Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-06@12:35:45 GMT

تقلید جو بایدن از ترامپ!

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۷۰۵۱

تقلید جو بایدن از ترامپ!

فرارو- روزنامه "واشنگتن پست" در گزارشی به تحلیل نخستین کنفرانس خبری "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا پرداخته و تاکید کرده که وی در جریان رویداد مذکور، با اشارات متعددِ خود به "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا و انتقاد از وی، عملا نشان داد که سعی دارد جهت پیشبرد سیاست‌های خود، از نقطه اشتراک جریان‌های مخالف با ترامپ (یعنی انتقاد از ترامپ) نهایت استفاده را ببرد و به نوعی از این طریق، به سیاست هایش مشروعیت بخشی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن پست در این رابطه می‌نویسد: «بایدن در کنفرانس خبری اخیر خود به وضوح نشان داد که هنوز هم از رقابت با دونالد ترامپ دست برنداشته است. وی حداقل پنج بار نام دونالد ترامپ را در کنفرانس خبری خود (و در شرایطی که هیچ خبرنگاری به او اشاره نکرده بود)، ذکر کرد. بایدن عملا از رئیس جمهور سابق آمریکا (ترامپ) به عنوان یک سپر استفاده کرد تا سیاست‌های خود را در زمینه‌های نظیر مسائل مهاجرتی، افغانستان، چین و بدهی ملی آمریکا، توجیه کند. این مساله به وضوح نشان می‌دهد که چرا بایدن علی رغم خروج ترامپ از قدرت، هنوز هم به وی عمیقا نیازمند است.

به گزارش فرارو، بایدن عملا در برهه کنونی به ترامپ نیازمند است تا بتواند طیف گسترده‌ای از گروه‌های سیاسی و اجتماعی را در جبهه خود بسیج کند و از آن‌ها بهره برد. این مساله برای بایدن بسیار مهم است، زیرا وجه‌مشترکِ طیف گسترده‌ای از حامیان بایدن، مخالفت با شخص ترامپ است. بایدن نیز با علمِ به این مساله، سعی دارد مکررا ترامپ را نزد افکار عمومی مورد یادآوری قرار دهد تا بتواند همچنان از اهرمِ مخالفت با ترامپ در جبهه حامیان خود، در راستای منافعش استفاده کند.

در این چهارچوب شاهد بودیم که وقتی از بایدن در مورد وضعیت مهاجران در مرز‌های آمریکا سوال شد، او ترامپ را نکوهش کرد و به طور خاص به این نکته اشاره کرد که ترامپ نباید کمک‌های آمریکا به آمریکای مرکزی را لغو می‌کرد. امری که عملا در افزایش سیل مهاجران به آمریکا، نقشی اساسی را بازی کرده است. وی به طور خاص بر تقویت و بازسازی تاسیساتی در زمینه سیاست‌های مهاجرتی آمریکا تاکید کرد که به زعم او عملا ترامپ آن‌ها را برچیده است. با این همه وی تاکید کرد که انجام این مساله، زمان بَر خواهد بود.

بایدن به طور خاص برای اشاره به رئیس جمهور قبل از خود از لفظِ "ترامپ" استفاده می‌کرد. او از لفظ "آقای ترامپ" و یا "رئیس جمهور ترامپ" استفاده نمی‌کرد. اینطور به نظر می‌رسید که او نیازی نمی‌بیند که از رئیس جمهور قبلی آمریکا، به شیوه‌ای توام با احترام یاد کند. این رویکرد بایدن با رویه‌های سابق او در مخاطب قرار‌دادنِ دونالد ترامپ، کاملا تفاوت داشت.

جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، دلایل فراوانی دارد تا نسبت به دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، رویکردی خصومت آمیز و تلخ داشته باشد. ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ماه‌ها زمان صرف کرد تا نتیجه انتخابات را که به نفع بایدن بود، لغو کند. امری که عملا با هدف مشروعیت زدایی از بایدن و حضور او در قدرت انجام شد. جدای از این ها، ترامپ فاجعه ششم ژانویه و حمله به ساختمان کنگره آمریکا را تحریک کرد. ترامپ همچنین با عدم شرکت در مراسم تحلیف بایدن، به طور مستقیم مشروعیت و شخصیت وی را زیر سوال برد. امری که نه تنها برای بایدن بلکه برای آمریکا، خسارتی قابل توجه به حساب می‌آید.

ایستی به این نکته نیز اشاره کرد که اساسا دونالد ترامپ شخصیتی جنجالی است و برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا، روحیه‌ای جهت حل اختلافات خود با دیگران ندارد. ترامپ اندکی پس از کنفرانس خبری بایدن، به شبکه محبوب خود یعنی "فاکس نیوز" تماس گرفت تا در جریان یک شوی تلویزیونی، به موضع گیری‌های بایدن جواب دهد. او قصد دارد از طریق موضع گیری‌های فعال خود علیه دولت بایدن، عملا خود را به مثابه چهره‌ای تعیین‌کننده در چهارچوب حزب جمهوریخواه حفظ کند تا بتواند در معادلات آتی سیاسی و اجتماعی آمریکا، فعالانه کنش ورزی کند.

ترامپ همواره مخالفانی را برای خود ایجاد کرده و سعی داشته از طریق مخالفت با آن‌ها و موضع گیری علیهشان، اهداف و منافع خود را به پیش برد. بسیار بعید است اگر تصور کنیم "اوباما" پس از حضور ترامپ در قدرت و انجام نخستین کنفرانس خبری او، بلافاصله در یک شوی تلویزیونی حاضر شود و جواب موضع گیری‌های ترامپ را بدهد. دیگر روسای جمهورِ چند دهه اخیر آمریکا نیز از این هنجار به نحو قابل توجهی پیروی کرده اند، با این حال، داستان در مورد ترامپ اندکی متفاوت است.

با این همه، آنچه که اکنون بسیار عجیب است و در جریان کنفرانس خبری بایدن نیز شاهد آن بودیم این است که رئیس جمهور بایدن، عملا در حال تقلید از رویه‌های ترامپ است و بر رئیس جمهورِ قبل از خود می‌تازد. جو‌بایدن در کنفرانس خبری اش گفت که بسیار مشکل است به توافق ترامپ با طالبان مبنی بر خارج کردن تمامی نظامیان آمریکایی از افغانستان تا تاریخ اول ماه می، عمل کَرد. وی گفت اگر قرار باشد آمریکا از افغانستان عقب‌نشینی کند، این کار را به نحوی که امنیت را حفظ کند و با نظم خاصی انجام شود، پیگیری خواهد کرد.

بایدن در بخشی از کنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد تعرفه‌های ترامپ علیه کالا‌ها و خدمات چینی را حفظ کند یا خیر، عملا طفره رفت و در مقابل، به ترامپ حمله کرد و تاکید نمود که او باید در مسائل حقوق بشری، رویکرد محکم تری را در قبال چین اتخاذ می‌کرد. بایدن تاکید کرد که این رویکرد ترامپ در قبال چین، عملا مشروعیتِ رهبری جهانی آمریکا را زیر سوال برده است. وی در دیگر مسائل نظیر بدهی ملی آمریکا و آسیب رسیدن به وجهه ملی این کشور نیز به طور مستقیم به ترامپ حمله کرد و او را مسوول دانست.

بایدن باید این نکته را در ذهن داشته باشد که آمریکایی‌ها حافظه‌ای کوتاه مدت دارند و از این منظر، برایشان در آینده نزدیک چندان مهم نخواهد بود که ترامپ چه کسی بوده و چه کرده است. اگر بایدن قرار باشد در ادامه راه نیز ترامپ را مدام مخاطب قرار دهد، بدون تردید آسیب خواهد دید و باید تبعات مضر یکچنین رویکردی را نیز از همین حالا بپذیرد».

منبع: فرارو

کلیدواژه: جو بایدن دونالد ترامپ دونالد ترامپ کنفرانس خبری رئیس جمهور موضع گیری جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است

«محمد جرادات» نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی درباره تظاهرات اخیر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی که در حمایت از ملت فلسطین به ویژه غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در حمایت از این رژیم برگزار شد، گفت: این اعتراضات که دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن است به دانشگاه‌های اروپایی، استرالیایی و دانشگاه‌هایی در آسیا، جهان عرب و اسلام از جمله ایران و لبنان و حتی دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری فلسطین گسترش یافت

وی اظهار داشت، این دانشگاه‌ها در خیزش جهانی خود حامل پیامی بسیار قوی برای آمریکا و سیاست‌های استعماری و استکباری آن در مقابله با مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین و غزه هستند که از زمان حمله هفتم اکتبر مقاومت فلسطین در معرض کشتار جمعی از سوی اسرائیل قرار گرفتند؛ حمله‌ای که هدف آن دفاع و پیروزی ملت فلسطین در برابر هفتاد و پنج سال مظلومیت و مقابله با اشغالگری رژیمی بود که موجودیت خود را بر فراز تپه های فلسطین اشغالی بنا کرد.

جرادات عنوان داشت، این اعتراضات و این جنبش‌ها در دانشگاه‌های آمریکا از سوی دانشجویان متعلق به نسل دهه بیست هستند؛ نسلی که به نظر می‌رسد به نخبگان و گروه سیاسی حاکم آمریکا در سنا و کنگره و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و این نخبگان سیاسی که اسیر لابی صهیونیستی شده‌اند اعتقادی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از این سیاستمداران فاقد اراده آمریکایی را دیدیم که به «نعمت شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا می‌گوید «آیا می‌دانید اسرائیل موهبتی از جانب خداست و وقتی در مقابل اسرائیل می‌ایستید نفرین می‌شوید». این سیاستمدار آمریکایی به این طرز عجیب و وحشتناک درباره پرستش اسرائیل صحبت می‌کند.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا

پژوهشگر فلسطینی تصریح کرد: بنابراین، این جنبش دانشجویی آمریکایی که علیه سیاست‌های آمریکا شورش کرده، انتظار ندارد که این نخبگان سیاسی موضع خود را تغییر دهند، زیرا آن‌ها با اسرائیل به عنوان یک معبود برخورد می‌کنند و آن را فراتر از منافع آمریکا می‌دانند. این افراد به اسرائیل به عنوان مروارید تاج تمدن غرب می‌نگرند. بنابراین، این بیگانگی فرهنگی و بیگانگی سیاسی که نخبگان سیاسی در آمریکا، بخش‌هایی از اروپا، در آلمان و در انگلیس از آن رنج می‌برند، در بینش و فرهنگ غرب علیه ملت عربی و اسلامی ریشه دوانده است. بنابراین آنها به عنوان مثال با ایران به عنوان یک اشتباه موجودیتی برخورد می‌کنند. چرا؟ چون تسلیم سیاست اسرائیل در منطقه نمی‌شود و در مقابل سیاست آمریکا ایستاده است که می‌خواهد اسرائیل مقصد و قبله همه سازشکاران و عادی‌سازان روابط و کسانی باشد که منافع آن‌ها و منافع اسرائیل را تامین می‌کنند.

نویسنده فلسطینی درباره آثار و نتایج این انتفاضه دانشجویی آمریکایی عنوان داشت، جنبش آمریکایی امروز در چندین سطوح فوایدی داشته و اگر تشدید شود، ممکن است نتایج بیشتری محقق کند. این جنبش، نتانیاهو و تیمش در تل‌آویو، بایدن و حتی ترامپِ کاندیدای انتخابات را سردرگم کرده و همه را در مظان اتهام قرار می‌دهد.  اکثریت این نسل جدی می‌خواهند سیاست آمریکا را از خدمت کردن مطلق به منافع رژیم اسرائیل دور نگه دارند و جلوی جنایات را در غزه بگیرند.

جرادات تصریح کرد: این دانشجویان در ابتدای جنبش خود مطالبات ساده‌ای را مطرح کردند، به طور مثال، از دانشگاه کلمبیا خواستند تمام تحقیقاتی را که برخی از دانشجویان به نفع وزارت جنگ رژیم اسرائیل انجام می‌دهند  و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه برخی موشک‌ها است متوقف کند. آن‌ها می‌خواستند دانشگاهشان از شرکت‌هایی که با ارتش اشغالگر سر و کار دارند فاصله بگیرد، اما رئیس دانشگاه با وجود اینکه اصالتا عرب است، به پلیس مجوز ورود به حریم دانشگاه را داد  و از ارتش آمریکا خواست به دانشگاه‌ها حمله‌ور شود.

محمد جرادات، تحلیلگر فلسطینی

وی افزود: ۴۰ دانشگاه آمریکایی درگیر چیزی شبیه انقلاب و جنبش هستند. این امر نمی‌تواند سیاست آمریکا را تغییر دهد، مگر اینکه وارد حوزه قضایی شود و دستگاه قضایی آمریکا نسبت به این خیزش دانشجویی جانبدارانه وارد عمل شود و یا اینکه تبدیل به یک جریان سیاسی انتخاباتی شود که وضعیت سیاسی انتخاباتی را علیه حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه تغییر دهد.

نویسنده فلسطینی در پاسخ به میزان اثرگذاری جنبش‌هایی از این دست بر سیاست‌های آمریکا گفت: بله این جنبش‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشند. اما کسانی که دنیا را فقط با عینک اسرائیل می‌بینند، خواه بایدن و یا ترامپ و احزابشان، این افراد قطعا به این نسل جدید اهمیت نمی‌دهند و بایدن دانشجویان دانشگاه خود را اینگونه خطاب قرار می‌دهد که شما متوجه نیستید و این مربوط به مرحله ناپختگی سیاسی است. بنابراین یک انفصال و جدایی ذهنی و شکاف بزرگ در این نسل وجود دارد؛ نسل پیر در آمریکا و این نسل جوان. اما اگر این نسل جوان بتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و واقعیت را تحمیل کند، اوضاع می‌تواند تغییر کند، اما این امر نیازمند زمان، افزایش تحرکات و تحولات بسیاری است که چه بسا فراتر از جنبش سیاسی دانشجویی می‌رود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین