد و سهام شرکت‌های سایر کشورها را خریداری کرد. کمی بعد هم «شی جین پینگ» خبر از مهار ویروس در ووهان و سراسر چین داد و پس از آن شاهد افزایش قیمت‌ سهام شرکت‌هایی بودیم که توسط چین خریداری شده بودند. این وضعیت باعث شد تا اقتصاد ایالات متحده تنها چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ با مشکلات عدیده روبرو شود و در نهایت «دونالد ترامپ» کرونا را یک ویروس چینی خطاب کرد. او به  دنبال آن بود تا بتواند افکار عمومی داخل آمریکا و همچنین افکار عمومی جهان را با خود و علیه چین هماهنگ کند که بخش اعظم آن مسائل اقتصادی بود؛ چراکه او تمام تلاشش طی چهار سال معطوف بر رشد اقتصادی آمریکا بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که  رقابت اقتصادی چین و آمریکا از سال‌ها گذشته تاکنون ادامه داشته و دارد، اما چین به نوعی بر اساس اسنادی که منتشر کرده قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به هر ترتیبی که شده خود را در جایگاه اول اقتصاد جهان قرار دهد. بر این اساس ما شاهد آن هستیم که ترامپ به هر روشی سعی کرد تا به پکن حمله کند و این در حالیست که چین از فرصت به وجود آمده در جهان، سعی کرد تا از اهرم کرونا برای تقویت اقتصاد خود استفاده کند که موفق به این کار هم شد. در این میان باید متوجه باشید که در سال گذشته همچنان جنگ تعرفه‌ای میان پکن و واشنگتن ادامه داشت که این موضوع هم تاثیر بین‌المللی بر اقتصاد جهانی گذاشت. پرونده‌های دیگری مانند هنگ‌کنگ، تایوان، تبت و اعمال فشار بر مسلمانان اویغور هم از جمله مسائل مورد نزاع دو طرف در سال گذشته بود که با روی کار آمدن دولت دموکرات‌ها به رهبری «جو بایدن»، همچنان همین تقابل در سطوح مختلف و به خصوص در ابعاد نظامی و سیاسی جدید قابل لمس و مشاهده است.

کره‌شمالی

وی افزود: در کره‌شمالی اوضاع بر خلاف سال‌های اخیر به نسبت آرام بود که باز هم بخشی از آن به کرونا مربوط است. در این میان باید توجه داشته باشید که مهمترین اتفاقی که در این کشور روی داد، سخنرانی اخیر «کیم جونگ اون» بود. او برای اولین بار در سخنرانی خود و در مقابل چشم تمام شهروندان کشورش، اشک ریخت. مهم نیست که این گریه کردن‌ها واقعی است یا خیر اما به اعتقاد من او با این اشک ریختن به نوعی چین را مورد خطاب قرار داد. رهبر کره‌شمالی به نوعی خواستار تجدیدنظر در قبال این کشور از سوی چین و آمریکا بود؛ چراکه او معتقد است سال‌های سال به پای چین سوخته و ساخته است و حالا که مردمش در خطر قرار گرفته‌اند و هیچکس به او کمک نمی‌کند. این سخنرانی در مراسمی انجام شد که کمی قبل از آن شاهد آزمایش موشک قاره‌پیما از سوی پیونگ‌یانگ بودیم و به نظر می‌رسید که آمریکا و کره‌جنوبی هدف این آزمایش موشکی بودند.

ساداتیان عنوان کرد: توجه داشته باشید که در سال قبل پیام‌های زیادی میان کره‌شمالی و ایالات متحده رد و بدل شد اما  هیچ اتفاق خاص و مهمی در مورد روابط دو طرف رخ نداد. مذاکرات متنوعی طی سه سال گذشته میان این دو کشور انجام شده است اما هیچ خروجی مثبتی نداشته است. از منظری دیگر باید توجه داشت که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند بیشترین امتیاز را از پیونگ‌یانگ کسب کنند و از سوی دیگر رهبر کره‌شمالی می‌گوید تا زمانی که تحریم این کشور به اتمام نرسد، او هیچ اقدامی نخواهد کرد. اوضاع به حدی در سال گذشته وخیم شد که پس از پخش شدن اعلامیه‌ها در آسمان کره‌شمالی، شاهد اعتراض این کشور به همسایه جنوبی‌اش بودیم و در نهایت دفتر روابط مشترک دو کره که روزانه طی چند نوبت با هم ارتباط داشتند، یکباره توسط پیونگ‌یانگ منفجر شد. این اقدام دقیقاً نشان می‌دهد که به‌رغم تمام تلاش‌ها در دوران ترامپ، احتمال دارد که «جو بایدن» نتواند با کره‌شمالی همانند جمهوری‌خواهان مدارا کند؛ چراکه طی یک هفته اخیر چندین بار شاهد آزمایش موشک‌های بالستیک توسط پیونگ‌یانگ بودیم که مقصد این آزمایش‌ها، دریای ژاپن بوده است.

کره‌جنوبی

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مهمترین وقایع کره‌جنوبی در سال گذشته گفت‌: مهمترین بحثی که سال گذشته در سئول رخ داد، افزایش نسبی بیکاری در این کشور بود که دلیلش هم پاندمی کرونا است. بسیاری از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی و همچنین خودروسازی‌ها در کره‌جنوبی مجبور به اخراج کارکنان خود شدند و این مسائل باعث به وجود آمدن اعتراض‌ها علیه دولت فعلی این کشور شد. در این اعتراض‌ها «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت و بسیاری از احزاب رقیب، او را زیر فشارهای داخلی خود قرار دادند. این اعتراض‌ها هرچند که بسیار کوچک به حساب می‌آید اما تاثیرات منفی زیادی بر وجهه مون جائه داشته است؛ به گونه‌ای که در نظرسنجی موسسه ریلمتر که چندین حدود دو ماه پیش صورت پذیرفت، مشخص شد که تنها ۳۶ و هفت دهم درصد از شرکت‌کنندگان به عملکرد مون جائه این، نظر مثبت داشته‌اند که برای اولین بار میزان محبوبیت وی به زیر ۴۰ درصد رسیده است. در این میان رقابت‌های حزبی هم تاثیرات خود را دارد ولی به هر ترتیب او با چالش محبوبیت و مقبولیت ملی روبه‌رو است. از سوی دیگر در سال گذشته شاهد انعقاد قرارداهای تجاری میان سئول و برخی از کشورهای منطقه مانند عراق و امارات بودیم که البته ردپای کره‌جنوبی در افتتاح نیروگاه هسته‌ای امارات کاملاً مشهود است.

میانمار

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: موضوع دیگری که در سال اخیر به تیتر اول اخبار دنیا تبدیل شد، کودتای میانمار بود. نظامیان این کشور آسیای شرقی علیه آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار دست به کودتا زدند و علاوه بر وی، اعضای حزب سوچی و نزدیکان وی را هم بازداشت کردند. این اقدام آنها به نوعی تکرار مکررات است؛ چراکه خونتای میانمار بارها اقدام به انجام کودتا علیه دولت‌های حاکم کرده‌اند و در این مسیر به نوعی خوتاهان در دست گرفتن قدرت بوده‌اند. حالا هم بار دیگر این اقدام انجام شد و نظامیان روی کار آمدند. آنچه در کودتای اخیر با سایر کودتاهای گذشته تفاوت دارد، مساله ادامه سرکوب‌ها و خونریزی‌ها در میانمار است. از روزی که مردم این کشور علیه کودتاچیان به خیابان‌ها ریختند تا کنون دهه‌ها نفر در اقصی نقاط میانمار کشته شدند و این روند هنوز هم ادامه دارد تا جایی که روز گذشته (پنجشنبه) دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری در این کشور شد.

ژاپن

وی در پایان خاطرنشان کرد: ژاپن در سال گذشته چندان درگیر مسائل و حواشی نشد و صرفاً ما شاهد برخی از رخدادهای داخلی بودیم. مهمترین مساله بحث کناره‌گیری «آبه شینزو» از منصب نخست‌وزیری بود. او در ابتدا اعلام کرد که در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است و کمی بعد به سر کار خود بازگشت. بعد از مدتی مجدداً اعلام شد که آبه دیگر قادر به ادامه فعالیت سیاسی خود در کسوت نخست‌وزیری نیست و در آنجا بود که گمانه‌زنی‌ها بر سر انتخاب جایگزین او شروع شد. در نهایت و با گذر از تمام این مسائل و موانع ما شاهد آن بودیم که «یوشیهیده سوگا» به عنوان نخست‌وزیر جدید ژاپن انتخاب شد. بسیاری از تحلیلگران ژاپنی معتقدند که سوگا دست راست آبه محسوب می‌شود و این در حالیست که نخست‌وزیر پیشین این کشور چندی قبل مقابل دادستان‌های ژاپن به جرم فساد حضور پیدا کرد و در حال پاسخگویی به اتهاماتش است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: چین ژاپن کره شمالی کرونا جو بایدن کیم جونگ اون مون جائه این دونالد ترامپ آبه شینزو سال گذشته پیونگ یانگ کره جنوبی اعتراض ها کره شمالی ما شاهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها

 عصرایران ؛ ریاض علی فرحانی -  اصولا مناطق آزاد در ایران با اهداف كلان و راهبردی چون بهبود محیط كسب و كار حاكم بر مناطق از طریق ارتقای شفافیت ، پیشگیری و مقابله با فساد و بهبود فرایندها، تلاش برای تقویت رقابت پذیری و واگذاری عادلانه و رقابتی فرصت ها به عموم و اجرای طرح های جامع توسعه مناطق و تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی آنها در شرق، ‌غرب، شمال و جنوب ایران راه اندازی شده و با گذشته چند سال از این اقدام هنوز همه اهداف مورد نظر در این مناطق حاصل نشده است.

توسعه مناطق آزاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با مسایل و مشكلاتی همراه بود؛ یکی از مهم ترین چالشها  را می توان ناهماهنگی میان اهداف و ابزار دانست : ابزارهایی مانند معافیت های مالیاتی و گمركی برای رسیدن به اهدافی مانند ایجاد اشتغال، رفاه و توسعه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كافی نیست.

در حالی كه اهداف تعریف شده برای این مناطق، ملی هستند، توسعه آنها در ابعاد زیرساختی و سرمایه گذاری بر عهده بخش خصوصی واگذار شده است. بدون توجه به اینكه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، تحلیل هزینه و فایده می كند و صرف مشوق های معافیت مالیاتی و گمركی برای جذب آنها كافی نیست.
چالشهای جدی را همچون نبود تعریف مشترك ملی از كاركرد مناطق ، محدودیت منابع برای تكمیل و توسعه زیرساخت ها، نبود مدیریت یكپارچه در مناطق ، پایبند نبودن و اجرایی نشدن كامل تكالیف قانون چگونگی اداره مناطق آزاد  را می توان در سپهر کارکردی این مناطق به عنوان نمونه ی ازچالشهای فعلی یادکرد.

شكل نگرفتن بازارهای مالی متناسب با نظامات بین المللی حاكم بر بازار پول، سرمایه و بیمه در كنار ریسك های سیاسی تحمیلی علیه كشورمان از دیگر چالش های موجود در راه رسیدن به اهداف مناطق آزاد  است.

یقینا باز تدبیر در اهداف مناطق آزاد و متناسب سازی ابزار و اهداف ضرورتی حتمی برای حركت معنادار این مناطق برای برطرف شدن چالش های مزبور می باشد.

در حال حاضر اداره سازمان های مناطق آزاد به موجب قانون صرفا برعهده دولت است كه به نمایندگی، سازمان منطقه آزاد درقالب شركت دولتی كه سرمایه آن متعلق به دولت است و به شكل درآمد هزینه ای اداره مناطق را به عهده دارند. بنابر این شاید برای غلبه بر چالش محدودیت منابع و نبود امكان تامین مالی دولت، فراهم سازی امكان سرمایه گذاری بخش غیردولتی برای ایجاد مناطق ازاد تجاری صنعتی، بتواند یك راهكار باشد به نحوی كه بخش غیردولتی از صفر تا 100 ایجاد و اداره منطقه آزاد سرمایه گذاری كند و البته دولت به عنوان نهاد سیاستگذاری  و نظارت عهده دار وظایف حاكمیتی باشد. البته برای این مهم نیازمند اجازه قانونی توسط مجلس خواهیم بود.

این كار از طریق بخش غیردولتی در دنیا تجربه شده و امروز بخشی از مناطق آزاد و مناطق ویژه توسط بخش غیردولتی اداره می شود. به طور مثال تاسیس و اداره منطقه آزادگوادر پاكستان در زمینی به مساحت بیش از 900 هكتار در كنار بندر گوادر و در نزدیكی منطقه آزاد چابهار در اختیار سرمایه گذاران چینی قرار گرفته است.

در مقایسه مناطق آزاد كشورمان با مناطق آزاد سایر كشورها باید شرایط عمومی حاكم بر دو طرف مورد مقایسه را در نظر گرفت و نمی توان مناطق آزاد برخوردار از شرایط نابرابر را با هم مورد مقایسه قرار داد، برخی مناطق آزاد علاوه بر برخورداری كل كشور های میزبان آنها از فضای اقتصادی متفاوت و مزیت دار از مشوق ها و تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران خارجی و داخلی بیشتری نسبت به مشوق های ما برخوردارند كه نمونه آن معافیت های مالیاتی است.

ترسیم نقشه استراتژیك برای مناطق آزاد به صورتی که چشم انداز، ماموریت، ارزش ها و اهداف راهبردی مناطق آزاد كشور  درآن تعیین شده باشد . طبعا تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی  و دستیابی به اهداف سند چشم انداز كشور هدف كلان ملی پیش روی همه بخش های كشور است و  مناطق ازاد نیز مثل سایر اجزای توسعه ملی، باید كشور را در رسیدن به این هدف كلان یاری رسان باشد.

بدون تردید درسال جاری الزاما راهبرداول مناطق آزاد می بایست به تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله كشور مدنظر باشد . راهبردهای ذیل این هدف نیز گسترش و تسهیل تولید كالا و خدمات در كسب و كارهای محوری و مزیتهای نسبی مناطق و جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، گسترش صادرات كالا و خدمات و حضور فعال در بازارهای منطقه‏ای و جهانی، كمك به انتقال فناوری‌های پیشرفته به بخش های مختلف اقتصادی كشور و تقویت اقتصاد دانش بنیان است.

تسهیل و تسریع در تأمین نیازها و كالاهای ضروری و راهبردی كشور، تسهیل و كمك به تامین منابع مالی از خارج از طریق توسعه بازارهای پول و سرمایه در مناطق، بهبود محیط كسب و كار حاكم بر مناطق از طریق ارتقای شفافیت ، پیشگیری و مقابله با فساد اداری،مالی و اقتصادی، اصلاح، ساده سازی و بهبود فرایندها و مقررات و ارتقای خدمات عمومی سازمان های مناطق و تقویت پنجره واحد ، توسعه زیرساخت های مربوط به كسب و كارهای محوری مناطق (سایت ها، دسترسی ها، امور زیربنایی، حمل و نقل و ارتباطات)، تقویت سرمایه انسانی و ایجاد اشتغال مولد و كمك به كاهش بیكاری در سطوح منطقه ای و ملی را از دیگر راهبردهایی است  كه باید در دستور كار كلیه مناطق آزاد قرار گیرد.

تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با كشورهای منطقه بویژه همسایگان را الزاما به عنوان دومین هدف راهبردی مناطق آزاد كشوردانست و‌ با بازتعریف فرصت های سرمایه گذاری متناسب با نیازها و تقاضاهای بازارها و منابع مزیت دار كشورهای منطقه و همسایه برای تولید كالا و خدمات در چرخه و زنجیره ارزش و زنجیره تولید منطقه ای را از جمله راهبردهای تحقق هدف دانست.

جلب و جذب سرمایه گذاران كشورهای منطقه و همسایه برای فعالیت در مناطق، تسهیل و تشویق صادرات كالا و خدمات به كشورهای منطقه و همسایه، مشاركت با فعالان اقتصادی در كشورهای منطقه و همسایه برای بازاریابی و بازارسازی منطقه آزاد و فراهم آوردن بستر حضور ، فعالیت، بازدید و سفر آسان اتباع كشورهای منطقه و همسایه از دیگر راهبردهای تحقق هدف دوم است.

توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمند سازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی را نیز به عنوان سومین هدف راهبردی مناطق آزاد است : برای تحقق این هدف نیز توسعه مناطق در چارچوب طرح های راهبردی و جامع توسعه هدفمند امورزیربنایی (آب ، برق، گاز و...) مناطق، توسعه هدفمند زیرساخت های حمل و نقل مناطق در هم افزایی با شبكه های ملی ، منطقه ای و بین المللی ، توسعه هدفمند زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی مناطق در دستور كار قرار گیرد.

توسعه مراكز آموزشی فنی،حرفه ای– مهارتی كارآمد در سطوح مختلف مبتنی بر نیازها و تقاضای كسب و كارهای محوری مناطق، توسعه مراكز خدمات بهداشتی و درمانی متناسب با نیاز جامعه محلی و فعالان اقتصادی و بازدیدكنندگان از مناطق، توسعه ظرفیتها ، قابلیتها و استعدادهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی و ساماندهی آن ها در جهت تولید ارزش، طراحی و اجرای برنامه های هوشمند برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی و جلب مشاركت حداكثری ایشان در توسعه منطقه، ترغیب و تشویق اشتغال نیروی كار محلی ماهر در كسب و كارها و صنایع ایجاد شده در مناطق نیز راهبردهای مهم در راستای دستیابی به هدف سوم در مناطق آزاد است.

ازطرف دیگر در  تدوین بودجه سالانه  مناطق آزاد مسولین مربوطه مكلف شوند برنامه های خود را در چارچوب این نقشه راهبردی تنظیم كنند به نحوی كه همه پروژه های عمرانی و سایر فعالیت های آنها باید ناظر برحركت در مسیر یكی از اهداف استراتژیك باشد و با اجرای این نقشه راه استراتژیك در سال های پیش رو از یك توسعه مطلوب و متوازن برخوردار شویم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی چگونه است؟ مدیرعامل منطقه آزاد: کیش آماده آغاز واردات خودرو است دبیر شورای عالی مناطق آزاد : چینی ها پل خلیج فارس در قشم را می‌سازند انتصابی دور از ذهن در دولت رئیسی / اولین مدیرعامل زن اهل تسنن

دیگر خبرها

  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • استقلال و ۶ پیروزی در ۷ تقابل آخر برابر تراکتور
  • هوای زنجان از فردا ناپایدار می‌شود
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • روزهای سخت کارگران مهاجر در پایتخت/ برای کارگران روزمرد کاری کنید
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • کناره‌گیری وزیر اول اسکاتلند از سمت خود
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند