Web Analytics Made Easy - Statcounter

با فرارسیدن فصل بهار نیز مقاصد گردشگری بسیاری در ایران آماده استقبال از گردشگرانی هستند که از به پایان رسیدن زمستان طولانی خرسند بوده و خود را برای سفر به دل طبیعت سبز بهاری آماده می سازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از  کُردتودی، استان کردستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که  جاذبه‌های طبیعی و هوای عالی آن را به یکی از مقاصد ایده‌آل طبیعت ‌گردی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستای باستانی پالنگان منظومه ی زیبا و دل انگیز در استان کردستان است که هر ساله در فصل بهار آغوش سبزش را به روی گردشگران در اقصا و نقاط کشور باز می کرد.

روستای که گوی از پستوی تاریخ بیرون آمده و قطعه ی گمشده از بهشت خداوند در این استان است؛روستای که ستیغ کوهها، چشمه ها و آبشارهای جوشان و درختان انبوهش هر مسافری را در بر می گیرد که مسحور عظمت و زیبایی طبیعت می شوید.

پال در زبان کردی به معنی تکیه گاه است

گفته می‌شود که در گذشته در کوه‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده است و به همین علت مردمان محلی به آن «پلنگان» می‌گویند که به «پالنگان» بیشتر شناخته می‌شود. «پال» در زبان کردی به معنی تکیه گاه است.

روستایی پلکانی پالنگان  با مردمان مهربان و کُرد که صمیمانه در خانه‌ی سنگی در کنار یکدیگر و در دو سوی دره تنگی‌ور زندگی می‌کنند.

مردمان پالنگان روی شیب ملایم خانه‌های خود را با آنچه در محیط زندگی‌شان یافت می‌شود مثل سنگ، چوب و گل و بدون به کار بردن ملاط که به‌صورت خشکه چین روی هم قرار می‌گیرند، برپا و نمای آن‌ها را با گل اندود کرده‌اند، هرچند امروزه از مصالح جدید نیز استفاده می‌کنند. کوچه پس‌کوچه‌های‌ روستا را نیز باریک و طولانی ساخته‌اند؛ شاید برای به این خاطر اینکه وقتی در این کوچه‌ها به هم می‌‌رسند زمان بیشتری کنار هم باشند و  باهم حرف بزنند.

برپایی جشن با جمع آوری هیزم

مردمان روستای پالنگان مردمان کرد و سنی مذهب هستند که با گویش اورامی صحبت می‌کنند و مانند سایر ایرانیان مسلمان در اعیادی دینی عید فطر، عید قربان و میلاد پیامبر اکرم با برگزاری جشن به شادمانی می‌‏پردازند و مانند هموطنان کرد مراسم‌های خاص خود دارند.

استقبال از بهار در پالنگان او برپایی جشن این ‌گونه است که کوچک ‌ترها از دو روز قبل مشغول جمع ‌آوری هیزم می‌شوند. روز جشن  زنان و مردان با لباس‌های محلی و کردی مشعل به دست به زیر پل می‌روند و بعد از شنیدن شلیک تیر، هیزم‌هایی را که در پنج نقطه روستا گذاشته ‌اند روشن می‌کنند.

سوغات پالنگان حاصل هنر نمایی زنان خوش ذوق

صنایع ‌دستی این روستا را نیز فراموش نکنید که حاصل هنرنمایی زنان خوش ذوق پالنگان است. گیوه ‌‏بافی، جاجیم‏ بافی و موج ‏‌بافی از صنایع‌ دستی پالنگانی‌ ها است. اما موج و موج ‌بافی چست؟ موج یا رختخواب پیچ، بیشتر در مناطق روستایی و در ماه‏‌های سرد سال به ‌عنوان روانداز کاربرد دارد. ماده اولیه آن پشم است و با نقوش و طرح‌‏های متنوع بافته می‏‌شود.

از طرفی روی رودخانه تنگی ور پل‌های متعددی برای رفت‌وآمد اهالی وجود دارد. گذر از این پل‌ها در حالی رود از زیر آن با خروش در جریان است و تماشای مناظر اطراف حس و حال فوق‌العاده‌ای دارد.

اقامت در پالنگان

چشم‌ اندازهای تماشایی به ‌همراه طبیعت خاص و بکر پالنگان شما را وسوسه می‌کند تا شب را در این روستا سپری کنید و بهترین راه برپا کردن چادر است. همچنین می‌توانید با از اهالی روستا سراغ خانه‌های اجاره‌ای باشید که در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. اگر قصد ندارید شب را در این روستا سپری کنید می‌توانید پس از رسیدن به روستا، سراغ باغ‌های  محی الدین یا شیخ عمر را بگیرید. این باغ‌ها با پرداخت مبلغی تا غروب آفتاب میزبان شما خواهند بود. علاوه بر این در اغلب باغ‌ها و پارکینگ‌های روستا امکان برپایی چادر وجود دارد.

غذاهای محلی پالنگان

پالنگان یکی از بهترین جاها است به‌ویژه به خاطر ماهی کبابی‌های لذیذ و خوشمزه‌اش. در ابتدای روستا و قبل از رسیدن به داخل پالنگان و همچنین در راستای رودخانه، غرفه‌های می‌بینید که در بالای آن‌ها حوضچه‌های پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد. در اینجا شما می‌توانید این ماهی کبابی عالی را سفارش دهید.

ماهی کباب‌ها را به این‌گونه‌ای می‌پزند که بعد از آن‌ها را از آب گرفتند از وسط باز می‎کنند و بعد در کباب‌پزهایی توری و به‌ شکل ماهی روی منقلی بزرگ قرار می‌کنند و آبلیموی رقیقی که با زردچوبه مخلوط شده است روی آن می‌ریزند که هم سبب ‎شود ماهی نسوزد و هم طعمی بسیار خوب به آن می‌دهد، آماده شدن این غذا نیم ساعت زمان می‌برد. ماهی‌ را بین ‎نان‌های نازک محلی قرار می‌دهند.

آش دوغ دوینه، شلمین، پرپوله، ولوشه، غازینه و انواع غذاهای گیاهی نیز از متداول‏‌ترین غذاهای محلی در روستای پالنگان هستند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد

محمد کریمی گفت: در راستای تحقق شعار دولت سیزدهم که مصمم است با تمام توان برای رفع محرومیت و آبادانی ۱۰ هزار روستا در کشور را در قالب جهاد آبرسانی تامین آب نماید این مهم به سرانجام رسید.

کریمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به این روستا گفت: بهسازی و محوطه سازی یک دهنه چشمه، نصب اتاقک برق، حفر و تجهیز چاهک پمپاژ همچنین نصب و راه اندازی سیستم گندزدایی آب شرب از جمله کار‌هایی است که در محل آبگیر انجام شده است

وی از اقدامات دیگر در جهت بهره‌مندی مردم کهن دژ از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار را اجرای چهار کیلومتر شبکه آبرسانی در روستا، اجرای هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، نصب و مدفون سازی یک عدد مخزن ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز، نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور آب و... عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان گفت: این پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی و با هدف تامین آب شرب اهالی این روستا اجرا شده است.

بیشتر بخوانید

تامین آب شرب ۵۴ روستا و شهر با طرح آبرسانی آتشگاه

کریمی اعتبار هزینه شده برای این طرح آبرسانی روستایی را ۵۰ میلیارد ریال معادل ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

 روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود یکصد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • آیین گاوکشان 
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • فیلمی از اتفاق جالب حمله گاو به داخل مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد