Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:35:25 GMT

فراندار: اقدامات موثری در زمینه مزیت‌های اقتصادی هشترود انجام شده است

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۹۰۸۷

فراندار: اقدامات موثری در زمینه مزیت‌های اقتصادی هشترود انجام شده است

‍‍‍‍‍‍

امین امینیان روز شنبه در حاشیه بازدید از دفتر ایرنا در مراغه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها از محل منابع دولتی و خصوصی احصا شده و با مشارکت اهالی طرح‌های قابل توجهی در حال اجراست.

تحول در بخش کشاورزی هشترود

فرماندار هشترود بیان کرد: طی سال‌های اقداماتی چون تغییر الگوی کشت، تکمیل زنجیره تولید، ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیلی محصولات کشاورزی و چندقطبی کردن مزارع با هدف توسعه روزافزون این بخش پیگیری شده و به نتایج ارزشمندی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امینیان با اشاره به اینکه بیشترین سهم کشاورزی شهرستان به کشت دیم اختصاص دارد و این نوع کشت به دلیل نوسان در بارندگی از ریسک بالایی برخوردار است، بیان کرد: تکمیل پایاب سد سهند جزو اولویت‌های دولت در سطح شهرستان پیگیری می‌شود تا کشاورزی آبی به دلیل ریسک پایین آن بیش از پیش توسعه یابد.

وی امضای تفاهم‌نامه هزار هکتاری پایاب سد سهند را اقدامی خلاقانه خواند که برای نخستین‌بار در سطح کشور اجرایی می‌شود و اضافه کرد: این تفاهم‌نامه بین شرکت آب‌منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاوری آذربایجان‌شرقی و بهره‌برداران منعقد شد و خروجی بسیاری خوبی برای شهرستان دارد.

طرح بهره‌برداری از پایاب سد سهند به میزان هزار هکتار تا این لحظه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای آن جذب شده است 

به گفته فرماندار هشترود بهره‌برداری از هزار هکتار از اراضی پایاب سد سهند تا این لحظه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای آن جذب شده است. 

امینیان بیان کرد: این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود و زمینه لازم برای اشتغال جوانان، مهاجرت معکوس شهرستان و ارتقای درآمد سرانه ساکنان را فراهم می‌کند و در مرحله بعدی نیز می‌توان پنج هزار هکتار باقیمانده از پایاب را با همین روش ابتکاری اجرا کرد.

وی ادامه داد: در بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، ایجاد سردخانه به میزان قابل توجه در شهرستان برنامه‌ریزی شد و اکنون ۹ واحد سردخانه در مرحله صدور مجوز قرار دارد. 

فرماندار هشترود، ایجاد گلخانه‌ها را از دیگر سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی شهرستان عنوان کرد و بیان کرد: ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری و شهرک مجتمع دامی گام به گام پیش می‌رود و مجوزهای لازم برای راه‌اندازی آنها صادر شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای و آبزی‌پروری طی ماه‌های آینده بیان کرد: رویکرد تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی نیز در چند ماه آینده به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

ایجاد ارزش افزوده برای محصولات معدنی

فرماندار هشترود گفت: طی سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی بخش معدن در شهرستان کسب شده تا مواد معدنی به صورت خام و با ارزش افزوده پایین از منطقه خارج نشود. 

امینیان ادامه داد: ایجاد واحد فرآوری مس «قاضی‌کندی»، راه‌اندازی واحد فرآوری در معدن کربنات کلسیم و آهک «نظرکهریزی»، راه‌اندازی خط تولید شمش از ضایعات معدن مرمر سبز تنها بخشی از این موفقیت‌ها به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: موفقیت در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی بخش معدن در شهرستان زمینه جذب روزافزون سرمایه، ایجاد اشتغال و رونق تولید در این بخش را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان حداقل دارای ۶۰ معدن شناسایی شده است و جزو سه شهرستان نخست آذربایجان‌شرقی به لحاظ ظرفیت‌های معدنی به شمار می‌رود، بیان کرد: غنای معدنی شهرستان در بخش‌های فلزی و غیرفلزی ایجاب می‌کند که در امر معدن بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود.  

هشترود در مسیر رونق گردشگری قرار گرفته است

فرماندار هشترود گفت: این شهرستان دارای ظرفیت قابل توجه طبیعی و تاریخی بوده و بخش گردشگری آن به واسطه سرمایه‌گذاری، طی سال‌‎های اخیر در مسیر رونق قرار گرفته است. 

امینیان اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد کمپ گردشگری قلعه ضحاک، مرمت بقعه بایزید بسطامی با هدف ایجاد یک مجتمع فرهنگی و گردشگری و استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری سد سهند از جمله اقدامات موثر در بخش توسعه گرشگری شهرستان به شمار می‌رود. 

وی اضافه کرد: قلعه ضحاک با برخورداری از جذابیت‌های تاریخی و طبیعی در کانون توجه قرار گرفته است و ایجاد کمپ گردشگری با سرمایه بخش خصوصی در کنار این اثر، مراحل اجرایی را پشت سر می‌گذارد. 

وی با تاکید بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در کنار این اثر احساس می‌شود، ادامه داد: این قلعه‌شهر با وسعت ۲۲ کیلومترمربع دارای ظرفیت ایجاد سایت‌ موزه و سایت گردشگری است و به همین دلیل به دنبال تبدیل آن به پایگاه ملی و سپس ثبت جهانی‌اش هستیم.

وی به قرار گرفتن بقعه بایزید بسطامی در کنار آزادراه پیامیر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: این بقعه طی‌های سال‌های اخیر مرمت شد و اکنون به دنبال جذب سرمایه برای ایجاد یک مجتمع فرهنگی و گردشگری در کنار آن هستیم. 

وی همچنین سد سهند را از جاذبه‌های طبیعی شهرستان با جذابیت‌های کم‌نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: مجوز استفاده از این سد برای گردشگری از کارگروه گردشگری استان اخذ شده و جذب سرمایه برای راه‌اندازی ورزش‌های آبی در دستور کار قرار دارد. 

وی به برگزاری جشنواره ماهیگیری با قلاب طی سال‌های گذشته در این سد نیز اشاره کرد و افزود: اگرچه برگزاری منظم این جشنواره به دلیل شیوع کرونا متوقف شد اما حضور ماهیگیران از اقصی نقاط کشور در این جشنواره، ظرفیت گردشگری سد سهند را به اثبات رساند و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بعد از مهار اپیدمی کرونا، رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در کنار این ظرفیت گردشگری داشته باشند. 

هشترود در جنوب آذربایجان‌شرقی و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تبریز قرار دارد و بر اساس آخرین آمارها دارای حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت در دو بخش مرکزی و نظرکهریزی است. 

وسعت این شهرستان حدود ۲ هزار کیلومترمربع است و بیش از ۵۰ درصد از ساکنانش در بخش کشاورزی و ۲۶ درصد نیز در بخش خدمات اشتغال دارند.

هشترود از قطب‌های کشاورزی استان به شمار می‌رود و در این شهرستان سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است و از این‌رو به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد. 
 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گردشگری هشترود وزارت صنعت معدن و تجارت دولت تدبیر و امید مراغه پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گردشگری هشترود وزارت جهاد کشاورزی گردشگری هشترود وزارت صنعت معدن و تجارت دولت تدبیر و امید مراغه اخبار کنکور فرماندار هشترود محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی شمار می رود پایاب سد سهند سرمایه گذاری راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذابیت گوهر سنگ خراسان جنوبی برای هیئت های خارجی نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جعفری صبح یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: برای حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اکسپو ۲۰۲۴ برنامه ریزی های بسیار خوبی صورت گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی در این نمایشگاه در زمینه زنجیره‌های دو محصول زرشک و گوهر سنگ فعالیت کرد تا پتانسیل‌های خراسان جنوبی در این زمینه به خوبی معرفی شود.

جعفری ادامه داد: حوزه سوم فعالیت‌های خراسان جنوبی در این نمایشگاه بحث فرصت‌های سرمایه گذاری داخل استان بود.

وی افزود: ظرفیت‌های بازار پسندی خارجی خود را شناسایی کنیم و به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم بازار صادراتی خوبی داشته باشیم باید دانش بنیان را در تولید محصولات خود دخیل کرده و با توجه به ذائقه جهانی بسته بندی داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اهداف سرمایه گذاری در حوزه گوهر سنگ منطقه ویژه اقتصادی استان است.

جعفری ادامه داد: باید با دانش‌بنیان کردن تولید، سهم صادراتی خود را در حوزه گوهر سنگ و زرشک افزایش می‌دهیم.

وی افزود: ۱۱۰ مذاکره تجاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی، خصوصی و خصوصی و دولتی و دولتی در غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین ۲۱ هیئت تجاری خارجی از غرفه خراسان جنوبی بازدید کردند که این هیئت‌ها از کشورهایی چون چین، ارمنستان، روسیه، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، ازبکستان، عراق و… بودند.

جعفری ادامه داد: ۵۵ درصد هیئت‌های تجاری بازدید کننده در حوزه محصولات مزیت دار خراسان جنوبی، ۲۵ درصد در زمینه گوهر سنگ‌ها و مابقی نیز در سایر زمینه‌ها درخواست‌هایی داشتند.

وی افزود: در مجموع اتفاقات بسیار خوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ صورت گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین هفت تفاهم نامه در حوزه‌های مختلف در غرفه خراسان جنوبی امضا شد که یکی از مهمترین آنان در حوزه گوهر سنگ با وزارت صمت بود.

جعفری یادآور شد: نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گروه‌های تجاری بسیار خوبی را به غرفه استان دعوت کرد و سرکار خانم ابراهیمی در این زمینه پرتوان ظاهر شدند.

کد خبر 6096791

دیگر خبرها

  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • جذابیت گوهر سنگ خراسان جنوبی برای هیئت های خارجی نمایشگاه اکسپو
  • آغاز اجرای خط انتقال ۱۰ اینچی گاز در هشترود
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد