Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@13:56:01 GMT

استادان رفتن به دنبال صنعت را در شأن خود نمی‌بینند

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۶۲۸۲

استادان رفتن به دنبال صنعت را در شأن خود نمی‌بینند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش و پژوهش از جمله نقش‌های اصلی دانشگاه هستند که باید اثرات ملموس آن در جامعه دیده شود. پژوهش علمی موثر در جستجوی راهکارهای برای مشکلات روز جامعه است و آموزش کارامد، نیروی انسانی توانا برای پیشبرد مشاغل تربیت می‌کند. 

مشکل اقتصادی یکی از مشکلات اساسی سال‌های اخیر جامعه ایران است تا جایی که نزدیک به یک دهه است مقام معظم رهبری شعارهایی اقتصادی برای آغاز هر سال انتخاب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل سال 1400 را هم سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامیدند.

در این راستا، از دانشگاه انتظار می‌رود برنامه‌ای واقعی برای جهت‌دهی آموزش‌ها و پژوهش‌های خود برای تحقق شعار سال جدید داشته باشند. 

رحیم حب نقی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره نقشی که دانشگاه می‌تواند در تحقق شعار سال 1400 داشته باشد، اظهار کرد: آموزش و پژوهش نقش‌های اصلی دانشگاه هستند. مشکل این است که آموزش و پژوهش در دانشگاه امروز جدای از جامعه، صنعت، اقتصاد و کشاورزی بوده است.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان این که دانشگاه‌های ایران به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، افزود: باید بتوانیم رابطه نزدیکی بین دانشگاه و صنعت برقرار کنیم، به طوری که آموزش دانشجویان و پژوهش‌های علمی، مرتبط با محیط اطراف باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود، تکنولوژی خلق کنند؛ اما این کار را انجام نداده‌اند و صنعت ما هم راه خودش را رفته است.

حب‌نقی با اشاره به این که صنعت در ایران به دلیل واردات، وابسته به خارج است، گفت: مشکل صنعت وابسته این است که وقتی تحریم می‌شود، آسیب می‌بیند. البته صنعت ما مشکلات ساختاری زیادی دارد اما این جنبه‌اش به دانشگاه مربوط می‌شود که صنعت وارداتی است و زمان تحریم آسیب می‌بیند.

رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید بر این که پژوهش‌های دانشگاهی باید به نفع تمام ارکان جامعه از جمله صنعت و کشاورزی باشد، یادآور شد: اگر پژوهش و آموزش در دانشگاه‌ها به درستی انجام شود، دیگر فارغ‌التحصیلان بیکار نخواهند بود، به عبارت دیگر، یا بلافاصله جذب کار می‌شوند یا خودشان کارآفرین خواهند شد.

وی با تصریح بر این که عملی شدن شعار 1400 در سایه تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اتفاق می‌افتد، گفت: نقشی که دانشگاه می‌تواند در تحقق این شعار داشته باشد، اینگونه محقق می‌شود.

حب‌نقی با بیان این که جدایی دانشگاه از صنعت یک فرهنگ است و مسائل فرهنگی درازمدت درست می‌شوند، افزود: این فرهنگ در دانشگاهیان وجود دارد که لازم نیست با اطراف خودشان ارتباطی داشته باشند.

رئیس دانشگاه ارومیه درباره راهکار ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت خاطرنشان کرد: توده‌ای از اعضای هیئت علمی، استادان و دانشجویان باید به این باور برسند که این روش آموزش و پژوهش صحیح نیست. ما در دانشگاه ارومیه کارهایی را شروع کرده‌ایم؛ اما با مقاومت استادان روبرو شده‌ایم.

وی با تصریح بر این که برخی استادان می‌گویند رفتن به دنبال صنعت در شأن ما نیست، گفت: ادامه یافتن این فرهنگ غلط کوتاهی دانشگاه است.

حب‌نقی با بیان این که صنعت هم دانشگاه را به تئوری صرف بودن متهم می‌کند، یادآور شد: از هر دو طرف مقاومت‌هایی وجود دارد و راهی غیر از این نیست که این مسیر را برگردیم و به دانشگاه بگوییم تو مسئول جامعه خودت هستی.

رئیس دانشگاه ارومیه مشکل ارتباط دانشگاه و صنعت را در رشته‌های علوم انسانی شدیدتر دانست و گفت: ارتباط رشته‌های علوم انسانی با جامعه و مسائلش کاملا قطع است و این یک درد است.‌ من از زمان تصدی ریاست دانشگاه این مشکل را داشتم و برنامه‌هایی هم در این زمینه داشتیم؛ اما این مشکل فرهنگی و بلندمدت است.

حب‌نقی در ادامه خاطرنشان کرد: در ذهن و فکر جامعه باید این را ایجاد کنیم که شما نسبت به محیط اطراف خودتان مسئولیت دارید و اگر این مسئولیت را در کلاس‌هایمان بیاوریم، این ارتباط ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه ارومیه در پایان با بیان این که صنعت هم باید احساس نیاز نسبت به دانشگاه و علم روز داشته باشد، اظهار کرد: اگر دانشگاه و صنعت این مسئله فرهنگی را احساس کنند، تحریم‌ها به فرصت تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1091726 برچسب‌ها ارتباط دانشگاه و صنعت دانشگاه ارومیه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ارتباط دانشگاه و صنعت دانشگاه ارومیه رئیس دانشگاه ارومیه دانشگاه و صنعت آموزش و پژوهش حب نقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل مس رفسنجان: مشخص شد مشکل تیم بازیکنان نبودند/ با نویدکیا در فصل آینده به دنبال تیمی خوب هستیم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حسین پورمحمدی مدیرعامل این باشگاه پس از صعود شاگردان نویدکیا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی گفت:پیش از هر چیز خوشحالم که به خواست خدا تیم مس هواداران و مردم شریف رفسنجان را در دو ماه اخیر خوشحال کرده و از نظر فنی، حرفه‌ای و اخلاقی مایه افتخار این مردم، استان کرمان و شرکت مس است.

پورمحمدی در خصوص تغییرات نیم‌فصل و تحول مس عنوان کرد: به لطف خدا و حمایت شرکت مس ما در نیم‌فصل توانستیم تصمیمات درستی بگیریم که مهمترین آن انتخاب یک مربی با اخلاق محترم و توانمند به نام محرم نویدکیا بود. تصمیم و تغییری که به واقع مس را از وضعیت بحرانی گذشته نجات داد. امروز خوشحالیم که چنین تحول موفقی رقم خورده و محرم با خود آرامش را به مس آورده است. تیم ما جدای از عملکرد درخشانی که تمجید همه را به همراه داشته و نتایج بسیار خوب حالا الگوی ادب و اخلاق در فوتبال حرفه‌ای ایران است و این برای شرکت مس و باشگاه ما به مراتب از نتیجه اهمیت بیشتری دارد. مردم رفسنجان نویدکیا را به همین دلیل دوست دارند و به حضور این مربی با اخلاق در شهر افتخار می‌کنند.

مدیرعامل باشگاه مس اضافه کرد:در هر مقطع و زمانی مخالفان و حاشیه‌سازان وجود دارند و تلاش می‌کنند دست به اقدامات تخریبی بزنند، اما تیم ما فقط در زمین پاسخ می‌دهد. به خواست خدا، تلاش کادر فنی و زحمت بازیکنان همچنین حمایت هواداران سومین تیم برتر نیم‌فصل دوم هستیم، با بهترین خط حمله و به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی هم رسیده‌ایم. این نتایج نشان می‌دهد مشکل ما بازیکنان نبودند و این نفرات حالا در آرامش و فضایی حرفه‌ای کیفیت واقعی خودشان را به خوبی نشان می‌دهند.

 پورمحمدی همچنین در خصوص مشکلات مالی باشگاه و برنامه مس در فصل آینده گفت:خوشبختانه نگاه مثبتی در شرکت مس همچنین در استان و شهر نسبت به تیم وجود دارد و بخشی از مشکلات رفع شده. به خواست خدا می‌خواهیم با حضور نویدکیا برای یک فصل موفق و آماده کردن تیمی قدرتمند آماده شویم. شاکله اصلی این تیم برای فصل آینده حفظ خواهد شد چرا که این نفرات توانایی حقیقی و شایستگی خودشان را به خوبی نشان دادند. امیدواریم با نظر محرم نویدکیا بتوانیم ضمن استمرار نتایج موفق در لیگ و صعود به مراحل بالاتر جام حذفی در فصل آینده نیز یکی از تیم‌های قدرتمند و شایسته بالای جدول باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • مدیرعامل مس رفسنجان: مشخص شد مشکل تیم بازیکنان نبودند/ با نویدکیا در فصل آینده به دنبال تیمی خوب هستیم
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است