Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه ظهور امام زمان(عج) به عنوان پدیده‌ای اجتماعی نیازمند اراده‌های انسانی است، گفت: ظهور صرفا با معجره رخ نمی‌دهد؛ به هر اندازه که سبک زندگی بر محور انتظار در میان افراد نهادینه شود به ظهور نزدیک می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، هشتمین روز از دهه مهدویت، ایام منتهی به سالروز ولادت باسعادت امام زمان عجل اله تعالی فرجه الشریف، «سلامت، خانواده، سبک زندگی و آمادگی برای ظهور» نام گرفته است، به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی ارتباط سبک زندگی در حرکت به سوی ظهور با حجت الاسلام والمسلمین «حسن ملایی»، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام ملایی در تشریح ارتباط سبک زندگی و آمادگی برای ظهور، اظهار کرد: نکته راهبردی در بحث ظهور حضرت ولیعصر(عج) آن است که ظهور به عنوان پدیده ای اجتماعی خلقت، نیازمند آمادگی ها و زمینه سازی هایی است، برخی اینچنین تصور می کنند چون ظهور حضرت ولی الله الاعظم(عج) به دست خدای متعال است و باید اذن الهی به ظهور تعلق بگیرد، پس لاجرم همه فرآیند ظهور معجزه آسا خواهد بود در حالی که این تصور اشتباه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اگرچه بر مبنای تفکر توحیدی هر پدیده ای در عالم با اذن الهی رخ می دهد اما این منافاتی با اراده انسان ها در ابعاد فردی و اجتماعی ندارد، خدای متعال اراده کرده همه انسان ها به رشد و تعالی برسند اما چون برای شان اختیار را در نظر گرفته، اراده انسانی بر امور مسلط است. از این رو، ظهور امام زمان(عج) به عنوان پدیده ای اجتماعی نیازمند اراده های انسانی است.

 

ضرروت نصرت امام زمان(عج) از سوی مومنان

 

وی تصریح کرد: این اراده ها باید بر دو محور باشد نخست آنکه غالب انسان ها خواستار حکومت عدل ایشان باشند و دوم به کادرسازی و تربیت نیروی کارآمد اهتمام داشته باشند؛ چنان که قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «هُوَ الَّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِه‌ وَ بِالمُؤمِنین» یعنی در کنار کمک الهی، مومنان هم باید پیامبر(ص) را نصرت کنند، امروز هم امام زمان(عج) به نصرت مومنان نیاز دارند.

 

حجت الاسلام ملایی تاکید کرد: اگر بخواهیم این مبنا را گسترش دهیم و برایش راهبردی کلان تعریف کنیم که بتواند فرهنگ جامعه را به سمت خواستن ولی الله الاعظم(عج) پیش ببرد و افراد مومن و کارآمد تربیت شوند بهترین راه سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ مهدویت و محور انتظار است.

 

معنای سبک زندگی منتظرانه

 

وی ابراز کرد: در یک تعریف اجمالی از سبک زندگی منتظرانه می توان اینطور بیان کرد که مجموعه رفتارهای هماهنگ و نسبتاً پایداری است که افراد معتقد به امام زمان(عج) و ظهور ایشان در تعاملات و ارتباطات با هدف زمینه سازی ظهور آنها را انتخاب و ساماندهی می کنند. اگر سبک زندگی را مجموعه ای از رفتارهای هماهنگ شده بدانیم در واقع سبک زندگی منتظرانه بسته ای رفتاری را به ما هدیه می کند که در آن همه رفتارها در ساحت ارتباطی با خدا و ولی خدا و ارتباط با دیگران و ارتباط با کل هستی به سمت آماده سازی شخصی و بیرونی و اجتماعی به سمت ظهور حرکت می کند.

 

وی افزود: دقیقا این سبک زندگی فرهنگی مبتنی بر انتظار را آرام آرام به کالبد فرد و جمع می دمد و خودسازی و جامعه سازی‌ای را رقم می زند که به سمت و جهت ظهور باشد. مضمون این نقطه و فرآیند آن را در بیانیه فوق العاده مهم گام دوم انقلاب حضرت امام خامنه ای می توان دید. اگر بپرسند راهکارهای ریز تحقق این بیانیه چیست؟ همانطور که ایشان در دیباچه تمدن سازی را به عنوان افق ترسیم کرده اند به سبک زندگی نیز تصریح داشته و در مقاطع مختلف به این مهم به تفصیل اشاره کرده اند. اگر ما نگاه و مبنایی ابتدایی داشته باشیم و سبک زندگی مهدوی و انتظارمحور را تعریف و به گفتمان تبدیل کنیم بدون تردید این رفتارهای نظام مند به ظهور متصل می شود.

 

این کارشناس مهدوی درباره راه های دستیابی به سبک زندگی منتظرانه و موثر در امر فرج، بیان کرد: یکی از راهکارها، معرفت افزایی است یعنی معرفت بخشی در عرصه مهدویت داشته باشیم. راهکار دیگر غفلت زدایی است گاهی اوقات مشکل ما جهل و نادانی نیست بلکه مشکل به فراموشی و غفلت باز می گردد فرهنگ شیعی ما مملو از معارف ناب مهدوی است اما بعضاً یا از این معارف و فرهنگ اطلاع نداریم یا در فراز و نشیب ها آنها را به فراموشی می سپاریم، اگر این غفلت زدایی و برنامه ریزی های فردی، خانوادگی و کلان سیاسی اجتماعی انجام شود می توان سبک زندگی ها را بر مدار انتظار زمینه ساز تنظیم کرد.

 

ظهور همراه با معجزه صرف نیست

 

وی با بیان اینکه ظهور همراه با معجزه صرف نیست، گفت: چنان که در بعثت نبوی(ص) هم معجزات معدود و ایفاگر نقش بشارت دهنده و انذاردهنده بودند. به میزان تلاش ما است که آینده ساخته می شود خدا وعده داده اگر نگاه تان به آینده باشد و برای آن آینده عمل کنید، خدای متعال در فراز و نشیب ها نصرتش را شامل حال‌تان خواهد کرد همه اینها مبتنی بر آن است که اولا این سبک را طراحی و به گفتمان تبدیل و در گام بعد به مردم عرضه کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مسیر باید مردم و مسئولان با نگاه ایجابی، خود را متعهد به آراستگی به این سبک از زندگی بدانند. به هر اندازه ای که سبک زندگی بر محور انتظار در میان افراد نهادینه شود به ظهور نزدیک می شویم.

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه مهدویت نیمه شعبان سبک زندگی منتظرانه سبک زندگی منتظرانه امام زمان عج پدیده ای اراده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوادار خاص استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم

به گزارش "ورزش سه"، هوادار خاص استقلال که در یک حادثه برق‌گرفتی دست‌هایش قطع شده بود پس از حضور در ورزشگاه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و پس از آن در تمرین این تیم حضور پیدا کرد و مورد استقبال بازیکنان و اعضای کادرفنی استقلال قرار گرفت.

رسول ملایی اهل اصفهان است و برای دیدن بازی استقلال ساعت‌ها را طی کرده بود تا به ورزشگاه آزادی بیاید و بازی تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کند، وقتی از او پرسیدیم که این همه راه آمدی تا فقط بازی را نگاه کنی گفت: احساس کردم تیم تحت فشار هست و دوست داشتم که در این شرایط کمک کنم. خیلی تیم ما را اذیت می‌کنند و استقلال جز هوادارانش کسی را کنار خودش ندارد.

رسول ملایی در ابتدا درباه شرایط خودش گفت: هشت سال پیش دچار برق‌گرفتگی شدم و پس از آن جفت دست‌هایم را قطع کردند. رفتم هیئت پرچم بزنم برای شهادت حضرت زهرا در ایام فاطمیه که دچار برق‌گرفتگی شدم.

دوران خدمت خود را در تهران می‌گذراندم و آن زمان اکثر مسابقات را به ورزشگاه می‌آمدم؛ اما وقتی دچار سانحه شدم، بعد از آن دیگر خیلی فرصت حضور در استادیوم را پیدا نکردم. اما امسال احساس کردم که تیم نیاز به حمایت دارد و خودم را به ورزشگاه رساندم. دوست دارم همه هواداران استقلال بدانند که این روزها فقط باید تیم را حمایت کنند تا در بازی‌های باقی‌مانده نتیجه بگیرد و قهرمان شود.

او ادامه داد: سال‌های گذشته هر زمان که استقلال در آستانه قهرمانی قرار می‌گرفت، برایش حاشیه درست می‌کردند و از صدر جدول دورش می‌کردند. دربی فینال حذفی و اخراج ساپینتو هنوز هم برایم باورپذیر نیست. چی شد که ساپینتو اخراج شد؟ این اتفاقات امسال هم در حال تکرار شدن است و می‌خواهند استقلال را از صدر دور کنند.

ملایی درباره حضور در تمرین گفت: خیلی خوب بود و لذت بردم. با جواد نکونام، آرمین سهرابیان و حسین حسینی صحبت کردم. بقیه بازیکنان هم به سمتم آمدند و حالم را پرسیدند. جواد نکونام از شرایطم پرسید که از کجا برای دیدن بازی استقلال آمدم و وقتی فهمید که از اصفهان آمدم، تشکر کرد و به من گفت که دعا کن تا تیم قهرمان شود. من به آن‌ها گفتم امیدوارم که قهرمان شوید و آن‌ها هم گفتند تلاش می‌کنند تا من و هواداران استقلال را خوشحال کنند.

رسول ملایی درباره شرایط سختی که می‌گذراند، گفت: شرایط مالی خوبی ندارم و مسافرکشی می‌کنم تا بتوانم خرج خانواده و کرایه خانه را بدهم. زندگی سخت می‌گذرد. هر کسی دوست دارد در رفاه و آسایش باشد؛ اما هدف من دیده‌شدن یا مشهور شدن نبود. هدفم فقط حمایت از استقلال بود.

او در واکنش به این‌که حمایتی شده است یا خیر گفت: از طرف باشگاه اقدامی نشد؛ اما چند نفر تماس گرفتند که نمی‌توانم درباره آن خیلی توضیح دهم. توصیه شده که صحبتی نکنم و اگر اجازه بدهید من هم در این مورد توضیحی ندهم.

او در انتهای صحبت‌های خود گفت: زمان بازی‌های استقلال همسرم و فرزندم بازی را تماشا می‌کنند و دعا می‌کنند استقلال برنده شود. هر زمان که استقلال بازی را می‌بازد، تا 3.4 روز حالم گرفته است و ناراحت است و آن‌ها تمام بازی‌های استقلال را دنبال می‌کنند و دوست دارند که من خوشحال باشم. هربار که استقلال برنده می‌شود، من تا چند روز خوشحال هستم و روزهایم به خوبی می‌گذرد.

دیگر خبرها

  • هوادار خاص استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • کماکان سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه خیرین است
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است