Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:50:59 GMT

جبران عقب‌افتادگی‌ها با عقد قراردادهای بین‌المللی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۶۸۸۸

جبران عقب‌افتادگی‌ها با عقد قراردادهای بین‌المللی

روزنامه آرمان ملی هشتم فروردین یادداشتی به قلم محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس منتشر کرد و نوشت: ما اکنون در شرایطی هستیم که هنوز نمی‌توانیم سهمیه نفت خودمان را به فروش برسانیم و پول هر آنچه فروختیم را هم نتوانستیم دریافت کنیم. همان تحریمی که تندروهای داخلی بر مردم تحمیل کردند و گفتند شورای امنیت آنقدر قطعنامه علیه ما صادرکند تا قطعنامه‌دانش پُر شود! آن حرف نابجا و تصمیم غلط و دشمن‌تراشی بی‌مورد و آن انقلابی‌نمایی بی‌دلیل و حمایت‌های غیرقابل قبول از آن دولت، امروز هنوز گریبان کشور را گرفته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که بخشی از این قرارداد در فضای مجازی منتشر شده آن را تورقی کردم. طبیعی است در یک قرارداد هر دو کشور منافع دارند.

در حقیقت صدقه نیست که تنها یک طرف منتفع شود گرچه در صدقه هم دو طرف منافع دارند. گیرنده منافع دنیوی و صدقه دهنده هم منافع اخروی ولی اگر قرارداد بین دو کشور مسالمت‌آمیز باشد، هر دو به سود می‌رسند. در این قرارداد ظرف ۲۵ سال قرار است که دو طرف تعهداتی به هم دهند. امری که در دنیا رسم است و البته باید حتما چارچوب‌های حقوقی آن توسط ایران محکم شود و راه‌ها و روزنه‌های فرار احتمالی که ممکن است طرف قرارداد بتواند روزی زیرش بزند کاملا بسته و طوری نشود چنانچه دولت چین عوض شد یا به هر دلیلی حزب چین ظرف ۲۵ سال تغییر کرد، به منافع ملی ما لطمه وارد شود. البته آنها هم اشتیاق زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند که به دلیل ارزانی انرژی و مزد کارگر است.

اگر به ۴۰ سال پیش برگردیم، اقتصاد چین اقتصادی دولتی و مارکسیستی بود ولی در زمانی که ما یکی، دو میلیارد دلار در سال بیشتر قبل از تحریم‌ها نمی‌توانستیم سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، چین در بعضی سال‌ها ۵۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب می‌کرد. چین درهای بسته کمونیستی را باز و به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه ورود به داخل کشور داد تا جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی را به اشتغال وادار کند. بدین ترتیب وقتی اروپا حدود ۳ الی ۴ درصد رشد اقتصادی داشت، چین برای سال‌های متمادی بالای ۱۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد و اکنون دارد تلاش می‌کند تا اقتصاد اول دنیا شود.

این قرارداد را کار پسندیده و عاقلانه‌ای می‌دانم و البته به این معنا نیست که وقتی با چین قرارداد تنظیم کردیم از قرارداد با آمریکا و اروپا مستغنی هستیم. به غیر از اسرائیل که استثناست، ما باید تلاش کنیم تا با همه دنیا روابط حسنه‌ای داشته باشیم. عده‌ای که در داخل کشور مطالعه‌نکرده، فکر می‌کنند هرکشوری با ما قرارداد بست، استثماری است! افکار خام و نپخته‌ای دارند. یقینا ما باید در قراردادهایمان جوانب احتیاط را رعایت کرده ولی به چین تنها نیز بسنده نکنیم. هرچند ارتباط تنها با چین خوشایند این کشور است ولی ما باید منافع ملی خودمان را درنظر بگیریم. علاوه بر چین با هند و ژاپن و کشورهای همسایه خودمان، بالاخص ۱۵ کشوری که همسایه هستیم و همچنین اروپا و آمریکا که باید تلاش کنیم روابطمان را حسنه کنیم، ارتباطی مسالمت‌آمیز داشته باشیم تا این عقب‌افتادگی‌های مزمن و جانکاهی که امروز از نظر اقتصادی مردم عزیز کشورمان را رنج می‌دهد، جبران کنیم.

سخن یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس مبنی بر اینکه ماهیگیران ما با تورهای ماهیگیری توان صید زیردریایی‌ها دارند، دل‌خوش‌کنک و مضر برای کشور است که آثار منفی به بار می‌آورد. ما باید سیاست بسیار خوب دولت آقای خاتمی تحت عنوان سیاست تنش‌زدایی را مجددا در کشور راه بیندازیم. ما با جایی دعوا نداریم مگر اینکه به ما حمله کنند که در این صورت عقل سلیم حکم می‌کند مقابله کنیم وگرنه ما نباید مدعی دعوا باشیم اما تندروهایی که در خیلی جاها حاکمیت دارند و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند هنوز بر آتش جنگ یا بنزین می‌ریزند یا فوت می‌کنند تا شعله‌ور شود.

رشد آنها در درگیری است و جیب‌هایشان را زمانی می‌توانند پُر کنند که تولید در کشور پائین و قیمت‌ها چندگانه باشد که به تعبیری همانا کاسبان تحریم هستند و از راه تحریم ارتزاق می‌کنند ولی اینکه استخوان‌های مردم زیر بار تحریم شکست و خیلی از خانواده‌ها متلاشی شد و گرفتاری‌ها و نابسامانی‌ها به دلیل تحریم‌ها رخ داد را درنظر نمی‌گیرند. تمام روزنه‌های سوءاستفاده قرارداد بعد از امضاء در مجلس با یاری نمایندگان بسته خواهد شد تا یک قرارداد محکم بین‌المللی تنظیم و تصویب شود و آثار و برکاتش برای کشور به ارمغان آید.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا صدای‌دیپلماسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا صدای دیپلماسی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران توضیح داد: میانگین بارش‌ها در فروردین ماه، نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بود و با ادامه بارندگی در این هفته در استان تهران، سمنان و مناطق مرکزی تا جنوبی کشور بارندگی خوبی در پیش است؛ ولی این بارندگی‌ها کمبود آب در این استان‌ها را با توجه به فرصت اندک باقی مانده، جبران نخواهد کرد چراکه در برخی استان‌ها با ذخیره آب مطلوب فاصله زیاد وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سدهای استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

کد خبر 6087372 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • سقف قرارداد فوتبال زنان در ایران یک میلیارد تومان است
  • خداقوت کارگر
  • چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است