اخلاق در جامعه مظلوم واقع شده است/ از سبک زندگی ائمه معصومین (ع) الگوبرداری کنیم
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۱۴۷۹
حجت الاسلام رضوانی بابیان اینکه یکی از کارهای بسیار مهم در ماه شعبان ترک بعضی از گناهان برای رضای خداوند است گفت:اخلاق در جامعه مظلوم واقع شده است همه مردم دم از اخلاق و انسانیت می زنند در حالی که در عمل چیزی دیده نمی شود.
به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، خداوند در روز اول شعبان به درهای بهشت امر می کند که باز شوید و به شاخه های درخت طوبی امر می کند که شاخه هایش را نزدیک این دنیا بیاورد، هر کس دری از خیر و نیکی را در این روز فرا گیرد، هر که نماز مستحبی در این روز ادا کند، هرکه در این روز، روزه بگیرد، هر که میان زن و شوهرش یا پدر و فرزندش یا خویشاوندانش یا مرد و زن همسایه اش یا مرد و زن بیگانه صلح برقرار کند، کسی که طلبی از کسی دارد از او کم کند، کسی که قرضی را که صاحبش از بازگشت آن مأیوس شده به یادآورد و آنرا ادا کند، کسیکه کفالت یتیمی را بر عهده بگیرد، کسیکه قرآن یا چیزی از آنرا بخواند، کسیکه خدا را به یاد آورد و نعمتهای او را بشمارد و او را شکر کند، کسیکه مریضی را عیادت کند، کسی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی کند، کسی که جنازه ای تشییع کند، کسی که مصیبت زده را تسلیت گوید، کسی که کار خیر انجام دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ضرورت و اهمیت ماه شعبان به چه دلیل است ؟
ماه شعبان ماه آماده شدن انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان است. انسان برای انجام هر کاری باید شرایط آن را فراهم کند. ماه شعبان هم ماهی است که باید ابزار و وسایل لازم آن برای درک بهتر ماه میهمانی خداوند (ماه مبارک رمضان) فراهم شود. یکی از اسرار ماه شعبان این است اگر انسان ماه رجب و شعبان را به خوبی درک کند، ماه رمضان را بهتر و راحت تر درک خواهد کرد، بی دلیل نیست که خداوند تبارک و تعالی اعیادی مانند ولادت امیرالمومنین (ع) و مبعث رسول گرامی اسلام (ص) را در ماه رجب و ولادت ابا عبدالله الحسین (ع) را در ماه شعبان قرار داده که هیچ شهادتی در آن ثبت نشده است؛ اینها اسراری هستند که زبان ما از گفتن آن قاصر است.
از چه راههایی می توان از ظرفیت های ماه شعبان بهره برداری کرد؟
اعمالی مانند روزه گرفتن، نماز شب خواندن، قرائت دعای کمیل و شب زنده داری در ماه شعبان توسط ائمه معصومین (ع) سفارش شده است. یکی از کارهای بسیار مهمی که می توانیم در ماه شعبان انجام دهیم، این است که تصمیم بگیریم دو مورد از گناهان خود را برای رضای خداوند ترک کنیم؛ مثلا اگر دروغ می گوییم یا غیبت می کنیم از گفتن آنها پرهیز کنیم،متاسفانه امروزه اخلاق در جامعه ما بسیار مظلوم واقع شده است، همه مردم دم از اخلاق و انسانیت می زنند در حالی که در عمل چیزی دیده نمی شود،بنابراین اگر ما تصمیم بگیریم بعضی از گناهان خود را کنار بگذاریم آثار این کار نیک خود را در ماه مبارک رمضان مشاهده خواهیم کرد. ناگفته نماند که این کار سختی است، اگر نیمه راه شیطان گولمان زد، می توانیم استغفار کنیم چون ماه شعبان ماه استغفار و توبه است، ماه تسویه و تذکیه است، تسویه یعنی محاسبه کردن اعمال خود، تزکیه یعنی وقتی اعمال خود را محاسبه کردی و متوجه گناهان خود شدی آنها را ترک کنی.
در ماه شعبان مناسبت ها و اعیاد متعددی واقع شده، این مناسبت ها چه ظرفیتی را برای اصلاح سبک زندگی فراهم می کند؟
سبک زندگی در آشنایی و الگوبرداری از زندگی بزرگانی مانند ابا عبدالله الحسین (ع)، امام زمان (عج) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که در این ماه متولد شدند. لازم است برای اینکه سبک زندگی خود را اصلاح کنیم در روز حداقل یک یا دو ساعت به سخنرانی هایی که در خصوص رفتار، کردار و زندگی اهل بیت (ع) پخش می شود، گوش دهیم. این امر در اصلاح سبک زندگی افراد جامعه بسیار تاثیرگذار است. حضرت علی ابن ابیطالب (ع) با آن همه بزرگی و عظمتی که داشتند، گاهی به غلام خود می فرمودند» مرا نصیحت کنید این در حالی است که «عالم اخلاق» مدیون این امام بزرگوار است. علی (ع) از زمان ما بسیار بزرگ تر است، ولی با این وجود می فرمودند: من هم نیاز به پند و نصیحت دارم؛ بنابراین لازم است که ما از سبک زندگی این بزرگان الگوبرداری کنیم.
برخی افراد با وجود اینکه که اسلام را قبول ندارند و آن را دینی قدیمی می پندرند، ولی وقتی با آنها صحبت می کنیم، می گویند آنچه را که امروز روان شناسان در مورد مسایل اخلاقی مطرح می کنند، دین مبین اسلام 1400 سال پیش آنها را بیان کرده است؛ لذا تمام سبک زندگی در سیره و منش حضرات معصومین (ع) خلاصه شده است. برخی از افراد می گویند اهل بیت (ع) معصوم هستند ما کجا و آنها کجا، این طور نیست آنها سیره هستند و ما باید از آنها پیروی کنیم.
مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» بر آراستگی به معنویت و اخلاق برای تمدن سازی تاکید کرده اند، ماه شعبان و مناجات ها و ادعیه اش در این باره چه ظرفیت هایی را ایجاد می کند؟
در کنار مباحث اخلاقی اشاره شده در مفاتیح الجنان و سیره بزرگان، به شب زنده داری، روزه داری و صدقه دادن نیز در این ماه سفارش شده است. متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل بحران کرونا اجتماعات و مراسم های ویژه این ایام برگزار نشد ولی انجام برخی اعمال مانند شب زنده داری ها می توانند به مرور زمان در زندگی انسان تاثیرگذار بوده و باعث لطافت روح انسان شوند. انشاءالله بتوانیم از فرصت های این ماه به بهترین شکل استفاده کنیم.
پایان پیام/35
منبع: شبستان
کلیدواژه: روان شناسان فضیلت ماه شعبان ماه شعبان سبک زندگی واقع شده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/