Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر اسماعیلی دوبلور و مدیر دوبلاژ در ابتدای تاریخ شفاهی اش که در زادروزش برای اولین بار منتشر شده است، گفت: پدرم راننده بود و در سازمان برنامه و وزارت فرهنگ کار می‌کرد. هفت ساله بودم که از کرمانشاه به تهران آمدیم و در نواب زندگی می‌کردیم.

وی ادامه داد: در نوجوانی چندسالی به خاطر کار پدرم به اهواز رفتیم و در همان سال‌ها بود که علاقه من به سینما با رفتن به سینما کم کم تبدیل به یک عشق و آرزو شد و برای اینکه از دایره سینما دور نمانم به سینما اهواز می‌رفتم و فیلم می‌دیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادم می آید روزی دیدم بر روی شیشه سینما آگهی استخدام یک خطاط را داده بود که امتحان دادم و قبول شدم و ماهی 60 تومن حقوق برایم درنظر گرفتند که نصف حقوق پدرم در اهواز بود.

اسماعیلی با اشاره به ورودش به دنیای دوبله نیز بیان داشت: در ابتدای کارم فیلم های خارجی را به همراه منوچهر والی دوبله می‌کردم آنقدر اینکار را دوست داشتم که حتی افکت هم می‌دادم و کم کم دو نقش را باهم می‌گفتم و در ادامه، تولیدات داخلی نیز در سایه اوج دوبله آغاز شد و با همان انرژی که بر روی فیلم‌های خارجی کار می‌کردم فیلم‌های فارسی را صداگذاری می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید در فیلم خارجی« دروازه پاریس» زنده یاد علی کسمایی نقش بسیار سختی را به من داد که یادش بخیر پرویز دوایی هم مطلب خوبی درباره آن فیلم و دوبله من در مجله فردوسی نوشته بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از روز و ساعتی که وارد کار دوبله شدم تا زمانیکه اولین فیلم را به عنوان مدیر دوبلاژ به من سپردند 8 سال گذشت، گفت: هنوز هم بعد از این همه سال اگر بخواهم بر روی شخصیت فیلمی صحبت کنم چندین بار فیلم را می‌بینم و آن را تحلیل می کنم که دو نقش باشد یا سه نقش. تمام شخصیت‌های فیلم را باید بشناسم و تا زمانی که مصداق آنها را پیدا نکنم دوبله آنرا قبول نمی‌کنم و روال کاری‌ام بدین شکل است که برای هر کدام از شخصیت‌ها صدا و گویش انتخاب می‌کنم و ثمره آن را در همان اتاق کار بین همان آدم‌هایی که حضور دارند (20، 30 نفر) می‌گیریم. همه می‌دانند که در مورد کار من می‌توانند کاملا آزادانه اظهارنظر کنند و هرگز جلوی نقدهایی که می‌تواند در روند کاری ام اثر مثبتی داشته باشد را نگرفته‌ام.

وی درباره همکاری‌اش با مسعود کیمیایی نیز توضیح داد: همکاری با مسعود کیمیایی همیشه موجب می‌شد تا همه عوامل و من به عنوان دوبلور که قرار بود در فیلم با او کار کنم، حس کنم تنها نیستم زیرا با همه عوامل بسیار خودمانی و راحت بود و این همخوانی برای ما بسیار خوب بود. زمانیکه کیمیایی وارد سینما شد پر از نوآوری بود و من معتقدم حتی امروز هم با یک تلنگر می‌توان آن را به 40 سال پیش برگرداند. همچنین ناصر تقوایی که سکوت و بی سر و صدا بودنش نشانه تمام شدنش نیست و به جای اینکه بگوییم آتش زیر خاکستر است بهتر است بگوییم کبریت زیر خاکستر است که با آثار خوبش همه جا را به آتش می‌کشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: نقش‌هایی که دوبله‌شان را به من می‌دادند تا زمانی که آنها را از لایه‌های جامعه حس نمی‌کردم ، منتقل نمی‌کردم یعنی بداخلاقی‌ها را می‌دیدم  و باور می‌کردم، اشک آدم لومپن را می‌دیدم و متوجه می‌شدم که سبک و سیاق دفاع از باورهایشان چگونه است که شاید وقتی از پشت پنجره این رفتارها را ببینید، خنده تان بگیرد اما من معتقدم هر فردی به سبک خودش از خودش دفاع می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: از نظر من فیلمسازی ناصر تقوایی و علی حاتمی نقطه عطف سینما و البته ذائقه شخصی من هم هستند.

گفتگوی تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران با «منوچهر اسماعیلی» در سال 1391 ضبط شده است. این گفتگو امروز 8 فروردین سال 1400 همزمان با زادروز هنرمند پیشکسوت دوبله و مدیر دوبلاژ سینما «منوچهر اسماعیلی» برای اولین بار منتشر شده است.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند . انتشار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفا جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته وهدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سینما سینمای ایران نوآوری منوچهر اسماعیلی منوچهر اسماعیلی سینمای ایران مدیر دوبلاژ فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۷۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل‌گر صهیونیست: السنوار در مدیریت جنگ بر ما برتری دارد

یک تحلیل‌گر صهیونیست در یادداشتی تاکید کرد: باید اعتراف کنم السنوار در مدیریت جنگ از رهبران اسرائیل برتر است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، الیور راگل تحلیل‌گر صهیونیست در شماره امروز یکشنبه روزنامه هاآرتص نوشت با وجود آن که من قصدی برای تمجید از یحیی السنوار ندارم اما باید اعتراف کنم که او در زمینه مدیریت جنگ از تمامی رهبران اسرائیل برتر است.

این نویسنده صهیونیست که برای عدم حمله قرار گرفتن توسط صهیونیست‌ها سطور بعدی نوشتار خود را به متهم کردن و تقبیح رهبر حماس پرداخته  اما در پارگراف دوم این نوشتار تاکید می‌کند، تمامی (انگ هایی) که در مورد السنوار گفتم علت شکست اسرائیل در جنگ فعلی نیست بلکه برخی علل این شکست را عدم وحشیگری (بیشتر) علیه فلسطینیان ودر مقابل  لیبرال‌ها هم مشکل را در نبود سیاستمداران واقعی که توانمندی استفاده از فرصت‌ها برای تغییر چهره منطقه داشته باشند، اعلام می‌کنند، رفتارهایی که باعث شده است امروز پایان جنگ به معنای برپایی دولت فلسطینی باشد در حالی که هر دو طرف طیف سیاسی هم از برنامه‌های عملیاتی ارتش اسرائیل انتقاد می‌کنند و مشکل رفح از یک سو و شکست اطلاعاتی در پیش بینی پاسخ (کوبنده) ایران به عملیات ترور انجام گرفته در دمشق را نماد این شکست می‌دانند.

در ادامه این یادداشت آمده است، نقطه و بستر مشترک بین دو طیف سیاسی اسرائیل آن است که هر دو آنها عامل اصلی شکست را اشتباهات اسرائیل می‌دانند، این به آن معنی است که این شکست ساخته و پرداخته خودمان است.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: باید اعتراف کنیم که السنوار در بعد راهبردی یک استراتژیست بی حد و حصر است، مشکل دقیقا در این نقطه بسیار حساس در جامعه اسرائیل است، این یک حزن عیان و شاید حقیقتی مخفی است که السنوار در مدریریت جنگ به مراتب دست بالاتری از کابینه جنگ اسرائیل دارد و واقعیت آن است که او از هر شخصیتی که در ساختار رهبری اسرائیل هم‌اکنون حضور دارد، استراتژیست تر است.

علاوه بر آن او به زبانی سخن می‌گوید که ما به آن شطرنج اطلاق می‌کنیم، السنوار شطرنج باز ممتازی است، او بسیاری از حرکت پیش رو را می‌بیند و قصد و برنامه خود را هم به شکل عالی مخفی می‌کند، هر فردی که بازی شطرنج را بلد باشد احساس ناتوانی در مقابل بازیگر بهتر را احساس کرده است، تو نمی‌دانی از کجا آمد گویی که نابینا و کور هستی، این یک شرایط اهانت بار برای ما است.

نویسنده در ادامه تاکید می‌کند: شکست‌های مستمر، شدید و در جبهه‌های متعدد اسرائیل مستقیما به این مسئله مربوط است که السنوار یک استراتژیست ماهر است، اسرائیل که از یک مایلی به طرفش می‌‌آید را می‌بیند و می‌داند که تل‌آویو هیچ‌‌ ایده‌ای در رابطه با نقشه‌ای که برایش تدارک دیده ندارد، این یک خفت ملی است، اسرائیلی‌ها السنوار را بر سرزمین خود ترجیح می‌دهند شاید این هم به دلیل خودپرستی کور بنیامین نتانیاهو باشد، موشی که از نوشیدن کوکتل لذت برده و بر روی تابی تفریح می‌کند.

امروز و در حال حاضر السنوار بهترین استراتژیست موجود در میدان است، دلیل آن هم آن است که از هفتم اکتبر تا به امروز حتی یک اشتباه هم در مدیریت جنگ نداشته است.

رسانه عبری: با وجود تلاش آمریکا همه چیز در اختیار سنوار استکاخ سفید: منتظر پاسخ سنوار به پیشنهاد آتش بس جدید هستیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • ببینید | استوری مشکوک یکتا ناصر و منوچهر هادی؛ ماجرای چیست؟
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • تحلیل‌گر صهیونیست: السنوار در مدیریت جنگ بر ما برتری دارد
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...