ضربه مهلک کرونا بر پیکره تئاتر/ لزوم نگاه ویژه به هنرهای نمایشی کرمان
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۰۷۳۹
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با توجه به قابلیتی که نوروز برای عرضه هنرهای نمایشی و توجه به هنر تئاتر دارد و همچنین به دلیل همراهی با همه هنرمندان جهان برای گرامیداشت روز جهانی تئاتر، تصویب روز ۷ فروردین به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق مبارک و فرخندهای بود که سبب شد، این روز به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی اعلام و در تقویم ثبت شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنرهای نمایشی شکلی از هنر است که برخلاف هنرهای پلاستیکی، هنرمند در آن با استفاده از بدن و فیزیکِ خود در وهله نخست و سپس بهرهگیری از امکانات دیگر به خلق هنر خود میپردازد. اصطلاح «هنرهای نمایشی» برای اولین بار در سال ۱۷۱۱ در زبان انگلیسی برای مجموعهای از هنرهای دیداری متکی به بازیگر مورد استفاده قرار گرفت.
تئاتر از کلمه یونانی «تئاترون» بهمعنی تماشاخانه یا محل تماشا گرفته شدهاست و شامل انواع مختلفی، چون نمایش زنده با بازیگر، نمایشهای عروسکی، پانتومیم، تئاتر تلویزیونی، اپرا، باله، نمایشهای موزیکال، نمایش رادیویی، نمایشهای آیینی (به شرط داشتن ساختار روایی) و شکلهای خاصی از نمایشهای سنتی ملل و اقوام (برای نمونه: نقالی، پردهخوانی، نمایشنامهخوانی، تخت حوضی، تعزیه در ایران) و نمونههای متعدد دیگری است.
تئاتر امروزه از نظر ساختار و شکل ارائه گستردگی فراوانی یافته و شکلهای گاه بدیعی، چون (تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی، تئاتر مواجه، تئاتر پوچی و...) که برخی از آنها در شکل اجرا و تعدادی نیز در ساختار نمایشنامه دست به نوآوری زدهاند.
عبدالرضا قراری رئیس انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: بشر از ابتدای شکل گیری زندگی اجتماعی خود با کارکردهای هنر نمایشی آشنا بوده است که، آموزش، ارتباط، سرگرمی و آیین از جمله این کارکردها هستند.
او افزود: با گذشت زمان، بشر امروز دامنه گسترده تری از کارکردها را برای هنرهای نمایشی و گرایشها و زیرشاخههای این هنر شناخته و به خدمت خود در آورده است؛ چنانکه در دو بنیان اساسی تمدن بشری یعنی دانش و هنر امروزه این کار کردها به عنوان یک ضرورت شناخته شده که لازم است ما نیز همچون جوامعه توسعه یافته به سطحی از توانایی برسیم که کارکردهای شناخته شده نمایش را به صورتی علمی و تخصصی با کیفیتی در خور خودمان به کار گیریم و از آنها استفاده کنیم.
برای رشد و توسعه تئاتر کرمان باید برنامه ریزی منطقی داشترئیس انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان کرمان بیان داشت: هنر نمایش در کرمان به شکل امروزی از دههای بیست و سی رونق گرفته است و امروز با توجه به تنوع سلایق و دانش گروهها از سطح تکنیکی و فنی مختلفی برخوردار است، این گوناگونی یکی ازویژگی تئاتر کرمان است، هر چند که باید پذیرفت هنرمند متناسب با امکانات و ظرفیتهای جامعه خود امکان خلق اثر دارد، ولی تئاتر امروز کرمان با تئاتر معیار در هر شیوه اجرای شناخته شده فاصله قابل توجه دارد و این سطح از اختلاف فنی و تکنیکی باید با واقعه نگری بررسی شود تا بتوان برای رشد و توسعه این هنر برنامه ریزی منطقی داشت.
قراری تصریح کرد: تئاتر کرمان از نظر ماهیئت حرفهای یا نیم حرفهای نیست و هنوز تخصصهای لازم برای تولید و اجرای آن از جمله سرمایه گذار، تهیه کننده، مدیر تولید و سایر مشاغل شناخت شده این هنر وجود ندارد و قدرت اقتصادی تئاتر کرمان و بسیاری از استانها در آن اندازه نیست که این مشاغل را ایجاد و امنیت شغلی پایدار و دراز مدت برای فعالان آن فراهم آورد، اگر ظرفیت پذیرش واقعیت را داشته باشیم باید گفت هنر نمایش کرمان با همهی ظرفیتها و استعدادهایش در سطح فنی مبتدی (آماتور) است که تلاش دارد این سطح فراتر رود. این تلاش، تلاش فردی هنرمندان است که متناسب با دانش و توانایی خود هر یک مسیری شخصی را در پیش میگیرند.
او افزود: میتوان تخمین زد در استان نزدیک به هفتصد نفر کم یا بیشتر در زمینه هنر نمایش فعالیت دارند و به صورت متوسط ۹۰ تا ۱۰۰ اثر تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹ در استان به صحنه اجرا در میآمد، اما بیان این آمار کمکی به تحلیل شرایط تئاتر استان نمیکند، باید در این بخش به دومین ویژگی تئاتر استان اشاره کرد که توجه به اجرای عمومی است. این تلاشی است که هنرمندان استان از ابتدای دههی ۹۰ آغاز کرده اند، مخاطب با خود ظرفیت اقتصادی و منابع مالی به تئاتر استان میآورد و این دستاوردی بود که کم یا بیش بسیاری از گروههای نمایشی آن را تجربه کرداند و جهت گیری این گروهها نشان میدهد که همچنان آنها برای جذب مخاطب تلاش میکنند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان کرمان گفت: توسعه رشته هنر نمایش به صورت عمومی با مسائل ریز و درشتی روبرو است که برخی از آنها حاصل نحوه فعالیت هنرمندان فعال در این رشته هنری است و دسته دیگری از مسائل حاصل مدیریت کلان هنری کشور است که در این زمینه آنچه به چشم میآید آشفتگی است و فقدان برنامه راهبردی کلان که برطرف کردن آنها در سطح ملی و در چهارچوب سیاستهای کلان فرهنگی کشور میگنجد که طرح آنها و پیشنهاد راهکارهای در این زمینه کمترین تاثیر را در بهبود شرایط توسعه هنر نمایش استانها داشته است در حقیقت تعامل با مدیران استانی در کرمان راه گشاه بوده است.
قراری تاکید کرد: برای شروع فعالیت در زمینه هنرهای نمایشی دریافت مشاوره از افراد آگاه و جایگاهای رسمی به علاقه مندان کمک میکند تا شناخت بهتری از این هنر داشته باشند، ضمنا افراد در مییابند که آیا آرزو و آینده مورد نظرشان در این مسیر محقق خواهد شد یا خیر، تجربه نشان داده است که بسیار از افراد که تمایل به فعالیت و یا حضور در دورههای آموزشی هنرهای نمایشی را دارند با تصور بازیگر سینما و تلویزیون شدن دست به این انتخاب زده اند که این تصور باید با مشاوره مناسب و آگاهانه با واقعیت مطابقت پیدا کند تا در نهایت فرد مسیر مناسب را برای رشد و شکوفایی استعدادهایش در پیش بگیرد. افرادی که به اشتباه وارد یک حوزه تخصصی میشوند از بحران سازترین عوامل رشد و توسعه آن حوزه تخصصی هستند.
او افزود: هنر نمایشی، هنر حضور انسان در یک تعامل زنده و پویاست و شیوع ویروس کووید ۱۹ چالشی اساسی برای هنرمندان و فعالان این رشته بود . بررسی خسارتها و آسیبهای اقتصادی بخشی از بحرانی است که هنرمندان تئاتر با آن مواجه هستند، مسئله اصلی دگرگون شدن شکل و نحوه فعالیت هنر نمایش پس از این با این پدیده است، پدیده ای که همچون ویروس سرماخوردگی پس از این در کنار ما و در زندگی بشر حضور خواهد داشت باید امید وار بود که علم و دانش بشر راهی برای زیستن در کنار این واقعیت بیابد.
مهدی بذرافشان بازیگر وکارگردان هنرهای نمایشی نیز گفت: کار تئاتر را از سال ۱۳۷۳ شروع کردم و در زمینه بازیگری و کارگردانی فعالیت دارم و تاکنون در جشنوارهها از نمایشهای برزخ، قرنطینه، شب، اه اسفندیار مغموم جوایزی راکسب کرده ام.
ضربه مهلک کرونا بر پیکره تئاتراو افزود: در این سال کرونایی به دلیل اینکه تئاتر زنده است و با مخاطب ارتباط مستقیم دارد به شدت ضربه خورده و متأسفانه سالنهای نمایش تعطیل شده اند.
این بازیگر و کارگردان هنرهای نمایشی بیان داشت: در سال ۸۹ ، یک مرکز خصوصی با عنوان خانه تئاتر موج نو را افتتاح کردم که این مرکز طی ۱۰ سال گذشته در زمینه توسعه تئاتر استان نقش خودش را ایفا کرده است؛ اما این روزها غبار ناامیدی بر ارکان این مرکز نشسته در حالی که مراکز دولتی حتی در حد یک احوال پرسی و همدردی بااین مرکز و سایر مراکز همراهی نمیکنند.
مازیار رشیدصالحی بازیگر، کارگردان و مدرس هنرهای نمایشی و عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی ایران ـ شعبه استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان گفت: از سال ٧٩ کار تئاتر را شروع کردم، دوران هنرستان را در هنرستان هنرهای زیبای کرمان، رشته نمایش گذراندم و مقطع لیسانس را با گرایش بازیگری تمام کردم و بعد از آن هم فوق لیسانس کارگردانی از دانشکده هنر و معماری تهران گرفته ام.
او افزود: تاکنون در نمایشهای شهر اسباب بازی ها، ط- مسلم، چهارصندوق، یک چتر و یک کیف، چنبره مار بر روی کلیدهای پیانو، چنگار، وقتی زمین میایستد، سوفیای من، خانمچه و مهتابی و... بازی کرده ام و در فیلم سینمایی طعم ریحان، بوی باران سریال تلویزیونی این چند نفر، سریال تلویزیونی موریانه ها، تله تئاتر بچههای ٥٧ و... ایفای نقش کردم ودرنمایشهای ایکسها و ایگری ها، بادبادک، نقشه فرار، چنگار، روزنه آبی، خشم و هیاهو، پروانه بر ناقوس را کارگردانی کردم.
کار هنرمندان تئاتر به دلیل اینکه هنوز به عنوان شغل برایش جایگاه مشخص نشده، سخت استاین بازیگر، کارگردان و مدرس هنرهای نمایشی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی ایران-شعبه استان کرمان بیان داشت: معمولاً مخاطبین رشته تئاتر آنچه را میبینند خروجی و نتیجه پایانی یک پروسه تولید است که بسیار هم زیبا و خوشایند است و ممکن است آدم را شیفته خودش کند و بخواهد به این رشته ورود کند، اما واقعیت این است که در پشت این همه زیبایی که به عنوان نتیجه یک کار تئاتر است مدتها زحمت و تلاش و سختی فراوانی بوده است که یک تیم اجرایی انجامش داده اند.
رشیدصالحی تصریح کرد: مشکلاتی که بر سر راه این رشته قرار دارد، مهمترین مبحث آن جایگاه اجتماعی و صنفی رشته تئاتر است، رشته تئاتر به دلیل اینکه هنوز در جامعه ما به عنوان شغل برایش جایگاه مشخص نشده، کار هنرمندان این رشته را سخت کرده است.
او افزود: اصلیترین ویژگی هنر تئاتر و نمایش، ارتباط زنده و نفس به نفس گروه تولید و بازیگر و به طور کلی ارتباط اثر با مخاطبش است که در شرایط فعلی و وجود ویروس کرونا کار را سخت کرده است. مدیران در سطح کشور شیوههای جدیدی را برای مدیریت بحران انجام داده اند، مانند تئاتر آنلاین و دیدن فیلم تئاتر، اما اینها هیچ کدام نمیتواند نتیجه واقعی یک تئاتر را در اجتماع داشته باشد و به نتیجه برساند.
حرف آخر ...پیش از آنکه شیوع کرونا کرکره اقتصادی بسیاری از مشاغل را پایین بکشد، تئاتر هنری بود که چرخه اقتصادی فعالان آن درست نمیچرخید، حالا که دیگر با وجود این ویروس، هنری مانند نمایش که با اجرای زنده معنی پیدا میکند، ضربه بزرگ و مهلکی را متحمل شده است که از اکنون باید به فکر بازتوانی اقتصاد و رونق بازار این رشته هنری پرداخت تا بتوان افق امیدی برای فعالان آن ترسیم کرد.
گزارش از صدیقه حاتمی
انتهای پیام/ب
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر شهر کووید 19 انجمن هنر های نمایشی شعبه استان کرمان تئاتر استان تئاتر کرمان هنر نمایش کارکرد ها استان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی