Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح‌های مختلف برای صیانت از حجاب گفت: در این راستا چند طرح اجرایی شده که اثراتی هم در آن دیده شد، ولی این نوع اقدامات کافی نیست از این رو در مصوبه شورا برای ۳۲ دستگاه تکالیفی را مشخص کرده‌ایم که مکمل هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعید رضا عاملی - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از موسسه فرهنگی خیبر و آشنایی با فعالیت‌های این موسسه فرهنگی در حوزه تخصصی در حوزه زن و حجاب گفت: خوشحالم که این مرکز روی این موضوع مهم و محوری متمرکز است و اگر حجاب در جامعه از بین برود یا دچار انحراف و تضعیف در جامعه شود، دین هم برای مردان و هم برای زنان دچار مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مقاله‌ نشریه گاردین که بر اساس تحقیقی در انگلستان به انجام رسیده بود، خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش ۹۷ درصد دختران ۱۸ تا ۲۴ سال دچار آزار جنسی شده‌اند که مفهوم و مصادیق متنوع دارد ولی در همه انواع آن زنان دچار یک آزار تحمیلی می شوند و ۸۰ درصد زنان در تمام گروه‌های سنی اظهار کرده‌اند که دچار آزار جنسی شده‌اند و بیش از ۵۰ درصد زنان در محیط اداری آزار جنسی دیده‌اند.

عاملی ادامه داد: شاید امروز که کج‌تابی‌های اجتماعی تبدیل به هنجار عمومی شده است، ریشه‌یابی این پدیده را در پیوند با بی‌ایمانی و حجاب تفسیر نشود، ولی واقعیت این است که ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی در جوامع اعم از طلاق و فراگیری خانواده‌های تک سرپرست، تأخیر در ازدواج، با هم‌بودگی‌های بدون ازدواج، رابطه با شخص ثالث که بر اساس مطالعات اجتماعی انجام شده انگلستان در میان 85 درصد مردان ازدواج کرده رواج دارد، در ضعف ایمان، بی‌تقوایی و از بین رفتن حجاب در جامعه است. این به این معنا نیست که در جوامع ایمانی فساد و معضلات اجتماعی وجود ندارد، بلکه بحث در رواج فساد اجتماعی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کمپانی‌های بزرگی در از بین رفتن حجاب منافع دارند و به کار خود مشغول هستند، گفت: فروش انسان و الگوهای تن‌نازی در لباس پوشیدن و شکل‌گیری بنیادهای بین المللی در کسب و کارهای مرتبط با فساد اجتماعی اعم از فسادهای جنسی، قمار، مصرف مواد مخدر و الکل همه مرتبط با اقتصاد شرکت‌های فساد در جهان است که قربانی آن دختران و پسران هم در سنین جوانی و هم در سایر گروه‌های سنی مستعد برای فساد هستند.

وی با بیان اینکه در اهمیت کار حجاب و مسیری که شما انتخاب کرده‌اید تردیدی ندارم، گفت: افرادی که به‌صورت سطحی به حجاب می‌نگرند، متفاوت هستند؛ ولی بخش عمده‌ای از آنها به‌صورت ناخودآگاه و از طریق گروه همسالان، رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای و انواع امور رنگارنگ مرتبط با لباس و آرایش دچار تغییر مسیر می‌شوند.

عاملی ادامه داد: به یاد دارم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  بسیاری از خانم‌ها که حجاب نداشتند، انگیزه بسیار بالائی برای حجاب پیدا کردند که پایه تغییرات بعدی را برای آنها گذاشت ولی نسل‌های بعدی که با آن فضای تحول فاصله گرفته بودند، دچار تغییراتی شدند. واقعیت این است که دختران گرانقدر جامعه ما ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و کمال دارند و بد حجابی‌ها نباید حمل بر دوری کامل از ارزش‌های دینی تلقی شود و باید دایره معرفتی افراد نسبت به اهمیت این موضوع مهم برای صیانت از عزت زنان افزایش پیدا کند و البته مواجهه سلبی و یا سخت موجب حل مسئله نمی‌شود.

وی افزود: ترسیم اهمیت و نقش مثبت حجاب از طریق ادبیات داستانی، گزارش‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و البته با آموزش و آموزش و آموزش در دوره کودکی، شاهد تغییرات مثبت اجتماعی خواهیم بود. در هر صورت دختران و پسران این سرزمین به تعبیر سردار سلیمانی فرزندان ما هستند و باید نسبت به آنها حس پدری و مادری داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح‌های مختلف برای صیانت از حجاب گفت: در این راستا چند طرح به اجرا رسید و تأثیراتی هم در آن دیده شد و این نوع اقداماتی که ما انجام می‌دهیم کافی نیستند و در مصوبه شورا برای ۳۲ دستگاه تکالیفی را مشخص کرده‌ایم که مکمل هستند. اما یکی از کارهای اساسی که باید انجام دهیم همین فعالیتی است که شما انجام می‌دهید و مردم در بستر اقدامات فرهنگی آموزش می‌بینند و منابع فرهنگی شدن جامعه و اجتماعی شدن مردم متأثر از آنچه است که در جامعه می‌بینند و تأثیر زیادی روی آنها دارد.

وی رویکردهای موسیقی، فیلم، نقاشی، تصاویر و... را دارای تأثیر بسیار در تربیت و فرهنگ‌سازی جوامع مختلف دانست و گفت: وقتی فرد به صورت ناخودآگاه در مکانی قرار می‌گیرد و مواردی را مشاهده می‌کند؛ تأثیر به‌سزایی می‌گیرد و در این راستا ابتدا باید روی عوامل تأثیرگذار متمرکز شویم و متوجه شویم که چه عواملی منجر به ترویج و علاقه بیشتر به حجاب می‌شوند.

عاملی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های هنری و سینمایی باید این موضوع را برای همگان مشخص کند که برداشتن حجاب او را تبدیل به یک کالا می‌کند که لحظه‌ای استفاده می‌شود و پس از آن تمام خواهد شد، ادامه داد: مشکلات ما در حال عمیق شدن هستند؛ خانواده‌های تک‌سرپرست و زن و شوهرهایی که از یکدیگر طلاق گرفته‌اند در کنار تک‌فرزندی و تأخیر در ازدواج باعث شده‌اند که جامعه ما به سمت جامعه غرب رود و تنهایی در آن رواج پیدا کند که در این حوزه می‌توان کارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت را طراحی کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اهمیت بسزایی دارد، اظهار کرد: موثرترین دوران زندگی کودکی است و فرزند از بدو تولد تا زمانی که وارد مدرسه می‌شود، ریشه‌های خود را پیدا می‌کند و اگر طی این ۶ سال بتوانیم کارهای خود را انجام دهیم موفق می‌شویم اما اگر نتوانیم در آن زمان کاری انجام دهیم در ۶ سال دوم و سوم نمی‌توان کاری انجام داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش 15 میلیون دانش‌آموز در اختیار دارد و بچه‌های گروه سنی الف و ب باید در خانواده و مدرسه تربیت شوند و در کارهای فرهنگی شما نیز خانواده باید نقش بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته افرادی امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند اما متأسفانه در حال حاضر این موضوع کم‌رنگ شده است، گفت: لازم است فضای امر به معروف و نهی از منکر را تقویت کنیم و موسسات فرهنگی مانند شما باید خود را اتاق فکر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر بدانند. باید توجه داشت که این نوع اقدامات برای اقامه معروف مصداق جهاد اکبر است که موفقیت در آن نیازمند استقامت و تدبیر در این مسیر است.

عاملی درباره رتبه‌بندی موسسات گفت: این موضوع امکان‌پذیر است و ما باید ابتدا موانع را برطرف کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: جز نیروی انتظامی سایر دستگاه‌ها گزارش‌های خود را ارائه نکرده‌اند و وزارت کشور باید گزارش خود را ارائه کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی

حجاب یک بحران مزمن و حل نشده ۱۰۰ ساله است که عملیات تمام عیار شناختی دشمن آن را به بحرانی آشوب‌زا تبدیل کرد اما برخلاف وضعیت داخلی وقتی مسئله حجاب در سطح تمدنی مطرح می‌شود، اتفاقاً خیلی امیدوار می‌شویم و به میزان قدرت نرم و فرهنگی خودمان پی می‌بریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم -طیبه مجردیان: مدرسه اندیشه‌ورزی رحا نشستی با موضوع حجاب برگزار کرد. حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی؛ مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت یکی از سخنرانان حاضر در این نشست بودند و در راستای تحلیل وضعیت کنونی حجاب در کشور بحثی با عنوان "فتنه کشف حجاب و مقابله تمدنی غرب با انقلاب" ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید.

حجاب به مثابه پدیده بحرانی

موضوع حجاب را می‌توان از سه زاویه و سه مدل مورد بحث و بررسی قرار داد؛ حجاب به مثابه بحران اجتماعی. حجاب به مثابه پدیده آشوب زا و حجاب به مثابه نماد جنگ تمدنی اسلام و غرب. ناظر بر این مدل ها نکاتی را خدمت شما عرض می‌کنم.

موضوع حجاب در جامعه ما یک عقبه تاریخی دارد. یکسری اتفاقات و تحولات در بحبوحه تجدد در ایران یعنی بعد از دوره قاجار و از ابتدای مشروطه به وقوع پیوست و روی موضوع حجاب متمرکز شد. از طرفی به دلیل ارزش‌های دینی جامعه ایران از همان زمان، حجاب به یک موضوع هویتی تبدیل شد. ما این عقبه تاریخی و فرهنگی را باید در نظر بگیریم. این عامل زمینه‌ای حجاب در جامعه ماست.

در دوره پهلوی دوم و بعد از انقلاب هم دو عامل باعث شد مسئله حجاب و آن عامل زمینه که یک مسئله مقطعی بود به شکل یک مسئله مزمن اجتماعی ضریب بگیرد؛ یکی مدرنیته و اجرای ناقص الگوهای توسعه در ایران بعد از انقلاب است. البته قبل از انقلاب هم همینگونه هست اما بعد از انقلاب قضیه خیلی فرقی نکرد و برنامه های توسعه ادامه پیدا کرد و تحت تاثیر همین برنامه‌های توسعه، مسئله تاریخی حجاب ضریب می‌خورد. در دوران جنگ موضوع حجاب به کمون می‌رود و الا هم قبل از جنگ و هم بعد از جنگ، حجاب مسئله اجتماعی ما بود و هست.

بنابراین دو عامل اصلی یکی مدرنیته و اجرای ناقص الگوهای توسعه در ایران است و  دیگری هم مقاومت نظام سرمایه‌داری درباره این نماد یعنی حجاب باعث می‌شود حجاب به یک بحران اجتماعی تبدیل شود.  

اما عوامل مداخله‌گری هم وجود دارد که باعث می‌شود حجاب خصوصاً در دهه 90 در حد بحران، ضریب بخورد. یکی از این عوامل، اقتضائات دوران گذار برای سیاست گذاری و اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است. این گذار در ترکیه هم اتفاق افتاد، ترکیه‌ای که مسلمان و اکثراً اهل سنت هستند و اتفاقاً اهل تسنن بیشتر دغدغه احکام شرعی دارند مثل سیستان و بلوچستان و بعضی از شهرهای جنوبی ما یا بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که بافت عمومی این مناطق نسبت به حجاب خیلی پایبندتر هستند اما چه می‌شود که در ترکیه بحران حجاب اتفاق نمی‌افتد؟ چون این کشورها در مدار الگوهای توسعه می‌افتند و هیچ آلترناتیوی هم برای توسعه غربی ندارند. ما هم بعد از انقلاب، الگوهای توسعه را رها نکردیم ولی یک مضمونی داریم اجمالاً به نام الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که هنوز محقق هم نشده و در گام اولش هستیم اما همین تضاد یک عامل مداخله‌گر می‌شود و به عوامل اصلی تبدیل حجاب به یک مسئله بحرانی، ضریب می‌دهد.

معاندان علاقمند به پررنگ شدن جرم‌انگاری لایحه عفاف و حجاب هستند

حجاب به مثابه پدیده آشوب‌زا

بحث دیگر موضوع حجاب به مثابه یک پدیده آشوب زا است. مسئله حجاب تا یک زمانی مسئله بحرانی است. عرض کردم که حجاب بعد از انقلاب خصوصاً در دهه 90 به بحران تبدیل شد. این بحران در دهه 90 به حد آشوب رسید. 

لازم به ذکر است ما یک مسئله داریم. یک مسئله اجتماعی داریم. این مسئله زمانی که ضریب بخورد حالت بحرانی پیدا می‌کند. وقتی بیشتر ضریب بخورد حالت آشوب زا پیدا می‌کند و باز بیشتر ضریب بخورد به جنگ داخلی ختم می‌شود. معیار همه این‌ها هم نظم اجتماعی است یعنی ما داریم موضوع حجاب را در حد کلان اجتماعی مطرح می‌کنیم.

مقاطعی که موضوع حجاب بحرانی شد را کم و بیش داریم. اما حجاب در دو زمان عملا به یک پدیده آشوب‌زا تبدیل شد. یکی قبل از انقلاب در زمان رضا شاه است، همان کشت و کشتار و درگیری‌های اجتماعی. یکی هم سال 1401 که حجاب به مثابه پدیده آشوب زا طرح شد. حجاب به مثابه پدیده آشوب‌زا بعد از انقلاب فقط در سال 1401 اتفاق افتاد. و این تنها تجربه ما بود.

این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی در جهت تبدیل حجاب به امر آشوب‌زا بعد از انقلاب نقش داشت؟ یکی از عوامل زمینه‌ای، عقبه حجاب در ایران به مثابه یک مسئله مزمن اجتماعی است. یعنی از زمان مشروطه تا به الآن این مسئله وجود دارد و یک مسئله مزمن100 ساله است. قبل از انقلاب مسئله حجاب داشتیم، بعد از انقلاب هم داشتیم و این مسئله تطوراتی داشته است. بعد از انقلاب یک شوک وارد شد، زمان جنگ یک مقدار به کمون رفت. دوباره بعد از جنگ در دوران سازندگی و اصلاحات تطورات مختلفی داشته، دهه 90 دوران بحرانی‌اش بود. در سال 1401 هم به یک پدیده آشوب زا تبدیل شد. یکی از عوامل زمینه‌ای دیگرش هم این است که این مسئله با وجود اینکه دغدغه حاکمیت و دغدغه اجتماعی است اما حل نشده است.

اما عامل اصلی آشوب‌زا شدن حجاب در سال 1401؛ با توجه به نتایج پژوهش گسترده‌ای که ما در موسسه شناخت و بر اساس پیمایش‌ها، پژوهش‌های کیفی و کمی و رصدی و نخبگانی و گروه‌های کانونی انجام دادیم، کار مفصلی که تبدیل به هفت اثر مکتوب برای موسسه شد بحث عملیات شناختی دشمن است. یعنی اگر عملیات شناختی دشمن در بحبوهه جنگ ترکیبی 1401 در بستر رسانه نبود این پدیده‌ آشوب‌زا نمی‌شد. سیرش را داشت طی می‌کرد، نمی‌گوییم مشکلی نداشتیم این مشکل بوده و هست اما ضریب رسانه‌ای پیدا کرد و واقعاً در این مدت یک عملیات منسجم شناختی داشتیم. همه قوای جبهه رقیب که یک جبهه گسترده هم بود و حداقل حدود چهل و خورده‌ای کشور درگیرش بودند، پای یک جنگ تمام عیار ترکیبی آمدند. این جنگ همه سنخ‌ها را هم داشت؛ جنگ سخت، جنگ نرم، جنگ روانی، جنگ نیمه سخت، جنگ رسانه‌ای، جنگ دیپلماتیک، همه این‌ها را داشت.

اما عامل اصلی که باعث شد آمریکا و اروپای غربی پای این جنگ بیایند، چه بود؟ عوامل مختلفی دارد ولی یکی از مهمترین عوامل و دغدغه اصلی آمریکا بریکس بود و دغدغه اصلی اروپا هم موضوع تحریم‌هایی بود که به سمت خودش برگشته بود و اروپا را در یک فشار اقتصادی و اجتماعی قرار داده بود. همان زمستان سرد و موضوعات مختلفی که اروپا را درگیر کرده بود. پس عامل این مسئله خود بحث حجاب نیست.

مگر ما مسئله در جامعه کم داریم؟ آیا باید حتماً به آشوب و جنگ داخلی تبدیل شود؟ ما مسائل مهم‌تر هم داریم اما چرا آشوب‌زا نشدند؟ چون در بحث حجاب عملیات شناختی دشمن در فضای مجازی و رسانه را داریم. عامل اصلی آشوب‌زا شدن، مداخله از سمت غرب است. این نتیجه یک ادعا نیست حتی می‌شود میان نخبگان؛ چه نخبگان موافق حاکمیت و چه نخبگان مخالف حاکمیت به یک توافق اجمالی رسید که حجاب زمانی مسئله آشوب زا شد که غرب با دستگاه رسانه‌ای خودش پای کار آمد. این عامل اصلی بود اما عوامل مداخله‌گر عبارت‌اند از ابعاد دیگر جنگ ترکیبی مثل جنگ دیپلماتیک و... غرب تقریباً همه قوای خودش را در فتنه حجاب پای کار آورد. یک عامل دیگر هم ضعف تدافعی و بی‌ایدگی و اختلاف و انفعال در شیوه مواجهه با بحران حجاب در جبهه انقلاب است.

تاملی در موضوع حجاب و هارمونی فرهنگ از بنیادها تا نمادها

حجاب به مثابه نماد جنگ تمدنی اسلام و غرب

این هم مدل دوم اما نکته سوم ناظر بر بحث تمدنی است. اجمالاً بگویم دو مدل قبلی، مدل‌های سیاه و نگران‌کننده‌ای هستند یعنی وقتی ما گزارش‌های آنها را در سطح نظم اجتماعی و مسئله‌شدگی مزمن و آشوب‌زایی می‌بینیم، نگران می‌شویم. اما

برخلاف وضعیت داخلی حجاب که نگران‌کننده هست وقتی مسئله حجاب در سطح تمدنی مطرح می‌شود، خیلی امیدوار می‌شویم و به میزان قدرت نرم و قدرت فرهنگی خودمان پی می‌بریم و متوجه می‌شویم چرا غرب روی بحث حجاب متمرکز شده است؟ خود این موضع‌گیری، اهمیت پدیده حجاب را می‌رساند. این یک جنگ واقعی است که بالاخره در این جنگ آسیب، کشته، مجروح و اسیر وجود دارد.

این بحث مفصل است اما یک نگاه اجمالی می‌کنم و در مورد آن چند نکته را می‌گویم. در موضوع حجاب به مثابه جنگ تمدنی اسلام و غرب هم سه عامل وجود دارد. اینجا دیگر حجاب را مسئله‌مزمن و آشوب‌زای ایران نمی‌بینیم. باید این موضوع را در نگاه تمدنی نگاه کنیم.

یک مچ اندازی بین تمدن اسلام و غرب است که ببینیم کدام تمدن از این درگیری، پیروز بیرون می‌آید؟ چه بسا اینجا یک نکته مثبت و بشارت برای نگاه تمدنی است اما یک تهدید و هشدار برای نگاه نظامی است. در جنگ‌های تمدنی چه بسا پیش‌بینی جدی این باشد که تمدن اسلام پیروز می‌شود و شاخص‌های آن هم خیلی زیاد است. اما معلوم نیست آن جامعه‌ای که بستر این جنگ تمدنی باشد الزاماً قوایش را از دست ندهد و زمین گیر نشود، روی این موضوع است که ما یک‌مقدار مسئله داریم و الا ساز و کارهای این جنگ تمدنی دارد نشان می‌دهد که این تمدن اسلامی است که دارد اوج می‌گیرد و تمدن غربی رو به افول است. اما من همیشه روی این تاکید می‌کنم؛ همان قدر که ما از افول آمریکا و تمدن غرب صحبت می‌کنیم و متقابلاً روی تعالی تمدن اسلامی تاکید می‌کنیم اما این الزاماً به معنای عدم افول ایران نیست البته به لحاظ جنبه فرهنگی عرض می‌کنم. بالاخره وقتی دو پایگاه با هم درگیر می‌شوند یک پایگاه آمریکا و دیگری ایران، بالاخره این درگیری‌ها جوامع را ضعیف می‌کند و اگر در این سازوکارها نتوانند قدرت خودشان را بازیابی کنند، چه بسا تمدن مسیر خودش را می‌رود اما پایگاه عوض می‌شود یا به امت اسلامی منتقل شود که الزاماً با مرز جغرافیایی شناخته نمی‌شود.

مثل قضیه فضای مجازی که یک نگاه شبکه‌ای دارد، نگاه دینی به امت اسلامی هم یک نگاه شبکه‌ای است و چه بسا به این شکل توسعه پیدا کند.

اجمالا حجاب به مثابه یک موضوع جنگ تمدنی بین اسلام و غرب دو عامل زمینه‌ای دارد؛ یکی توزیع و تکثیر جمعیتی مسلمانان در جوامع توسعه یافته است، چه توسعه یافته غربی و چه شرقی و خصوصاً در جوامع غربی. عامل زمینه دیگر و مکمل این عامل هم انقلاب ایران است که یک نفوذ فرهنگی ایجاد کرد و اساساً باعث شد جنگ تمدنی شکل بگیرد. یعنی تمدن اسلام یک پایگاه قوی به نام انقلاب اسلامی ایران پیدا کرد.

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

دو عاملی که بیان شد عوامل زمینه‌ای هستند اما عامل اصلی که باعث رشد حجاب و جنگ تمدنی شده است؛ یکی بحث قدرت خانواده و زوجیت در اسلام است و دیگری دوسویگی و جنسیت‌زدایی غرب است. برخلاف بعضی که معتقد هستند ما در موضوع خانواده در مقام ضعف و دفاع هستیم، واقعش این است که اینگونه نیست. قدرت خانواده در دین اسلام به لحاظ فرهنگی زیاد است. همین الان با وجود اینکه کل جهان با مشروعیت‌زدایی از خانواده روبرو است، جامعه اسلامی اینگونه نیست. حتی در قشر سکولار جوامع اسلامی هم، خانواده قدرت قابل ملاحظه‌ای دارد و این یک عامل اصلی برای ایجاد جنگ تمدنی است. این در حالی است که غرب با موضوع مردوارگی و دوسویگی و جنسیت‌زدایی مواجه است و به قول مقام معظم رهبری این موضوع باعث فروریزی تمدنی‌شان می‌شود. البته این خطر را ما هم داریم اما هنوز در تمدن اسلامی، خانواده و زوجیت قدرتمند است. این عامل باعث می‌شود تمدن اسلامی و غربی با هم مچ بیندازند؛

تمدن غربی تفوق صنعتی و نظامی و فرهنگی و علمی و همه این‌ها را پیدا کرده و تمدن اسلامی چه بسا در حاشیه باشد اما با تحریک آن عامل زمینه که انقلاب ایران و نفوذ فرهنگی ایران است، ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای جهانی شدن دارد. عامل مداخله‌گری هم که به این جنگ تمدنی ضریب می‌دهد، اتحاد دولت‌ها و ملت‌های اسلامی بر مبنای فرهنگ دینی است. ایده امت اسلامی در بحث دین مطرح بوده و هست به علاوه اینکه فضای مجازی با اینکه یک قتلگاه و شر عظیم است اما از آن طرف یک خیر عظیم هم هست که نگاه امت‌گونه و شبکه‌مند این تفکر و فرهنگ را گسترش می‌دهد.

عامل مداخله‌گر دیگر هم تکثر فرهنگی و گسست فرهنگی است. یعنی اتحاد دولت‌ها و ملت‌های اسلامی بر مبنای فرهنگ دینی اسلامی دارد اوج می‌گیرد اما از آن طرف در جوامع غربی با ایده‌های پلورالیسم فرهنگی شاهد یک تکثر و گسست و گسل فرهنگی هستیم که آنها را ضعیف می‌کند. همه این‌ها قاعدتاً عاملی در جهت تقویت این جنگ تمدنی است.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند
  • حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | با مامور خاطی برخورد شد | صوت
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد
  • تذکر رهبر انقلاب درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد /سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • حمایت سرلشگر سپاه از طرح حجاب و تذکر رهبری: اصل ماموریت که زیر سوال نمی‌رود | صوت
  • تذکر رهبر انقلاب به درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد /سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • تذکر رهبر انقلاب به مسئولان اجرایی درباره گشت ارشاد و حجاب تایید شد/ سردار جعفری: اظهارات آقای فضائلی صحت دارد /با مأمور خطا کرده برخورد شده است
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!