Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:57:58 GMT

مراقب تبلیغ فروش اقلام بهداشتی در فضای مجازی باشیم

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۴۱۵۹

مراقب تبلیغ فروش اقلام بهداشتی در فضای مجازی باشیم

در شرایط حساس کنونی که ویروس کرونا به جان کشورها افتاده، وظایف رسانه‌ها ‌در امر اطلاع ‌رسانی صحیح و درست اخبار،  جلوگیری از انتشار شایعات و تبلیغات دروغین در فضای مجازی مضاعف شده و لازمه در امان بودن از این فضا افزایش سواد رسانه‌ای مردم است.

همانطور که متخصصان بیماری‌های عفونی بارها و بارها در محافل رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند، ساده ترین راه مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده است، تبلیغ و فروش مواد ضد عفونی کننده، ماسک و دستکش در فضای مجازی افزایش یافته و بسیاری از مردم اقلام بهداشتی مورد نیاز خود را از طریق فضای مجازی تهیه کرده و به راحتی به هر نوع تبلیغی اعتماد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که تبلیغ و فروش تجهیزات و لوازم بهداشتی و پزشکی در فضای مجازی ممنوع است و با گسترش ویروس کرونا در کشور نیاز مردم به برخی اقلام و تجهیزات بهداشتی مانند ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی افزایش یافته که این موضوع باعث شده تا کلاهبرداران با فرصت طلبی و سوء استفاده از این موضوع اقدام به فروش این اجناس با قیمت‌های نامتعارف در فضای مجازی کنند.

در این گزارش به نمونه ای از پرونده هایی که در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده، اشاره می شود: 

دستگیری باند تولید و توزیع محلول تقلبی ضدعفونی

سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر از دستگیری سه نفر از اعضای باند تولید و توزیع محلول ضدعفونی دست در سطح استان خبر داد و گفت: با رصد کارگروه پایش فضای مجازی پلیس فتا استان، مشاهده شد، ک نوع محلول ضدعفونی دست به صورت بسته‌بندی در بطری‌های به ظاهر دارای نشان سیب سلامت در صفحات اینستاگرامی چند سوپرمارکت در حال تبلیغ و عرضه برای فروش قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به توزیع و عرضه این محلول خارج از شبکه توزیع از طریق سوپرمارکت و فضای‌مجازی، موضوع به صورت ویژه توسط متخصصان پلیس فتا تحت بررسی قرار گرفت.  

سرهنگ قاسمی اضافه کرد: در ادامه تحقیقات کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که این نوع محلول به صورت گسترده وارد بوشهر شده و در میان سوپرمارکت های سطح شهر با توجه به حجم تقاضای بالای مردم در این وضعیت خاص، در حال فروش می باشد.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر با بیان اینکه برای اطمینان از کیفیت محلول، یک بطری حاوی محلول ضدعفونی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال شد، اضافه کرد: در بررسی آزمایشگاهی محلول یادشده، مشخص شد که این محلول فاقد مشخصات بهداشتی بوده و به هیچ عنوان در ضدعفونی دست ها کارآیی منطقی ندارد. با هماهنگی قضایی و در چند عملیات همزمان، تعدادی از فروشگاه‌های عرضه این نوع کالا بازرسی، مقادیر زیادی از بطری‌های حاوی محلول تقلبی کشف و جمع ‌آوری شد.

سرهنگ قاسمی گفت: در ادامه تحقیقات کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که روند تولید و توزیع  توسط سه نفر اعضای یک باند  تبهکار در یکی از استان های همجوار برای منافع کاذب مالی برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.  متأسفانه استقبال عمومی مردم از خرید و استفاده از محلول مذکور تقلبی بدون در نظر گرفتن محل عرضه که خارج از شبکه توزیع بوده است مورد توجه قرار نگرفته و این باعث تشویق و ایجاد زمینه برای اینگونه سودجویان در این برهه خاص زمانی شده است.

کشف ۲۶ هزار ماسک غیرمجاز در شبکه های اجتماعی

سرهنگ محسن محمودی رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی از کشف ۲۶ هزار ماسک غیرمجاز و دستگیری چهار نفر در این رابطه و تحویل به مراجع قضایی خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و اقدام افراد سودجو و کلاهبردار به فروش اقلام بهداشتی در فضای مجازی، با بررسی های صورت گرفته توسط تیم رصد و پایش پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان افرادی در شبکه های اجتماعی اقدام به فروش ماسک به صورت غیرمجاز و اخلال در قیمت گذاری فروش ماسک در سطح استان می کردند که موضوع به صورت ویژه در دستور کار این  پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با تحقیقات انجام شده و هماهنگی های لازم با مقام محترم قضائی، اقلام بهداشتی و پزشکی غیرمجاز به تعداد ۲۶ هزار عدد ماسک کشف و چهار متهم در این راستا دستگیر شدند. متهمان دستگیر شده با توجه به شواهد و مدارک موجود به جرم ارتکابی خود اعتراف نموده و از کار خود ابراز پشیمانی کردند.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی به شهروندان و کاربران فضای مجازی توصیه کرد: هم میهنان به پیام های بارگذاری شده در شبکه ها و صفحات مجازی در خصوص فروش اجناس پزشکی اعتماد نکرده و هرگونه اقدام را از سایت ها و محلهای قابل اعتماد خرید کرده و کلیه اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را صرفا از طریق رسانه ملی و خبرگزاری های معتبر دریافت نمایند در صورت مواجه با هرگونه موارد مشکوک مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir گزارش کنند.

کلاهبرداری در قالب فروش ماسک و دستکش با تخفیف ۵۰ درصدی

سرهنگ حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس از شناسایی و دستگیری فردی که به بهانه فروش ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده اقدام به کلاهبرداری از شهروندان شیرازی می‌ کرد، خبر داد و گفت: با مراجعه یکی از شهروندان شیرازی به پلیس فتا مبنی بر اینکه در سایت دیوار با مشاهده آگهی تحت عنوان «فروش ماسک و دستکش با تخفیف ۵۰ درصد» مورد کلاهبرداری قرار گرفته است،  رسیدگی به این موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی  افزود: کارشناسان پلیس فتا در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که شاکی پس از مشاهده آگهی اقدام به واریز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به حساب متهم کرده و پس از آن، کلاهبردار دیگر پاسخگوی تماس قربانی نبوده‌ است.

سلیمانی با بیان اینکه یکی از اقلام و کالاهای بهداشتی در این ایام برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا، مورد نیاز ضروری مردم ماسک و دستکش است گفت: در بررسی‌های بیشتر مشخص شد که متهم از همین موضوع سوء استفاده کرده و با تبلیغ فروش اقلام بهداشتی با تخفیف ۵۰ درصدی در سایت‌های آگهی محور اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کرده است.

وی گفت: پس از اقدامات فنی، متهم که خانمی جوان بود مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی قضایی وی دستگیر شد.

سرهنگ سلیمانی به شهروندان توصیه کرد: فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های تبلیغات منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها و گروه‌ها با وعده‌ فروش آنلاین ماسک با قیمت‌هایی باور نکردنی نخورده و اگر قصد خرید آنلاین را دارند حتما از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند.  

کشف ۵۰ هزار عدد ماسک و دستکش غیر بهداشتی 

 رئیس پلیس فتا فارس همچنین در پرونده دیگری از کشف حدود ۵۰ هزار عدد انواع دستکش، ماسک‌های پزشکی فیلتردار و ساده و بیش از ۳۰۰ لیترمحلول ضد عفونی در این استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فروش تجهیزات و لوازم بهداشتی و پزشکی در فضای مجازی ممنوع می‌باشد و از سوی دیگر با گسترش ویروس کرونا در کشور نیاز مردم به برخی اقلام و تجهیزات بهداشتی مانند ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی و ... زیاد شده که این موضوع باعث شده تا کلاهبرداران با فرصت طلبی و سوء استفاده از این موضوع اقدام به فروش این اجناس با قیمت‌های نامتعارف در فضای مجازی کنند.

سرهنگ سلیمانی گفت: در این راستا کارشناسان این پلیس با بررسی مداوم فضای مجازی تعداد زیادی از صفحاتی که اقدام به فروش ماسک‌های غیر بهداشتی و یا وسایل بهداشتی با قیمت‌های نا متعارف راشناسایی و به مقام قضایی معرفی کردند.

وی اضافه کرد: ماموران پلیس فتا با اقدامات فنی توانستند در چند عملیات جداگانه مخفیگاه گردانندگان این صفحات را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی، ۴۳ هزار و ۲۲۰ عدد انواع دستکش از جمله دستکش لاتکس مخصوص جراحی، ۵ هزار و ۲۲۷ عدد انواع ماسک از جمله ماسک n۹۵ و ماسک‌هایی که کاملاً بصورت غیر بهداشتی تولید شده بودند و حدود ۳۰۰ لیتر محلول ضد عفونی را کشف وضبط کنند.

فروشندگان غیرقانونی مواد ضدعفونی کننده در رصد پلیس فتا 

سرهنگ داود گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و کشف پرونده ای با موضوع فروش لوازم ضدعفونی کننده (ماسک و دستکش) مرتبط با ویروس کرونا در فضای مجازی خبر داد و گفت: گزارشی از تیم رصد پلیس، مبنی بر اینکه فردی با ایجاد یک کانال تبلیغاتی در شبکه اجتماعی تلگرامی اقدام به فروش فروش لوازم ضدعونی کننده ویروس کرونا از جمله (ماسک و دستکش) به کاربران می کند.

وی ادامه داد: ماموران در قدم اول با مستند سازی از اقدامات غیر قانونی و بدون مجوز گرداننده کانال موفق به شناسایی خانمی ۳۶ ساله به نام (ت. م) ساکن حوالی شرق تهران شدند، وی با حاضر شدن در پلیس بیان کرد شماره همراه اعلامی متعلق به من می باشد ولی از انجام فعالیت فروش مواد ضدعفونی کننده بی اطلاع هستم و هیچ گونه فعالیتی در این باره نداشته ام.

سرهنگ گودرزی گفت: وقتی ماموران در برابر گفته های متهم و کتمان او قرار گرفتند احتمال دادند که سیم کارت وی در اختیار فردی که می تواند یکی از بستگان و نزدیکان او باشد قرار داشته باشد لذا با تحقیق بیشتر از متهم مشخص شد این اقدام از طرف فرزند او صورت پذیرفته است و مادر هم اطلاعی از این موضوع نداشته است.  

این مقام مسئول افزود: با هماهنگی دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای متهم ردیف دوم که جوانی ۱۹ ساله به نام (الف ع) به پلیس احضار شد و با اطلاع از احضار مادر و مستندات فنی پلیس، بیان کرد بدون اطلاع مادرم و با خط تلفن همراه او اقدام به ایجاد یک کانال تبلیغاتی و فروش ماسک و مواد ضد عفونی کردم سپس از این طریق اقدام به فروش اجناس مرتبط با ویروس کرونا نمودم و اطلاعی از غیر قانونی بودن فروش لوازم در فضای مجازی را نداشتم و نمی دانستم برای فعالیت در این فضا بایستی دارای مجوز فعالیت کسب و کار اینترنتی باشم.

به گفته وی، با هماهنگی دادسرا نسبت به بسته شدن کانال اقدام و پرونده به همراه متهم به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای ارسال شد.

رئیس  پلیس فتا پایتخت گفت: افرادی که در فضای مجازی بازار یابی یا اقدام به فروش محصول و کالا می کنند بایستی دارای مجوز برای کسب و کار اینترنتی بوده و از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک نسبت به تهیه مجوز و فعالیت خود در فضای مجازی اقدام کنند.

کلاهبرداری در خریدهای آنلاین

رئیس پلیس فتا پایتخت به شهروندان هشدار داد مراقب افراد سودجویی که با استفاده از برنامه های خرید آنلاین در این روزهای کرونایی اقدام به تبلیغ در فضای مجازی یا در حال جعل هویت فروشگاه های معتبر هستند، باشید.

وی افزود: با توجه به افزایش خرید های اینترنتی و به طبع آن افزایش تبلیغات و معرفی محصولات و کالاها و خدمات در این فضا توسط شرکت ها و تولید کنندگان باعث شده که برخی افراد سودجو از این بستر و موقعیت سوء استفاده کرده و با ارائه کالاها و یا خدمات ارزان قیمت و با تبلیغات گسترده و جعلی اقدام به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات کارت های بانکی شهروندان می کنند.

وی افزود: متاسفانه در این روزهای کرونایی که مردم بیشتر راغب هستند از خدمات فضای مجازی بدون حضور در اماکن و فروشگاه ها جهت تامین اقلام مورد نیاز خود استفاده کنند شاهد سوء استفاده بیشتر این افراد از طریق آگهی های دروغین واپلیکیشن های حاوی بدافزار و جاسوس افزار هستیم.

سرهنگ گودرزی اظهار داشت: ما با افزایش تبلیغات فروشگاهها در سطح شهر تهران و محله هایی که در شرایط کرونا در حال تبلیغ خرید کردن آنلاین  به مردم هستند مواجه شده ایم و در این خصوص اپلیکیشن های زیادی تولید شده است که این اپلیکیشن ها می تواند بدافزار یا جاسوس افزار داشته باشد.

وی ادامه داد: ضمن آنکه بسیار از این دست تبلیغات می تواند با سرقت هویت یک فروشگاه معروف در یک محله از شهر تهران باشد که شهروندان را فریب می دهد.

این مقام انتظامی گفت: هموطنان توجه کنند بیشتر اجناس تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی از کیفیت لازم برخوردار نبوده و یا با تبلیغ اعلام شده منطبق نیست؛ افراد با پرداخت پول زیاد، کالای بی‌کیفیت دریافت می‌کنند لذا شهروندان در صورت امکان از شبکه‌های اجتماعی خرید نکرده و از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد و معتبر خرید خود را انجام دهند.

سرپرست پلیس فتا پایتخت گفت:شهروندان به هیچ عنوان فریب تبلیغات جذاب و اغوا کننده سایت‌ها، پیامک ها و لینک های تبلیغاتی را نخورده و قبل از هرگونه اقدامی از اصالت کالا و تقلبی نبودن و مسروقه نبودن کالا کسب اطمینان نمایند و در شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان قبل از دریافت کالا هیچ گونه وجهی به حساب فروشندگان واریز نکنند زیرا کلاهبرداران سایبری پس از اخذ مبالغ، دیگر پاسخگوی تلفن و تعهد خود نخواهند بود.

سرهنگ گودرزی تأکید کرد: دریافت بیعانه و عدم تحویل کالا یکی از مهمترین کلاهبرداری‌های رایج در بستر سایت‌های درج آگهی است یا اینکه اگر به اپلیکیشن مشکوکی که مربوط به خریدهای آنلاین است، در صورت مشاهده اینگونه موارد با درج مشخصات اعلامی برنامه یا گروه، کانال یا پیج  از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری همیار ما را در شناسایی این افراد باشید.

سیستم خرید پستی ایمن ترین خرید اینترنتی

به گفته کارشناسان پلیس فتا، امن‌ترین روش برای خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی است که امروزه اغلب فروشگاه‌ها نیز از این سرویس استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش می‌توان محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به پیک تحویل می‌دهید در این روش شما با اطمینان خاطر و بدون اینکه پولی را از پیش، پرداخت کرده باشید می‌توانید محصول خود را خریداری کنید. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.

در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی‌ باید از نماد اعتماد الکترونیک اطمینان حاصل کرده و با کلیک بر روی آن اعتبار سایت مشخص شود و شما را به سایت این نماد ارتباط و متصل کند آن‌ گاه می‌توان به مشخصات سایت و فروشگاه اینترنتی و از تاریخ اعتبار نماد آن و سایر خدمات ارائه دهنده فروشگاه مطلع شد.

از: معصومه نیکنام

۱۲۰۰

برچسب‌ها ماسک فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه پلیس فتا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماسک فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه ماسک فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه پلیس فتا اخبار کنکور رئیس پلیس فتا استان شبکه های اجتماعی کارشناسان پلیس فتا اقلام بهداشتی ضدعفونی کننده اقدام به فروش فضای مجازی خبر داد و گفت ماسک و دستکش سوء استفاده عفونی کننده ویروس کرونا شبکه ها مشخص شد مورد نیاز قرار گرفت فروش ماسک محلول ضد ضد عفونی مواد ضد سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان

کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند.پس از تحصن دانشجویان آمریکایی در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، پلیس آمریکا برای متفرق کردن آن‌ها با خشونت به مقابله با آن‌ها پرداخت

 

.

 

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • (ویدئو) واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات | برخورد با ترویج خشونت در فضای مجازی در دستور کار
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی/ موارد مشکوک را به این شماره اطلاع دهید
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی