Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@01:35:11 GMT

شهرستان هامون؛ طبیعتی غنی با تاریخی کهن

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۸۸۸۸

شهرستان هامون؛ طبیعتی غنی با تاریخی کهن

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  از گذشته‌های دور سیستان که سرسبزی و نشاط سراسر پهنه خاکی آن را در برگرفته بود و آن را به انبار غله ایران معروف کرده بود تا روزگار کنونی که قهر طبیعت آن را به یکی از خشک ترین و بدترین پهنه‌های جغرافیایی تبدیل کرده همواره مولفه‌های فرهنگی و تاریخی آن ثابت، دست نخورده و ارزشمند به جای مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه سیستان دارای پنج شهرستان زابل، هامون، هیرمند، زهک و نیمروز است که از میان این شهرستان‌ها، هامون را به دلیل وجود آثار بدیع باستانی، تاریخی و ظرفیت‌های بی‌نظیر آن می‌توان قلب گردشگری سیستان نامید گرچه سایر شهرستان‌های آن نیز هر یک به نوعی نگینی از آثار تاریخی است.

مزیت‌های گردشگری شهرستان هامون

شهرستان هامون در ورودی منطقه سیستان قرار گرفته و یکی از مناطق کلیدی کشاورزی شمال سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

دریاچه هامون

تالاب بین المللی هامون که از حدود ۲۰ سال قبل به دلیل قطع شدن شریان اصلی آن یعنی رودخانه هیرمند که از کوه‌های هندوکش در افغانستان سرچشمه می‌گیرد، رو به خشکیدن گذاشت از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

این تالاب در زمان پر آبی قلب تپنده سیستان و نواحی اطراف بوده و هزاران شغل و کسب و کار در اطراف آن شکل گرفته بود.

هم‌اینک گاهی با ورود آب به این تالاب سرتاسر آن را نیزارهای گسترده فرا می‌گیرد و سبب می‌شود تا از یکسو منظره‌ای زیبا بوجود آید و از سوی دیگر نیز هوای مطبوعی برای مناطق اطراف ایجاد شود.

کوه خواجه

در قلب دریاچه هامون تنها بلندی سیستان یعنی «کوه خواجه» قد علم کرده که از آن به عنوان میعادگاه زرتشتیان یاد شده است.

در دامنه این کوه باستانی ساختمان و بناهای یک شهر قدیمی وجود دارد که در آن بقایای آتشکده‌ای به چشم می‌خورد، در این شهر راهروها به گونه‌ای تعبیه شده که مردم در هنگام عبور و مرور پشت به آتشکده نباشند و نیز در قلب این شهر باستانی بقایای یک تالار نقاشی به چشم می‌خورد که رنگ‌های چند هزار ساله آن هنوز در طاق گنبدی شکل آن پیداست.

از گذشته تا کنون بسیاری از مردم سیستان در ایام عید نوروز برای گردش و سیاحت به کوه خواجه می‌آیند و از زیارت خواجه (مقبره خواجه در بالای کوه قرار دارد) دیدن می‌کنند.

در برخی سال‌ها با ورود اندک آب به دریاچه هامون و سبز شدن گیاهان خودروی در آن، نمایی بدیع و زیبا از فراز کوه خواجه به چشم می‌خورد.

 

شهرسوخته میراثی پنج هزار ساله
اما آنچه شهرستان هامون را به قلب گردشگری سیستان معروف کرده وجود شهر باستانی پنج هزار ساله در آن به نام شهرسوخته است که بسیاری از «اولین های» بشر در آن کشف شده است.

شهر سوخته واقع در ورودی سیستان نشان از تمدن کهن این سامان دارد و به تازگی فصل جدید کاوشگری آن آغاز شده است.

این شهر در سه هزار و ۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم آن در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته‌اند.

از آثار منحصر به فرد کشف شده در این اثر بدیع باستانی می‌توان به نخستین چشم مصنوعی، نخستین جراحی جمجه انسان، نخستین شانه موی سر دنیا، نخستین خط کش پنج هزار ساله، قدیمی‌ترین تخته نرد و نخستین انیمیشن جهان اشاره کرد که هر یک خود هزاران پایان نامه و مقاله را در بر می‌گیرد.

شهر سوخته در سال‌های اخیر در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

در جوار شهر سوخته یک موزه از آثار بدیع آن شکل گرفته که در راهروهای آن گورهای کشف شده به سبک واقعی گورستان‌های شهر، در معرض نمایش قرار گرفته است.

قلعه رستم

یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی شهرستان هامون قلعه تاریخی رستم است که هیبت آن کم از ارگ قدیمی بم ندارد اما به دلیل معرفی نشدن از چشم‌ها دور مانده و نامی از آن درمیان نیست.

قلعه رستم در فاصله ای حدود ۱۰ کیلومتری شهر سوخته واقع شده و از دور، بزرگی و عظمت آن نمایان است.

به دلیل دور افتاده بودن این قلعه باستانی که در واقع شهری کهن را در خود جای داده بسیاری از سودجویان برای یافتن گنج جای جای آن را مورد تعرض قرار داده و گودال حفر کرده‌اند.

در کنار این شهر باستانی یک کاروانسرای خشت و گلی بسیار عظیم نیز وجود دارد که ارتفاع بسیار زیادی دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

آسیاب بادی‌ها

کمی دورتر از قلعه رستم، آسیاب‌های بادی معروف به « آس باد» وجود دارد که نشان‌دهنده تفکر خلاقانه مردم این سامان در گذشته‌های بسیار دور است که توانسته‌اند با استفاده از علم خود بادهای تمام نشدنی این منطقه را به چنگ توانمند خویش گرفتار و از آن بهره‌برداری کنند.

بر اساس گفته محققان مبدا شکل گیری آسیاب‌های بادی که از خشت ساخته شده‌اند با توجه به شغل پیشینیان آن، سیستان است.
این آسیاب‌ها طرح‌های مشبک زیبایی دارند و به گونه‌ای در مسیر باد طراحی شده‌اند که با استفاده از این انرژی پره‌های بزرگ چوبی آن به حرکت در می‌آید.

شهرستان هامون علاوه‌بر این آثار شاخص مولفه‌های فرهنگی و صنایع دستی بدیعی از جمله حصیر بافی یا خولک بافی را نیز دارد.

گرچه قهر طبیعت روزگار را در منطقه سیستان خشک و سرد کرده اما بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیگر این منطقه به ویژه توانمندی‌های گردشگری می‌تواند بادی شرطه بر کشتی ساکن مردم منطقه باشد و به آنان نوید صبحی بهتر را بدهد.

محمد آباد مرکز شهرستان هامون در ۱۸۵ کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/.ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز1400 گردشگری مجازی شهرستان هامون شهرستان ها شهر سوخته کوه خواجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۸۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود

 مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بنا‌های تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

علیرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس