Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@10:46:38 GMT

مورخان: فرانسه در نسل‌کشی رواندا مسئول است

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۷۵۰۵

مورخان: فرانسه در نسل‌کشی رواندا مسئول است

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از مورخان به سرپرستی «ونسان دوکلرت» پس از انجام پژوهشی درباره نسل‌کشی رواندا، مسئولیت کشور فرانسه در این جنایت را «بسیار عظیم» خواندند.

این مورخان در ارائه نتایج پژوهش خود امروز (جمعه) اعلام کردند: «مسئولین فرانسه در فاجعه نسل‌کشی اقلیت توتسی در رواندا در سال ۱۹۹۴ مسئولیت چشمگیری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

آنها همچنین این مدارک را به «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه رسانده و در آن اعلام کردند: «فرانسه چشمش را بر روی این جنایت بست.»

البته آنها اعلام کردند هیچ شواهدی مبنی بر همدستی فرانسه در این جنایت نیافتند اما چشم‌پوشی فرانسه از این فاجعه مسئولیت فرانسه را زیاد می‌کند.

مکرون در سال ۲۰۱۹ این گروه را تشکیل و دستور داد تا به نقش دولت وقت فرانسه به ریاست جمهوری «فرانسوا میتران» در این جنایت بپردازند.

در ماه آوریل سال ۱۹۹۴ (فروردین ۱۳۷۳) کشور رواندا در مرکز آفریقا حدود ۷ میلیون نفر جمعیت داشت که سه قوم «هوتو» «توتسی» و «توا» آن را تشکیل داده بودند. پس از انتقال رواندا به عنوان مستعمره به بلژیک، میان اقلیت توتسی و اکثریت هوتو اختلافات بسیاری به میان آمد.

در تاریخ ۶ آوریل ۱۹۹۴ (۱۷ فروردین ۱۳۷۳) به هواپیمای رئیس جمهور وقت رواندا شلیک و تمام سرنشینان آن که از هوتو‌ها بودند کشته شدند. این سرآغازی بود برای هوتو‌های افراط‌گرا تا دست به نسل‌کشی زده و توتسی‌ها را قتل عام کنند.

در این نسل کشی بر اساس آمار سازمان ملل ۸۰۰ هزار و بنابر اعلام دولت رواندا بیش از یک میلیون نفر از توتسی‌ها کشته شدند. بیشتر قربانیان مردان، زنان، کودکان و نوزادانی بودند که توسط همسایه‌ها، همکاران و دوستان سابق خود کشته می‌شدند.

این فاجعه در حالی انجام شد که سازمان ملل و جامعه جهانی به آن بی‌تفاوت بودند و با بهانه «عدم مداخله در امور داخلی رواندا» مقابل آن ایستادگی نکردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اروپا امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نسل کشی رواندا نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۷۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خبرگزاری معا، پارلمان عربی آغاز تحقیقات فوری و مستقل درمورد کشف گور‌های جمعی در محوطه بیمارستان‌های شفا و ناصر در غزه پس از عقب نشینی نظامیان اشغالگر از برخی مناطق نوار غزه را خواستار شد.
پارلمان عربی از جامعه جهانی، سازمان‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواست همه تدابیر و اقدامات قانونی لازم را برای بازخواست و مجازات رژیم اشغالگر به خاطر ارتکاب جنایت‌ها و کشتار‌ها علیه ساکنان غزه اتخاذ کنند.
پارلمان عربی افزود: بر اساس معیار‌های حقوق بین الملل و قوانین بین المللی حقوق بشر باید اقدامات لازم درباره این کشتار‌ها و جنایت‌ها انجام گیرد و پرونده عاملان و مسئولان این جنایت‌ها به عنوان جنایتکاران جنگی به دادگاه ارجاع تا عدالت درباره آنان اجرا شود.
این پارلمان در ادامه اعلام کرد که میزان و حجم گسترده کشتار‌ها و جنایت‌های هولناک رژیم اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه کودکان، زنان و افراد سالمند در نوار غزه تردید‌ها و سئوالات جدی را درباره توانایی نظام بین الملل و سازمان ملل در مورد محافظت از غیر نظامیان مطرح می‌کند به ویژه اینکه جنایت‌های رژیم اشغالگر جنایات جنگی، ضد انسانی، نسل کشی است و همه قوانین و قطعنامه‌ها در حمایت از غیر نظامیان در زمان جنگ را نقض می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • جنایت‌ به وقت الشفا و ناصر؛ افزایش کشف گورهای دسته‌جمعی در غزه
  • نوبت مکافات جنایت
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا
  • تجمع دانشجویان مراغه در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • قتل شاگرد قهوه خانه به دست کارگر اخراجی
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند