Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-05@21:59:09 GMT

تصویر برفکی از ارزش بانوان

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۲۸۳۳

تصویر برفکی از ارزش بانوان

زن از مقام انسانی خود نزول کرده و به کالایی تبدیل می‌شود که مطمع نظر سودجویان است و بر اساس نظر کارشناسان این پدیده در نهایت منجر به افزایش خشونت علیه زنان خواهد شد و زمینه بسیاری از تعرضات روانی و جسمی را ایجاد خواهد کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طاهره سادات بهره مند؛ هر انقلابی سرآغاز تغییراتی بنیادین در سرفصل‌های جامعه‌ی کشور منقلب شده است و ما نیز انقلاب اسلامی کشور خود را نقطه عطفی در سبک زندگی خود می‌دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما معتقدیم که انقلاب اسلامی باعث شده است تغییرات بسیاری در مسائل مختلف جامعه ی ایرانی به وجود آید که یکی از مهم‌ترین این مسائل، تغییرات در وضعیت زنان است و نیز بر این مساله اعتقاد داریم عزتی که در حکومت شاهنشاهی دست مایه‌ی هوس‌رانی عده‌ای شده بود، به زن باز گردانده شده است و حضرت امام خمینی هم در صحیفه نور بر این مساله اذعان کرده و می‌فرمایند: «زن در دو مرحله مظلوم بوده است؛ یکی در دوران جاهلیت و اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلومیتی که داشت بیرون کشید.

 

مورد دیگر در ایران ما، زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود. با اسم این که زن را می‌خواهند آزاد کنند، ظلم‌ها کردند به زن، زن را از آن مقام شرافت و عزت که داشت پایین کشیدند، زن را از آن مقام معنویت که داشت، شییء کردند و به اسم آزادی، آزاد زنان و آزاد مردان، آزادی را از زن و مرد سلب کردند و زن‌ها را و جوانان ما را فاسد‌الاخلاق کردند....»

 

یکی از مسائل مورد بحث در خصوص نقش زنان در جامعه و نیز وضعیت فعالیت‌های اجتماعی زنان، حضور ایشان در رسانه‌ها است و ما معتقدیم توانسته‌ایم زنانی را که بازیچه صاحبان قدرت و ثروت بوده‌اند به کرامت برسانیم و تلاش کرده‌ایم این باور را در جامعه به وجود آوریم که زن تنها در زیبایی‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود و زنانی که دارای افکار متعالی هستند، در جایگاه‌های رفیع‌تری قرار می‌گیرند.

 

برای ممنوعیت نگاه‌های ابزاری به زن در همان سال‌های اولیه‌ی انقلاب قوانینی در خصوص حضور زنان در تبلیغات بازرگانی تصویب شده است که در یکی از این قوانین مقرر می‌دارد: «زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی قائل است، لذا استفاده از حضور خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقت‌های خاصی می‌باشد و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مدنظر باشد».

 

در پژوهش‌های متعددی که در خصوص جایگاه زنان در آگهی‌های بازرگانی قبل انقلاب صورت گرفته، اعلام شده است که ایشان پررنگ‌ترین حضور را در این بخش از رسانه داشته‌اند. در آن‌ها شاهد زنان با آرایشی زننده، لباس‌های نامناسب و ژست‌های گاها اروتیک هستیم. این نوع از تصاویر مورد تقبیح انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

 

اما حال که به وضعیت رسانه‌های کشور نگاهی می‌اندازیم تنها تفاوت وضعیت فعلی با آن زمان، حد پوشش زنان است و تغییرات بخصوص دیگری در این تبلیغات شاهد نیستیم. زنانی با لباس‌های تجملی و خارج از عرف، آرایش‌های شلوغ، لحن گفتار نامناسب. در خصوص رسانه و نیز تبلیغات تلویزیونی و پیام‌های بازرگانی همه‌ی صاحب‌نظران معتقدند که تاثیرات این‌ها غیرقابل چشم‌پوشی هستند و بدون شک این ابزار در ساختن سبک زندگی بسیار موثر‌ند و نیز به رفتار افراد جامعه جهت می‌دهند.‌

 

جامعه‌ای که چادر را به عنوان حجاب کامل یک ارزش می‌داند اما در تبلیغات تلویزیونی‌اش حتی یک زن چادری هم دیده نمی‌شود. در همین خصوص لازم است اشاره ای به آثار تصویری مانند فیلم و سریال‌هایی کرد که در آن زنان چادری به عنوان افراد نیازمند و فقیر معرفی می‌شوند و افراد متمول و حتی فرهیخته جامعه زنانی هستند که حد کم‌تری از حجاب را به عنوان پوشش برگزیده‌اند.

 

رسانه‌ای که قرار بود در خدمت اعتقادات والای انسانی قرار بگیرد و از وضعیت نامناسب پیشین خود فاصله بگیرد، حال باعث شده است ارزش‌های بنیادین جامعه.ی انقلابی اسلامی به گوشه‌ای افکنده شوند و زنان ارزش را در ویژگی‌های ظاهری ببینند. تاثیرات آن را در درصد قابل توجه خرید لوازم آرایشی و نیز  انجام عمل‌های زیبایی می‌توان دید. ما بر آن بودیم کرامت را به زن بازگردانیم و او را از ابزار بودن نجات دهیم اما حال شاهد پیام‌های بازرگانی‌ای هستیم که چه بسا از دوران قبل انقلاب هم متعن‌تر باشند. تبلیغات تیر آهن توسط یک زن آیا چیزی جز استفاده ابزاری از وی است؟

 

در نهایت استفاده‌ی ابزاری از زنان در تبلیغات بازرگانی نشان‌دهنده‌ی این مساله است که آن جامعه، جامعه ای‌ست که رسیدن به ثروت در آن ملاک بوده و برای رسیدن به این مهم، تمام آرمان‌ها را زیر پا می‌گذارد. با کمال تاسف باید اعلام کنیم ثروت محور اصلی سیاست‌‌های فعلی رسانه‌های ایران شده است و تنها منافع اقتصادی در آن‌ها اهمیت دارد.

 

درنتیجه زن از مقام انسانی خود نزول کرده و به کالایی تبدیل می‌شود که مطمع نظر سودجویان است و بر اساس نظر کارشناسان این پدیده در نهایت منجر به افزایش خشونت علیه زنان خواهد شد و زمینه بسیاری از تعرضات روانی و جسمی را ایجاد خواهد کرد.

 

در نهایت این‌که مسئولین رسانه، با گذر از خط قرمزها باعث شدند آرمان‌های اصلی امامین انقلاب و اصل انقلاب به کنار گذاشته شوند و باید بدانیم بین آنچه که باید باشد و آنچه که هست تفاوتی فاحش برقرار است و لازم است بعد از چهل سال بازنگری ای در رفتار خود برای تطابق با قوانین داشته باشیم.

 

طاهره سادات بهره مند - کارشناسی فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زنان مقام زن یادداشت دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۲۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند

ایسنا/مازندران نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آنچه هشت سال جنگ تحمیلی را دفاع مقدس و ۴۵ سال توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد، تکیه بر ارزش‌ها، معنویت، بصیرت و زیر پرچم ولایت بود، گفت: نباید بگذاریم دشمنان ارزش‌ها، الگوها و ذائقه فرهنگی مردم را تغییر دهند و در این میان حوزه‌های علمیه و روحانیون با هوشیاری و روشنگری در میدان باشند و با جان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی شامگاه شنبه ۱۵ اردیبهشت در یادواره ۴۰۰ شهید روحانی و طلبه استان مازندران که در راستای دومین کنگره شهدای سرافراز دیار علویان و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مصلی آیت الله جباری (ره) شهرستان بهشهر برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا اظهار کرد: دین حیات می‌آورد و شهدا با کسب پاداش و هدیه که همان حیات طیبه است حیات دین را تضمین می‌کنند، امیدواریم در هر سنگری ادامه دهنده راه شهدا باشیم و خداوند نعمت شهادت را به ما ارزانی دارد.

وی با اشاره به زندگی و امامت امام جعفر صادق (ع) در ابعاد مختلف بیان کرد: شباهت زمان کنونی و زمان زندگی امام صادق(ع)، تحریف چهره دین، احکام، معارف و ظهور اندیشه‌ها و جریان‌های انحرافی است، دشمن تلاش دارد شاکله مردم ما به ویژه نوجوانان و جوانان را در معرفت، آگاهی، گرایش تعلقات تغییر دهد باید همه ما حواسمان باشد و احساس تکلیف کنیم.

حاجی صادقی تاکید کرد: خرمشهر امروز زمان ما ذهن و قلب جوانان ماست باید با بیان معارف دین و قرآن، ذهن نسل امروز را مصون نگه داریم و در جهت تقویت ایمان نوجوانان و جوانان گام‌های محکمی برداریم تا شاهد خنثی شدن و شکست دشمنان باشیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رژیم غاصب اسرائیل نه تنها از حماس بلکه از زن و کودکان غزه شکست خورد و به خیال خود برای انتقام با حمله به کنسولگری ایران فرماندهان ما را به شهادت رساند، تصریح کرد: حمله مقتدرانه ما به اسرائیل نشان داد ایران نه تنها دارای قدرت موشک و قدرت نظامی است بلکه اراده و قدرت استفاده و بکارگیری از تجهیزات علیه دشمن را نیز دارد.

این مسئول ادامه داد: حمله نظامی ما پیروزی بر تمام جبهه استکبار بود و در این نمایش اقتدار، مناطق نظامی را مورد هدف قرار دادیم و به مردم و مراکز اقتصادی حمله نکردیم.

حاجی صادقی اذعان کرد: با وجود رهبر شجاع، حکیم، بصیر، مسلط که امامت ایشان معجزه الهی است دشمن در عرصه نظامی و امنیتی هیچ غلطی نمی ‌واند بکند، در زمینه اقتصادی نیز امیدواریم دولت انقلابی و مجلس آینده بتوانند اقدامات مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه آنچه هشت سال جنگ تحمیلی را دفاع مقدس و ۴۵ سال توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد، تکیه بر ارزش‌ها، معنویت، بصیرت و زیر پرچم ولایت بود، تاکید کرد: نباید بگذاریم دشمنان ارزش‌ها، الگوها و ذائقه فرهنگی مردم را تغییر دهند و در این میان حوزه‌های علمیه و روحانیون با هوشیاری و روشنگری در میدان باشند و با جان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.

استاندار مازندران نیز در این یادواره شهدای روحانی، برگزاری یادواره‌های شهدا را در حکم جهاد دانست و گفت: روحانیت همواره بعنوان رزمنده و تقویت کننده ایمان و تربیت رزمندگان حضور قابل توجهی را در جبهه‌های جنگ داشتند.

یوسف نوری تصریح کرد: برگزاری یادواره‌های  شهدا اجر شهید را دارد لذا تعظیم مقام شهدا بویژه  علمای شهید برای خود ما سازنده است و امکان تقرب به خداوند را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • مورایس: توهین به بانوان هوادار؟ چنین چیزی خلاف ارزش های انسانی است
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • پرسپولیس - نساجی بدون حضور زنان
  • برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • (عکس) استوری اوسمار ویرا برای زنان پرسپولیسی
  • باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی توهین به همه زنان بود
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار