Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@23:51:06 GMT

مناسب‌ترین تغذیه برای بیماران کلیوی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۵۷۹۷

تغییر شیوه زندگی به میزان زیادی به بهبود سلامت بیماران مبتلا به نارسایی کلیه کمک می‌کند. ناطقان: نارسایی کلیه زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب به کلیه‌ها آن‌قدر شدید می‌شود که کارکرد این اندام‌ها به کمتر از ۱۰ درصد حد طبیعی می‌رسد. هنگامی که چنین وضعیتی رخ می‌دهد، کلیه‌ها تقریبا دیگر نمی‌تواند مواد زاید بدن را دفع و مایعات بدن را تنظیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



موضوع نارسایی کلیه و ارتباط آن با رژیم غذایی موضوع پیچیده‌ای است و تنظیم رژیم غذایی فرد مبتلا به نارسایی کلیه باید حتما توسط متخصص تغذیه انجام شود. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

تغییرات شیوه زندگی
۱- تبعیت از یک شیوه زندگی سالم در بیماران کلیوی بسیار حائز اهمیت است به خصوص اگر همراه با دیابت و فشار خون هم باشد.
۲- اگر مبتلا به دیابت هستید باید گلوکز خون خود را هر روز کنترل کنید.
۳- کلسترول خون را در محدوده مجاز نگه دارید. رژیم غذایی، فعالیت بدنی، حفظ وزن مطلوب و دارو درمانی می‌تواند به شما کمک کند.
۴- اگر نیاز به دارو درمانی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
۵- سیگار را ترک کنید.
۶- فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، زیرا می‌تواند برای فشار خون، قند خون و کلسترول خون شما مفید باشد.
۷- اگر چاق هستید وزن خود را کم کنید. کاهش وزن به کلیه‌های شما کمک می‌کند که بهتر کار کنند.

بیشتر بخوانید

    کدام دسته از بیماران کلیوی برای پیوند مناسب هستند؟

تغییر رژیم غذایی
۱- خوردن و آشامیدن می‌تواند کلیه شما را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
۲- موادی را انتخاب کنید که نمک و سدیم کمتری دارند.
۳- مواد غذایی تازه مصرف کنید، زیرا در غذا‌های بسته بندی شده، سدیم زیادی وجود دارد.
۴- از گیاهان پودر شده و ادویه‌های کم ضررتر به‌جای نمک استفاده کنید.
۵- پس از طبخ غذا و به هنگام مصرف دوباره به آن نمک اضافه نکنید.
۶- نان مصرفی باید کم‌نمک و تهیه شده از آرد‌های سبوس‌دار باشد.
۷- بعد از این‌که بدن شما از غذا‌های مصرفی‌تان پروتئین را جذب کرد، ضایعاتی به عنوان اوره از آن‌ها ساخته می‌شود و در بیماری کلیه بدن شما نمی‌تواند اوره را جذب کند در نتیجه بیماران کلیوی اغلب از نظر دریافت پروتئین محدودیت دارند و باید پروتئین دریافتی‌شان در سطح خاصی تنظیم شود تا میزان اوره بدنشان کاهش یابد.
۸- دریافت مواد غذایی پرپروتئین باعث افزایش کارکرد کلیه و تشدید بیماری می‌شود.
۹- حتما در خصوص مصرف مواد پروتئینی با پزشک خود مشورت کنید.
۱۰- غذا‌هایی را انتخاب کنید که برای قلب شما مفید است.
۱۱- برای طبخ مواد غذایی از مقدار کمی روغن زیتون به‌جای کره و روغن‌های دیگر استفاده کنید.
۱۲- بیمارانی که از نارسایی کلیه رنج می‌برند در دفع فسفر موجود در خون دچار اختلال هستند. برهمین اساس بیماران کلیوی باید فسفر دریافتی خود را محدود کنند، زیرا مقادیر بالای فسفر در بدن آن‌ها زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی فراهم می‌کند.

غذا‌های حاوی پتاسیم بالا:
شیر و ماست، پنیر، انواع گوشت، حبوبات و دانه‌های روغنی
۱۳- در برخی بیماران به ویژه آن‌هایی که دیالیز می‌شوند ممکن است میزان پتاسیم افزایش یابد که خطرناک است. برای تنظیم این ماده معدنی هر بیمار حتما باید با پزشک خود مشورت و روش مناسبی را از وی دریافت کند.
* حبوبات (مانند نخود، عدس و لوبیا) حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند و بهتر است به شکل محدود مصرف شوند.
* سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند، اما به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن، باید به مقدار متناسب از انواع کم‌پتاسیم آن‌ها استفاده کرد.
* پختن سبزی‌ها سبب بالا رفتن مقدار پتاسیم قابل جذب آن‌ها می‌شود بنابراین بهتر است سبزی‌ها به شکل خام مصرف شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: مناسبترین تغذیه ، بیماران ، کلیوی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بیماران کلیوی بیماران کلیوی نارسایی کلیه رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد

برای رشد و تکامل عضلات وجود سطح کافی از ویتامین D اهمیت دارد. نبود مقادیر لازم از ویتامین D در بدن می‌تواند منجر به ضعیفی شود که فرد را مستعد ابتلا به بیماری، شکنندگی استخوان‌ها و سایر مشکلات جسمی دیگر می‌کند.

به گزارش روزنامه تایمزآو ایندیا، اما این پرسش مطرح است که وقتی سطح ویتامین D در بدن از میزان طبیعی خود فراتر رود چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش سطح کلسیم خون: از آنجایی‌که ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، سطح بالای این ویتامین به طور خودکار منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می‌شود. سطح بالای کلسیم با علائمی مانند ناراحتی گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و درد معده نشان داده می‌شود. سرگیجه، توهم، بی اشتهایی، سنگ کلیه، فشار خون بالا، کم آبی بدن و ناهنجاری‌های قلبی از دیگر علائم بالا بودن سطح کلسیم به حساب می‌آیند.

تغییر وضعیت روانی: از آنجایی‌که بالا بودن سطح کلسیم پیامد مستقیم وجود سطح بالایی از ویتامین D است، می‌تواند به تغییر وضعیت ذهنی و روانی منجر شود که با حالت گیجی، روان پریشی و افسردگی خود را نشان می‌دهد.

مشکلات کلیوی: مسمومیت با ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب کلیه یا گاهی اوقات نارسایی آن شود. بالا رفتن سطح کلسیم ناشی از افزایش سطح ویتامین D منجر به از دست دادن آب بدن از طریق تکرر ادرار و انباشت کلسیم در کلیه‌ها می‌شود.

مشکلات گوارشی: علائمی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کم اشتهایی همگی از پیامد‌های افزایش سطح کلسیم خون هستند و این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. داشتن علائم گوارشی نشانه مسمومیت احتمالی ویتامین D است.

دیگر خبرها

  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • جزئیات جدید از مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • جزئیات جدید از حادثه مرگبار مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی | پای ماده‌ی دیگر وسط آمد!
  • به این دلیل چیپس نخورید!