Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجیدرضا حریری اظهار کرد: فرض کنید اصلا انقلاب هم نشده باشد، با این حال شریک اصلی اقتصاد ایران در دنیا چین است.  این به دلایل سیاسی نیست که البته مسائل سیاسی می‌تواند این را تضعیف یا تقویت کند، ولی پایه و بنیان این کار، اقتصادی است. گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین پیرامون  مذاکرات برای عقد قراراداد بلند مدت با چین، اظهار داشت: کارگروه‌های فنی در ایران هستند که امکانات مراوده بلندمدت با چین را در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، فن‌آوری‌های نو، انرژی، معدن و در حوزه‌های غیر اقتصادی بررسی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه بلند مدت با چین بر اساس برنامه جامع استراتژیک طراحی شده است.
حریری درباره پیروزی بایدن و احتمال تغییر رویکرد دولت به سمت امریکا و تاثیر آن بر روابط تجاری با چین، تصریح کرد: فرقی نمی‌کند چه کسی در امریکا رئیس جمهور است و حتی ایران در کدام اردوگاه سیاسی در دنیا قرار دارد. فرض کنید اصلا انقلاب هم نشده باشد، با این حال شریک اصلی اقتصاد ایران در دنیا چین است. این به دلایل سیاسی نیست که البته مسائل سیاسی می‌تواند این را تضعیف یا تقویت کند، ولی پایه و بنیان این کار، اقتصادی است.   *۲ علت برای تداوم روابط تجاری ایران و چین
وی درباره علت تداوم روابط تجاری ایران با چین با وجود تغییر نگرش سیاسی توضیح داد: ارتباط تجاری ایران و چین، دو دلیل دارد. یکی از دلایل این است که ما با روسیه از نظر سیاسی بیشترین دوستی را نداریم که حتی از چین هم قوی‌تر است به علاوه این که همسایه هم هستیم و در خیلی از مواقع اشتراکات نظامی هم در منطقه داشتیم؛ اما روابط اقتصادی ما هیچ زمان به بالای دو میلیارد نرسیده است؛ چون ما با روسیه شباهت اقتصادی داریم. ایران و روسیه در بازار‌های دنیا رقیب هستند و هرچه می‌خواهیم صادر کنیم آن‌ها هم صادرکننده‌اند. حتی در واردات هم با روسیه رقیب هستیم و امکان خرید هم از آن‌ها نداریم؛ بنابراین دلایل سیاسی نمی‌تواند جای واقعیات اقتصادی را بگیرد.

حریری افزود: دلیل دیگر این است که در منطقه ما، عربستان و امارات از لحاظ سیاسی در اردوگاه غرب هستند، اما ارتباطات اقتصادی آن‌ها با چین از ما بیشتر است. بنابراین، ارتباط باید علاوه بر مناسبات سیاسی، یک پایه و بنیان اساسی اقتصادی داشته باشد.   *رئیس جمهور امریکا و تاثیرش بر روابط ایران و چین   رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تاکید کرد: تاثیر این که چه کسی در امریکا بر سر کار باشد در رابطه اقتصادی ایران با چین این است که چقدر راحت‌تر و بی ملاحظه‌تر می‌توانیم با چینی‌ها مراوده داشته باشیم. مثل عربستان که روزی ۵۰۰ هزار بشکه نفت به چین می‌فروشد، ولی ما نمی‌توانیم؛ در صورتی که ۲۰ سال پیش، بیشترین نفت را در دنیا به چین می‌فروختیم. وی افزود: این که چه کسی در امریکا رئیس جمهور باشد، می‌تواند در تسهیل روابط کمک کننده باشد و موانع کمتری ایجاد کند، اما با همین موانعی که در دو، سه سال اخیر امریکا بر سر راه ما گذاشت، شریک اول تجاری ما هم در صادرات و هم در واردات چینی‌ها بودند.   پایان پیام// برچسب ها: حریری ، مجیدرضا حریری ، ایران ، چین ، قرارداد ایران و چین لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Ni1

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: حریری مجیدرضا حریری ایران چین قرارداد ایران و چین ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۹۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رئیس جمهور گفت: اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی گام موثری در جهت آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آقریقا اظهار داشت: این نشست نماد و نمودی است از اراده کشورهای آفریقایی و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی. اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است.

رئیسی تصریح کرد: ما برخی از فعالان را می بینیم آشنایی کامل با ظرفیت‌های آفریقا ندارند و یا آشنایی کامل با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران ندارند که اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی گام خوبی است در جهت آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»