Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کمتر از سه ماه دیگر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فرا می‌رسد. وجود حواشی‌ جنجالی در بعضی ادوار شوراها، مشکلات عدیده در بحث طرح‌های تفصیلی و جامع و کم توجهی به مسائل فرهنگی لزوم روی کارآمدن یک شورای شهر قوی و متخصص را می‌طلبد که با تعامل با شهرداری و در نظر گرفتن نیازهای مردم، مشهد را تبدیل به شهری در شأن مجاورین و زائرین امام هشتم(ع) کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور میزگردی با عنوان «شورای فعلی، شورای مطلوب» در دفتر خبرگزاری فارس خراسان رضوی برگزار شد که حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، سیدجواد رضویان راد عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی، محمدمهدی خوش‌گفتار عضو شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان شرق کشور، مسعود ولی‌زاده قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع‌بین و سیدعلی اکبر هاشمی جواهری عضو شورای مرکزی مجمع رهپویان میهمانان این میزگرد بودند.

شورایی که گرایش سیاسی دارد کارایی‌اش برای حل مشکلات مردم کاهش پیدا می‌کند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ابتدای این جلسه عنوان کرد: شورا در سنوات گذشته از دوره اول تا پنجم هرکدام یک رویکرد خاصی را متناسب با شرایط فعالیت‌شان داشتند، شورای اول که بنده ناظر انتخاباتی‌اش بودم چون اولین باری بود که چنین ساختاری به وجود آمده بود بیشتر زمانشان به زیرساخت‌های شورا سپری شد، زیرا نیازمند این بودند که اصل این شورا را در میان مردم جا بیاندارند و روابطشان را با شهرداری تعریف کنند، البته برنامه‌های خوبی هم پیش‌بینی کرده‌اند که برای شکل‌گیری زیرساخت‌های شورا مؤثر بود.

حمیدرضا ترقی با اشاره به اینکه ترکیب اعضای شورای شهر و شهردار در شورای دوم خوب بود و توفیقات خوبی هم حاصل کرد، یادآور شد: شورای سوم هم به مسائل اولویت‌دار در سطح شهر و هم به پروژه‌های عمرانی توسعه شهری پرداخت.

وی با بیان اینکه در شورای چهارم و پنجم شاهد گرایش‌های متفاوت هستیم، گفت: شورای چهارم به مسائل خدمات شهری و فرهنگی توجه کرد، اما شورای پنجم به مسائل فرهنگی خیلی توجه نکرد و به سمت کارهای پرهزینه و پروژه‌های سنگین حرکت کرد که بعضاً به رفع مشکلات روزمره مردم در ترددها پرداخت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: در دو شورای چهارم و پنجم سرمایه‌گذاری در حاشیه شهر اتفاق افتاد، اما به نظر می‌رسد هر مقدار شورا از نظر تخصصی به سیاسی گرایش پیدا کرده کارآمدی‌اش برای حل مشکلات مردم کاهش پیدا کرده است و هرچه به سمت تخصصی بودن پیش رفته، آثار و برکتش برای مردم بیشتر بوده است.

ترقی با اشاره به اینکه در شوراهای غیرتخصصی به راحتی شهرداری‌ها از تمکین نمایندگان مردم در شورا خارج می‌شوند و در نتیجه مصالح عمومی مردم تأمین نمی‌شود، متذکر شد: باید نگاهمان به ترکیب شورا نگاه تخصصی به همراه تعهد و سلامت اقتصادی باشد نه اینکه اعضا از کنار شورا منفعتهای شخصی خود را دنبال کنند.

وی ادامه داد: نگاه اعضای شورای شهر به مشهد باید نگاه منطقی مبتنی بر هویت فرهنگی و مذهبی باشد تا بتواند توفیقات خوبی را در جهت توسعه متوازن شهر داشته باشد.

یک بام و دو هوای وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص طرح‌های تفصیلی ‌و جامع در مشهد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بی توجهی به چشم‌انداز و هویت شهری از سمت شوراها را نقش پررنگ و دخالت‌های ‌وزارت مسکن و شهرسازی عنوان و تصریح کرد: تصمیمات شورایعالی شهرسازی زائر محور نیست، برای همین سیاست‌های توسعه شهری را جوری اعمال می‌کند که به اهدافش برسد به عنوان مثال حرم به کنار مشهد برود و از مرکز شهر فاصله بگیرد در صورتی که در پایتخت معنوی باید همه چیز از حرم شروع و توسعه پیدا کند.

ترقی کلنجار رفتن شورای پنجم در خصوص تغییر نام زائز و تبدیل آن به الفاظ دیگر ادبیات شهری را در راستای همان سیاست‌ها دانست.

وی افزود: ۱۳۰هرار پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰ در مشهد نشان می‌دهد تخلفات خودش منبع درآمد است، هرچه دیرتر طرح‌های تفصیلی بیایند بیشتر به نفع سیاست‌های موجود است.

شورای شهر باید حلقه اتصالی برای قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی باشد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه استراتژی‌ تهران این است که جمعیت مشهد را ثابت نگه دارند، بیان کرد: به همین دلیل توسعه داخل شهر را متوقف کردند که همه این‌ها نشان از سیاست‌های غلط و خلاف چشم‌انداز مشهد است، در حال حاضر حاشیه بر متن غلبه می‌کند، اگر شورا از یک اقتدار و قدرت لازم در سطح استان و کشور و از حمایت نمایندگان برای سیاست‌های کلان برخوردار نباشد خیلی از مشکلاتش همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، شورای شهر باید حلقه اتصالی برای قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی باشد.

شورای دوم و سوم عملکرد بهتری داشته‌اند

ترقی عملکرد شورای دوم و سوم را به دلیل نگاه تخصصی، کمتر سیاسی بودن و مطالعات طرح‌های مختلف به نسبت شوراهای اول، چهارم و پنجم بهتر دانست.

وی داشتن درآمد پایدار شهری را موضوع مهمی در روند کار شوراها و شهرداری عنوان و تشریح کرد: یکی از اشکالات این است که درآمد شوراها و شهرداری‌ها از بودجه عمومی حذف و به خود شهرداری‌ها واگذار شد و این خودکفا شدن یک سری تبعاتی به دنبال دارد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص خودکفا شدن وزارتخانه کشور در دولت هاشمی، اظهار کرد: این خودکفا و خصوصی شدن باعث ایجاد ۲ هزار شرکت ذیل وزارتخانه کشور شد که هزینه‌های زیادی را بر مردم تحمیل کرده است.

ترقی با بیان اینکه متأسفانه در شهرداری‌ها نیز این روش دنبال شده است، توضیح داد: اگر درآمد شهرداری‌ها پایدار و سالم باشد بر روی کیفیت برنامه‌ها و اجرای پروژه‌ها تاثیر می‌گذارد، اما وقتی درآمد اصلی از بلندمرتبه‌سازی تأمین شد، در نتیجه عدالت در توزیع امکانات و رفاه در سطح شهر رعایت نمی‌شود و هیچ کدام یک از شوراها اصلاً به دنبال پروژه، طرح و یا راهکاری برای تأمین منابع درآمد پایدار شهری نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر لیست ما در انتخابات موفق شود تیمی تشکیل داده‌ایم تا بر روی مسئله تأمین درآمد پایدار شهری کار کنند و معتقد هستیم این امر امکان‌پذیر است، راه‌های مختلف را پیش‌بینی کرده و با شرکت‌های استارت‌اپی در این زمینه مذاکره کرده‌ایم و پروژه‌های بسیار متعددی در دستور کار است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر این مطلب که نباید بگذاریم شهر گران اداره شود، متذکر شد: ما اکنون به جای اینکه سرمایه‌دار جذب کنیم ابتدا می‌خواهیم تمام عوارض را از او بگیریم برای همین سرمایه‌دار نمی‌ماند، زیرا باید شیوه گرفتن درآمد و هزینه را به گونه‌ای اتخاذ کنیم که نخست سرمایه‌گذار را جذب کنیم، اما متأسفانه سیاست کسب درآمد در خراسان رضوی اشتباه است.

وی در پاسخ به این سوال که سه اقدام مهمی که لیست شما در صورت پیروزی در انتخابات انجام می‌دهد چیست؟ اظهار کرد: ابتدا یک برنامه چهار ساله پیش‌بینی کرده‌ایم، یک تیم داریم کارشناسی داریم که عملکرد شوراهای گذشته و مشکلات شهر و خواسته‌های مردم را بررسی و اولویت‌بندی کرده است، ضمناً حزب موتلفه یک گروه مطالبه‌گر پیش‌بینی کرده که مرتب اجرای این برنامه را تا پایان پیگیری کرده و پاسخگوی مردم باشند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه که تمام اعضا بر اساس تخصص مورد نیاز کمیسیون‌های شورای شهر انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: در لیست از نیروهای جوان متخصص، زنان متخصص و کار آمد، روحانیون کارآمد و افراد با تجربه که از پس این مسوولیت بر بیایند و وزنی داشته باشند که بتوانند مطالبات شهر را در دستگاه‌های بالا دستی و هم‌افزایی دستگاه‌های داخلی عملی کنند، استفاده می‌کنیم.

زمان ماندگاری زائران با لهو و لعب افزایش پیدا نمی‌کند

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز مهمان دیگری بود که در این میزگرد به ایراد سخنرانی‌ پرداخت.

سید جواد رضویان راد، با اشاره به اینکه قانون شوراها از لحظه‌ای که اجازه اجرایی شدن پیدا کرده، هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر و روستا که انتخاب شدند برای این کار آموزش ندیده‌اند و به وظایف خود آشنا نیستند، گفت: فردی که به عنوان عضو شورای شهر انتخاب می‌شود باید به وظایف خودش آشنا شود، برای بهبود این کار باید احزاب را تقویت کنیم تا نیروها را آموزش دهند و در قبال کاری که می‌کنند پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه متأسفانه اعضای شورای شهر از گذشته تاکنون به روزمرگی دچار شده و درگیر یک‌سری‌ کارهای روتین هستند، اظهار کرد: هویت بخشیدن به شهری مانند مشهد و تهران متفاوت است، اعضای شورای شهر باید برای نیازهای فردی که وارد مشهد می‌شود، برنامه ریزی کنند.
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با انتقاد از جانمایی اشتباه زائرسرای حرم مطهر رضوی در گذشته، خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود تا کاندیداهایی که آموزش و تخصص ندارند اصلا انتخاب نشوند، باید نیروهای متخصصی انتخاب شوند و آموزش ببینند تا بتوانند از خلاقیت‌ها و ابتکارات‌شان استفاده کنند.

به اعتقاد رضویان راد هیچ کدام از شوراهای شهر تاکنون برای ارتقا مشهد، تقویت تشیع و زائرپذیری کاری انجام ندادند.

وی با تأکید بر این مطلب که افرادی که به مشهد می‌آیند دنبال کنسرت نیستند، متذکر شد: زمان ماندگاری زائران با لهو و لعب افزایش پیدا نمی‌کند پس باید نیاز زائر و مجاور یک شهر مذهبی را شناخت و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

مشکلات موجود ساختاری است

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: بنده معتقد هستم مشکل ما مشکل ساختاری است، بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز نمی‌دانیم مشهد شهر کشاورزی و صنعتی است یا زیارتی! ۹۰ درصد بخش صنعت مادر شهرک‌های صنعتی کار قطعه‌سازی انجام می‌دهند در صورتی که ما اصلاً صنعت خودروسازی جز در بینالود نداریم این نابالغی‌ها در برنامه‌ریزی‌های شهری هم وجود دارد.

رضویان راد تأکید کرد: ما در جبهه پیروان خط امام و رهبری صددرصد معتقد هستیم که اعضای شورای شهر باید متخصص و کارآمد باشند، البته متخصصی که تجربه لازم را نداشته باشد موثر نخواهد بود.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: اگر بهترین شورای شهر را هم انتخاب کنیم اما استاندار و فرماندار بومی نباشند، نمی‌توانند کار تیمی انجام دهند.

هویت شهری در طی ادوار گذشته شورا به حاشیه گرفتار شده است

عضو شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان شرق کشور نیز در ابتدای سخنانش، اظهار کرد: ما عملاً مجموعه شوراها را به عنوان شورای مردم و شهرداری‌ها می‌بینیم، قالب اتفاقاتی که طی این پنج دوره رخ داده یکی از عوارضش این است که متأسفانه بیشتر با دید سیاسی انتخاب شدند و تخصص‌گرایی به حاشیه رفته و افراد عملا قالب بر تفکری که انتخابات شدند عمل می‌کنند.

محمدمهدی خوش‌گفتار خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم در همه ادوار شورا زمانی که حرف از مردم می‌شود همه می‌گویند خط قرمزشان مردم است، اما وقتی پای کار درست برای خدمت به مردم به میان می‌آید کار دیگری می‌کنند و تصمیماتشان به جای اینکه در راستای مصالح مردم باشد در جهت مصالح شهرداری است. شهر را نباید صرفا به خیابان ببینیم، زیرا هویت شهر مسئله مهمی است که در طی سنوات و ادوار کمتر پرداخته شده و به حاشیه گرفتار شده است.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث حاکمیتی خیلی بهتر کار می‌کردیم که شورا این اجازه را پیدا نکند مصوبات و قوانینی را وضع کند که برآیند ضربه زدن به هویت شهر باشد، گفت: سیستم مدیریت شهری از زمانی که خودکفا شد و از بودجه سرانه کشور قطع شد عمده معضلاتی که امروز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم به همین دلیل است.

عضو شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان شرق کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سرمایه‌گذار باید به عنوان بازوی مدیریت شهری معرفی شود، چون منطق سرمایه‌گذار این است که جایی سرمایه‌گذاری کند که برایش سود داشته باشد، در همین طرح پیرامون اطراف حرم معضلات بسیار زیادی وجود دارد بیشتر ساختمان‌ها قدمت‌شان نهایتاً به ۹۰ سال می‌رسد ولی ساختمان تاریخی حداقل باید ۳۰۰ سال قدمت داشته باشد چه چیزهایی را تاریخی عنوان می‌کنیم و جلوی کار را می‌گیریم؟

خوش‌گفتار با بیان اینکه امروز کسی باید بر مسند شورای شهر بشیند که در قبال عملکردش در پایان دوره پاسخگو باشد و مشخص شود چه مقدار از اصول انحراف معیار داشته است، عنوان کرد: چرا طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر که ۱۰ ساله بوده ۳۰ سال طول کشیده است؟ چرا باید از مرکز برای مشهد تصمیم گیری شود؟ این معضلات به دلیل عدم شفافیت بعضی دوستان است.

به گفته وی عملکرد کلی شورای سوم به دلیل بارزتر بودن اجرای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه مدیریت شهری مطلوب‌تر بوده است.

عضو شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان شرق کشور تصریح کرد: ما بر این باور هستیم که شرع از قانون بالاتر است یعنی آنجایی که قانونی وضع می‌شود و اعضای شورای نگهبان و فقها به این می‌رسند که قانونی تضادی با شرع دارد آن قانون رد می‌شود، قانون عطف به ماسبق ندارد اینکه ما آرمان‌گرایی کنیم خوب است اما اینکه چقدر اجرایی باشد هم مهم است.

عملکرد ضعیف ادوار گذشته شورا بر روی تأمین درآمد پایدار شهری

وی با اشاره به اینکه ادوار گذشته اعضای شورا بر روی تأمین درآمد پایدار ضعیت عمل کرده‌اند، بیان کرد: عارضه این عمل به این دلیل است که چرخه موجود، چرخه سیاسی است یک روز اتوبوس اصولگرایان و یک روز اتوبوس اصلاح‌طلبان روی کار می‌آیند و بر تصمیمات دوره گذشته خط بطلان می‌کشند.

خوش‌گفتار متذکر شد: ما معتقد هستیم که سیستم مدیریت شهری سیستمی است که زمینه بالقوه فراوان دارد که در طی سال‌های مختلف به دلیل عوارضی که در این جلسه به بخشی از آن پرداخته شد، عملا استفاده نشده و همین صحبت یکی از برنامه‌های حزب ما است که ظرفیت‌های بالقوه‌ای که تاکنون به فعلیت در نیامده شناسایی شده و برای آن برنامه‌ریزی شود تا بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و به دنبال آن درآمد پایدار شهری تأمین شود.

عضو شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان شرق کشور با بیان اینکه در شهر امام هشتم نباید شهروند فقیر داشته باشیم، ابراز کرد: به قدری در مشهد ظرفیت کار وجود دارد که نباید این وضع وجود داشته باشد، ضمناً بحث هم‌افزایی بین شورا و شهرداری موضوع مهمی است که متأسفانه شاهد بودیم در ادوار گذشته شورای شهر به جای هم‌افزایی، بخشی حالت اپوزوسیون گرفته‌اند و بخشی از داخل بدنه شورا و شهرداری را می‌بینیم گاهی اعمالی انجام می‌دهد که باعث از هم گسیختگی شده و تابلوی بدی را در انظار عمومی ظاهر می‌کند. ما برای این موضوع هم برنامه داریم که چینش مدیران در سیستم مدیریت شهری تا زیر مجموعه مدیریتی سیستم باید مورد تأیید منویات مردم باشد و شورا باید شورای مردم و شهرداری باشد.

شورای‌ شهر سیاست زده شده است

عضو شورای مرکزی مجمع رهپویان نیز در ابتدای سخنانش با اشاره به این موضوع که نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا دید سیاسی داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه شورای‌ شهر سیاست زده شده است، اگر ما بخواهیم شورای موفقی داشته باشیم نیاز به یک زیرساخت فرهنگی و عمرانی داریم نه اینکه هر شورایی می‌آید وضعیت ظاهری شهر را دگرگون کند.

سیدعلی اکبر هاشمی جواهری اظهار کرد: در کلانشهر مشهد، مذهب یک زیرساخت فرهنگی دارد و باید دید فرهنگی بر این شهرحاکم باشد. مسائل عمرانی شاید سیاست زده شده باشد ولی سیاسی نیست و مسائل فرهنگی و اقتصادی هم به همین شکل است، کدام شورای شهری می‌خواهد بگوید درآمد پایدار نمی‌خواهم داشته باشم؟ اینها مواردی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند اما اراده‌ای برای تحققش وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر ما باید به این رشد و بلوغ که یک نقشه کلان برای مشهد داشته باشد، برسد؛ یک مجسمه ۴۸ متری در اطراف پارک ملت و دانشگاه فردوسی که از گنبد امام رضا(ع) هم بلندتر است چه معنایی دارد؟ چون یک نفر پیدا شده که پول آن را می‌دهد چطور سران فرهنگی شهر می‌تواند چنین تصمیماتی را بگیرند؟

هاشمی جواهری ادامه داد: شورای شهر باید از سیاست‌زدگی دور باشد و کسانی را انتخاب کند که تخصص کافی داشته باشند، کاندیداها در جمهوری اسلامی معلوم است که باید ولایت فقیه و جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند اما شورای شهر باید کسی را منتسب کند که متخصص باشند.

باید نیازهای اصلی شهر مشخص شود

عضو شورای مرکزی مجمع رهپویان یادآور شد: مسائل تفریحی را شاید اولویت دوم و سوم حس کنیم که هست، اما اکنون جامعه نیاز دارند این فشار از روی آن‌ها کم شود نیاز است که ابتدا نیازهای اصلی شهر را مشخص کنید بعد بر اساس نیازهای اصلی شهر افراد منتسب شوند.

وی با تأکید بر این مطلب که مطالبات شهری جای تسویه حساب سیاسی نیست، متذکر شد: در همین دوره، چقدر نیروهای خوب را اخراج کردند اگر شورای شهر را تخصصی انتخاب کنیم، خدمت بسیار بزرگی به فرهنگ جامعه و به شهر کردیم، از من نوعی که به عنوان آگاه در مسائل فرهنگی رفته‌ام انتظارات مخصوص به من را داشته باشند بعد نیز مطالبه کنند.

لزوم توجه و برنامه‌ریزی جدی بر روی تفریحات حلال

عضو شورای مرکزی مجمع رهپویان با اشاره به اینکه باید بر روی مسائل و تفریحات حلال مانور داده شود، تصریح کرد: روی مهندسی شهری هم باید دید کلان‌تری اعمال شود، می‌گویند الگوی فلان ساختمان مانند کاخ سفید است، خب خودتان این را تایید کرده‌اید بعد از اینکه ساخته شد ناگهان از آن خوشتان نمی‌آید؟

مهم‌ترین مفهوم شهر زیستگاه انسان است

قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع‌بین نیز آخرین فردی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت.

مسعود ولی‌زاده با اشاره به اینکه تا زمانی که شهر را به عنوان یک موجود زنده و کالبد معنادار متفاوت با خیابان درک نکنیم، نمی‌توانیم به فهم درستی از شهر برسیم، گفت: نگاه سال‌هاست ارزش و جایگاه علمی ندارد زیرا مهم‌ترین مفهوم شهر زیستگاه انسان است.

وی افزود: ساختار اجتماعی در روستا کارکرد مختص خودش را دارد وقتی مردم در کنار هم جمع شده و شهر و روستا را تشکیل می‌دهند خواسته‌هایی برخواسته از نیازهای جمعی انسانها را دارند، در ایران فضای شهری ساختار وارداتی است اما در خارج از کشور شهر زاینده آن ملت است.

ولی‌زاده با بیان اینکه با نگرش‌هایی که از دولت هاشمی جدی شد ساختار اجتماعی شهرها بهم می‌ریزد و معنای همسایه و محله از بین می‌رود و هیچ ساماندهی ندارد، تصریح کرد: در گذشته روضه‌های زنانه کارکرد اجتماعی داشته که از بین می‌رود و جایگزینی‌ برایش ندارید، زیرا جایگزین غرب با فرهنگ دینی و اسلامی جامعه ما تطابق ندارد و محله‌های تاریخ‌ساز مشهد از بین می‌رود.

فصل مشترک مبنایی‌ترین اشتباه در تمامی دوره‌ها این بوده که دقیق شهر را نفهمیدند

قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع بین تشریح کرد: فصل مشترک مبنایی‌ترین اشتباه در تمامی دوره‌ها متناسب با فهم دقیق از شهر این بوده که دقیق شهر را نفهمیدند. این کار افتخار نیست که بگوییم مشهد به کارگاه تبدیل شده چون شهر کارگاه نیست و مجموعه این از اتفاق‌ها در شهر باید رخ دهد.

ولی زاده خاطرنشان کرد: به نظرم دوره‌ای که توانسته توازنی بین نگاه‌های عمرانی و هویتی داشته باشد شورای سوم است، ما فارغ از مسائل بنیادین و اساسی که وجود دارد 

برای مشهد چه می‌شود کرد؟ کسی که عادت به خوردن آب شور دارد آب ساده بخورد حالش به هم می‌خورد، مجموعه مدیران شهری به این آب شور عادت کردند و این آب شور همان درآمدهای شهری حاصل از تخلف فروشی است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در ایجاد درآمد پایدار باید آب شور در آن بسته شود و حتی به اجبار بسته شود با وجود آدم‌های جدید هیچ تغییری اعمال نمی‌شود، اینکه صرفاً آدمهای جدید بیایند بگویم نگاه خوبی به درآمد پایدار دارند الزاماً این اتفاق نمی‌افتد این یک الزام حاکمیتی نیاز دارد.

قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع‌بین با اشاره به اینکه در شهرداری یک نگاه غلطی نهادینه شده و آن نگاه غلط رسالت سرمایه است، نه نگاه ابزاری به سرمایه، یادآور شد: دانشگاه فردوسی مشهد کارکرد مشخصی دارد محل رشد فرهنگ دانش اینکه به دانشگاه فردوسی نگاه سرمایه‌ای شود فردوسی و دیوارهای دانشگاه باورنکردنی است ریشه این نگاه غلط است این درآمدهای شهرفروشی باید بسته شود و امکان آن نباید وجود داشته باشد تا مجبور شوند به راه دیگری فکر کنند. 

ولی‌زاده اضافه کرد: ما به نگاه‌های علمی جدید نسبت به کاهش هزینه‌ها نیاز داریم؛ مثلا وقتی فرهنگ شهروندی توسعه پیدا می‌کند هزینه‌های شهر کاهش می‌یابد نگاه کنترلی به شهروندها کمتر می‌شود در نتیجه هزینه‌ها کاهش می‌یابد؛ همچنین تلاش واقعی عملیاتی نیاز است زمینه دوم همان تغییر نگاه نسبت به سرمایه است، سرمایه‌دار دنبال سود است و می‌خواهد سود خود را به دست آورد سرمایه‌دار دنبال زمین است اما زمین بازی را حاکمیت باید مشخص کند.

وی در ادامه تشریح کرد: وقتی حاکمیت درآمدزایی را منحصر کند و دقیقاً در مکان‌هایی که با هویت شهری متضاد است ساخت‌وساز کند سرمایه‌دار هم در آنجا لانه می‌کند و دیگر شهرداری از آن نمی‌تواند بیرون بیاید. مسئله بافت پیرامونی اطراف حرم که من هم محکم روی آن ایستاده‌ام همین است که آنجا لانه شده است و به شکل در هم تنیده در آنجا سرمایه‌داری وجود دارد، آیا سرمایه‌دار نباید به بافت اطراف حرم بیاید؟ چرا باید بیاید اما دنیا دارد زیست محلی را حفظ می‌کند خانه‌های محلی باید در آنجا حفظ شود.

قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع بین تشریح کرد: یک نفر از خارج می‌آید و اتفاقاً برای آن جالب است که در خانه محلی همانجا زندگی کند مهم این است که ما باید زمینی برای سرمایه‌دار مشخص کنیم که پولش را بگذارد و سودش را بردارد به چیزی هم کار ندارد آن برای هویت شهر کارکرد داشته باشد؛ ما مشخص می‌کنیم کجا ساختمان‌سازی و "مال سازی" باشد.

ولی زاده تصریح کرد: این همه پروژه فرهنگی توسط مردم می‌تواند استفاده شود و سرمایه‌دار هم باید پولش را بدهد و سودش را بردارد؛ گردشگری و زیارت تضادی با یکدیگر ندارند، اما یک دوگانه باطل ایجاد کرده‌ایم.گردشگری اتفاقا می‌تواند مبتنی بر زیارت اتفاق بیفتد توریست خارجی وقتی هیچ فهم و درکی از زیارت ندارد باید بیاید در بستر زیارت تا ما تغییر مسیر را شاهد باشیم اما این نگاه غلط اجازه این کار را به آن می‌دهد.

وی گفت: ما نگاهی کالبدی به امور تخصصی داریم یعنی اینکه در این نگاه به عنوان یک ویترین به امور تخصصی نگاه می‌کنیم مثل شهر هوشمند، آیا با من کارت شهر هوشمند می شود ما نگاهمان در شهر هوشمند نگاه کالبدی است وقتی ما حرف از بافت تاریخی می‌زنیم ما با نگاه تاریخ‌شناسانه این حرف را نمی‌زنیم.

قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع‌بین عنوان کرد: وقتی یک مسجد ۳۰ سال است ساخته شده اما برای آن محله کارکرد دارد آن می شود یک مسجد تاریخی، چرا که نوستالژی ارتباط بین نسل‌هاست چون حس من نسبت به این منطقه را ایجاد می‌کند، قطعا در پیرامون حرم اتفاقاتی که افتاده است قابل دفاع نیست هرجا که حاکمیت خود را فراتر از جامعه ببیند این اتفاقات می‌افتد.

ولی‌زاده با بیان اینکه جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین تنها مجموعه‌ای بود که موضع خود را برای مشخص کردن لیست اعلام کرد و طبق انتقادات و تجربه ناموفقی که در لیست بندی‌های شهر وجود داشت شرایط خود را عنوان کرد، افزود: خوشحال هستیم از مدلی که ارائه دادیم سایرین هم الگوبرداری کردند، اصلی‌ترین محور ما بحث تخصص است.

قائم مقام جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین تصریح کرد: همانطور که مشخص شده، دیگر شعار و ادعا نیست و امکان ندارد تخصصی نباشد، هم لیست مشخص است و هم ما پشت درهای بسته تصمیم نمی‌گیریم، کسانی که طبق کمیسیون‌های شورای شهر متخصص هستند و ما آن‌ها را مشخص کردیم، کسانی که نامزد نمی‌شوند به عنوان داور به ما در این حوزه‌ها و داوری کمیسیون‌ها به ما کمک می‌کنند.

ولی زاده اصالت هویت شهری، مشارکت و مردمی‌سازی و توسعه پایدار و کارآمدی را جزو سه هدف اصلی جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین برشمرد و متذکر شد: انتقادی که به شورای شهر موجود می‌تواند وارد باشد یک دوگانه اپوزوسیون و پاسخگویی بین جریان اصلاح طلب و شورای شهر است‌.

بین شهردار و شورای شهر فعلی یک اپوزوسیون وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: اکنون جریان اصلاح طلب باید در قبال کار‌هایی که کرده و زحماتی که حتما کشیده پاسخ دهد، اما در خود شورا و حتی بین شهردار و شورای شهر یک اپوزوسیون وجود دارد، برخی از اعضا شورای شهر خودشان مطالبه دارند این درخور نیست، البته این صرفا به جریان اصلاح طلب برنمی‌گردد ما در جریان اصول‌گرا هم معتقد هستیم که همین الان هم پاسخگو نیستند.

قائم مقام جبهه آرمانخواهان واقع‌بین در پایان سخنانش با اشاره به اینکه تلاش ما این است که با ایجاد یک فرآیندی امکان دخالت سیاسی را بگیرد و بتوانیم جایگشت‌های درست فرآیند سیاسی و تخصصی را اجرا کنیم، افزود: نگرش ما این است که احزاب اساساً کارشان کانال‌کشی و زمینه‌سازی برای حضور متخصصان در شورای شهر است، کسی که به حزب بگوید تو دخالت نکن این اصلا سیاست را متوجه نشده است.

طبق گفته احزاب سیاسی خراسان رضوی انتخابات ۱۴۰۰ لزوم روی کارآمدن شورای شهری را می‌طلبد که بدون گرایشات سیاسی، با تخصص کافی و بدور از حواشی بتوانند مشهد را آنگونه که در شأن زائرین و مجاورین امام هشتم(ع) است، اداره کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر مشهد خراسان رضوی خراسان شورای اسلامی شهر مشهد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی حمیدرضا ترقی شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری سید جواد رضویان مسعود ولی زاده عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درآمد پایدار شهری اعضای شورای شهر شورای شهر پیش بینی کرده مسائل فرهنگی داشته باشند خراسان رضوی معتقد هستیم ادوار گذشته برنامه ریزی مدیریت شهری شهر و روستا شورای شهر شهرداری ها اعضای شورا سرمایه دار هویت شهری اطراف حرم خوش گفتار هویت شهر ولی زاده سیاست ها پروژه ها نگاه غلط متذکر شد هزینه ها آب شور بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است

ایسنا/فارس مسئولان مدیریت شهری شیراز از تلاش برای بهره‌برداری از خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده خبر دادند. آن‌ها همچنین کمبود واگن را به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل در راه احداث خطوط مترو مطرح می‌کنند.

در ادامه سلسله بازدیدهای شبانه مدیریت شهری شیراز به‌همراه اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس امشب، ۸ اردیبهشت ماه از پروژه ایستگاه مترو آزادی بازدید شد.

این ایستگاه مربوط به دومین فاز از خط ۲ مترو است که در حاشیه پارک آزادی شیراز احداث می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: قرار است حفاری مکانیزه تا کلبه سعدی ادامه پیدا کرده و قطار شهری تا آن نقطه پیش برود که پیمانکار قرارگاه با تمام انرژی و قدرت پیش می‌برد تا در تابستان ۱۴۰۴ تونل تا کلبه سعدی تمام شده باشد و بتوانیم یک سال بعد آن، ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم. اما مشکل اصلی در حال حاضر کمبود واگن است.

امیر یقطین در خصوص پایانه فضیلت نیز گفت: به‌دلیل اینکه تونل فضیلت از محله سعدی به خرامه مسافر می‌برد و می‌آورد، حس کردیم که نیاز است یک ایستگاه به آن نقطه اضافه شود که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، این ایستگاه دیده نشده است اما تصمیم داریم از بودجه‌های شهرداری این ایستگاه را بسازیم. البته این طرح فعلا در این مرحله از کارها جایی ندارد ولی قطعا در آینده ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه در بردارد، افزود: البته با توجه به بومی‌سازی بعضی هزینه‌ها، برای هر یک کیلومتر بدون در نظر گرفتن ناوگان، عددی بین ۲ تا ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان لازم داریم تا بتوانیم ایستگاه‌ها را بسازیم که برای این قسمت که ۵ کیلومتر است، چیزی حدود ۱۳ هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز داریم.

یقطین در خصوص قیمت واگن‌ها نیز گفت: قیمت هر واگن چیزی حدود یک میلیون و صد هزار یورو قیمت دارد و تهیه ۵ واگن که یک رام را تشکیل می‌دهند، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو هزینه دارد اما با رایزنی‌هایی که انجام شده است، به‌نظر می‌رسد امسال با کمک دولت و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، بتوانیم یکی دو رام قطار تهیه کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: مترو در ۴ خط در حال کار است و شاهد پیشرفت مناسبی در این زمینه هستیم.

رضا محمدیان افزود: تمام ایستگاه‌های این محور به جز ۲ ایستگاه عملیاتی شده است و در ادامه نیز خط ۲ تا سال آینده به نقطه مطلوبی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اتصال خط یک به چهار، موجب تسهیل دسترسی به بافت تاریخی و حرمین مطهر در مناسبت‌های خاص خواهد شد، این اتفاق را نقطه عطفی در حمل و نقل ریلی شیراز دانست.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز که مهمان ویژه این بازدید شبانه بود، با بیان اینکه نظارت خوبی بر پروژه‌های شهرداری توسط شورای شهر در حال انجام است، گفت: در جای‌جای شهر شیراز شاهد کار و تلاش شبانه‌روزی هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین، سید کاظم موسوی افزود: مردم شیراز باید مطلع باشند که حتی وقتی در خواب هستند، کارهای بزرگی در حال انجام است که نتیجه آن را سال آینده خواهند دید.

موسوی در خصوص ایستگاه مترو در حال احداث آزادی نیز گفت: این ایستگاه قبلا مشکلاتی حقوقی داشت  که با همکاری شهرداری و دادگستری این مساله حل شد و با این روندی که در حرکت خدمتگزاران شهر شاهد هستیم، امیدواریم که شهر را در آینده آبادتر از چیزی که امروز است، ببینیم.

وی همچنین با تبریک روز شورا، ارتباط مردمی قوی، توجه به نقاط محروم و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های تحت نظارت را از ویژگی‌های مثبت شورای ششم برشمرد.

شهردار شیراز نیز گفت: اهتمام و جدیت ویژه‌ای وجود دارد تا بتوانیم پروژه قطار شهری را تا کلبه سعدی ادامه دهیم.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه عملکرد شورای ششم و شهرداری شیراز با هیچ کلان‌شهری قابل مقایسه نیست، گفت: حدود ۵۰ ابَرپروژه در شیراز مشغول فعالیت هستند که شیفت شب همگی آن‌ها فعال است.

وی افزود: صدها پروژه متوسط و خرد نیز داریم که به‌صورت روزانه و هفتگی آنها رصد می‌کنیم تا هیچ پروژه‌ای تعطیل نباشد.

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر و سید مصطفی بحرینی دادستان شیراز نیز در این بازدید شبانه حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، خط ۲ مترو شیراز به طول ۱۵ کیلومتر و دارای ۱۳ ایستگاه است که در راستای شمالی-جنوبی قرار گرفته است. مسیر این خط از محل شهرک میانرود آغاز می‌شود و در امتداد شرق پس از عبور از بلوار گل‌بهار در میدان قهرمانان به سمت شمال تغییر جهت داده و از مراکز مهمی مثل بلوار عدالت، خیابان انقلاب اسلامی، میدان امام حسین(ع)، بلوار آزادی و میدان گلستان عبور می‌کند.

این خط مترو در ایستگاه آخر به فضیلت در شمال شرقی شهر شیراز می‌رسد و پیش‌بینی‌ها بدین‌گونه است که این خط با خطوط ۱، ۴، ۵ و ۶ مترو ارتباط ریلی و مسافری داشته باشد.

خط ۲ مترو شیراز ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ هزار نفر در هر جهت و در هر ساعت را دارا خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی چالوس تصویب شد
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • ساخت هزار و ۵۰۰ مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی
  • درحال ساختن بودن۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم