Web Analytics Made Easy - Statcounter

امامزاده صالح (ع) ‌در فرحزاد، از نوادگان امام زین العابدین (ع) است که این امامزاده در مكاني مناسب با پتانسيل گردشگري مذهبي قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امامزاده صالح (ع) ‌در فرحزاد، بر اساس زیارتنامه موجود از نوادگان امام زین العابدین (ع) معرفی شده است.

 

این امامزاده در مكاني مناسب با پتانسيل گردشگري مذهبي می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امامزاده در شمال شرقی محله فرحزاد و در شمال غربی شهر تهران، در دامنه کوهستان قرار دارد. جنوب این امامزاده صالح ایوانی بلند با دو ستون چوبی وجود دارد و بر روی سنگ این امام زاده تاریخ بنای این ساختمان این امام زاده 986 قمری نوشته شده است.

 

 

در حیاط این امامزاده نیز، پنچ تن از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس دفن شده اند که می توانید علاوه بر زیارت امامزاده، بر سر قبور این عزیزان نیز حاضر شوید.یکی از قبرستان های فرحزاد در کنار این امامزاده واقع شده است.همچنین این بنا دارای امکانات رفاهی مورد نیاز زائران عزیز می‌باشد.

 


از آنجا که این امامزاده اخیراً مورد بازسازی قرار گرفته، روزانه پذیرای تعداد اندکی زائر است و در سطح شهر تهران چندان شناخته شده نیست. سه خیابان امامزاده داوود، ایثار و البرز ششم به ترتیب در جنوب، شرق، شمال و غرب امامزاده قرار دارند. بقعه از شرق، شمال و غرب با ساختمان های مسکونی بلند و نوساز احاطه شده است. در دسترسی به بنا مشکل خاصی وجود ندارد و وسایل نقلیه به راحتی تا مقابل بقعه در رفت و آمدند.

 

 

راه دسترسی به بقعه از طریق بزرگراه یادگار امام، خیابان ایثار، چهار راه ایثار، خیابان امامزاده داود است. در گذشته، پهنۀ فرحزاد دهی در شمال غربی دارالخلافۀ تهران بوده که به دو بخش بالا (بالا ده) و پایین (پایین ده) تقسیم می شده است. تاریخ احداث بنای اولیۀ بقعه بر لوحه  سنگی و طرف بالای مرقد در داخل ضریح روی زمین نصب و کتیبۀ روی این لوحه در پنج سطر به خط نستعلیق حک شده است.

 

 در سال 1348 یا 1349 ه ش امامزاده تقریباً مخروبه و مطابق منابع، بقعه عبارت بوده است از یک اتاق کاهگلی کوچک که محوطۀ مربع داخل آن کمتر از چهار متر و نیم طول و چهار متر و نیم عرض داشته است.

 

 

 


بازسازی بنای بقعه در سال 1318 هـ ش /1359هـ ق به همت شخص خیری از اهالی تهران به نام ابوطالب دربان پایان یافته است. دو لوحۀ کاشی حاکی از این تعمیر هنوز هم در پیش فضا بر دیوار نصب اند.بانی بازسازی، مرقد و اطراف آن را با کاشی های جدید می پوشاند (مصطفوی، آثار تاریخی طهران، ص234؛ ستوده، ج2، ص625؛ ص131). در سال 1319 ـ 1318هـ ش نیز آب انباری برای رفاه زوّار در حیاط بقعه احداث می کند (آثار تاریخی طهران، ص234؛ ستوده، ج2، ص625). اما در حال حاضر، اثری از آب انبار نیست.


مدخل بقعه از طرف جنوب ایوانی بلند با دو ستون بوده که بر فضای سبز درخت کاری شدۀ جنوب بقعه و کشتزارهای فرحزاد اشراف داشته است.


قسمتی از فضای سبز نیز به قبرستان عمومی ده تبدیل شده بود که، برای انجام امور مربوط به مراسم تدفین، غسال خانه ای در ضلع شمال شرقی داشت. دورتادور صحن امامزاده را هم دیوار کاهگلی احاطه کرده است.


بر اساس عکسی از بنا که مربوط به سال های دهۀ 1330 است، ورودی صحن در گذشته به شکل دری با طاق هلالی شکل و دو طاق نما در دو طرف و نمای آجری بوده است. چنانکه مشهور است، در حدود چهل سال قبل،ایوان ورودی تبدیل به پیش فضای کنونی شده است، گنبدخانه به شکل اولیۀ خود باقی مانده و تغییری در آن صورت نگرفته است.

 

 

از آنجایی که بنای امامزاده بالاتر از سطح خیابان اصلی و در میان ساختمان های بلند واقع شده است از دور قابل رؤیت نیست و تنها راهنمای زائران به طرف زیارتگاه تابلو سبز رنگ مستطیل شکلی به ابعاد دو متر و نیم در دو متر با عبارت «السلام علیک ایها الشخص الشریف الطاهر الکریم صالح بن علی بن حسن» است که در ابتدای مسیر فرعی منتهی به بقعه، در خیابان امامزاده نصب شده است.

 

بقعه دارای یک ورودی در ضلع جنوبی صحن است که فاقد چهارچوب است و اشخاص مستقیماً وارد صحن می شوند. طرح فعلی بقعه از گنبدخانه، پیش فضا (در جنوب گنبدخانه) و یک فضای جانبی به عنوان نمازخانه (در شرق گنبدخانه و پیش فضا) تشکیل شده است که قسمت قدیمی بنا است. علاوه بر این، در ضلع شمال و غرب گنبدخانه یک مسجد در دست احداث است که سفت کاری آن به اتمام رسیده است.

 

زائران پس از طی کردن راه فرعی آسفالت شده و با اندکی شیب از طریق تعدادی پله وارد صحن می شوند. در گوشه و کنار صحن تعدادی صندلی آهنی سبز رنگ، باغچه و درختانی کوتاه و بلند وجود دارند.در فاصلۀ چند قدمی از پله های ورودی صحن قبر شش شهید گمنام روی سکویی پوشیده است سنگ مرمر سیاه رنگ قرار دارد که تابلویی سبز رنگ با مضمون گلزار شهدای گمنام دفاع مقدس و نیز درج مشخصات آن ها شامل سن، نام عملیات محل شهادت نصب شده است. 


علاوه بر گنبدخانه و فضاهای جانبی آن، بناهای دیگری نیز در بقعه وجود دارد که کاربردهای مختلفی دارند: از جمله یک آرامگاه خانوادگی و سرویس بهداشتی همجوار بقعه در ضلع شمالی صحن و نیز انبار، دفتر امامزاده، آشپزخانه، آبدارخانه و یک آبخوری در ضلع شرقی صحن قرار دارند.



همچنین کتیبۀ سنگی سفیدی با محتوای زیارتنامۀ امامزاده صالح به خط نستعلیق در بالای سر در ورودی حرم تعبیه شده است.

 


از دیگر کتیبه های موجود، متن دست نوشتۀ زیارت امامزادگان و در ادامۀ آن تاریخچه ای از بنا بر گرفته از کتاب آثار تاریخی طهران همراه با قاب سلطنتی است که در زیر کتیبۀ عمودی ضلع شرقی نصب گردیده است.
علاوه بر این، در ضلع شمالی دو کتیبۀ گچی، تزیین شده با نقوش اسلیمی، دیده می شوند.


در وسط کتیبۀ شرقی لفظ «الله جل جلاله» و در اطراف اسماء الهی «النور، القادر، المقتدر، مالک و الملک» نوشته شده اند. در وسط کتیبۀ غربی آمده «الله جل جلاله» و در اطراف آن اسماء پنج تن نقش بسته اند.

 

 

 

 

 



 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: بهار ۱۴۰۰ طرح آرامش بهاری امامزاده صالح ضلع شمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۴۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست «ارتباط صنعت با دانشگاه» در راستای اجرایی کردن رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور حسین خدابخش‌زاده معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه و فضل‌الله شریف ثانوی رئیس خانه صنعت و معدن شهرستان تربت‌حیدریه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه برگزار شد.

باتوجه به راهبرد‌های کلان دانشگاه و توسعه فعالیت‌های فناورانه در زیست‌بوم‌های منطقه‌ای با تأکید بر توسعه اشتغال، رویداد صدرا با ایجاد ارتباط جامعه دانشگاهی و صنعت تشکیل شد.

در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های علمی مراکز آموزش عالی کشور به پاسخگویی مسائل اجتماعی، فرهنگی و صنعتی تأکید شده است.

به همین دلیل ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارای اهمیت است و موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها به سوی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله درباره توسعه دانش و فناوری در صنایع اقتصادی و تولیدی بوده که عوامل موثر برای بهبود این ارتباط ضروری است.

محور‌های اصلی نشست مذکور ارتباط صنعت با دانشگاه و چرایی ضرورت این ارتباط، انتظارات از ارتباط بین صنعت با دانشگاه و آسیب‌شناسی ارتباط صنعت با دانشگاه بود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در این نشست اظهار کرد: سیاست اجرایی رویداد صدرا در دانشگاه اساتید و دانشجویان را به سمت انجام کار‌های تحقیقاتی طرح‌های برون‌دانشگاهی و هدایت و حمایت پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های مقطع دکتری در صنعت سوق می‌دهد.

حسین رضایی متذکر شد: نقش‌آفرینی صنعت با موضوعات مسئله‌محور در این روند به سوی صنایع کشیده می‌شود و این دانشگاه را به صنایع نزدیک‌تر می‌کند.

شریف‌ثانوی رئیس خانه صنعت و معدن شهرستان تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار ضعیف شده، بیان کرد: خانه صنعت و معدن شهرستان تربت‌حیدریه آمادگی دارد با استفاده از تجارب و تخصص‌های استادان مسائل و مشکلات را بیان کرده تا پس از بررسی خروجی مطلوب علمی و کاربردی تهیه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه هم تشریح کرد: دانشگاه می‌تواند با شناخت میدانی دقیق و با تکیه بر رشته‌های تحصیلی دایر در دانشگاه در شعاع وسیع‌تری به لحاظ جغرافیایی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی و مشکلات و نیاز‌های صنایع را رصد، شناسایی و دسته‌بندی و سپس براساس اولویت‌بندی مشاغل حساس که اهمیت بیشتری دارند و مورد نیاز مردم است را در قالب کارگاه‌های آموزشی ارائه کند.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه هم از اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت و معدن در دانشگاه و خانه صنعت و معدن خبر داد.

خدابخش‌زاده سپس گفت: تعامل میان صنعت و دانشگاه شناخت ظرفیت‌ها و راه‌های تقویت ارتباط موثر و تعامل مستمر طرفین و راهکار‌هایی که دانشگاه می‌تواند در حوزه کشاورزی و صنایع و معادن نمود داشته باشد.

در پایان مقرر شد در جلسات آینده درباره تشکیل تیم‌های تخصصی توسط اعضای هیئت علمی، برگزاری کارگاه سرفصل‌های نظام مهندسی برای فارغ‌التحصیلان و آموزش مشاغل حساس و مورد نیاز جامعه هدف، تسهیل معرفی دانشجویان برای کارآموزی در صنایع و معادن، اجرای طرح‌های برون دانشگاهی و تحقیقاتی توسط دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری جلسات مستمر و حضور فعال تا برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های مقطع دکتری که درباره نیاز‌های صنایع و معادن شهرستان انجام می‌شود در جلسات آینده بررسی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • برپایی نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) صالح آباد + تصاویر
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • بیست و هفتمین همایش ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی در ایستگاه آخر
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود